• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na kolej, także w Polsce

Jakub Chabik
8 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pociągi po Polsce jeżdżą coraz szybciej, ale żeby przyciągnęły więcej pasażerów, muszą podnieść standard usług i zaoferować nowe, atrakcyjne połączenia - także międzynarodowe. Pociągi po Polsce jeżdżą coraz szybciej, ale żeby przyciągnęły więcej pasażerów, muszą podnieść standard usług i zaoferować nowe, atrakcyjne połączenia - także międzynarodowe.

W Polsce nieomal bez echa przeszła informacja z Francji - tamtejszy parlament przyjął ustawę, w której zabroniono podróżowania samolotem na trasach, które pociągiem można pokonać w 2,5 godziny.



Choć istotnie większa od Polski, Francja posiada znakomicie rozwiniętą sieć połączeń kolejowych oraz znakomite pociągi - od najszybszych TGV, jadących z prędkością ponad 300 km/h, do bardzo przyzwoitych, ciągle szybkich i względnie niedrogich połączeń regionalnych.

W Polsce przyzwyczailiśmy się już do szybkich połączeń krajowych. Za sprawą pendolino podróż z Trójmiasta do Warszawy skróciła się do niecałych 2,5 godziny, a do Krakowa można dojechać nawet w 5,5 godziny. Podróż Intercity do Wrocławia to 5 godzin, do czeskiego Bohumína - niecałe 7 godzin. Obok obsługiwanego przez DB Berlina (nieco ponad 6 godzin) to aktualnie jedyne międzynarodowe połączenia kolejowe z Trójmiasta.

Czy faktycznie skazani jesteśmy na samoloty lub kłopotliwe i niepewne przesiadki kolejowe, czy też możliwa jest podróż pociągiem za granicę?

Pociąg z Trójmiasta do Pragi bez przesiadek w 2024 r. Po ile bilet? Pociąg z Trójmiasta do Pragi bez przesiadek w 2024 r. Po ile bilet?

Pociąg alternatywą dla podróży samolotem



Trzeba poczekać na nowy rozkład, ale realne staje się uruchomienie połączenia do Pragi - przejazd trwałby ok. 9 godzin. Być może odtworzone zostanie połączenie do słowackiej Żyliny (ok. 10 godzin) albo nawet Budapesztu (ok. 13 godzin).

Licznym nowym mieszkańcom Trójmiasta na pewno przypadłoby do gustu połączenie z Brześciem i  Mińskiem na Białorusi, a może nawet Lwowem i Kijowem na Ukrainie. Oczywiście wymagałoby to wymiany wózków w pociągach na granicy - u naszych wschodnich sąsiadów obowiązuje inny, szerszy standard torów.

Ale w Europie Zachodniej pojawiają się jeszcze dłuższe linie. Niemieckie koleje DB, austriackie ÖBB, szwajcarskie SBB i francuskie SNCF już uruchomiły albo planują długodystansowe linie nocne. Berlin-Malmö (pociąg wjeżdża na prom), Amsterdam-Zurych, a także Wiedeń-Paryż powstają w transgranicznej współpracy krajowych operatorów.

Połączenia kolejowe między kontynentem i Skandynawią od lat wykorzystują przeprawy promowe. Połączenia kolejowe między kontynentem i Skandynawią od lat wykorzystują przeprawy promowe.
To, co różnicuje nowe linie, to nie tylko odległość i prędkość - także standard i cena. Na pokładzie pociągu przejeżdżającego nawet 1300 km można się wyspać, zjeść i odpocząć.

Komfortowa podróż w kabinie przypominającej bardziej pokój hotelowy niż kuszetkę to rozsądna alternatywa dla dojazdu na lotnisko, odpraw, opóźnień i przesiadek lotniczych.

Zwłaszcza jeśli cena jest równie zachęcająca. Koszt pojedynczej kabiny w podróży Wiedeń-Kolonia to 120 euro. Trenotel na trasie Lizbona-Hendaye (na granicy francuskiej) to 11 godzin i 88 euro.

Głównym argumentem za kolejami jest oczywiście troska o środowisko naturalne. Linie lotnicze otrzymały co prawda pomoc publiczną, ale jednocześnie muszą płacić opłaty za emisje. Z tego powodu podróże lotnicze będą coraz droższe.

Argument dla dbających o środowisko



Kolej jest pod tym względem "najtańsza" energetycznie. Emisje CO2 na pasażerokilometr wynoszą średnio 42 g, czyli 1/5 tego, co emitują loty - 255 g. I to nawet w kraju, w którym - jak na razie - 80 proc. prądu pochodzi z palenia wysokoemisyjnym węglem.

Bezpieczeństwo podróży wymaga wspólnych systemów



Ale by pociągi przejeżdżały przez granice, nie wystarczy tylko dostosować rozkłady i wprowadzić wspólne systemy rezerwacji. Trzeba także zapewnić, że lokomotywy i składy będą współpracowały z systemami sterowania oraz sieciami trakcyjnymi sąsiednich krajów.

Kiedy ruszył Thalys, szybki pociąg łączący kraje Beneluksu, Niemcy i Francję, okazało się, że niektóre składy muszą wspierać aż 12 różnych systemów automatyki kolejowej. A trzeba wiedzieć, że przy prędkościach powyżej 140 km/h traci sens pojęcie "maszynisty" - to komputer musi kontrolować przejazd, bo zmysły człowieka są za słabe, a jego reakcje - zbyt długie.

Składy obsługujące sieć Thalys na Gare du Nord w Paryżu łączą stolice Francji, Belgii i Holandii oraz miasta na zachodzie Niemiec. Składy obsługujące sieć Thalys na Gare du Nord w Paryżu łączą stolice Francji, Belgii i Holandii oraz miasta na zachodzie Niemiec.
Dlatego Unia Europejska wdraża ERTMS - wspólny system sterowania pociągiem i siecią kolejową. W Polsce trwają jego testy na jednej z bocznych linii, ale ambitne plany mówią o prawie 200 tys. km przystosowanych torów i 13 tys. pojazdów szynowych w całej UE już w najbliższych latach. Pandemia, paradoksalnie, te prace przyspieszyła - zmniejszony ruch pozwala szybciej remontować tory.

Nowe perspektywy podróżowania dzięki kolei



Można się spodziewać, że mieszkańcy Trójmiasta już niedługo mogą zupełnie serio rozważać weekendowy wypad do Pragi, by przejść po moście Karola na Hradczany, wieczorem wypić piwo w legendarnej gospodzie "U Fleků" - a potem wsiąść do pociągu i przywitać świt na sopockiej plaży.

Mogą też ugościć u siebie przyjaciół z Dortmundu i Bratysławy, którzy w komfortowych warunkach, eleganckim przedziałem hotelowym dotrą tutaj ze swoich miast. Bez tłoczenia się w samolocie, kłopotliwych odpraw, przesiadek i opóźnień.

I choć na razie między bajki trzeba włożyć obietnice Elona Muska o połączeniu świata próżniowymi rurami, w których podróżować będą kapsuły z pasażerami (Hyperloop), to przyszłość kolei jawi się raczej kolorowo.

Choć możliwość organizacji transportu zbiorowego w próżniowych rurach (Hyperloop) bada się w różnych państwach, wciąż jest to dopiero raczkująca technologia. Choć możliwość organizacji transportu zbiorowego w próżniowych rurach (Hyperloop) bada się w różnych państwach, wciąż jest to dopiero raczkująca technologia.
Polska planuje budowę kolei wysokich prędkości. Z myślą o ich obsłudze PKP IC przygotowuje przetarg na dostawę 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych rozwijających prędkość 250 km/h. Na razie w osi wschód-zachód (tzw. linia Y), łączącej Wrocław, Poznań i Łódź z Warszawą oraz planowanym CPK, ale pewnie z czasem także do i z Trójmiasta.

Przyszła - nareszcie! - kolej na kolej.

Uwagi do artykułu (3 opinie)

Umieściłem poniższe uwagi w komentarzu pod artykułem z dnia 8 maja 2021 - czy zamierzacie poprawić nierzetelny tekst p. Jakuba Chabika czy będzie wisiała nieprawda na Państwa portalu ?

Szanowna Redakcjo, zweryfikujcie poniższe uwagi i po sprawdzeniu nanieście korektę na artykuł , żeby zlikwidowac nieprawdziwe stwierdzenia:

"Obok obsługiwanego przez DB Berlina (nieco ponad 6 godzin)" - połączenie ic gedania obsługuje PKP Intercity a nie Deutche Bahn
"Berlin-Malmö (pociąg wjeżdża na prom)" - połaczenie funkcjonowało do 2019 roku, zostało definitywnie zlikwidowane przez zawieszenie linii promowej stena line trelleborg - Sasnitz i nie jest przykładem uruchamiania bo nie wróci. Planowane połączenia będa przez Danię (przez Półwysep Jutlandzki) bez promów. Zdjęcie poniżej przedstawia pociag dunski DSB na zlikwidowanej już też trasie wiec tez nie jest najlepszym przykladem rozwoju kolei a tym samym nie ma nic wspolnego z treścią artykułu, Aktualnie w Europie ostatnie połączenie kolejowo-promowe istanieje we Włoszech.

Czekam na Państwa odpowiedż merytoryczna na maila
Tomek Kreft
Zobacz więcej
Umieściłem poniższe uwagi w komentarzu pod artykułem z dnia 8 maja 2021 - czy zamierzacie poprawić nierzetelny tekst p. Jakuba Chabika czy będzie wisiała nieprawda na Państwa portalu ?

Szanowna Redakcjo, zweryfikujcie poniższe uwagi i po sprawdzeniu nanieście korektę na artykuł , żeby zlikwidowac nieprawdziwe stwierdzenia:

"Obok obsługiwanego przez DB Berlina (nieco ponad 6 godzin)" - połączenie ic gedania obsługuje PKP Intercity a nie Deutche Bahn
"Berlin-Malmö (pociąg wjeżdża na prom)" - połaczenie funkcjonowało do 2019 roku, zostało definitywnie zlikwidowane przez zawieszenie linii promowej stena line trelleborg - Sasnitz i nie jest przykładem uruchamiania bo nie wróci. Planowane połączenia będa przez Danię (przez Półwysep Jutlandzki) bez promów. Zdjęcie poniżej przedstawia pociag dunski DSB na zlikwidowanej już też trasie wiec tez nie jest najlepszym przykladem rozwoju kolei a tym samym nie ma nic wspolnego z treścią artykułu, Aktualnie w Europie ostatnie połączenie kolejowo-promowe istanieje we Włoszech.

Czekam na Państwa odpowiedż merytoryczna na maila
Tomek Kreft
Zobacz więcej

O autorze

autor

Jakub Chabik - inżynier, menedżer, publicysta, naukowiec. Zajmuje się technologiami informatycznymi. Od ponad 20 lat popularyzuje naukę, technikę oraz biznes w mediach. Od ponad 20 lat bezgranicznie zakochany w Trójmieście i Pomorzu. Od 5 lat wykładowca Politechniki Gdańskiej.

Opinie (371) ponad 10 zablokowanych

  • Promil

    Dzisiaj 14.05 chcę dojechać do Łowicza że Świebodzina,jest ,,Berlin,,ale ocipieli 140 zł,patrzę jest 19.30,dzwonię do syna,kup mi bilet,on mówi że nie ma takiego pociągu,dopiero jest 0.30 ,ok nie ma problemu,poczekam na deszczu te marne 5 godzin,bo jakżeby inaczej,poczekalnia zamknięta na 4 spusty dla wygody podroznych

    • 0 0

  • O co wam chodzi?

    Co miesiąc pokonuję jakieś 2000 km z PKP Intercity oraz Regio.
    PKP działa sprawnie - Połączenia są dobre i szybkie.
    Choć oczywiście fajne byłoby połączenie Gdańsk - Wilno.
    Ale to kwestia rozwoju który widać w PKP na każdym kroku.

    • 0 0

  • Jak zwykle w Polsce predkośc ledwie 250 gdzie inne kraje idą w stronę 400 i 500 (23)

    te 250km/h jeszcze szumnie nazywa się szybką linią.
    Ale co istotniejsze po raz kolejny trójmiasto jest odcięte od reszty kraju - może czas odciąć się od kraju wgl. Niepodległe Księstwo Pomorskie radziło y sobie lepiej niż teraz.

    • 49 80

    • Nie 250 (6)

      A obecnie tylko 200 i to na kilku odcinkach

      • 27 1

      • OMG... we Francji takie rzeczy? - czy to demokratyczne tak zakazywać, nakazywać? (5)

        co na to TSUE i ten 2 latek z kod-u?

        • 15 21

        • (4)

          Oni są przyzwyczajeni do machania białymi flagami i robienia to co się im każe, a bambus z drzewa opanował ich kraj.

          • 5 15

          • jasne i pisze to przedstawiciel narodu, który przewalił wszystkie wojny w ostatnich 250 latach a na 123 lata zniknął z mapy (3)

            Cieciu zajrzyj w podręczniki historii, nawet te pisowskie. Polski znów nie będzie na mapie świata, a Francja dalej będzie silnym państwem swoją gospodarką i siłą militarną.
            Takie leszcze jak ty łykają wszystko bezkrytycznie....

            • 15 5

            • Trzy dowolnie wybrane marki francuskie... (2)

              ...citroen, renault, peugeot, mają większą wartość rynkową, prestiż i rozpoznawalność, niż cała polska cebulowa gospodarka, oparta na węglu i podatkach z zakupów w biedronce.

              • 0 0

              • nie na węglu i biedronce (1)

                a na podsufitkach, paletach i składaniu oraz metkowaniu towarów wprowadzanych na obszar Unii.
                Gdyby nie "trochę" żywności ze ściany wschodniej, to nic z Polski nie zaistniało by w świecie.
                Może oprócz siły roboczej.

                • 0 0

              • "żywność".... ciekawa nazwa na bimber

                • 0 0

    • zgadzam sie z Tobą, Polska w obecnym kształcie została totalnie podzielona (3)

      konsekwencją tego powinien być podział administracyjny np. na linii Wisły. Na wschód ta cześć populacji, której uwiera UE i normalne, laickie, nowoczesne państwo. Ten kraj miałby to o czym marzy częśc społeczeństwa, zamknięte granice, wizy, powinni wystąpić ze strefy Schengen.
      Na zachód ta część, ktora chce silniejszej unifikacji i federalizacji państw UE, z własnym ponadnarodowym silnym wojskiem, wspólną walutą, wspólną polityką zagraniczną i budżetem. Bez anachronicznych nacjonalizmów i wpływu jakichkolwiek religii na politykę. Każdy miałby 5 lat na decyzję i wybranie tego kraju, w ktorym chce żyć i przeprowadzkę. W przeciwnym razie przyszłośc rysuje się pod znakiem niepokojów i bratobójczych wystąpień.

      • 13 12

      • a na północy Samodzielny Region Gdański / Autonomiczne Pomorze

        który mógłby ze wszystkimi dookoła handlować i się bogacić.
        Tak kiedyś było i było dobrze.

        • 0 0

      • bo ta zachodnia część

        trzy-cztery pokolenia dłużej jeździ na zarobek na Zachód i nic innego nie mają.

        • 0 0

      • Pełna zgoda

        • 2 2

    • (2)

      co wytwarzałoby produkt PKB w tym Twoim księstwie? na pewno umarłoby z głodu bo wokół zero rolnictwa

      • 8 14

      • a to rolnictwo tworzy PKB? heheheh (1)

        • 9 4

        • a nie?

          ...szczególnie to ze ściany wschodniej.
          Bo na zachodzie przejęte przez Angoli, Dunów i Holendrów.

          • 0 0

    • Ty masz cos z glowa ? (3)

      W jakiś sposób odcięte? Koleją możesz dojechać wszedzie.

      • 34 6

      • Do glupiego Ciechocinka nie dojedziesz :( (2)

        A tam sporo kuracjuszy by skorzystalo bo stacja jest w centrum miasta. Trzeba sie ratowac jakimis malo uczciwymi busikami - tragedia I ogromna niewygoda dla kuracjuszy. Ta stacja naprawde by sie przydala.

        • 0 0

        • bo do ciechocinka jest autostrada 3-pasmowa na 500 km/ (1)

          demagogu

          • 0 0

          • ale emeryci nią...

            ...nie jeżdżą...

            • 1 0

    • (1)

      Gdzie na świecie idzie się w kierunku 400-500 km/h na kolei konwencjonalnej? Raczej się obniża prędkość do 250km/h, bo zyski czasowe z szybszego prowadzenia ruchu są niewspółmiernie niskie do wzrostu zużycia energii i podzespołów.

      • 4 3

      • Ladnie to odpisałeś, tyle ze fantazjujesz

        Koleje szybkich prędkości mają sie swietnie, w Japonii, Chinach, Korei pld, itd. Logicznym jest ze osiagane prędkości sa wykorzystywane w czesci połączeń tam gdzie jest to uzasadnione ekonomicznie. Nie boj sie nikt nie oczekuje 500km/h z Gdyni do Kościerzyny :).

        • 3 0

    • Nigdzie na świecie klasyczna kolej nie porusza się w ruchu rozkładowym z prędkością 400 czy 500 km/h. (1)

      Rekordy a planowa eksploatacja to dwie różne bajki.

      • 12 3

      • Wystarczy stary dobry TGV i 300km/h

        • 3 1

    • a kto by miał ogarnąć takie księstwo ?

      Grzelak? Trzeba mieć pomysł a nie sposób na trwanie. A dochody liczyć ze sprzedaży gruntów, czynszów i parkometrów.

      • 11 3

  • Nie rozumiem w czym problem z Pragą (2)

    Akurat tuż przed pandemia byłem pociągiem. 6h do Wrocka przesiadka i 5h do Pragi. Poza tym do Wiednia też jeździłem 11h. Takie czasy w pociagach to normalka ze wzgledu na wygode.

    • 15 7

    • o 5h szybciej (ale i drozej)

      Jest przez Berlin... Bo przez Wroclaw to w sumie 15h wistuja.
      Mozna tez przez Warszawe, wygodnym nocnym.

      • 0 0

    • kolejny poPiSowy sukcess rządu

      po 40latach PKPowskich remontów pociągi jeżdżą jak za E.Gierka - 80-160max!

      • 5 3

  • PO co nam kolej jak mamy w Berlinie u niemca (1)

    • 0 1

    • Trollu masz dalej dyżur?

      • 0 0

  • Bzdury (14)

    Jaką alternatywę dla samochodu mam w dojezdzie na podkarpacie? Pendolino, które jeździ raz dziennie w dziwnych godzinach i dojeżdża tylko do Rzeszowa i to przez Kraków(!), albo TLK które kilkanaście godzin tłucze się po zad*piach? No nie, dzięki. Za rok dokończa S7 i S19 i z Gdańska do Przemyśla będzie cały czas droga ekspresowa.

    • 99 33

    • (1)

      Samolot LOT masz do Rzeszowa, zanim wyjedziesz z parkingu to samolot będzie już na Podkarpaciu :)

      • 4 0

      • Ta, raz w tygodniu. Super opcja.

        • 1 0

    • (2)

      W artykule wyraźnie zaznaczono, że kolej ma być alternatywa dla latania...
      Żaden środek transportu zbiorowego nigdy nie dowiezie cię w dowolne miejsce. Nie mniej, można spokojnie, jak w cywilizowanych krajach, podróżować bez własnego auta. Trzeba tylko zdawać sobie sprawę z kosztów użytkowania samochodu -to nie tylko paliwo. Wówczas zrozumie i nasze społeczeństwo, że wynajem auta nie jest drogi. Czasem nawet może być tańszy niż użytkowanie wlasnego.

      • 5 3

      • Ale ja posiadam samochód na codzień w celach zarobkowych n

        Więc dlaczego miałbym tego samego samochodu nie wykorzystać do prywatnych podróży?

        • 0 1

      • "Czasem nawet może być tańszy niż użytkowanie wlasnego."

        czasem i wszystko w temacie.

        • 1 0

    • to tam nie dojeżdza się furmanką?

      • 0 2

    • Przecież autor o tym pisze... (2)

      No przecież autor pisze, że powinno się zainwestować w kolej, żeby poprawić jakość i szybkość i było alternatywą do innych form podróżowania? Przeczytałeś/aś artykuł w ogóle?

      • 25 2

      • autor to ma jakies dziwne wizje (1)

        i zero zna sie na koleji w Polsce.

        wazniejsze zeby przywrocic mniejsze stacje, a nie od razu rzucac sie na polaczenia miedzynarodowe. te sie same sfinansuja.

        • 5 5

        • Ty za to znasz się na języku polskim na poziomie pierwszej klasy szkoły pdostawowej- "koleji", serio?XD

          • 3 1

    • o!

      Jestem z Przemyśla :) - Zapraszamy do zwiedzania, piękne Miasto!

      • 7 1

    • A po co tam jeździć? (2)

      • 18 25

      • Bo mam tam rodzinę? Bo są tam piękne Bieszczady?

        • 11 2

      • Drogi @qwe w tych górach są sanatoria i ludzie do nich chcą dojechać

        • 10 4

    • dziwne, zawsze jezdze

      ah ci godni rodacy, zarabiajacy w porywach do tysiaca euro, sa zbyt godni na komunikacje zbiorowa.

      • 12 1

  • ukryta reklama CPK (4)

    gdzieś tu jest ten pan na H z Gdyni

    • 37 25

    • No tak. Po co nam lotniska i pociągi w Polsce, skoro one już istnieją w Niemczech... (2)

      • 0 2

      • Suchar...

        Taki sam jak te wszystkie wpisy o "Barei" albo "stanie umysłu"...

        • 0 0

      • Blysnales intelektem...

        • 1 0

    • tobie kiedyś, bardzo głęboko ukryto mózg i jak widać, szukasz bez skutku. Na terenie Tworek szukaj.

      • 6 11

  • Temat w ogóle nie dotyczy Polski.

    Stosunkowo niewielkie odległości między miastami i względy finansowe sprawiają, że podróżowanie samolotem po Polsce jest nieekonomiczne, kłopotliwe i bardzo często po prostu dłuższe.

    • 2 0

  • Pociąg tylko dla jednej osoby

    Jeśli jadę gdzieś z żoną i dzieckiem, absolutnie wybiorę auto. Po prostu cenowo nie ma porównania.

    • 2 0

  • Ja tam lubie jezdzic pociagiem

    I co z tego, ze samochodem jest szybciej, jak w pociagu cala droge czytalem ksiazke albo rozmawialem z innymi podroznymi a w samochodzie nie, bo od czytania momentalnie mdli. Do tego mozna w kazdej chwili rozprostowac nogi czy wyjsc do kibla.
    Ale pomysl z zakazami to raczej nie jest najlepszy. Jaka czesc emisji wynika z lotow na 300 km a jaka z lotow transatlantyckich? Co prawda sam kiedys lecialem do modlina, tylko dlatego, ze bylo tanio, 9 zlotych, plus 9 zlotych za busa, razem 18 pln, czyli tyle co najtanszym polskim busem w przedsprzedazy, czasowo wyszlo tyle samo, ale wiekszosc tego czasu spedzilem pijac piwko w oczekiwaniu na busa, wiec komfort byl duzo wyzszy. Ale cena tego lotu to byl efekt panstwowej interwencji, panstwowe lotnisko doplacalo prywatnym liniom do tego, zeby z niego korzystalo. To jest skandal, ze panstwo dotuje bogatym ludziom wycieczki i to nie powinno istniec (i mowie to jako fan tanich lotow, z jakiej paki panstwo ma doplacac ludziom do wakacji, nie stac cie na lotnicze to pojedz na krajowe i tyle na ten temat).

    Inwestycje w pociag ok, jakies podstawowe utrudnienia dla kierowcow tez. Ale np. moj ojciec jak jechal w gory. Z miejsca, w ktorym sie zatrzymal do zakopanego autobus to prawie 20 pln. Dla niego, dla mojej matki, dla dwojga dzieci i okazuje sie, ze samochodem jest taniej, a po drodze mozna zajechac do biedry i nie jest sie przykutym do rozkladu. A pozniej szok, ze ludzie nie korzystaja z tych uslug.

    Pociag do Lwowa? Swietny pomysl. Do samego przemysla pociag jedzie aktualnie 11 godzin. dodaj kolejne 200 km i czas potrzebny na zmiane taboru. Bedziesz jechal 20 godzin. To podroz dla niszowej grupy ludzi, ktorzy lubia na urlopie sie meczyc a nie odpoczywac...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane