• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna nie dla kibiców Euro 2012

Michał Tusk
13 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej w okolicach portu lotniczego w Rębiechowie. Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej w okolicach portu lotniczego w Rębiechowie.

Linia Kolei Metropolitalnej pobiegnie pod nowym terminalem lotniska w Rębiechowie. Dzięki temu budowa ma trwać krócej. Ale i tak nie zdążymy na Euro 2012.



Od września niemieckie konsorcjum IVV przygotowuje studium wykonalności Kolei Metropolitalnej - czyli nowej linii SKM z Wrzeszcza do Gdyni przez lotnisko w Rębiechowie. Mają z niej korzystać również pociągi regionalne jadące na Kaszuby. Dokument określi dokładną trasę linii, lokalizację przystanków i liczbę torów.

Zarys nowej trasy był znany od dłuższego czasu - od Wrzeszcza do Karczemek linia miała biec "po śladach" dawnej kolei do Starej Piły. Połączenie Gdyni i lotniska miało powstać przy wykorzystaniu istniejącej linii do Kościerzyny (na odcinku do Osowej) i bocznicy kolejowej, biegnącej przez Klukowo do portu lotniczego.
Zagadką był natomiast odcinek z Karczemek przez Matarnię do lotniska. Dylematów było sporo - z jednej strony rozrastające się lotnisko, z drugiej zabudowania Klukowa, a z trzeciej - Ikea, która - w zamian za "podciągnięcie" trasy blisko swojego sklepu - zaproponowała swój udział finansowy w projekcie.

Problem udało się rozwiązać kosztem bocznicy kolejowej w Klukowie. - Zamiast przez Klukowo, linia pobiegnie prosto do terminalu, gdzie powstanie podziemny przystanek - mówi Paweł Wróblewski, nadzorujący w Urzędzie Marszałkowskim przygotowania do budowy Kolei Metropolitalnej. - Potem tory zostaną wytyczone dalej na zachód, w kierunku Banina, gdzie połączą się z linią Gdynia-Kościerzyna. Tam pociągi SKM skręcałyby na północ, w kierunku Osowej, Karwin i centrum Gdyni, a regionalne na południe - do Żukowa, Kartuz i Kościerzyny.

Taki przebieg linii ma jedną wadę - nie będzie przystanku SKM w Owczarni. Zalet jest o wiele więcej - SKM będzie dojeżdżać do miejscowości Nowy Świat, Banino i Rębiechowo, a pociągi regionalne z Gdańska na Kaszuby będą zatrzymywały się bezpośrednio przy terminalu. Ponadto, w tym wariancie trasa jest krótsza.

Studium ma być gotowe w kwietniu. Potem zostanie ogłoszony przetarg na projekt budowlany. Początek budowy zaplanowano na 2010 r., do Euro 2012 gotowy ma być odcinek Gdynia Główna - Port Lotniczy. Fragment z lotniska do Wrzeszcza zostanie oddany do użytku rok później. Łączny koszt szacowany jest na ok. 600 mln zł. Połowę zagwarantowała już Unia Europejska.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (177)

  • odbiora nam euro, bo nie bedzie jak z lotniska dojechac

    na stadion, ale duzo ludzi sie dorobi w urzedzie i ich krewnych na tych manipulacjach

    • 2 0

  • W takim tępie to euro nie w 2012 a w 2020

    Wiedziałem , że tak będzie. Im bliżej euro tym mniej projektów zostanie zrealizowana... Najpierw trąbią o tej koleji a teraz nagle , że nie zdążą przed euro. To może niech lepiej napiszą z czym zdąrzą???

    • 1 0

  • zróbcie najpierw

    ory we wrzeszczu te które już raz robiliście bałwany, żeby tak nie hałasowały. pozatym tak trzęsie że będziecie niedługo pół wrzeszcza odbudowywać bo się zawali. jak już coś robićie to róbcie dobrze. tramwaje można puścić tak aby nie hałasowały. taksamo spacerową można było zrobić odrazu 2 pasmówkę a tak będziecie robić niedługo jeszcze raz i znowu kasa leci

    • 1 2

  • ta linia bedzie stawac w kokoszki ?

    • 1 1

  • kto zgadnie z którego roku pochodzi poniższy tekst ? (6)

    "Koncepcja rozwoju sieci SKM powstała już w latach 70-tych. Zaawansowane były wówczas prace nad projektem linii przymorskiej, którą jednak zastąpiono linią tramwajową. W latach 80-tych powstał projekt linii południowej, biegnącej wzdłuż ulicy Podmiejskiej i Małomiejskiej do Szadółek. Obecnie z uwagi na coraz więszy ruch samochodowy powraca się do tych planów."

    "Przedstawiony wariant budowy tras SKM to marzenie wielu z nas. I niestety na długo pozostanie jeszcze w sferze marzeń. Powód prozaiczny - pieniądze. Budowa kilometra torów kosztuje około 1 mln zł...

    Na zdjęciu - orientacyjny plan tras SKM
    Oznaczenia kolorów:
    czerwony - zachodnia linia SKM
    różowy - północna linia SKM
    brąz ciemny - południowa linia SKM
    brąz jasny - przymorska linia SKM
    fiolet - wydłużenie linii SKM
    czarny - istniejące linie SKM"

    jeśli ktoś trafnie odgadnie w nagrodę dam link do tej historycznej mapki

    • 0 1

    • ale z Ciebie matołek - na Google sam to sobie znalazłem - 2001 r. (3)

      http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/news.php?id_news=57

      • 1 3

      • M - skoro jesteś taki "inteligent" to może jeszcze znajdziesz kolor, którym na mapce z 2001r, zaznaczono odcinek z Zaspy do

        Rębiechowa

        • 0 0

      • M - niestety matołek to TY kolego - skoro nie rozumiesz intencji archiwisty

        a jest prosta jak cep i autor dobrze wie skąd i z którego roku pochodzi tekst

        • 0 0

      • a wg mnie matołkami są ci którzy w to wciąż wierzą

        nie było pieniędzy 8 lat temu, gdy 1 km torów miał kosztować 1 milion
        nie będzie i w czasach kiedy 1 km ma kosztować 100 mln

        • 0 0

    • (1)

      To był jeden z pierwszych artykułow na Trójmieście o Kolei Metropolitalnej, nawet czytałam go niedawno. Jedynym problemem miał byc brak pieniędzy - wpisanie lub nie wpisanie na listę UE. Zaraz po tym szczęśliwie wpisano na liste.

      • 0 0

      • Artykuł z 2001, a na listę wpisano w 2008, kilka miesięcy po tradycyjnym płaczu o brak pieniędzy. najlepiej nic nie robic i dudlić o brak pieniędzy. Kasa się znalazła, to teraz som w kropce! Wypadałoby spełnić obietnice, coś zbudowac... A to kłopot!!!

        • 0 0

  • ciekawe, czy za 20-30 lat będzie na łamach elektronicznej prasy dyskusja, jak ma przebiec trasa KM, i czy archiwiści bedą się

    spierać, ile lat temu zaczęto w Gdańsku mówic o KM?

    • 1 1

  • Proszę o wytłumaczenie ! (5)

    jaki sens w kontekście Euro 2012 ma połączenie gdańskiego lotniska Rębiechowo z miasteczkiem nad rzeką Kaczą ???
    Proszę tylko o poważne odpowiedzi.

    • 1 3

    • Po to, żeby dobrze skomunikować Gdynię z lotniskiem w Gdańsku

      żeby to ładnie wyglądało i było dowodem jak władze się starają i o Gdynię dbają, kiedy władze samorządowe odmówią budowy lotniska w Babich Dołach.

      • 0 1

    • Poważna odpowiedź na idiotyczne pytanie?

      Takie rzeczy tylko w Erze. Miasteczko nad rzeką kaczą się szybciej i sprawniej rozwija od Gdańska, zwłaszcza jeżeli chodzi o infrastrukturę, więc trochę szacunku. A tory do Gdyni już SĄ. A do upadającego miasteczka nad ściekiem, nie. Co łatwiej i szybciej zbudować?

      • 0 2

    • Rozumiem, ale (1)

      skoro priorytetem jest Euro i dojazd kibiców do stadionu , to chyba trasa d Wrzeszcza ( letnicy) powinna mieć priorytet, czy nie ???

      • 0 1

      • też mi się tak wydaje

        ale jak widać, władze mają inne priorytety.

        • 0 1

    • to połączenie nie jest robione

      tylko i wyłącznie w kontekście Euro 2012.Nawet Baltic Arenę planowali nie tylko w tym kontekście.I bez Euro 2012 miałyby powstać i kolej i stadion

      • 1 0

  • no to do pracy! (4)

    ale żeby 9 miesięcy robić studium wykonalności ? czy to aby nie za długo ?

    • 21 1

    • ciekawe to studium (2)

      kolejka zamiast przez zamieszkale tereny bedzie teraz jezdzila przez pole, co by dojezdzajacy do pracy mogli podziwiac piekne nasze widoki. A ci ktorzy codziennie korkuja spacerowa i slowackiego nadal beda ja korkowac bo nie bedzie przystanku owczarnia z ktorego circa 20tys ludzi moglo by korzystac - madre to i polskie takie...

      • 2 1

      • może studium pokazuje 2 możliwości

        a decyzja zależy od .... no właśnie od tych co dziwnie myślą

        • 0 0

      • Raczej niemiecki, bo to niemiecka firma zaprojektowała. Kompleksy w kieszeń.

        • 1 0

    • bo można zrobić studium i studium

      • 1 1

  • jak zwykle w Polsce - nic się nie zmieniło od komuny - mentalność ta sama (1)

    już kiedyś pisałem (w końcu co parę tygodni jest podobny artykuł), że mnie akurat najbardziej interesuje połączenie z Gdyni do Rębiechowa, niemniej TO JEST SKANDAL, żeby na Euro ze stadionem w Gdańsku zdążono jedynie z odcinkiem do Gdyni, a nie do Gdańska (jesli już to powinni zrobić do Gdańska a NIE robić do Gdyni)

    tym bardziej ze ten do Gdyni praktycznie JUŻ ISTNIEJE

    ale skoro tak to proponuję jednak skupić się na lotnisku w Gdyni, podciągnąć kolejkę właśnie tam i problem z głowy

    • 3 1

    • właśnie wylądują w Gdyni i bez problemu dojadą kolejką do Gdańska :))))

      • 0 0

  • I tak...

    nie zdążymy przed końcem świata, więc po co się starac !?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane