- 1 Marsz równości przeszedł przez Gdańsk (593 opinie)
- 2 Morze odsłoniło wrak okrętu podwodnego (68 opinii)
- 3 Od półnagich hrabianek po wóz kąpielowy (17 opinii)
- 4 Kot Rysiek będzie miał swoją rzeźbę (112 opinii)
- 5 Trójmiejskie góry i górki. Znasz wszystkie? (25 opinii)
- 6 Kolejna kradzież z automatu paczkowego (203 opinie)
Kolej Metropolitalna nie dla kibiców Euro 2012
Linia Kolei Metropolitalnej pobiegnie pod nowym terminalem lotniska w Rębiechowie. Dzięki temu budowa ma trwać krócej. Ale i tak nie zdążymy na Euro 2012.
Od września niemieckie konsorcjum IVV przygotowuje studium wykonalności Kolei Metropolitalnej - czyli nowej linii SKM z Wrzeszcza do Gdyni przez lotnisko w Rębiechowie. Mają z niej korzystać również pociągi regionalne jadące na Kaszuby. Dokument określi dokładną trasę linii, lokalizację przystanków i liczbę torów.
Zarys nowej trasy był znany od dłuższego czasu - od Wrzeszcza do Karczemek linia miała biec "po śladach" dawnej kolei do Starej Piły. Połączenie Gdyni i lotniska miało powstać przy wykorzystaniu istniejącej linii do Kościerzyny (na odcinku do Osowej) i bocznicy kolejowej, biegnącej przez Klukowo do portu lotniczego.
Zagadką był natomiast odcinek z Karczemek przez Matarnię do lotniska. Dylematów było sporo - z jednej strony rozrastające się lotnisko, z drugiej zabudowania Klukowa, a z trzeciej - Ikea, która - w zamian za "podciągnięcie" trasy blisko swojego sklepu - zaproponowała swój udział finansowy w projekcie.
Problem udało się rozwiązać kosztem bocznicy kolejowej w Klukowie. - Zamiast przez Klukowo, linia pobiegnie prosto do terminalu, gdzie powstanie podziemny przystanek - mówi Paweł Wróblewski, nadzorujący w Urzędzie Marszałkowskim przygotowania do budowy Kolei Metropolitalnej. - Potem tory zostaną wytyczone dalej na zachód, w kierunku Banina, gdzie połączą się z linią Gdynia-Kościerzyna. Tam pociągi SKM skręcałyby na północ, w kierunku Osowej, Karwin i centrum Gdyni, a regionalne na południe - do Żukowa, Kartuz i Kościerzyny.
Taki przebieg linii ma jedną wadę - nie będzie przystanku SKM w Owczarni. Zalet jest o wiele więcej - SKM będzie dojeżdżać do miejscowości Nowy Świat, Banino i Rębiechowo, a pociągi regionalne z Gdańska na Kaszuby będą zatrzymywały się bezpośrednio przy terminalu. Ponadto, w tym wariancie trasa jest krótsza.
Studium ma być gotowe w kwietniu. Potem zostanie ogłoszony przetarg na projekt budowlany. Początek budowy zaplanowano na 2010 r., do Euro 2012 gotowy ma być odcinek Gdynia Główna - Port Lotniczy. Fragment z lotniska do Wrzeszcza zostanie oddany do użytku rok później. Łączny koszt szacowany jest na ok. 600 mln zł. Połowę zagwarantowała już Unia Europejska.
Opinie (177)
-
2009-02-13 11:28
Robić jak najszybciej!!!!!
Tej nitki bardzo brakuje w Gdańsku. Nareszcie jakas inwestycja miastotwórcza. Fantastyczny projekt. Pozdrawiam pomysłodawców.
- 2 0
-
2009-02-13 11:23
BRAWO, BRAWO, BRAWO !!!!!!!!!!!!!!
Może władze gdańska nie są aż tak beznadziejne. Trzymam kciuki:-)
- 0 1
-
2009-02-13 10:39
W DECHE !
MOŻE AŻ POD GIEWONT PODCIĄGNĄŁ ! :D:D:D BEDZIE KLIMAT, TYLKO NA STOCZNIER BYM JUZ NIE ZAJEZDZAL, BO PIJUSÓW DUŻO
- 7 7
-
2009-02-13 10:37
to dopiero początek! lista spraw z którymi nie wyrobimy się w czasie będzie duuuuużo dłuższa!!!
- 6 6
-
2009-02-13 10:36
robić, robić, nie gadać
to jedna z lepszych inwestycji w trójmieście! i będzie jedna stacja metra;)))
- 29 3
-
2009-02-13 10:33
fajnie.gratuluje;]
- 6 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.