• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna o krok bliżej

Michał Jamroż
11 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowa linia SKM będzie najszybszym środkiem transportu łączącym trójmiejskie osiedla przy obwodnicy z centrami Gdyni i Gdańska. Nowa linia SKM będzie najszybszym środkiem transportu łączącym trójmiejskie osiedla przy obwodnicy z centrami Gdyni i Gdańska.

Niemiecka firma IVV Gmbh ustali trasę Kolei Metropolitalnej. Wczoraj marszałek województwa podpisał z nią umowę na studium wykonalności. Raport będzie gotowy za pół roku, a budowa tej drugiej linii SKM ma ruszyć w 2010 r.



Kolej Metropolitalna, która ma połączyć Gdańsk z Gdynią przez lotnisko, przestała być tylko marzeniem, gdy pod koniec lipca została wpisana na listę indykatywną Programu Infrastruktura i Środowisko. Dzięki temu jest możliwość sfinansowania połowy jej kosztów, czyli 306 mln zł, z funduszy unijnych. Kluczowym dokumentem, który sprawi, że szansa na utratę dofinansowania będzie minimalna, jest Studium Wykonalności Projektu. Określi on szczegółowo, jak będzie wyglądał przebieg nowej linii SKM, gdzie najlepiej zlokalizować przystanki, czy też jaka powinna być częstotliwość kursowania pociągu. Odpowie też na pytanie, jaki przebieg będzie miała trasa w okolicach lotniska Rębiechowo. Jednak przede wszystkim odpowie na pytanie, ile tak naprawdę kosztować będzie kolej metropolitalna.

- Porówna też warianty kolejowe do hipotetycznej linii tramwajowej na lotnisko - tłumaczy Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Przetarg na przygotowanie studium wygrała niemiecka firma IVV Gmbh. Za przygotowanie dokumentacji dostanie ponad 1,3 mln zł. Blisko 30 proc. tej kwoty pochodzi z budżetu samorządu województwa, natomiast pozostałą część pokryje Gdańsk i Gdynia (również po blisko 30 proc.) oraz spółka PKP Polskie Linie Kolejowe w wysokości 15 proc. Studium Wykonalności ma być gotowe do odbioru 10 kwietnia 2009 r. Do 10 sierpnia ma być gotowa ekspertyza o oddziaływaniu na środowisko (również niezbędna przy projektach dofinansowywanych z unijnych pieniędzy) oraz decyzja lokalizacyjna.

- Rozpoczniemy też konsultacje społeczne z mieszkańcami, tak aby przekonać wszystkich do tego projektu - mówi Struk.

Głównym założeniem projektu jest połączenie koleją centrów Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu Gdańska i Gdyni. Głównym jej efektem ma być znaczące skrócenie czas dojazdu do i z lotniska oraz miejsc zamieszkania. Dzięki powstaniu Kolei Metropolitalnej usprawnione zostanie również połączenie kolejowe Trójmiasta z najważniejszymi ośrodkami Kaszub - Kościerzyną, Kartuzami oraz Żukowem. Dzięki niej ich mieszkańcy będą mogli bezpośrednio dojechać pociągiem do Gdańska. Teraz muszą przesiadać się w Gdyni lub zamiast kolei wybierać autobus.

- To inwestycja na którą mieszkańcy Trójmiasta i regionu czekali od kilkudziesięciu lat - uważa Struk.

Według planów urzędników budowa powinna ruszyć w 2010 r. i w zależności od możliwości finansowych samorządu województwa, jak i Gdańska i Gdyni, zakończyć się najpóźniej w 2015 r.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (178) ponad 10 zablokowanych

  • Wyrzucone pieniądze w błoto (4)

    Uszczęscilwianie na siłę.W Gdańsku wybudowana zostanie cała Słowackiego, i trasa W-Z wiec szybkie i dla wszystkich dogodne połaczenie z Wrzeszczem i Centrum.

    Pisanie banialuki ze mieszkańcy Koscierzyny, Kartuz które liczą sobie łacznie 38 tysięcy b eda z tej kolei korzystac?
    Czy ktos był w Koscierzynie - przeciez dworzec połozony jest w bardzo nie dogodnym miejscu, dlatego prawie nikt nie korzysta z kolei.

    Ile procent mieszkańców tych miast na codzień jezdzi do Trójmiasta?

    Za te pieniądze lepiej zmodernizowac linie kolejowa do Szczecina - tam gdzie jest większy potęcjał przewozowy!

    • 0 0

    • Prawda

      Mysle że 500 osob z Koscierzyny codziennie skorzysta z tej kolei :) A to ze jest to nie ekonomiczne to inna sprawa. Łatwo w Polsce marnowane są publiczne pieniądze.
      Wiadomo nie liczni na tym zarobią - a to ze do tych przewozów sie bedzie cały czas dopłacac to juz inna kwestia

      • 0 0

    • Drogi Ekspercie, ortografia przede wszystkim! :)

      Z dużą pewnością siebie wydajesz sądy, moim zdaniem bzdurne. Nie znasz przy tym polskiej ortografii, co stawia Twoje opinie pod znakiem zapytania. Uważam, że ta inwestycja jest bardzo potrzebna i że nie masz racji. Z poważaniem

      • 0 0

    • masz rację!

      • 0 0

    • ..

      Ciężko sie pogodzić z tym, że układ drogowy Gdańska nie będzie w stanie zapewnić odpowiedniejprzepustowości i trzeba się z tym pogodzić. Ja wiem, że przez 50 lat PKP zapracowało sobie na negatywną opinię w społeczeństwie, ale nauczmy się że kolej to nie PKP! Poza tym busiki i inne dolmusze to element charakterystyczny dla Azji. Im dalej na wschód tym ciekawiej- w Pakistanie jezdzi sie ciężarówkami z paką a w Tajlandii tuk-tukami. Brzmi ciekawie, prawda?

      • 0 0

  • nie dla kolei po starym wale bedzie protest w sądzie (3)

    • 0 1

    • To dobrze.

      • 0 0

    • . (1)

      całuj wujka w sam środek - pewnie pieska nie bedzie gdzie wyprowadzac, co?

      • 0 0

      • ...

        ...po jakim wale??? to nasyp KOLEJOWY, ta linia powinna byc juą dawno odbudowana...TY WALE!

        • 0 0

  • Czy ktoś wie, jak nawiązać kontakt z firmą IVV?

    Chciałbym zostać zaangażowany w pracę nad tym projektem, choćby w roli gromadzącego dane. Może ktoś umie podać jakiś link czy kontakt? Będę wdzięczny :)

    • 0 0

  • (1)

    to głownie Gdyn ianom zalezy aby powstala ta druga nitka skm, choc wsumie to troche dziwne czemu chca miec kolej z lotniska skoro sami planuja wybudowac swoje, co wiecej tam juz maja tory, hmm? I pewnie to wybuduja, a nasza nieudolna władza Gdanska nic tam pewnie nie bedzie miala do gadania.

    • 0 0

    • Gdynianom zależy na rozwoju Pomorza, a

      nie na zaściankowości jak również przeciw zacofaniu i partykularyzmie, spychaniu Trójmiasta do prowincjonalizmu.
      Tylko rozwój kolei może zmienić nasze życie!!!

      • 0 0

  • śmiać mi się chce...

    ... z przeciwników KM. Zaściankowe buce, przesiedleńcy zza Buga, małorolni od pługa odciągnięci. Trwoga- bo kury się nieść nie będą a mleko krowie krwią będzie zachodziło od tych pociągów.

    • 0 0

  • Tu jest mowa o wybudowaniu torów a tabor ze złomu

    takiej fatamorgany dawno nie widziałam. Dziękuję za kolejkę na lotnisko co godzina. Studium wykaże że mało kto tym pojedzie bo przystanek od przystanku za daleko i za rzadko jeździ ale w szczytnym celu zmniejszenia spalin ze 100 samochodów to się opłaci....
    Doba kryzysu postawi mądrali z PO na nogach...
    Póki co 3 miliony na badania, POtem 3mln na koncepcję, Potem 30 na dokumentację i odłoży się na półkę ale kto będzie miał w kieszeni to jego....

    • 0 0

  • Nareszcie (2)

    Ile można pisać a nic nie robić. To nie tylko inwestycja na którą mieszkańcy Trójmiasta i regionu czekali od kilkudziesięciu lat, ale też a może przede wszystkim gospodarka i jej rozwój. Trójmiasto w kierunku morza nie ma rozwoju tylko w przeciwnym. A do tego KM będzie spełniała funkcje integracyjne z piękną ziemią kaszubską. Zaczynając od Gdyni poprzez modernizacje istniejącego odcinka a na Gdańsk Śródmieściu kończąc. Co prawda nic w artykule nie ma o pierwszej stacji w nowym terminalu lotniczym Babie Doły. Ostatnio lotnisko to uruchomiło najnowszej generacji system naprowadzania TAKAN umożliwiający lądowanie we mgle, dodam że obecnie są dwa takie systemy w Polsce. Nareszcie podróżni będą mieli wybór skorzystać z jednego bądź drugiego lotniska i przemieścić się w kulturalnych warunkach KM.

    • 0 0

    • TACAN (1)

      jak juz to TACAN (Tactical Air Navigation System) i w Polsce jest ich przynajmniej 6

      • 0 0

      • faktycznie nie TAKAN a TACAN

        Tactical Air Navigation System, TACAN, mówisz, że jest ich aż 6 ja mam dane o dwóch o których mówiła wczorajsza TV a do tego sprawdzałem to w PROGRAMIE ROZWOJU SIECI LOTNISK I LOTNICZYCH URZADZEN NAZIEMNYCH - Przyjety Uchwała Nr 86/2007 Rady Ministrów w dniu 8 maja 2007 r., bo urządzenia typu TACAN moga byc wykorzystywane jako uzupełnienie DME i
        właczone do pokładowej bazy danych pod warunkiem że spełniaja odpowiednie wymagania
        ICAO oraz zostały opublikowane w AIP. Widze mamy różne dane przynajmniej podałem Ci źródła.
        Jeśli BD chcą się rozwijać i wejść dynamicznie do sieci połączeń portów węzłowych ("hub and spoke"), to ten amerykański wojskowy system radionawigacyjny złożony z układów DME (z angielskiego Distance Measuring Equipment - odległościomierz) i VOR pracujących w paśmie 1000 MHz jest niezbędny. A przez to już zaczyna zyskiwać pomorskie i oby mądre decyzje o rozbudowie KM szły dynamicznie.

        • 0 0

  • die Dreistadtbahn (2)

    Niemiecka firma wybuduje kolej w 3mieście, niemiecka firma wybuduje baltic arene, ... . Czy Polska jest już oficjalnie częścią Rzeszy?

    • 0 0

    • chodzi o to, (1)

      że polskie firmy nie mają żadnego doświadczenia w budowie takich przedsięwzięć w tak krótkim czasie.

      wolę, żeby niemcy zrobili to porządnie niz polacy spartaczyli.

      • 0 0

      • "wolę, żeby niemcy zrobili to porządnie niz polacy spartaczyli."

        Właśnie dzięki takim powtarzaczom stereotypów jak Ty, polskie firmy nie mają doświadczenia o którym piszesz.
        Pewnie uważasz że najepiej byłoby gdyby Polacy zajęli się uprawą roli, ewentualnie pracą najemną w zagranicznych przedsiębiorstwach, a wszystkie pozostałe dziedziny zostawili "kompetentym firmom" z zagranicy?

        • 0 0

  • TAK

    dla kolei metropolitalnej!!!

    • 0 0

  • JAK NAJBARDZIEJ "TAK" DLA KOLEI METROPOLITALNEJ!!!! (1)

    • 0 0

    • Też jestem "ZA"

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane