• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: powołano spółkę, która ją wybuduje

Maciej Naskręt
1 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Budowa torowiska Kolei Metropolitalnej ruszy najszybciej w 2012 r. Budowa torowiska Kolei Metropolitalnej ruszy najszybciej w 2012 r.

Sejmik województwa pomorskiego powołał spółkę, która zajmie się budową wartej ponad 800 mln zł Kolei Metropolitalnej. Nową linią kolejową pojedziemy najszybciej w 2015 r.



Władze Gdańska planują, że w 2018 r. torami nowej Kolei Metropolitalnej, na odcinku od Moreny do Strzyży, pojadą hybrydy tramwajowo-kolejowe. Władze Gdańska planują, że w 2018 r. torami nowej Kolei Metropolitalnej, na odcinku od Moreny do Strzyży, pojadą hybrydy tramwajowo-kolejowe.
W poniedziałek samorządowcy województwa pomorskiego powołali spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna, która zajmie się realizacją tej największej inwestycji kolejowej na Pomorzu. Samorząd województwa będzie sprawował pełną kontrolę na działalnością utworzonej spółki, niewykluczone, że część udziałów będą miały samorządy Gdańska i Gdyni.

Budowa TKM pochłonie nie mniej niż 800 mln zł, ale inwestycja może liczyć na unijne dofinansowanie w wysokości 85 proc. kosztów. W przyszłym roku spółka zadecyduje m.in. o ostatecznym przebiegu trasy kolei i wybierze firmę, która ją wybuduje.

Nowa trasa kolejowa zostanie wytyczona od istniejących torów w pobliżu stacji Gdańsk-Zaspa do Gdyni Wzgórze św. Maksymiliana. Pociągi pojadą po dawnym nasypie kolejowym przez Strzyżę, Niedźwiednik i Morenę. Dalej tory będą rozciągać się w dzielnicach Kiełpinek, Złota Karczma, Rębiechowo, aż do Osowej. Stamtąd pociągi pojadą w kierunku Gdyni już po istniejących torach.

Na istniejącej już trasie powstaną nowe przystanki przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku oraz przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni.

Po torowisku, które pobiegnie przez Gdańsk, kursować będą mogły także tramwaje - na takie rozwiązanie nalegały władze Gdańska, które myślą o rozbudowie sieci tramwajowej w mieście.

- W tej chwili badamy trzeci, kompromisowy wariant przebiegu trasy przez Gdańsk - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor Departamentu Koordynacji Projektów Wojewódzkich w Pomorskim Urzędzie Marszałkowskim.

Po 2018 r. Gdańsk chce zainwestować w specjalne hybrydy tramwajowo-kolejowe. Mogłyby one poruszać się, nie tylko po torach tramwajowych, ale także po kolejowych, ułożonych na nasypie na odcinku od Moreny do pętli przy ul. Abrahama.

Miejsca

Opinie (157) ponad 10 zablokowanych

  • Słowackiego 5 lat temu pisali że już już budowa

    Adamowicz widze kolejne lata chce rządzić dzięki takim prasowym doniesieniom
    ale to już koniec bajzlu i przekrętów.

    • 7 1

  • Rozumiem więc, że Marszałek będzie chciał poczekać z inwestycją z Gdańska przez Rębiechowo do ok 2018-2020 roku aż może kupi te specjalne hybrydy? Dziś na powyższą informację w radiu, koleżanka powiedziała, że wie z pewnych źródeł, że są marne szanse, że ta kolej powstanie, nie jest nią zainteresowany marszałek. Czyżby miała rację?

    • 5 2

  • KOLEJ GDYNIA - BYTÓW!

    NIECH ZROBIĄ KOLEJ Z GDYNI DO BYTOWA. MOŻE BĘDZIE SZYBCIEJ NIŻ PKS-em. PKS-em JEDZIE SIĘ 2,33 DODZINY, A POCIĄGIEM POWINNO ZAJĄĆ NA PRZYKŁAD 1,5DODZINY. WIĘC POCIĄGIEM BĘDZIE WARTO I TANIEJ LUB DROŻEJ. ALE W TO WĄTPIE. W PKS-ie BILET KOSZTUJE 15ZŁ, A W POCIĄGU TO NIE WIADOMO.

    • 10 3

  • (5)

    pociągi i tramwaje na jednych torach ? dziwne rozwiązanie , może jeszcze na tory tramwajowe wpuszczą ET22 z 40 wagonami ?

    • 31 14

    • Dobre:-) (2)

      Pytanie. Czy połowa z tych mądrali, którzy komentują ten post wie, co to ET22?

      • 5 0

      • (1)

        To taki podwójny EU07.
        Ale te nasypy chyba nie wytrzymają składów towarowych.

        • 0 2

        • "Taki podwójny EU07" to ET41. ET22 ciężka towarow alokomotywa elektryczna o układzie osi Co-Co. Jednoczłonowa. Masa własan 114 ton

          • 1 0

    • (1)

      Dziwne, czasem stosowane, ale niezbyt korzystne ani dla kolei, ani dla tramwajów

      • 11 1

      • Coś takiego działa w Karlsruhe, ale przy natężeniu ruchu u nas to raczej bez sensu!

        • 6 1

  • (1)

    Na wysokości Strzyży (na dawnym wale) po którym ma być linia już zaznaczają na czerwono drzewa które mają iść do wycinki. Co jakiś czas widać również geodetów którzy coś tam mierzą.

    • 4 0

    • Czas tedy szykować liny i łańcuchy.

      Będziem się wiązać do drzew!

      • 0 0

  • może za te 800 baniek

    zbudować drugą obwodnicę bo ta zaczyna być za mała?

    • 8 4

  • skandal przed wyborami kielbasy sie nie jada

    to dla ubeckich mediow z drogimi autostradami nie wyszl to z kolejka

    • 4 2

  • kompromitacja PO W GDANSKU (2)

    w 2018 !! ludzie z rzadzu u rzedeum miasta gdansk czy wy wym yslacie w 2012 !! nistrzostrwa a w gdansku nic neima drog niema koleji ani transwaji tylko banda PO rzadzi a w gdyni co swiecos buduja ulepszaja !! to niasto kwitnei inakreca cala koniuknture trojmiasta niema tam zadnych osolomow z PO !!! rzad tak samo polske znisczy jak PO GDANSK !!
    w 2018 niebe juz polski wszytko tusk i iten przezdyncik komoroski pozal sioe Boze wszytko sprzedaj niemcom i odadza rosjanom to dostanie ze roski i niemiec zabytkowe ich kolejki wiec poci gdansk ma cokowiek kupowac PO WON ~!!!!

    • 12 8

    • NAPISZ PONOWNIE SWÓJ TEKST W JĘZYKU POLSKIM . (1)

      • 3 0

      • a nie w kaczym!

        • 0 0

  • stołeczku nakryj się

    kolejna spółka no joooo juz to widze jak sie ruszy ahahahahah

    • 10 1

  • drogi główne na żółto

    w tym ulica Słowackiego powyżej nr 200. na maoie niby jest jako główna ale przeciez tej drogi już nie ma! kto zadecydował o likwidacji?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane