• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna o krok bliżej

Michał Jamroż
11 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowa linia SKM będzie najszybszym środkiem transportu łączącym trójmiejskie osiedla przy obwodnicy z centrami Gdyni i Gdańska. Nowa linia SKM będzie najszybszym środkiem transportu łączącym trójmiejskie osiedla przy obwodnicy z centrami Gdyni i Gdańska.

Niemiecka firma IVV Gmbh ustali trasę Kolei Metropolitalnej. Wczoraj marszałek województwa podpisał z nią umowę na studium wykonalności. Raport będzie gotowy za pół roku, a budowa tej drugiej linii SKM ma ruszyć w 2010 r.



Kolej Metropolitalna, która ma połączyć Gdańsk z Gdynią przez lotnisko, przestała być tylko marzeniem, gdy pod koniec lipca została wpisana na listę indykatywną Programu Infrastruktura i Środowisko. Dzięki temu jest możliwość sfinansowania połowy jej kosztów, czyli 306 mln zł, z funduszy unijnych. Kluczowym dokumentem, który sprawi, że szansa na utratę dofinansowania będzie minimalna, jest Studium Wykonalności Projektu. Określi on szczegółowo, jak będzie wyglądał przebieg nowej linii SKM, gdzie najlepiej zlokalizować przystanki, czy też jaka powinna być częstotliwość kursowania pociągu. Odpowie też na pytanie, jaki przebieg będzie miała trasa w okolicach lotniska Rębiechowo. Jednak przede wszystkim odpowie na pytanie, ile tak naprawdę kosztować będzie kolej metropolitalna.

- Porówna też warianty kolejowe do hipotetycznej linii tramwajowej na lotnisko - tłumaczy Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Przetarg na przygotowanie studium wygrała niemiecka firma IVV Gmbh. Za przygotowanie dokumentacji dostanie ponad 1,3 mln zł. Blisko 30 proc. tej kwoty pochodzi z budżetu samorządu województwa, natomiast pozostałą część pokryje Gdańsk i Gdynia (również po blisko 30 proc.) oraz spółka PKP Polskie Linie Kolejowe w wysokości 15 proc. Studium Wykonalności ma być gotowe do odbioru 10 kwietnia 2009 r. Do 10 sierpnia ma być gotowa ekspertyza o oddziaływaniu na środowisko (również niezbędna przy projektach dofinansowywanych z unijnych pieniędzy) oraz decyzja lokalizacyjna.

- Rozpoczniemy też konsultacje społeczne z mieszkańcami, tak aby przekonać wszystkich do tego projektu - mówi Struk.

Głównym założeniem projektu jest połączenie koleją centrów Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu Gdańska i Gdyni. Głównym jej efektem ma być znaczące skrócenie czas dojazdu do i z lotniska oraz miejsc zamieszkania. Dzięki powstaniu Kolei Metropolitalnej usprawnione zostanie również połączenie kolejowe Trójmiasta z najważniejszymi ośrodkami Kaszub - Kościerzyną, Kartuzami oraz Żukowem. Dzięki niej ich mieszkańcy będą mogli bezpośrednio dojechać pociągiem do Gdańska. Teraz muszą przesiadać się w Gdyni lub zamiast kolei wybierać autobus.

- To inwestycja na którą mieszkańcy Trójmiasta i regionu czekali od kilkudziesięciu lat - uważa Struk.

Według planów urzędników budowa powinna ruszyć w 2010 r. i w zależności od możliwości finansowych samorządu województwa, jak i Gdańska i Gdyni, zakończyć się najpóźniej w 2015 r.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (178) ponad 10 zablokowanych

  • super!! :)

    • 0 0

  • ja ja (1)

    jak sie niemcy za to wezma to bedziecie placic jak za zborze! a wasza kolej to trawwaj przescignie.

    • 0 0

    • zboże

      • 0 0

  • kolejny przekret kolesi z PO....

    • 0 0

  • ścieżek rowerowych nie mogą zrobić a kolej zrobią? (1)

    no to mi kaktus wyroścnie na dłoni, ale :) jestem za koleją więc niechby wyrósł :)

    • 0 0

    • olać ścieżki rowerowe, rowery na chodniki !

      • 0 0

  • Może sie uda !!!

    trzymam kciuki, i mam nadzieje że żadne indywidualne interesy nie będą tutaj pchały się ze swoimi brudnymi łapami (alternatywny tramwaj)

    • 0 0

  • To nie jest inwestycja gdanska

    Jest w takim samym stopniu wojewódzka i gdyńska.

    • 0 0

  • tor

    Z radą gdańska nie wybudują tylko pokrzycza

    • 0 0

  • wielkie halo, syudium wykonalnosci dla Łostowickiej wykonano już kilka lat temu i co z tego? ciągle jedynie w planach

    • 0 0

  • A co robi studium EURO 2012 - czy to nie to sam??

    tylko prowizja spłynie od dwóch?? oczywiście wszystko pokryje piodatnik.
    Mysle, ze gdyby pan marszałek zaprosił talibów lepiej i taniej wykonali by studium od spadochroniarzy z niemiec.
    PRANIE KASY!!!!

    • 0 0

  • KOLEJ - OKEJ (2)

    Cieszy mnie, że projekt nabiera realnych kształtów.
    Co do hałasu, jest to do rozwiązania. W Paryżu metro ma ogumione koła - nasza SKM-ka też może.

    • 0 0

    • wprowadza się (1)

      nakładki teflonowe

      • 0 0

      • i będzie cicho jak z tramwajem na Chełmie - niby nowoczesne, a 1000m od pętli jeszcze głośno

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane