• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano wariant kolei na północ Gdyni

Patryk Szczerba
22 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Niewykluczone, że przewoźnikiem na linii na północ dzielnic Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska. Niewykluczone, że przewoźnikiem na linii na północ dzielnic Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska.

PKP PLK wybrała wariant kolei na północ Gdyni. Zakłada on budowę dwutorowej linii od stacji Gdynia Chylonia do stacji Mosty Zachód oraz rozbudowę istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie, łącznie z elektryfikacją wszystkich odcinków. Na trasie powstanie sześć przystanków i trzy stacje kolejowe.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Północna Kolej Aglomeracyjna ma odciążyć zakorkowaną dziś północ Gdyni. Tysiące mieszkańców dzielnic czekają na rozwiązanie, które pozwoli im zrezygnować z aut i przerzucić się na pociągi.

Inwestycja jest w planach od lat. Ma być finansowana z funduszy europejskich na lata 2021-2027.

PKP PLK właśnie wybrała wariant przebiegu trasy. Propozycji było sześć. Od końca 2020 roku były prowadzone konsultacje w tej sprawie.

6 wariantów przebiegu nowej linii przez Gdynię 6 wariantów przebiegu nowej linii przez Gdynię

Ostatecznie kolejarze ogłosili, że pociągi pojadą z Gdyni Chyloni do stacji Mosty Zachód.

Zakres planowanych prac:

  • budowa dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdynia Chylonia aż do stacji Mosty Zachód
  • rozbudowa istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie
  • elektryfikacja wszystkich odcinków
  • budowa bezkolizyjnych przejść nad istniejącymi liniami kolejowymi

Na potrzeby Północnej Kolei Aglomeracyjnej powstaną też trzy zupełnie nowe stacje:

  • Gdynia Pogórze
  • Mosty Zachód
  • Gdynia Lotnisko

Oprócz tego powstaną nowe przystanki osobowe: Obłuże Leśne, Obłuże Górne, Kosakowo Szkoła, Kosakowo i Pierwoszyno. Stacja kolejowa przy oksywskim porcie doczeka się gruntownej przebudowy.


Zadowolone są władze Gdyni optujący za wybranym wariantem, roboczo nazwanym W2.

- Za wersją drugą, przy której obstawała Gdynia i Zarząd Morski Portu Gdynia, stały silne argumenty merytoryczne. Cieszę się, że zwyciężyły one nad innymi czynnikami - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Po wybraniu wariantu następnym krokiem będzie pozyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Konkretnych terminów rozpoczęcia budowy nie ma.

- Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz realizacja prac budowlanych w ramach projektu pn. "Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej Metropolii" uzależniona jest od dostępności środków finansowych w unijnej perspektywie na lata 2021-2027 - informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.
Koszt inwestycji w planowanym wariancie może wynieść nawet 800 mln zł.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (398) 10 zablokowanych

  • !!!

    I na wyborze wariantu trasy się zakończy

    • 15 0

  • Po co przystanek (1)

    Gdynia Lotnisko?

    • 16 3

    • Bo tamtędy

      Biegną tory kolejowe. Jakbyś nie zrozumiał. Tam jest lotnisko wojskowe a wszystkie obiekty wojskowe były kiedyś wyposażane w linię kolejową.

      • 2 1

  • Obluze Leśne taki przystanek już byl

    Także nie nowy tylko reaktywacja

    • 18 0

  • Proponuje zmienić nazwę z Gdynia Lotnisko na Gdynia Pastwisko :) (2)

    • 29 8

    • adekwatne

      parę osób się przy tym nieźle napasło...

      • 8 1

    • i niech Horała tam prezesuje

      • 2 7

  • Papier wszystko wytrzyma - realizacja 2050?

    • 18 0

  • Gdynia Północ (1)

    Ta trasa powinna być przedłużona do Rewy, bo wtedy w Mostach korek .
    Brakuje mi informacji , czy stacja Lotnisko to impuls dla władz Gdyni do otwarcia portu komunikacyjnego .
    Termin oddania inwestycji jest nierealny .

    • 21 5

    • Przecież to bajeczka jest

      • 5 3

  • Oby nie zchrzanili

    Trzymam kciuki, żeby ekipa fachowców z UM nie sp.....ła także i tego, mają doświadczenie

    • 17 0

  • Dwa tory na Obłużu przez las ? (12)

    Zastanawiam się jak mieliby to zrobić, tory obecnie idą przez dosyć wąski nasyp, nie wspomnę o moście nad ul. Unruga.

    • 33 17

    • (2)

      A ktoś wspominał coś o 2 torach? Pewnie po jednym puszczą pociąg raz na godzinę...

      • 3 19

      • A czytałeś artykuł? Pewnie nie bo po co.
        Jest wyraźnie napisane
        Zakłada on budowę dwutorowej linii od stacji Gdynia Chylonia do stacji Mosty Zachód

        • 17 1

      • W zakresie prac jest mowa o 2 torach

        • 9 0

    • wiadukt nie most ... (1)

      nie most a wiadukt a właściwie pseudo wiadukt którego włascicielem jest wojsko

      • 7 0

      • Całym odcinkiem przez las zarządzało kiedyś wojsko, nie wiem jak jest teraz. Pamiętam za dziecka jak jeździły tamtędy cysterny i od czasu do czasu wagony węglowe.

        • 10 0

    • (2)

      Likwidujesz tor, rozbudowujesz nasyp, kładziesz nowy tor. Ot cała filozofia. Istniejący tor i tak musi być zdemontowany w całości z uwagi na przekroczoną żywotność podkładów

      • 12 0

      • (1)

        Teoretycznie tak to powinno wyglądać. Tylko że tam miejscami już jest wąsko np. od wiaduktu w stronę elektrociepłowni nasyp sąsiaduje z działkami i domkami przy ulicy Unruga. Z kolei w lesie musieliby wykarczować sporo drzew i usunąć skarpy.

        • 2 4

        • I w czym problem?

          W Kartuzach wycieli sporo drzew pod nową łącznicę "bajpasu kartuskiego"

          • 3 0

    • (1)

      A to nie jest tak, że tory sa w innym miejscu. Tam blizej elektrociepłowni? I te na wiadukcie to inny temat?

      • 0 0

      • Na wysokości elektrociepłowni jest rozgałęzienie gdzie jeden tor idzie w stronę lasu.

        • 0 0

    • Most nad ul. Unruga...taaa...Most nad wielką rzeką, jedną z największych w tym kraju.. I jeszcze ten kanion na Pogórzu i słynne wodospady w Kosakowie...

      • 5 2

    • Wiadukcie, a nie moście.

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Czemu nie do Gdyni Centrum? (43)

    Chylonia i tak nie załatwi większości pasażerów / kierowców. Zobaczycie, że te pociągi będą jeździły prawie puste, a ludzie do centrum będą wciąż stali w godzinach szczytu w korkach.

    • 156 136

    • (6)

      Linia do Chyloni ale pociągi mogą przecież jeździć do Głównej i gdziekolwiek dalej po już istniejących torach

      • 64 8

      • a będą? Czy nie będzie znów takiej samej bzdury jak z PKM które dojeżdza do Wrzeszcza?

        • 47 11

      • "mogą przecież jeździć do Głównej" - może mogą, ale nie będą (4)

        bo to tory SKM a marszałek nie da na to kasy.

        • 14 9

        • Dlaczego nie? (3)

          To w większości są linie komunikacyjne miejskiej i organizatorem jest w tym przypadku miasto Gdynia. To miasto będzie zamawiać pociagi a nie Marszałek.

          • 2 12

          • zorientuj się najpierw, jak to działa (1)

            Gdynia jak ognia unika jakichkolwiek kosztów. Przyczyną jest stan budżetu i dziwne priorytety. Pewnie bardzo by chciała sprzedać problem marszałkowi problem, tak jak wiadukty na Karwinach.

            Akurat za kolej odpowiada marszałek i on jest stroną dla SKM/PKM. Jak i czy rozlicza się z miastami, to ich słodka tajemnica. Gdańsk zdecydował się na "wspólny" bilet SKM/PKM/ZKM - Gdynia nie wyraziła zainteresowania.

            • 10 5

            • Klepiesz bzdury, bo nie rozumiesz na czym polega prawdziwa kolej.

              Gdynia może sobie własną kolejkę linową zafundować, ale przewozy pasażerskie na prawdziwej kolei to zasięg co najmniej regionalny, więc byłoby dziwne gdyby Gdynia fundowała przejazdy ludziom z Kościerzyny czy Kartuz. Od organizowania takich rzeczy jest właśnie urząd marszałkowski, który powinien z gminami zawrzeć porozumienie. Tyle że ten urząd zatrudnia takie orły, które można trzymać w pokojach z otwartymi na oścież oknami.

              • 2 0

          • Tego jeszcze trzeba, żeby Gdynia zamawiała przewozy kolejowe.

            Od tego jest urząd marszałkowski, który powinien zawrzeć w tej sprawie porozumienie z wieloma gminami, do których kolej pasażerska dociera. Tyle że pomorski urząd marszałkowski powinien jako symbol mieć nie gryfa, ale d... z uszami.

            • 4 0

    • (4)

      Nawet metrze trzeba się przesiadać! Nie widzę problemu. Ważne żeby powstała. Ale do póki rządzi PiS nie ma szansy na fundusze z UE .

      • 31 26

      • do póki??? Co za dysdzban! (1)

        • 11 6

        • Dys co? Na polski chodziłeś? Czy urzędowy banderowski?

          • 7 8

      • A jak będzie rządził tusk (1)

        To nie powstanie bo nie bedzie na wklad własny

        • 16 23

        • rozumiem że teraz jest na wkład własny, ale jak będzie Tusk, to wszystko wyparuje

          jak absurdy macierewicza

          • 19 6

    • Pomyśl (5)

      To, że tory zostaną wybudowane tylko do Chyloni, nie znaczy że pociągi nie będą jeździły do Gdyni Głównej lub dalej -_-

      • 20 13

      • nie pojadą (1)

        Bo SKM zechce za taki przejazd zdrowej kasy, a na torach PLK nie ma miejsca na ruch aglomeracyjny.

        • 12 8

        • Załóż własną kolej i jeźdź za darmo.

          • 0 1

      • Nie róbmy z tego Inter Regio (2)

        A dalej to niby po co skoro można się przesiąść?

        • 2 4

        • "można się przesiąść"

          czyli stracić kolejne 15 minut.
          W i tak przedłużonej turystycznym wariantem, trasie

          • 17 7

        • Przesiadki nie są takie fajne szczególnie jak nic nie jest ze sobą skomunikowane. W Gdańsku jest tak samo, jak chcesz się na PKMkę przesiąść.

          • 0 0

    • Przeciez z Chyloni i tak pojada do Centrum (10)

      A nie da się przez środek portu zrobić Lini kolejowej

      • 16 16

      • jak sie chce, to się da... (9)

        I to zakładał wariant sprzed roku...

        Widocznie się nie chce... To mamy za to plany linii turystycznej...

        • 12 8

        • (5)

          O tak, wepchnięcie linii pasażerskiej w środek torów towarowych w porcie to świetny pomysł! Zamiast linii turystycznej, miałbyś linię dla miłośników kolei - mogliby godzinami podziwiać przejeżdżające towarowe/

          • 15 12

          • Może chodziło o tunel/ metro? (1)

            W takim przypadku warto by pomyśleć o połączeniu Gdynia Główna - Skwer Kościuszki - Gdynia Port Oksywie itd

            • 2 4

            • zasponsorujesz?

              • 0 0

          • nie w środek a boczkiem. (1)

            na tym polegał problem, aby taki tor (i sterowanie) wydzielić.
            Podziwiać nie ma czego, bo zbytnio dużego ruchu tam nie ma.

            Nie da się ukryć, że prosty remont, powielający rozwiązania sprzed prawie 100 lat jest znacznie łatwiejszy, ale przydałaby się rewizja dawne wizji i trochę wartości dodanej...

            • 13 2

            • boczkiem to sobie możesz wyłożyć brytfankę do kartoflaka.

              • 0 1

          • Pomysł był dobry ale niewykonalny, co się okazało nieco później.

            • 0 0

        • Wariant

          Taki był wariant z przed 2wś.Poczytajcie. Ale chodziło o ruch kołowy .

          • 0 0

        • Wariant o którym mówisz

          nie uwzględniał wszystkich okoliczności. Później został zweryfikowany przez konsultanta i PLK.

          • 0 0

        • Nie, nie da się. Rezerwy terenu zostały wyczerpane.

          • 0 0

    • bo jest na Lotnisko...

      z dziury do dziury...

      • 1 6

    • (1)

      Wg mapki pociągi do stacji Oksywie mogłyby jechać torami po mniejszym łuku z prawej strony bocznicy Gdynia Port, a nie pchać się aż do Chyloni.

      • 13 2

      • taka trasę przewidywał wariant "docelowy" ogłaszany rok temu

        coś się widać odwidziało...

        • 12 2

    • A dlaczego mam jechać do Gdyni głównej na pociąg jak mieszkam w Chyloni?? (2)

      • 2 12

      • Jedz autobusem, jak tak zle

        • 5 2

      • Możesz się przejść na drugą stronę Puckiej

        Gdzie mógły powstać przystanek.
        Strumień z Chyloni na Pogórze jest raczej marginalny...

        • 6 1

    • Lepiej jechać 30 min

      Niż stać 60

      • 7 4

    • Człowieku! (5)

      w chyloni mieszka najwięcej ludzi w gdyni!!
      chylonia to taki wrzeszcz drugi tyle że w gdyni

      • 5 11

      • i wszyscy oni jeżdżą na Pogórze? (3)

        Jeździ się głównie do roboty, a tej mieszkańcy Chyłki raczej nie szukają na Oksywiu.

        Kierunek strumienia jest do Głównej i przesiadka.
        Reszta to "residua"...

        • 9 1

        • A kumacie (co poniektórzy), że (2)

          To nie SimCity na kodach więc wytyczenie przebiegu linii kolejowej w silnie zurbanizowanym terenie jest mocno ograniczone i wykorzystuje w znacznej mierze istniejącą infrastrukturę? Dzięki temu też jest to w ogóle jakkolwiek osiągalne finansowo?

          • 3 6

          • od tego mamy naszych "wybrańców"

            kompetentnych, dynamicznych, wykształconych i światłych...

            Aby wiedzieli, policzyli i dbali o interes wyborców...
            A nie chadzali bokami za własym interesem...

            • 5 0

          • "wytyczenie przebiegu linii kolejowej"

            Te linie istnieją, trzeba je najwyżej "nieco" przezbroić i wyposażyć (sygnalizacja i sterowanie - to się właśnie teraz wszystko wymienia!), aby ruch pasażerski był możliwy z potrzebnymi parametrami.

            • 2 0

      • teraz to zauważamy?

        a jak wybory, to kombinacje aby wpływ tego faktu zniwelować...

        • 3 0

    • Są tory przecież Dobrego osobne też.

      04:32 29

      • 0 3

  • Inwestycje trojmieskie... (1)

    A ja się pytam co z MEVO. Moze warto zakonczyc jeden projetk który pochłonął kilka groszy aby zabrać się za kolejny. W prewpetywie obecnego rozwoju Gdyni, ta kolej, to niczym marzenia o szklanych domach z "Przedwiośnia".

    • 4 4

    • "szklane domy" to akurat sie materializują...

      szczególnie w Gdyni...
      Jednak jak to w Historii często bywa, raczej jako zaprzeczenie niż realizacja marzeń...

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane