• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano wariant kolei na północ Gdyni

Patryk Szczerba
22 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Niewykluczone, że przewoźnikiem na linii na północ dzielnic Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska. Niewykluczone, że przewoźnikiem na linii na północ dzielnic Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska.

PKP PLK wybrała wariant kolei na północ Gdyni. Zakłada on budowę dwutorowej linii od stacji Gdynia Chylonia do stacji Mosty Zachód oraz rozbudowę istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie, łącznie z elektryfikacją wszystkich odcinków. Na trasie powstanie sześć przystanków i trzy stacje kolejowe.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Północna Kolej Aglomeracyjna ma odciążyć zakorkowaną dziś północ Gdyni. Tysiące mieszkańców dzielnic czekają na rozwiązanie, które pozwoli im zrezygnować z aut i przerzucić się na pociągi.

Inwestycja jest w planach od lat. Ma być finansowana z funduszy europejskich na lata 2021-2027.

PKP PLK właśnie wybrała wariant przebiegu trasy. Propozycji było sześć. Od końca 2020 roku były prowadzone konsultacje w tej sprawie.

6 wariantów przebiegu nowej linii przez Gdynię 6 wariantów przebiegu nowej linii przez Gdynię

Ostatecznie kolejarze ogłosili, że pociągi pojadą z Gdyni Chyloni do stacji Mosty Zachód.

Zakres planowanych prac:

  • budowa dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdynia Chylonia aż do stacji Mosty Zachód
  • rozbudowa istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie
  • elektryfikacja wszystkich odcinków
  • budowa bezkolizyjnych przejść nad istniejącymi liniami kolejowymi

Na potrzeby Północnej Kolei Aglomeracyjnej powstaną też trzy zupełnie nowe stacje:

  • Gdynia Pogórze
  • Mosty Zachód
  • Gdynia Lotnisko

Oprócz tego powstaną nowe przystanki osobowe: Obłuże Leśne, Obłuże Górne, Kosakowo Szkoła, Kosakowo i Pierwoszyno. Stacja kolejowa przy oksywskim porcie doczeka się gruntownej przebudowy.


Zadowolone są władze Gdyni optujący za wybranym wariantem, roboczo nazwanym W2.

- Za wersją drugą, przy której obstawała Gdynia i Zarząd Morski Portu Gdynia, stały silne argumenty merytoryczne. Cieszę się, że zwyciężyły one nad innymi czynnikami - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Po wybraniu wariantu następnym krokiem będzie pozyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Konkretnych terminów rozpoczęcia budowy nie ma.

- Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz realizacja prac budowlanych w ramach projektu pn. "Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej Metropolii" uzależniona jest od dostępności środków finansowych w unijnej perspektywie na lata 2021-2027 - informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.
Koszt inwestycji w planowanym wariancie może wynieść nawet 800 mln zł.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (398) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Nie dożyjemy pewnie ukonczenia tej inwestycji (3)

    • 100 6

    • Zacznij dbać o siebie....żeby dożyć końca tej inwestycji :) (1)

      Lotnisko już skończone. Teraz tylko kolej trzeba tam dociągnąć.

      • 11 5

      • Kolej już tam jest

        Pochodzi z tego samego okresu co lotnisko

        • 5 0

    • To zależy kto wygra wybory w przyszłm roku, jeśli PO, to na pewno tej inwestycji nie zobaczymy nigdy..

      • 0 2

  • a czy bedzie tunel w ciagu ul Hutniczej? (7)

    czy chcecie wszystko zakorkowac?

    • 84 11

    • Tunel nie ale dodatkowo 10 stojaków na rowery (2)

      • 32 3

      • I 5 przysiadków

        • 8 2

      • Popielniczki by lepiej postawili przed szlabanem.

        • 7 1

    • Tak, będzie.

      • 1 3

    • Tunel nie, ale będzie dodatkowy przejazd kolejowy (2)

      ze szlabanami sterowanymi automatycznie, więc korki nie powinny jakoś znacząco się zwiększyć.

      • 5 3

      • z wyjatkiem tych 365 dni w roku kiedy akurat nie beda dzialać tak by korków nie potegowac

        • 1 1

      • taki to już

        jest...

        • 2 0

  • linia kolejowa (5)

    nigdy nie powstanie

    • 66 12

    • (1)

      akurat na Oksywie nadal istnieje - wystarczy ją tylko zrewitalizować

      • 10 3

      • i zbudować ciężarowy wiadukt na Hutniczej

        najlepiej z drugim torem...

        • 3 0

    • Na południe Gdańska i do Nowego Portu też są linie - a nawet część przystanków (2)

      a kolei miejskiej nie ma. Ba - nawet na linii SKM to nie jest typowa kolej miejska, tylko zwykły tabor podmiejski - kolej miejska szybciej przyśpiesza/hamuje, ma więcej drzwi i inny rozkład wnętrza.
      Także czarno widzę uruchomienie tej linii - koszty będą gigantyczne a czas inwestycji z 10 lat.

      • 7 0

      • (1)

        Zobacz ile kosztowała PKM budowana od podstaw i ile czasu to trwało - na pewno nie 10 lat. Tutaj masz tory na Oksywie więc nie będzie problemu chyba że nie przeznaczą na to kasy

        • 2 5

        • bo trzeba było przerobić kasę zabudżetowaną na Euro

          popychały to wszysztkie szczeble władzy. Budżet przekroczono 3x.
          Choć wspaniale że powstała, już prowadzenie tej inwestycji jak i kontynuacja już taka wspaniała nie jest...

          • 4 0

  • Teraz tylko kolejne 8 lat (6)

    Analiz, spotkań społecznych i 300 kg folderów z działu rozwoju i gotowe

    • 132 8

    • Nie zapomnijcie (1)

      ,że czekają "w kolejce" liczne protesty co do przebiegu. Wielu chce kolei ale nie w pobliżu swojej "posiadłości"!

      • 18 4

      • Odcinek gdyński już istnieje wiec moga sobie protestowac do woli i tak nikt ich nie potraktuje powaznie

        • 3 2

    • To po to (1)

      żebyś później nie mógł napisać że czegoś nie przemyślano

      • 6 4

      • No pacz, nie przemyślałem ,że się odezwiesz ...

        • 2 1

    • " i gotowe"

      Śmietnik czeka...

      • 4 1

    • Tak niestety działa PiSowskie PKP.

      Elektryfikacja linii do Kościerzyny jest najlepszym przykładem działania tej władzy.

      • 1 0

  • Płaczki na start! (3)

    Przecież na pewno wszystko jest źle...

    • 13 47

    • No dalej płaczki, ryczcie! (1)

      Po minusach widzę, że ciekniecie coraz mocniej. xD

      • 3 9

      • A wy wyluzowani bo Żmuda nie kandyduje i znowu wygracie

        • 0 3

    • Najlubniejsze miejsce do mieszkania w Polsce. Tak mówia statystyki.

      Także nie płacz marudo ;P

      • 0 1

  • Dopóki jest Szczurek to żadna kolej nie powstanie (5)

    To jest główny hamulcowy tej inwestycji

    • 111 10

    • A co ma Szczurek do inwestycji kolejowych ! (2)

      Nie wiesz nic, a szczekasz jak kundel Horały.

      • 3 14

      • "A co ma Szczurek do inwestycji kolejowych" - to że na takie inwestycje trzeba mieć budżet

        Przyjdziesz z kasą to plk, pkm, kd, ks, kw czy inny TorPol ci zbuduje...

        • 10 1

      • na korepetycje...

        Do Rumi i Wejherowa...
        Reda swoje odrobiła...

        • 3 1

    • Zaimponowałeś mi wiedzą o tym jak działa administracja publiczna w Polsce. (1)

      Naprawdę, ścięło mnie z nóg.

      • 1 4

      • raczej dokonales

        samozaorania...

        • 0 1

  • Bredzą o jakis wariantach pkm w gdyni a nie chcą oswietlenia i choodnika naweet na sopockiej zrobic buahaaa (6)

    • 43 14

    • (1)

      A co ma PLK do oświetlenia Sopockiej?

      • 7 7

      • ten sam budżet

        a raczej jego źródło i stan...

        • 6 5

    • Po co komu (1)

      Chodnik w lesie?

      • 6 7

      • Po to d...u ze tamtedy chodza i jezdza na rowerze po zmroku potoki ludzi!!!

        • 1 2

    • I po co oświetlenie w lesie? (1)

      • 6 6

      • Idac tym tokim twijego chorego rozumowania to po co na spacerowej oswietlenie!!!!?

        • 2 2

  • Za sto lat pojedziemy tym pociągiem ;) (6)

    Tak samo jak tunelem na puckiej

    • 104 9

    • (5)

      No ale zagłosują glupolki na siwego...

      • 6 6

      • (4)

        A który siwy rządzi w PLK?

        • 4 5

        • Udawać nawet nie potraficie

          • 5 2

        • naprawdę nie wiesz, jak to działa? (2)

          To kolej aglomeracyjna. Nie jest w zakresie zadań PLK, a jeśli nawet, to na dalekich pozycjach priorytetów.

          PLK to zarządca sieci. Jak każdy podmiot gospodarczy, działa w oparciu o rachunek gospodarczy i cele Państwa. Jeśli aglomeracja chce mieć kolej, może się do PLK zgłosić.
          Z budżetem.
          Może również robić we własnym zakresie. Tak jak robi to PKM. Dziwne jest, dlaczego trzymający na tym zadaniu rękę marszałek nie wybrał takiego wariantu... Może po to, aby "siwy" nie dostał kolei "w suchym"? Bo przedstawiany wariant ma niewielkie szanse na realizację. Również z tego powodu, że miasto ma niewielkie możliwości finansowe i za wszystko musi płacić marszałek.
          Tak jak za wiadukty na Karwinach... :\

          • 4 1

          • Doucz się trochę na temat samorządu terytorialnego. (1)

            Marszałek gra na wyborcę kaszubskiego i gdańskiego, stąd budowa istniejącej linii PKM oraz plan budowy kolei na południe Gdańska (która zresztą ma być korytarzem łączącym Gdańsk z Kaszubami i Kociewiem). Od wie że powiat pucki i Gdynia to nie jego teren łowiecki, więc będzie się wił jak piskorz żeby nie zrobić tu nic konkretnego, a jedynie uprawiać pozorację.

            • 1 3

            • i to jest właśnie rola "siwego"

              aby mu nie pozwolić.

              Tylko że już dostał "bańki" i na więcej nie ma ochoty. Woli po cichu wyżerać z koryta, dla niego wystarczy. W "towarzystwie" się nie liczy.

              • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    Czy to aby dobry pomysł (46)

    W tym wariancie rozumiem ze trzeba jechać z centrum Gdyni na Obluze i Pogorze przez Chylonie? Nie wiem czy uda sie to obronić ale zycze powodzenia

    • 212 62

    • obejrzyj załączony film (2)

      • 16 15

      • Po co ten hejt? (1)

        • 2 1

        • Po co używasz

          słowa, którego nie rozumiesz?

          • 4 0

    • To bardzo zły pomysł znacząco przedłużający czas podrózy (5)

      Ale o to chodzi - im gorzej, tym lepiej...
      To również wariant najbardziej kosztowny, wymagający budowy bezkolizyjnych przejazdów. Tak się składa, że te przejazdy są w gestii Kolei. Więc "czekaj tatka latka"...

      Miasto otrzepie spracowane dłonie, otrze zroszone potem czoło i rozłoży ręce wskazując na pustkę w kasie.
      Tak jak zrobiło w przypadku wiaduktów na Karwinach.

      Obecnie trwa przebudowa torowisk wokół portu. Tory ruchu pasażerskiego mogły tam powstać w ramach tego zadania. Na początek...

      • 33 41

      • (4)

        O tak, lepiej żeby pociągi pasażerskie lawirowały pomiędzy pociągami towarowymi w porcie... I co to za pomysł, żeby "przy okazji" przebudowy torowisk wokół portu robić tory pasażerskie? Może jeszcze wybudować aquapark i wrzucić w koszty?

        • 48 26

        • jak nie ma sie argumentów, najłatwiej ironizować

          Tak to jest możliwe i taki wariant również był brany pod uwagę.
          To najkrótsze, najszybsze i najbardziej oczekiwane połączenie.

          A że pomimo wielu lat dyskusji nie wzięto tego pod uwagę przy przebudowie torowisk, jest bardzo znamienne.
          Oczywiście, lepiej robić dwa razy niż raz... To taki jeden z wielu motywów...

          • 24 18

        • taki właśnie wariant był przedstawiany jako preferowany rok temu (2)

          ""To owoc wielomiesięcznej pracy. Przedkładamy projekt realistyczny, mocno wybiegający w przyszłość. Analizowaliśmy nie tylko dogodność przebiegu, ale także przepustowość linii kolejowej uwzględniając, że na odcinku pomiędzy Chylonią a Pogórzem jest największe obciążenie. Przedstawiamy wariant optymalny, który na długie lata zapewni bezkolizyjny transport i nie będzie ingerował w tereny, którymi zarządza Port Gdynia mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki."

          Znajome, nic nie znaczące frazesy...

          • 26 4

          • PKPiści nie mogą od 7lat ogarnąć wiaduktu nad torami Obłuże-Chylonia (1)

            a mieli by zrealizować tak nieoPiSanie ambitny projekt?
            - NO WAY!

            • 2 2

            • raczej stwierdzono, że kontunuacji nie będzie...

              to po co sobie komplikować sprawę...

              I strony się rozeszły w poczuciu "dobrze" spełnionego obowiązku...

              • 4 0

    • (6)

      da się obronić bo czas będzie porównywalny a przy okazji nie trzeba ładować więcej milionów na zupełnie nową infrastrukturę

      • 18 15

      • bez nowej infrastruktury w postaci co najmniej wiaduktu na Hutniczej (5)

        ten przebieg (przez Chylonię) jest kompletnie bez sensu.

        • 18 4

        • Wiadukt albo tunel na Hutniczej ma być (4)

          Popatrz na plan miasta. Ulica idzie tu łukiem, a wiadukt (czy tunel, już sam nie pamiętam) od dawna jest planowany po prostej.

          • 9 3

          • to że gierkowscy planiści coś wymyślili (3)

            nie znaczy że zostanie to zrealizowane.
            Trójmiasto jest pełnie spapranych realizacji danych planów, które wykastrowano z istotnych komponentów...

            • 7 2

            • TAK tylko od czasów E.Gierka jest tam pozostawione miejsce Obłuże-ul.Północna-Obwodnica... - miejsce na tą inwestycję (1)

              gdzie indziej miało by takie połączenie powstać? ... nad elektrownią? na gęsto obudowanej ul.puckiej? oczywiście, że NiE.
              bo wyjazd na ul.Pucką skończy się Masakrą Totalnie Zakorkowaniem ul.Chylońskiej

              • 5 0

              • o tym, między innymi,

                piszę...

                Takim samym planem było zostawienie miejsca przy Piaskowej.
                Czy zostanie wykorzystane?
                Ostatnio modne jest budowanie apartamentów przy torach... ;)

                • 5 0

            • Oglądałeś mapy wariantów?

              Tam ten wiadukt kolejowy jest.

              • 0 0

    • (5)

      połączenie centrum gdyni z jej północną czescią jest mocno rozbudowane natomiast jej zachodnia część jak i mieściny znajdujace się za Gdynia (a znaczna osób tam mieszkajacych pracuje w trójmieście) ma już gorsze połączenie...chylonia jest najlepszym rozwiązaniem...rumia też nie była by najgorszym ale ten wariant nawet nie wiem czy istniał

      • 11 11

      • połączenie centrum Gdyni z północą jest mocno rozbudowane? (4)

        ha ha ha. To czemu są non stop korki na estakadzie od strony centrum???

        • 36 3

        • (1)

          Bo nie umiecie jeździć, d**ile

          • 11 14

          • nie umieją i nie będą umieli

            a ty umiesz liczyć to licz na siebie, nie stój w korku, zmień pracę, weź kredyt

            • 0 0

        • ponieważ nie została poważnie potraktowana zgłaszana już 20 lat temu propozycja połączenia Oksywia z centrum Gdyni (1)

          przy pomocy zwodzonej kładki pieszo rowerowej z ulicy Admirała Wagi do Placu Gombrowicza. Jeśli Gdynia nie zacznie poważnie traktować rowerów jako ważnego środka transportu, dobrze powiązanego ze stacjami PKM i SKM to korki w mieście będą się tylko nasilać, bez względu na liczbę setek milionów przeznaczanych na rozbudowę sieci ulicznej, estakady i tunele dla samochodów.

          • 4 3

          • bo to nie jest powazny pomysl

            W takie cos to sie mozesz bawic na Motlawie a nie na wiele szerszym i bardziej ruchliwym akwenie...

            • 6 1

    • Hutnicza (2)

      To ja bym już zaczął budować wiadukt nad hutniczą bo i bez przejazdu stoi codziennie.
      A jak choć na chwile o 6 rano cos sie przetacza po torach przy piaskowej to blokada. Az do Debogórskiej w Rumi.

      • 13 1

      • Właśnie (1)

        Budują wiadukt. Dobrze że PKP i port coś robi bo Gdynia grosza nie wydaje na inwestycje

        • 8 9

        • na Puckiej, nad torowiskiem rozrządowym -jeśli już...

          nie na Hutniczej i nie nad/pod główną magistralą...

          • 6 1

    • a jak chcesz inaczej tam dojechać ?? xd

      • 0 0

    • 12 godzin temu

      • 0 1

    • 04'31 29

      Była też trasa Bez Chyloni

      • 7 2

    • (1)

      Jeśli rozjazd byłby w centrum to osoby z Chyloni musiałyby jeździć do centrum....zawsze ktoś niezadowolony....

      • 4 8

      • i tak obecnie jeżdżę

        bo najsprawniejsza przesiadka jest na Stoczni...

        • 5 0

    • Zawsze sie tak jechało (2)

      Od lat tak bylo i nie bylo problemu jak pociag jechal na Oksywie z koscierzyny a teraz wam za dlugo??

      • 1 6

      • bo trzeba było dowieźć Kaszubów do roboty (1)

        teraz dla nich roboty tu nie ma...

        • 6 4

        • za robota jezdzi sie do Gdanska

          Czy to z Chylki, czy to z Pogorza...

          • 1 0

    • Czyli z Dąbrowy chcąc jechać pociągiem na Pogórze muszę: (4)

      1. Zjechać autobusem na Karwiny.
      2. Dojechać PKM do Gdyni Głównej (nie wiem czy PKM jeździ na Chylonię) , jeśli nie jeździ do Chylonii to przesiadka.
      3. Dojechać z Gdyni Głównej do Chylonii, znów przesiadka.
      4. Dojechać z Chylonii na Pogórze.
      Hmm, zajmie z 2 h.
      Jednak wolę samochodem w 20 minut.

      • 7 5

      • (2)

        Ty wolisz samochodem, ale już Twoje wnuki samochodami nie będą jeździć.
        W związku z Fit to 55 od 2035 roku w całej Unii Europejskiej będzie zakaz rejestreacji samochodów z silnikami spalinowymi. Od 2050 całkowity zakaz poruszania się po drogach samochodów z silnikami spalinowymi.

        Na "elektryka" mało kogo będzie stać.

        • 4 4

        • po drodze kilka tur wyborów

          należy przygotować się na "wykopki"...

          • 1 1

        • Ale co to znaczy "rejestracji"? Przerejestrowania też dotyczy?

          • 1 0

      • Kto mówi o przesiadce na Gdyni Chylonia? To mapa inwestycji w infrastrukturę a nie schemat połączenia. Pociąg teoretycznie może jechać bezpośrednio nawet z Elbląga

        • 4 0

    • Konsultacje

      Brałem udział w konsultacjach.
      Oni ludzi mają w d...
      Jest przecież krótki wariant, wzdłuż Janka Wiśniewskiego, ale port chce mieć te tory dla siebie, a TLK chce to robić bezkosztowo.
      Otwórzcie oczy!

      • 11 2

    • Oksywie z centrum Gdyni warto połączyć zwodzoną kładką pieszo rowerową prowadzącą do placu Gombrowicza

      stamtąd oczywiście powinna do Placu Kaszubskiego wieść wygodna droga dla rowerów

      • 2 5

    • Wolałbyś pewnie metro pod portem:)

      • 0 0

    • Chylonia

      Czas przejazdu z Gdyni Głównej do Gdyni Chylonia po torach dalekobieżnych to 4 minuty. Czy to tak dużo? Przecież nikt nie mówi o konieczności przesiadania się.

      • 1 0

    • Zawsze będzie ktoś niezadowolony. Podobnie jest z PKMką południe w Gdańsku. Każdy wariant ma jakieś ale. Przez Chylonue przejazd będzie raptem kilka minut dłuższy i więcej terenu obsłuży, co i tak będzie dużo krócej niż stanie w korku. Dawniej jeżdziłem tamtędy często, więc znam ten ból.Lepsza bezstresowa jazda ciuchcią niż pomstowanie na wszystkich w korku. Życzę powodzenia

      • 2 0

    • Jeśli

      jakimś cudem ta kolej powstanie, podzieli los pustych pociągów PKM. Science-fiction.

      • 1 1

    • 15-20 minut z Gdyni Glownej do Oksywia to dla Ciebie dlugo?

      Lepiej autobusem 40 minut . powodzenia

      • 0 0

    • Nie rozumiesz

      To jest sposób odciążenia estakady Wariant dla mieszkańców Pogorza, Chyloni , Pustek....itd.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Brawo Gdynia (9)

    Trzymam kciuki za te inwestycyje! Jest naprawdę potrzebna.

    • 119 23

    • Karola IP ci się wyświetla z urzędu miasta, zmień proszę bo się kapna

      • 23 3

    • To prawda - piękna ta wizualizacja (1)

      Ja też trzymam za nią kciuki, tak pięknych wizualizacji nam właśnie potrzeba w Gdyni!

      • 16 2

      • Bez przesady.

        To na razie jest koncepcja wizualizacji. Do właściwej wizualizacji jeszcze daleka droga.

        • 13 1

    • gdynia nie ma nic wspólnego z tą inwestycją (2)

      więc jakie to brawa dla gdyni?

      • 17 4

      • Może to dlatego

        jest to sensowna inwestycja, w odróżnieniu od szczurkowych zamków na piasku

        • 8 0

      • a kto to jest ta Gruszecka?!

        " Za wersją drugą, przy której obstawała Gdynia i Zarząd Morski Portu Gdynia, stały silne argumenty merytoryczne. Cieszę się, że zwyciężyły one nad innymi czynnikami - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni."

        I skoro ma coś wspólnego, to wcale nie znaczy, że to jest dobrze...

        • 5 0

    • Jeżeli kolej

      Jeżeli kolej nie pójdzie przez nowe osiedla to jazda dookoła jest prostym przepisem na klapę tej inwestycji. Kto dzisiaj ma chęć tłuc się do portu wojennego na Oksywiu przez Chylonię?

      • 5 3

    • planowanie z cyklu "jak zrobić, aby nie zrobić a zarobić"

      to najdroższy i najdłuższy czasowo wariant.
      Zakładający znaczące działania po stronie operatora sieci (PLK - budowa wiaduktów).
      Więc nierealny.
      I o to chodzi...

      Poszukajcie co PLK, miasta i gminy "uzgodniły jako niewzruszoną wolę" rok temu i zastanówcie się, co spowodowało zmianę stanowiska.

      • 7 0

    • Gdyn

      Super pomysł byle by Gdynia nie uczestniczyła w inwestycji gdyż ona nie powstanie nigdy

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane