- 1 Marsz równości przeszedł przez Gdańsk (686 opinii)
- 2 Rozbiórka na terenie kupionym z 130 mln zł (36 opinii)
- 3 Morze odsłoniło wrak okrętu podwodnego (70 opinii)
- 4 Od półnagich hrabianek po wóz kąpielowy (23 opinie)
- 5 Trójmiejskie góry i górki. Znasz wszystkie? (27 opinii)
- 6 Kot Rysiek będzie miał swoją rzeźbę (116 opinii)
Kolej Metropolitalna nie dla kibiców Euro 2012
Linia Kolei Metropolitalnej pobiegnie pod nowym terminalem lotniska w Rębiechowie. Dzięki temu budowa ma trwać krócej. Ale i tak nie zdążymy na Euro 2012.
Od września niemieckie konsorcjum IVV przygotowuje studium wykonalności Kolei Metropolitalnej - czyli nowej linii SKM z Wrzeszcza do Gdyni przez lotnisko w Rębiechowie. Mają z niej korzystać również pociągi regionalne jadące na Kaszuby. Dokument określi dokładną trasę linii, lokalizację przystanków i liczbę torów.
Zarys nowej trasy był znany od dłuższego czasu - od Wrzeszcza do Karczemek linia miała biec "po śladach" dawnej kolei do Starej Piły. Połączenie Gdyni i lotniska miało powstać przy wykorzystaniu istniejącej linii do Kościerzyny (na odcinku do Osowej) i bocznicy kolejowej, biegnącej przez Klukowo do portu lotniczego.
Zagadką był natomiast odcinek z Karczemek przez Matarnię do lotniska. Dylematów było sporo - z jednej strony rozrastające się lotnisko, z drugiej zabudowania Klukowa, a z trzeciej - Ikea, która - w zamian za "podciągnięcie" trasy blisko swojego sklepu - zaproponowała swój udział finansowy w projekcie.
Problem udało się rozwiązać kosztem bocznicy kolejowej w Klukowie. - Zamiast przez Klukowo, linia pobiegnie prosto do terminalu, gdzie powstanie podziemny przystanek - mówi Paweł Wróblewski, nadzorujący w Urzędzie Marszałkowskim przygotowania do budowy Kolei Metropolitalnej. - Potem tory zostaną wytyczone dalej na zachód, w kierunku Banina, gdzie połączą się z linią Gdynia-Kościerzyna. Tam pociągi SKM skręcałyby na północ, w kierunku Osowej, Karwin i centrum Gdyni, a regionalne na południe - do Żukowa, Kartuz i Kościerzyny.
Taki przebieg linii ma jedną wadę - nie będzie przystanku SKM w Owczarni. Zalet jest o wiele więcej - SKM będzie dojeżdżać do miejscowości Nowy Świat, Banino i Rębiechowo, a pociągi regionalne z Gdańska na Kaszuby będą zatrzymywały się bezpośrednio przy terminalu. Ponadto, w tym wariancie trasa jest krótsza.
Studium ma być gotowe w kwietniu. Potem zostanie ogłoszony przetarg na projekt budowlany. Początek budowy zaplanowano na 2010 r., do Euro 2012 gotowy ma być odcinek Gdynia Główna - Port Lotniczy. Fragment z lotniska do Wrzeszcza zostanie oddany do użytku rok później. Łączny koszt szacowany jest na ok. 600 mln zł. Połowę zagwarantowała już Unia Europejska.
Opinie (177)
-
2009-02-14 17:10
sadze ze stoi za tym sie p
- 0 0
-
2009-02-14 11:22
Słowa,słowa,słowa.
- 2 1
-
2009-02-14 11:11
Na 3012 też by nie zdążyli.
Jaka władza taka gospodarka.
- 3 0
-
2009-02-13 17:56
wymiania decydentow (3)
nalezy jak najszybciej zrobic nowe wybory i wyrzucic tych wszystkich decydentow ktorzy od 10 -ciu z gora lat uprawiaja chocgoli taniec. A to chca miliard euro dotacji unijnej przeznaczyc na tunel pod najwieksza polska rzeka ( a co? bedzie przynajmniej pomnik do nazwania) a to chca prowadzic kolej podziemna pod lotniskiem . I tu kolejny miliard Euro. I tak zjedzone zostana wszystkie srodki z UE. Pozniej sobie zaspiewamu.. Miales chamie zloty rog. ostal ci sie ino sznur....
- 3 0
-
2009-02-13 18:25
A myślisz że jak przyjdą inni (czytaj Pis) to będzie lepiej? (2)
Normalni ludzie nie mają zamiaru ryzykować.
- 0 0
-
2009-02-14 11:02
mysle ze wymiana to znaczy nie zamiana miejsc. Pisiory juz pokazaly co potrafia a PO wcale ich bledow nie naprawilo tylko korzysta z tego co tamci zrobili. Przeciez w tej sprawie tj poprowadzenie KM pod ziemia a takze i w sprawie drugiego tunelu (pod wisla) az smierdzi od pieniedzy. duzy projekt to wieksze przekrety. A tu w sprawie KM to widac ze jak zwieksza sie wartosc projektu to i kwota za studium wykonalnosci jest odpowiednio wieksza- wiec po co korzystac ze starej infrastruktury, wymyslmy cos co zwiekszy zarobek
- 0 0
-
2009-02-13 18:46
cała filozofia wyborców PO ?
to nie skarżyc sie i nie płakać !!! Macie co chcecie.
- 0 0
-
2009-02-14 09:13
SUPER
Jest to idealne rozwiązanie!!!
- 2 0
-
2009-02-14 08:59
rębiechowo jest najgorszym miejscem na lotnisko
za 600 baniek proponuję przenieść lotnisko z Rębiechowa w okolice Pruszcz Gdański - Pszczółki blisko autostrady A1 i linii kolejowej, która połączyła by całe Trójmiasto w prosty sposób!!!
- 0 1
-
2009-02-13 11:48
(3)
Trochę dziwny ten projekt. Rozumiem, że w ten sposób rezygnujemy z (już istniejącego i używanego w ruchu towarowym!) odcinka Karczemki-Stara Piła? I z przystanku w centrum prawie 6-tyś. dzielnicy? Poza tym przez Starą Piłę jest bliżej do Kartuz. Fakt, że w ten sposób trzeba w dłuższej perspektywie myśleć o dwóch liniach (na razie KM, w przyszłości przez Leźno i Starą Piłę do Kartuz), ale z wyjątkiem odcinka pod lotniskiem wszystko szłoby po istniejących torach lub starotorzach. A w tym dziwnym wariancie prawie cały odcinek od Obwodowej do nowej węglówki jest do wytrasowania od podstaw! Wykup gruntów na takim odcinku to dziś masakra, a dochodzą jeszcze roboty ziemne...
No ale dobrze zę się coś dzieje, boję się tylko, że jeśli nie zdążymy do 2012, to - jak to zwykle w Polsce - ciśnienie spadnie i całość będzie się wlokła jak budowa tramwaju na Chełm.- 3 0
-
2009-02-14 07:41
Linia staropilska ma ten problem, że praktycznie omija Żukowo (2)
No i trzeba ją remontować. Tu po podłączeniu w okolicach Banina jesteśmy już w Glinczu jeśli chodzi o Kartuzy. Nie znaczy to, że nie postuluję późniejszego użycia torów przez Starą Piłę.
- 0 0
-
2009-02-14 08:19
Do tego jeszcze przy projekcie IVV-owym tracimy stację w centrum dużej dzielnicy Kokoszki, a i Leźno (prawie 1400 mieszkańców) miałoby pasażerów.
- 0 0
-
2009-02-14 08:12
Czy ja wiem? Z Żukowa Zachodniego (trasa Pruszcz-Łeba) jest bliżej do centrum Zukowa (klasztor, "dworzec autobusowy") niż z Żukowa Wschodniego (trasa Nowa Wieś Wielka-Gdynia). Przy tej drugiej stacji powstało wprawdzie ostatnio spore nowe osiedle, ale śmiem twierdzić, że duże znaczenie ma tu komunikacja i gdyby żyła stacja Żukowo Zachodnie, to i tam by się zaczęło budowanie. Myślę, że to i Zukowu by na zdrowie wyszło, bo teraz jego układ jest trochę paranoiczny: zaraz za teoretycznym centrum (klasztor i tereny dawnej wsi klasztornej + dworzec autobusowy) są pola, a ludność przeprowadza się na północ.
- 0 0
-
2009-02-13 18:22
(1)
"Początek budowy zaplanowano na 2010 r., do Euro 2012 gotowy ma być odcinek Gdynia Główna - Port Lotniczy. Fragment z lotniska do Wrzeszcza zostanie oddany do użytku rok później."
Znaczy ten odcinek, co go zrobią najpierw, bo ŁATWIEJSZY, z lotniska do Gdyni, będą budowali dwa lata, do EURO2012.
A ten odcinek, co jest potrzebny na EURO, zrobią po EURO2012, przez 1 rok. Bo TRUDNIEJSZY.- 0 1
-
2009-02-14 07:59
nie
Jeden będą budować 2 lata a drugi trzy
- 0 0
-
2009-02-13 13:52
(1)
Pan Prezydent znowu pokazał jak bardzo nie lubi Osowy. Teraz dostało Klukowo, bo nie chce Trasy Lęborskiej w sąsiedztwie.
- 0 0
-
2009-02-14 07:56
Prawidłowo
Protestujecie przeciw temu czego potrzebują inni mieszkańcy, to dlaczego ci inni mają wam finansować tylko to co dobre akurat dla was?
- 0 0
-
2009-02-13 12:24
Paranoja z tym lotniskiem w Rębiechowie. (6)
Wielki Gdańsk jest ograniczany geograficznie w rozbudowie miejskiej przez Żuławy, Bałtyk i Gdynię/ Sopot. Jedynym kierunkiem są Kaszuby z trudnym górskim terenem i tam stoi lotnisko. Po pierwsze w tym terenie trudno zrobić dojazd kolejowy a po drugie nad tym terenem rozwojowym miasta ciągle nisko latają samoloty. Województwo Pomorskie, zamiast rozbudowywać Rębiechowo, powinno zbudować nowe lotnisko w okolicach Tczewa. Dzięki wybudowanej autostradzie jest doskonały dojazd do Trójmiasta a linia kolejowa już istnieje. W większości dużych miast lotniska są ok. 20 km za miastem
- 5 0
-
2009-02-13 13:01
Na przykład takie Heatrow (5)
Co to w środku miasta leży a leci się centralnie na nie przez samiuśki środek miasta. I co, zburzą 800 domów aby mieć 3 pas nawet i nic ich nie powstrzyma. A u nas 5 krzykaczy z Oliwy potrafi zablokować wszystko jak leci - nie dla kolei, nie dla Trasy Lęborskiej, nie dla wszystkiego. Toż samo z lotniskiem City.
Dla Twojej tezy dodajmy, że faktycznie Londyn posiada także bardziej oddalone lotniska: Stansted, Luton, Gatwick.
Nie bardzo rozumiem, dlaczego lotnisko miałoby się budować w Tczewie, skoro w okolicy są przynajmniej dwa bliższe lotniska, które można by wykorzystać: Pruszcz Gdański, Babie Doły. Oba zupełnie nieźle skomunikowane z Trójmiastem.
Z tą koleją, to chodzi aby pociąg podjeżdżał pod sam terminal - co z tego, że z Tczewa jeżdżą pociągi, jak i tak pewnie trzeba by wybudować tory do terminalu. Ta sama kasa do wydania.- 0 0
-
2009-02-13 13:26
Nie jestem zwolennikiem lotniska w środku każdego miasta, nawet Londynu. (4)
Zaproponowałem Tczew aby nie stać w korkach w Gdyni lub Pruszczu. Jeżdżę autem po całym Trómieście i wiem jak jest ciasno na drogach. Z lotniska w Tczewie można dojechać autostradą lub busikiem na SKM, IC/ EC lub Pośpiesznym we wszystkie kierunki- Elbląg, Bydgoszcz, Trójmiasto. A zamiast kolei metropolitalnej miasto powinno wybudować nowe linie tramwajowe a może trolejbusy, po tych górach, jak w Gdyni.
- 0 0
-
2009-02-13 13:33
(3)
tyle, że tym tramwajem do Kartuz nie dojedziesz.
A koleją już tak.
Że jest ona potrzebna wiedzą najlepiej Ci,którzy w soboty czy niedziele stoją w korkach w Żukowie czy Kokoszkach.- 0 0
-
2009-02-13 13:40
(2)
OK, niech będzie kolej metropolitalna do Żukowa ale zamiast rozbudowy Rębiechowa powinno być nowe w Tczewie lub Lęborku + Trasa Kaszubska dla aut.
- 0 0
-
2009-02-13 14:07
? (1)
A często byś tą trasą kaszubską jeździł? Ja codziennie korzystam z Obwodnicy Trójmiasta i jak dowalą Trasę Kaszubskką w środku Trójmiejskiej Obwodnicy - to nie wiem, którędy będę jeździł. Trzeci pas na Obwodnicy potrzebny jest od kilku lat - codziennie każdy z nas stoi w korku w którymś miejscu Obwodnicy - wystarczy stłuczka lub prace utrzymaniowe i zablokowanie węzłów na zjazdach (na to trzeci pas nie pomoże). Ludzie planujcie myśląc..
- 0 0
-
2009-02-14 07:53
A dziś to kierowcy z Lęborka i Słupska to niby nie jadą
obwodnicą od Chyloni?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.