- 1 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (67 opinii)
- 2 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (92 opinie)
- 3 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (130 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (121 opinii)
- 5 Remont przed budową Drogi Zielonej (163 opinie)
- 6 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (361 opinii)
Kolej Metropolitalna: pociągiem elektrycznym w 25 minut z lotniska do centrum Gdańska
To już prawie pewne: Kolej Metropolitalna powstanie w najbardziej korzystnym dla pasażerów wariancie. Będzie dwutorowa, w pełni zelektryfikowana i z bezkolizyjnym połączeniem z istniejącymi torami na Zaspie. Trasę z centrum Gdańska do Rębiechowa pokona w 25 minut.
By jednak to osiągnąć, trzeba wydać więcej pieniędzy, niż pierwotnie zakładano: wariant najbardziej oszczędny KM miał kosztować ok. 440 mln zł, podczas gdy ten, który prawdopodobnie zostanie zrealizowany, ok. 720 mln.. Dzięki deklaracji minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej, że polski rząd zarekomenduje Komisji Europejskiej sfinansowanie 85 proc. kosztów budowy KM, wiemy już, że pieniądze na ten cel się znajdą.
Pociągi: tylko elektryczne
Wiadomo już, że cała trasa KM będzie zelektryfikowana. - Wyłącznie pociągi zasilane energią elektryczną są na tyle mocne, by w terenie pagórkowatym zapewnić przyspieszenie niezbędne do sprawnego funkcjonowania naszej linii. Tego nie można powiedzieć o pociągach spalinowych - mówi Rudziński.
Dwa tory kolejowe, osobne tory dla tramwaju
Na całej,18-kilometrowej trasie KM ułożone zostaną dwa tory kolejowe, dzięki czemu pociągi nie będą musiały czekać na siebie na stacjach, przy których musiałyby powstać mijanki. Niemal na pewno projektanci trasy zrezygnują ze wspólnych torów z tramwajami na odcinku między ul. Abrahama w Oliwie a Moreną. W tym miejscu linia tramwajowa pobiegnie obok nasypu, na którym ułożone zostaną tory kolejowe. Dzięki temu nie trzeba obawiać się utrudnień w ruchu, które wynikałyby z kursowania dwóch różnych środków transportu po jednym torze.
Wiadukt na Zaspie
Utrzymanie tak wysokiej prędkości będzie możliwe także m.in. dzięki bezkolizyjnemu włączenie torów Kolei Metropolitalnej do istniejących torów dalekobieżnych na wysokości stacji SKM Zaspa.
- W pierwszym etapie inwestycji powstanie jedna estakada nad torem dalekobieżnym, po której pojadą składy z Gdańska w kierunku lotniska. W drugim etapie, gdy liczba użytkowników KM jeszcze wzrośnie, wybudujemy dwie kolejne estakady, które pozwolą bezkolizyjnie połączyć się z torami SKM. W sumie więc powstaną aż trzy takie obiekty - zapowiada Krzysztof Rudziński.
By jednak wpiąć bezkolizyjnie tory KM w istniejący tor dalekobieżny, wymaga on przebudowy. - W przyszłym roku rozpocznie się remont linii E-65. Porozumieliśmy się już z Polskimi Liniami Kolejowymi, aby podczas prac poszerzyć torowisko i stworzyć rezerwę na estakady naszej kolei - mówi Rudziński.
Niewiadoma
Choć o trasie KM wiemy już niemal wszystko (zobacz dokument pdf zmieszczony w tekście) wciąż po znakiem zapytania stoi przebieg torowiska w Matarni. Rozważane są dwie koncepcje: pierwsza zakłada, że tory pobiegną na estakadzie na zachód od obwodnicy. Stacja wtedy powstałaby na wysokości parku handlowego "Matarnia". Druga koncepcja przewiduje odejście linii od obwodnicy i budowę stacji w tunelu pod ul. Budowlanych.
Prace ruszą za rok
Budowa Kolei Metropolitalnej ma ruszyć dokładnie za rok. Jako pierwszy, w 2012 r., powstanie odcinek między Osową a portem lotniczym w Rębiechowie. Dopiero wtedy rozpocznie się uzyskiwanie decyzji potrzebnych do budowy linii od Wrzeszcza do portu lotniczego. Ten odcinek będzie gotowy w 2015 r.
Inwestycja pochłonie prawdopodobnie ok. 720 mln zł. 85 proc tej kwoty dołoży Unia Europejska. Ok 13 proc. będzie pochodzić z kredytów bankowych. 2 proc., czyli ok. 14,5 mln zł stanowią środki z budżetu województwa pomorskiego.
Założenia rozwiązań projektowych pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Miejsca
Opinie (374) ponad 10 zablokowanych
-
2010-12-17 19:21
Potem można by trasę dalej ciągnąc i objąc Kaszuby - powraca dawna idea koleii wąskotorowej, która obejmowała Pomorze.
Nareszcie nie będę musiał w korku odbierac znajomych z lotniska im. bolka.
ani ich odwozic... wskażę drogę do kolejki i powiem: będziecie o wiele szybciej na lotnisku!
Ja zaoszczędzę cąły dzień... taki kolega, pije już w Londynie a ja dopiero widzę Galerię Bałtycką po odwiezieniu go na lotnisko bolusia....- 1 5
-
2010-12-17 08:08
tja usiasiusia cepeliada, widzę że wybory do sejmu będą na wiosnę, bo zaczęło się odgrzewanie kotletów i rzucanie ich o ziemię (12)
nie wiem skąd się biorą tacy naiwniacy, ale wiem, że ich nie sieją:-)
dwie sprawy, a zatem o kolei po kolei
to, że pani bieńkowska obiecała rekomendowac unii, to wcale nie znaczy, że unia da kase, na razie unia ma ekstra wydatki: irlandia i grecja (jakieś 200 mld euro), a w kolejce już stoi hiszpania (300 mld euro)
o "sukcesach" w zagospodarowaniu unijnej kasy przez tą panią było głośno swego czasu
i sprawa druga: panie rudziński - niech pan sobie wklepie amtrak w google i przestanie opowiadać bajki, że tylko skład elektryczny jest w stanie obsłużyć te linie widmo:-)
osobiście wybrałbym elektryke, ale ze względu na ekologię, co wcale nie znaczy, że ma pan racje
dziękuję za uwagę- 13 15
-
2010-12-17 19:19
g@llux jak już każesz komuś coś wpisać w google to wcześniej sam byś mógł to zrobić
Przecież Amtrak to głównie pociągi dalekobieżne które z założenia nie potrzebują dużego przyspieszenia.
Szybka kolej miejska z gęsto usianymi przystankami jeśli rzeczywiście ma być szybka to musi odpowiednio szybko się rozpędzać a tego typowe, stworzone do obsługiwania ruchu podmiejskiego szynobusy nie mogą zapewnić. Dodatkowo napęd spalinowy w takich zastosowaniach jest nieekonomiczny.
Na całym świecie do takich zadań wykorzystuje się napęd elektryczny.- 1 0
-
2010-12-17 16:33
Sluszne uwagi
Chociaz przyklad Amtraka to chyba troche na wyrost w stosunku do tej inwestycji.
Ale milo widziec, ze ktos jeszcze potrafi czytac ze zrozumieniem.- 2 2
-
2010-12-17 11:29
tak - wybory do sejmu będą na wiosnę,
i znowu pisdzielcu w d dostaniesz
- 0 0
-
2010-12-17 11:24
cyt.:"Wyłącznie pociągi zasilane energią elektryczną są na tyle mocne, by w terenie pagórkowatym zapewnić przyspieszenie niezbędne do sprawnego funkcjonowania naszej linii. Tego nie można powiedzieć o pociągach spalinowych - mówi Rudziński"
weź Pan menażkę i walnij się w czaszkę. Kto takie głupoty "panu" naopowiadał. Ja też jestem za "elektrycznym pociągiem" ale to nie znaczy, że "spalinówka" nie dalaby rady obsługiwać tej trasy.- 1 2
-
2010-12-17 09:27
na razie unia ma ekstra wydatki: irlandia i grecja (jakieś 200 mld euro), a w kolejce już stoi hiszpania (300 mld euro) (2)
A dziaduś o budżetowaniu nie ma zielonego pojęcia.
jak coś jest zaklepane w budżecie na transport, to na pielenie chwastów kasy tej się nie przerzuci.- 3 2
-
2010-12-17 09:57
"coś zaklepane" to masz ty w tej małej, ptasiej główce (1)
sugerujesz, że 200 mld w irlandię i grecję było zaplanowane:-)??
przedwczoraj uchwalono budżet unii na 2011 rok, ciekawe czy są tam zaplanowane wydatki na kolejne bankrutujące kraje:-)
a może ty się patrzysz na USA gdzie dodrukowanie 600 mld dolców było zaplanowane:-)- 1 3
-
2010-12-17 11:19
i co nie jesteś złośliwy?
ja ci teraz napiszę: ugotuj się kartoflu
ciekawe co mi odpiszesz?- 3 0
-
2010-12-17 08:20
I znowu wylazł dziadu z formaliny. (1)
Nic mu się nie podoba,
proponuję spojrzeć w lustro,a tępy wzrok cię zabije.- 5 4
-
2010-12-17 08:58
to nie jest odpowiedź na moje pytanie, ale widzę, że ci żyłka trochę nabrzmiała:-) i to własnie lubię u lemingów:-) te żyłkę
- 2 5
-
2010-12-17 08:15
zapytam się wprost (1)
dlaczego jesteś taki złośliwy, chamski i głupi?
- 7 1
-
2010-12-17 08:17
poproszę o przykłady chamstwa, złośliwości i głupoty w mojej wypowiedzi z 08:08
tylko konktrety- 5 3
-
2010-12-17 08:14
nie dziekuj
jak zwykle nie zwróciłeś niczyjej uwagi
- 3 3
-
2010-12-17 19:08
Przystanek Wróbla Staw w szczerym polu, bo inpro zalobbowało
A Kokoszki, gdzie mieszka kilka tysięcy luda będzie ganiać przez obwodnicę do Kiełpinka.
fajnie co?- 3 1
-
2010-12-17 14:31
Jestem przeciwny! (1)
Taka inwestycja w Gdańsku, to strata pieniędzy!
- 6 11
-
2010-12-17 18:49
za 720 mln możnaby zbudować kolej tam gdzie jest potrzebna
czyli wyburzyć Małomiejską i dalej przez południowe dzielnice do Rębiechowa
durny pomysł aby poprowadzić kolej trasą w której nie ma wielu pasażerów uzasadniano niskimi kosztami (miejscami istniejący urokliwy nasyp wąskotorówki) = budujmy to na co nas stać, a nie to co jest faktycznie potrzebne
i okazuje się, że za porównywalne pieniądze będzie się budować kolej wożącą powietrze, a mieszkańcy Południa Gdańska będą mieli to co mają bez perspektyw na poprawę (no chyba jeśli w większości przeprowadzą się do nowych dzielnic, które być może powstaną w pobliżu przystanków KM)
Głupota władz Gdańska jest porażająca
szkoda, że Gdańszczanie dostrzegą to dopiero po latach...- 0 4
-
2010-12-17 17:59
3mam kciuki:) (1)
3mam kciuki bo wygląda pięknie:)szczególnie cieszy mnie przystanek Matarnia bo bliziutko mojego domku:):)
- 1 1
-
2010-12-17 18:44
Jejku Jejku
- 1 0
-
2010-12-17 18:40
uwierzę jak się przejadę
do tego czasu jestem sceptycznie nastawiony
- 4 0
-
2010-12-17 18:38
pewnie bęzie tak jak z kolejka linową w Sopocie
Kolej metropolitarna miała leciec do Balticareny i co ?
- 1 0
-
2010-12-17 18:30
jakim prawem Kolej Metropolitalna robi reklamę Inpro?
chodzi mi o przystanek "Wróbla Staw"
- 3 0
-
2010-12-17 15:11
Mam pytanie do 90 % komentujących (tych co w to wierzą) (1)
Wy naprawdę wierzycie, że to powstanie ? W Nową Słowackiego też wierzycie ?
- 6 2
-
2010-12-17 16:53
wierze w BOGA ojca wszechmogacego stworzyciela nieba i ziemi I.T.D
a ja bujam sie w hamaku z piekna blondynka i pije szampana Ponsardin i jem kawior!
a slone na kluczu florydzkim tak piecze ,ze chce sie zyc!- 2 0
-
2010-12-17 16:51
budowac nie gadac i nie rysowac(papier wszystko przyjmie) CZEKAMY!!!
CZEKAMY ! NIE GADAJCIE JUZ TYLE!
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.