• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na kolej, także w Polsce

Jakub Chabik
8 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pociągi po Polsce jeżdżą coraz szybciej, ale żeby przyciągnęły więcej pasażerów, muszą podnieść standard usług i zaoferować nowe, atrakcyjne połączenia - także międzynarodowe. Pociągi po Polsce jeżdżą coraz szybciej, ale żeby przyciągnęły więcej pasażerów, muszą podnieść standard usług i zaoferować nowe, atrakcyjne połączenia - także międzynarodowe.

W Polsce nieomal bez echa przeszła informacja z Francji - tamtejszy parlament przyjął ustawę, w której zabroniono podróżowania samolotem na trasach, które pociągiem można pokonać w 2,5 godziny.



Choć istotnie większa od Polski, Francja posiada znakomicie rozwiniętą sieć połączeń kolejowych oraz znakomite pociągi - od najszybszych TGV, jadących z prędkością ponad 300 km/h, do bardzo przyzwoitych, ciągle szybkich i względnie niedrogich połączeń regionalnych.

W Polsce przyzwyczailiśmy się już do szybkich połączeń krajowych. Za sprawą pendolino podróż z Trójmiasta do Warszawy skróciła się do niecałych 2,5 godziny, a do Krakowa można dojechać nawet w 5,5 godziny. Podróż Intercity do Wrocławia to 5 godzin, do czeskiego Bohumína - niecałe 7 godzin. Obok obsługiwanego przez DB Berlina (nieco ponad 6 godzin) to aktualnie jedyne międzynarodowe połączenia kolejowe z Trójmiasta.

Czy faktycznie skazani jesteśmy na samoloty lub kłopotliwe i niepewne przesiadki kolejowe, czy też możliwa jest podróż pociągiem za granicę?

Pociąg z Trójmiasta do Pragi bez przesiadek w 2024 r. Po ile bilet? Pociąg z Trójmiasta do Pragi bez przesiadek w 2024 r. Po ile bilet?

Pociąg alternatywą dla podróży samolotem



Trzeba poczekać na nowy rozkład, ale realne staje się uruchomienie połączenia do Pragi - przejazd trwałby ok. 9 godzin. Być może odtworzone zostanie połączenie do słowackiej Żyliny (ok. 10 godzin) albo nawet Budapesztu (ok. 13 godzin).

Licznym nowym mieszkańcom Trójmiasta na pewno przypadłoby do gustu połączenie z Brześciem i  Mińskiem na Białorusi, a może nawet Lwowem i Kijowem na Ukrainie. Oczywiście wymagałoby to wymiany wózków w pociągach na granicy - u naszych wschodnich sąsiadów obowiązuje inny, szerszy standard torów.

Ale w Europie Zachodniej pojawiają się jeszcze dłuższe linie. Niemieckie koleje DB, austriackie ÖBB, szwajcarskie SBB i francuskie SNCF już uruchomiły albo planują długodystansowe linie nocne. Berlin-Malmö (pociąg wjeżdża na prom), Amsterdam-Zurych, a także Wiedeń-Paryż powstają w transgranicznej współpracy krajowych operatorów.

Połączenia kolejowe między kontynentem i Skandynawią od lat wykorzystują przeprawy promowe. Połączenia kolejowe między kontynentem i Skandynawią od lat wykorzystują przeprawy promowe.
To, co różnicuje nowe linie, to nie tylko odległość i prędkość - także standard i cena. Na pokładzie pociągu przejeżdżającego nawet 1300 km można się wyspać, zjeść i odpocząć.

Komfortowa podróż w kabinie przypominającej bardziej pokój hotelowy niż kuszetkę to rozsądna alternatywa dla dojazdu na lotnisko, odpraw, opóźnień i przesiadek lotniczych.

Zwłaszcza jeśli cena jest równie zachęcająca. Koszt pojedynczej kabiny w podróży Wiedeń-Kolonia to 120 euro. Trenotel na trasie Lizbona-Hendaye (na granicy francuskiej) to 11 godzin i 88 euro.

Głównym argumentem za kolejami jest oczywiście troska o środowisko naturalne. Linie lotnicze otrzymały co prawda pomoc publiczną, ale jednocześnie muszą płacić opłaty za emisje. Z tego powodu podróże lotnicze będą coraz droższe.

Argument dla dbających o środowisko



Kolej jest pod tym względem "najtańsza" energetycznie. Emisje CO2 na pasażerokilometr wynoszą średnio 42 g, czyli 1/5 tego, co emitują loty - 255 g. I to nawet w kraju, w którym - jak na razie - 80 proc. prądu pochodzi z palenia wysokoemisyjnym węglem.

Bezpieczeństwo podróży wymaga wspólnych systemów



Ale by pociągi przejeżdżały przez granice, nie wystarczy tylko dostosować rozkłady i wprowadzić wspólne systemy rezerwacji. Trzeba także zapewnić, że lokomotywy i składy będą współpracowały z systemami sterowania oraz sieciami trakcyjnymi sąsiednich krajów.

Kiedy ruszył Thalys, szybki pociąg łączący kraje Beneluksu, Niemcy i Francję, okazało się, że niektóre składy muszą wspierać aż 12 różnych systemów automatyki kolejowej. A trzeba wiedzieć, że przy prędkościach powyżej 140 km/h traci sens pojęcie "maszynisty" - to komputer musi kontrolować przejazd, bo zmysły człowieka są za słabe, a jego reakcje - zbyt długie.

Składy obsługujące sieć Thalys na Gare du Nord w Paryżu łączą stolice Francji, Belgii i Holandii oraz miasta na zachodzie Niemiec. Składy obsługujące sieć Thalys na Gare du Nord w Paryżu łączą stolice Francji, Belgii i Holandii oraz miasta na zachodzie Niemiec.
Dlatego Unia Europejska wdraża ERTMS - wspólny system sterowania pociągiem i siecią kolejową. W Polsce trwają jego testy na jednej z bocznych linii, ale ambitne plany mówią o prawie 200 tys. km przystosowanych torów i 13 tys. pojazdów szynowych w całej UE już w najbliższych latach. Pandemia, paradoksalnie, te prace przyspieszyła - zmniejszony ruch pozwala szybciej remontować tory.

Nowe perspektywy podróżowania dzięki kolei



Można się spodziewać, że mieszkańcy Trójmiasta już niedługo mogą zupełnie serio rozważać weekendowy wypad do Pragi, by przejść po moście Karola na Hradczany, wieczorem wypić piwo w legendarnej gospodzie "U Fleků" - a potem wsiąść do pociągu i przywitać świt na sopockiej plaży.

Mogą też ugościć u siebie przyjaciół z Dortmundu i Bratysławy, którzy w komfortowych warunkach, eleganckim przedziałem hotelowym dotrą tutaj ze swoich miast. Bez tłoczenia się w samolocie, kłopotliwych odpraw, przesiadek i opóźnień.

I choć na razie między bajki trzeba włożyć obietnice Elona Muska o połączeniu świata próżniowymi rurami, w których podróżować będą kapsuły z pasażerami (Hyperloop), to przyszłość kolei jawi się raczej kolorowo.

Choć możliwość organizacji transportu zbiorowego w próżniowych rurach (Hyperloop) bada się w różnych państwach, wciąż jest to dopiero raczkująca technologia. Choć możliwość organizacji transportu zbiorowego w próżniowych rurach (Hyperloop) bada się w różnych państwach, wciąż jest to dopiero raczkująca technologia.
Polska planuje budowę kolei wysokich prędkości. Z myślą o ich obsłudze PKP IC przygotowuje przetarg na dostawę 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych rozwijających prędkość 250 km/h. Na razie w osi wschód-zachód (tzw. linia Y), łączącej Wrocław, Poznań i Łódź z Warszawą oraz planowanym CPK, ale pewnie z czasem także do i z Trójmiasta.

Przyszła - nareszcie! - kolej na kolej.

Uwagi do artykułu (3 opinie)

Umieściłem poniższe uwagi w komentarzu pod artykułem z dnia 8 maja 2021 - czy zamierzacie poprawić nierzetelny tekst p. Jakuba Chabika czy będzie wisiała nieprawda na Państwa portalu ?

Szanowna Redakcjo, zweryfikujcie poniższe uwagi i po sprawdzeniu nanieście korektę na artykuł , żeby zlikwidowac nieprawdziwe stwierdzenia:

"Obok obsługiwanego przez DB Berlina (nieco ponad 6 godzin)" - połączenie ic gedania obsługuje PKP Intercity a nie Deutche Bahn
"Berlin-Malmö (pociąg wjeżdża na prom)" - połaczenie funkcjonowało do 2019 roku, zostało definitywnie zlikwidowane przez zawieszenie linii promowej stena line trelleborg - Sasnitz i nie jest przykładem uruchamiania bo nie wróci. Planowane połączenia będa przez Danię (przez Półwysep Jutlandzki) bez promów. Zdjęcie poniżej przedstawia pociag dunski DSB na zlikwidowanej już też trasie wiec tez nie jest najlepszym przykladem rozwoju kolei a tym samym nie ma nic wspolnego z treścią artykułu, Aktualnie w Europie ostatnie połączenie kolejowo-promowe istanieje we Włoszech.

Czekam na Państwa odpowiedż merytoryczna na maila
Tomek Kreft
Zobacz więcej
Umieściłem poniższe uwagi w komentarzu pod artykułem z dnia 8 maja 2021 - czy zamierzacie poprawić nierzetelny tekst p. Jakuba Chabika czy będzie wisiała nieprawda na Państwa portalu ?

Szanowna Redakcjo, zweryfikujcie poniższe uwagi i po sprawdzeniu nanieście korektę na artykuł , żeby zlikwidowac nieprawdziwe stwierdzenia:

"Obok obsługiwanego przez DB Berlina (nieco ponad 6 godzin)" - połączenie ic gedania obsługuje PKP Intercity a nie Deutche Bahn
"Berlin-Malmö (pociąg wjeżdża na prom)" - połaczenie funkcjonowało do 2019 roku, zostało definitywnie zlikwidowane przez zawieszenie linii promowej stena line trelleborg - Sasnitz i nie jest przykładem uruchamiania bo nie wróci. Planowane połączenia będa przez Danię (przez Półwysep Jutlandzki) bez promów. Zdjęcie poniżej przedstawia pociag dunski DSB na zlikwidowanej już też trasie wiec tez nie jest najlepszym przykladem rozwoju kolei a tym samym nie ma nic wspolnego z treścią artykułu, Aktualnie w Europie ostatnie połączenie kolejowo-promowe istanieje we Włoszech.

Czekam na Państwa odpowiedż merytoryczna na maila
Tomek Kreft
Zobacz więcej

O autorze

autor

Jakub Chabik - inżynier, menedżer, publicysta, naukowiec. Zajmuje się technologiami informatycznymi. Od ponad 20 lat popularyzuje naukę, technikę oraz biznes w mediach. Od ponad 20 lat bezgranicznie zakochany w Trójmieście i Pomorzu. Od 5 lat wykładowca Politechniki Gdańskiej.

Opinie (371) ponad 10 zablokowanych

  • (9)

    W końcu.Tylko ceny są u nas nieadekwatne do kieszeni rodaków...

    • 79 16

    • (2)

      średnia prędkość pociągów w Polsce to 50km/h, w 2,5h to z Gdanska do Wejherowa się jedzie, sama podróż autobusem miejskim na lotnisko z centrum Gdanska to ponad godzina

      • 9 13

      • (1)

        Z Wejherowa do Gdańska jest 1 godz. 11 minut i pociąg staje co 2,3 minuty ,to się nie rozpędzi powyżej 70 km/h.

        • 15 2

        • Koleje szybkie są ogradzane płotem. Trzeba to udoskonalić w kraju. Ale to wymaga też przewidywanie przejazdów i przejść pod torami przed remontami i budowaniem nowych tras.

          • 3 0

    • (2)

      bilet na 4 osobowa rodzine na trasie Gdańsk Kraków to 500pln, za tyle można poleciec do Barcelony, czy tez do innej stolicy europejskiej

      • 10 18

      • 4 osoby do Barcelony za 500 zł? Chyba nie, albo tylko poza feriami i zimą. Na pewno nie.

        • 10 1

      • Jak zamowisz bilety w promocji, z 2 letnim

        wyprzedzeniem, lot na listopad, nie w weekend i oczywiscie bilety bez bagazu rejestrowanego. No i musisz przy kompie siedziec 24h przez miesiac i odswiezac strone :) Wtedy moze cos znajdziesz za 500pln dla 4 osobowej rodziny.

        • 2 0

    • A będzie jeszcze lepiej to znaczy dłużej - już my się o to postaramy xd (1)

      Motorniczym się w d...ch poprzewracało - jak popracują za miskę ryżu to zaczną jeździć szybciej - jeden kurs jedna miska ryżu xd

      • 1 11

      • Co mają tramwaje do tego artykułu?

        • 3 0

    • A co z francuskimi milionerami?

      Też muszą odstawić prywatne samoloty i wsiadać w pociąg? Czy zakaz jest tylko dla mas? :)

      • 9 1

  • (3)

    "W Polsce przyzwyczailiśmy się już do szybkich połączeń krajowych"

    Kogoś ładnie poniosło

    • 128 13

    • Taaa (1)

      A gdzie te prędkości na trasie po 250 km ??? Tylko odcinkowe , krótkie kawałki ... jeszcze daleko nam do kolei z Francji , Niemiec czy innych państw , ale i tak fajnie , że coś tam działają

      • 24 0

      • Jeśli 250 to szczyt naszych marzeń i możliwości na najbliższe lata - to trochę smutno.
        Teraz wydajemy miliardy na modernizację linii do 250, za parę lat wydamy kolejne miliardy na 300 - a Zachód będzie już wtedy jeździł 450.

        • 6 1

    • Na osi gdynia krakow moze tak.

      Ale poza tym to nie jest to nawet XIX wiek

      • 16 2

  • Nam to nie grozi. U nas podróż pociągiem z Zakopanego do Szczecina to jakieś 17 godzin. (7)

    • 98 12

    • Bo trasa kolejowa z Krakowa do Zakopanego jest zamknięta (5)

      I ludzie podróżują busami

      • 8 1

      • (4)

        jak trasa była otwarta to też podróż nie była o wiele krótsza
        nie rozumiem połączeń do krakowa czy zakopca która odbija na wrocław czy katowice - to jest dodatkowe 4h jazdy

        • 17 1

        • największe kuriozum to Przemyśl

          przez Częstochowę, Kielce, Kraków (jak dobrze pamiętam).
          Dwa zygzaki w poprzek kraju...

          • 15 1

        • bo tylko tam zostały tory...

          ...zdatne do jazdy...

          • 11 0

        • Jechałem do Krakowa w zeszłym roku i wyszło poniżej 5 godz.

          Więc to raczej nie jest tak, że do Zakopca nie dałoby się jechać szybciej.

          • 3 0

        • Ja rozumiem: chodzi o kasę

          Więcej miast to więcej pasażerów. Bez zaglądania w rozkład strzelam, że to jakieś TLK. I bez patrzenia w rozkład wiem, że można wybrać szybsze połączenie Ekspresem przez Warszawę. Tylko to kosztuje.

          • 2 0

    • Znalazłem dwa połączenia

      Na tej trasie mniej niż 12 h (z przesiadkami)

      • 6 1

  • Jak widze koncepcje stylistyczna pendolino

    To mnie ścina z nóg.

    • 10 24

  • Jak zwykle w Polsce predkośc ledwie 250 gdzie inne kraje idą w stronę 400 i 500 (23)

    te 250km/h jeszcze szumnie nazywa się szybką linią.
    Ale co istotniejsze po raz kolejny trójmiasto jest odcięte od reszty kraju - może czas odciąć się od kraju wgl. Niepodległe Księstwo Pomorskie radziło y sobie lepiej niż teraz.

    • 49 80

    • Ty masz cos z glowa ? (3)

      W jakiś sposób odcięte? Koleją możesz dojechać wszedzie.

      • 34 6

      • Do glupiego Ciechocinka nie dojedziesz :( (2)

        A tam sporo kuracjuszy by skorzystalo bo stacja jest w centrum miasta. Trzeba sie ratowac jakimis malo uczciwymi busikami - tragedia I ogromna niewygoda dla kuracjuszy. Ta stacja naprawde by sie przydala.

        • 0 0

        • bo do ciechocinka jest autostrada 3-pasmowa na 500 km/ (1)

          demagogu

          • 0 0

          • ale emeryci nią...

            ...nie jeżdżą...

            • 1 0

    • Nie 250 (6)

      A obecnie tylko 200 i to na kilku odcinkach

      • 27 1

      • OMG... we Francji takie rzeczy? - czy to demokratyczne tak zakazywać, nakazywać? (5)

        co na to TSUE i ten 2 latek z kod-u?

        • 15 21

        • (4)

          Oni są przyzwyczajeni do machania białymi flagami i robienia to co się im każe, a bambus z drzewa opanował ich kraj.

          • 5 15

          • jasne i pisze to przedstawiciel narodu, który przewalił wszystkie wojny w ostatnich 250 latach a na 123 lata zniknął z mapy (3)

            Cieciu zajrzyj w podręczniki historii, nawet te pisowskie. Polski znów nie będzie na mapie świata, a Francja dalej będzie silnym państwem swoją gospodarką i siłą militarną.
            Takie leszcze jak ty łykają wszystko bezkrytycznie....

            • 15 5

            • Trzy dowolnie wybrane marki francuskie... (2)

              ...citroen, renault, peugeot, mają większą wartość rynkową, prestiż i rozpoznawalność, niż cała polska cebulowa gospodarka, oparta na węglu i podatkach z zakupów w biedronce.

              • 0 0

              • nie na węglu i biedronce (1)

                a na podsufitkach, paletach i składaniu oraz metkowaniu towarów wprowadzanych na obszar Unii.
                Gdyby nie "trochę" żywności ze ściany wschodniej, to nic z Polski nie zaistniało by w świecie.
                Może oprócz siły roboczej.

                • 0 0

              • "żywność".... ciekawa nazwa na bimber

                • 0 0

    • (2)

      co wytwarzałoby produkt PKB w tym Twoim księstwie? na pewno umarłoby z głodu bo wokół zero rolnictwa

      • 8 14

      • a to rolnictwo tworzy PKB? heheheh (1)

        • 9 4

        • a nie?

          ...szczególnie to ze ściany wschodniej.
          Bo na zachodzie przejęte przez Angoli, Dunów i Holendrów.

          • 0 0

    • a kto by miał ogarnąć takie księstwo ?

      Grzelak? Trzeba mieć pomysł a nie sposób na trwanie. A dochody liczyć ze sprzedaży gruntów, czynszów i parkometrów.

      • 11 3

    • Nigdzie na świecie klasyczna kolej nie porusza się w ruchu rozkładowym z prędkością 400 czy 500 km/h. (1)

      Rekordy a planowa eksploatacja to dwie różne bajki.

      • 12 3

      • Wystarczy stary dobry TGV i 300km/h

        • 3 1

    • zgadzam sie z Tobą, Polska w obecnym kształcie została totalnie podzielona (3)

      konsekwencją tego powinien być podział administracyjny np. na linii Wisły. Na wschód ta cześć populacji, której uwiera UE i normalne, laickie, nowoczesne państwo. Ten kraj miałby to o czym marzy częśc społeczeństwa, zamknięte granice, wizy, powinni wystąpić ze strefy Schengen.
      Na zachód ta część, ktora chce silniejszej unifikacji i federalizacji państw UE, z własnym ponadnarodowym silnym wojskiem, wspólną walutą, wspólną polityką zagraniczną i budżetem. Bez anachronicznych nacjonalizmów i wpływu jakichkolwiek religii na politykę. Każdy miałby 5 lat na decyzję i wybranie tego kraju, w ktorym chce żyć i przeprowadzkę. W przeciwnym razie przyszłośc rysuje się pod znakiem niepokojów i bratobójczych wystąpień.

      • 13 12

      • Pełna zgoda

        • 2 2

      • bo ta zachodnia część

        trzy-cztery pokolenia dłużej jeździ na zarobek na Zachód i nic innego nie mają.

        • 0 0

      • a na północy Samodzielny Region Gdański / Autonomiczne Pomorze

        który mógłby ze wszystkimi dookoła handlować i się bogacić.
        Tak kiedyś było i było dobrze.

        • 0 0

    • (1)

      Gdzie na świecie idzie się w kierunku 400-500 km/h na kolei konwencjonalnej? Raczej się obniża prędkość do 250km/h, bo zyski czasowe z szybszego prowadzenia ruchu są niewspółmiernie niskie do wzrostu zużycia energii i podzespołów.

      • 4 3

      • Ladnie to odpisałeś, tyle ze fantazjujesz

        Koleje szybkich prędkości mają sie swietnie, w Japonii, Chinach, Korei pld, itd. Logicznym jest ze osiagane prędkości sa wykorzystywane w czesci połączeń tam gdzie jest to uzasadnione ekonomicznie. Nie boj sie nikt nie oczekuje 500km/h z Gdyni do Kościerzyny :).

        • 3 0

  • (6)

    Przed podziałem PKP, a zwłaszcza w czasach słusznie minionych Trójmiasto mia)ło trochę ciapongów międzynarodowych. Był Berlin przez Słupsk. Była

    • 45 3

    • (2)

      Niestety ale lata zaniedban na lini przez Slupsk, Koszalin i Szczecin do Berlina spowodowaly, ze dzis ta linia jechalbys 15h.

      • 8 2

      • Bzdura.

        Akurat ta linia ma obecnie lepsze parametry niż w latach 90-tych, kiedy jeździł nią pociąg do Berlina. Problemem tej linii są czasochłonne krzyżowania z powodu jednego toru.

        • 5 0

      • Bzdura. Do Szczecina jedziesz 5,5h a że Szczecina 1,5h.

        • 0 0

    • Tusk (2)

      Zaoral kolej w Polsce

      • 15 17

      • Tusk? Chyba nie. Czy wam się wydaje, że Tusk było u władzy 20 lat?

        • 11 3

      • Tusk? Rząd Jerzego Buzka!

        Polecam książkę "Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej", Karola Trammera.

        Szczyt zaorania polskiej kolei nastąpił w 2000 roku.
        Dla przykładu. Jednego tylko dnia - 3 kwietnia 2000 roku zlikwidowano 1028 kilometrów linii kolejowej. Kolejne cięcia w czerwcu i kolejnych miesiącach.

        Rząd Jerzego Buzka - AWS, od 31 października 1997 do 19 października 2001.

        • 11 0

  • ukryta reklama CPK (4)

    gdzieś tu jest ten pan na H z Gdyni

    • 37 25

    • tobie kiedyś, bardzo głęboko ukryto mózg i jak widać, szukasz bez skutku. Na terenie Tworek szukaj.

      • 6 11

    • No tak. Po co nam lotniska i pociągi w Polsce, skoro one już istnieją w Niemczech... (2)

      • 0 2

      • Blysnales intelektem...

        • 1 0

      • Suchar...

        Taki sam jak te wszystkie wpisy o "Barei" albo "stanie umysłu"...

        • 0 0

  • Jaki sa ciekawe polaczenia zagraniczne (14)

    Pociągiem z Gdańska? Ktoś może jechal ostatnio? Bardzo lubię podróże pociągiem i chętnie bym się wybrał za granicę.

    • 35 5

    • Jest polaczenie do Hogwardu.

      Pociag odjezdza z peronu 3 i 3/4

      • 21 6

    • Poranny pociag do berlina

      Jest spoko. Przed pandemia byliśmy ze znajomymi na 2 dniowej wycieczce i bardzo sobie chwalimy

      • 15 0

    • Jak za granicę, to polecam podróż szynobusem na Kaszuby.

      Zwłaszcza do Kartuz i Kościerzyny, oraz na Półwysep Helski. Wspaniałe widoki, niezapomniane turystyczne walory, a teraz to już ostatnia okazja przejechać się dizelkiem, zanim zaczną te linie elektryfikować.

      • 19 0

    • z Gdańska niebardzo

      ale Kraków i Warszawa daje znacznie większe możliwości.
      Głównie w kierunku bałkańskim. Mnie udało się dojechać w dobę do Belgradu
      W tym sezonie z Czech i Austrii uruchomiono pociągi do Chorwacji (Rijeka, Split) nawet z autokuszetkami.
      A z budapesztańskiego Keleti dojedziesz wszędzie... ;)

      • 13 0

    • Ciekawe ile kosztuje bilet kolejowy Gdańsk - Tronheim? (2)

      Albo chociaż Gdańsk - Oslo czy Gdańsk - Skavsta? Ile czasu trzeba by poświęcić na zgranie i rezerwację wszystkich niezbędnych biletów?

      • 5 1

      • Z Gdańska do Berlina ICE, dalej Berlin Kopenhaga, ale nie wiem czy w tym sezonie jeździ bezpośrednio, potem przeprawa do Malmo, dalej bezoosrednio Malmo do Geteborga, z Geteborga do oslo exoresem, z Oslo do Trondheim nocnym exoresem, koszt bez duzo szybszej rezerwacji okolo 2000 zł. Czas 50 godzin. Niestety pociągi w Skandynawi jeżdżą rzadko i sa kosmicznie drogie, sam odcinek Oslo Trondheim to wydatek okolo 1000 koron czyli 450 zł. Warunkj? norweskie i szewdzkie koleje maja bardzo komfortowe, ale stare wagony.. Lepsza alternatywa i szybsza to prom do Nynashamn, wysiadasz i leciwz na podmiejski Tog to Sztokholmu, z centraknego bezoosredni express do Storlien (takie szwedzkie Zakopane), dalej transgranicznym do Trondhein, lub konieczna przesiadka w Asen. 17 h prom plus 13 h koleja z przesiadkami. Koszt z 1 okoby okolo 100 zł max.

        • 0 0

      • rome2rio podaje kwoty ok. 500pln

        A listowana trasa to Gdansk-Berlin-Sztokholm-Strolien-Tronheim. Przejazd mozliwy do zmontowania ze dwa razy w tygodniu. Czas przejazdu to ponad 30h.
        Sa tez warianty montowane kolejowo-autobusowe.

        • 0 0

    • Do kocborowa jezdzi pociag zwany "pozadaniem"

      • 4 3

    • Do Berlina i Wiednia (przez Ostravę). (3)

      W sezonie do Bohumina i przed pandemią do Żiliny (nie wiem czy do tego powrócą).

      • 2 0

      • Po co jechać do Żyliny? (2)

        • 1 0

        • Aby pojsc w Fatre...

          A Zilina to juz czeski system kolejowy, zupelnie inny swiat i przesiadka na wiele ciekawych kierunkow, ktore nie sa dostepne w naszym kraju.

          • 1 0

        • By..

          Odwiedzić rodzinne miasto Kuciaka ;D

          • 0 0

    • (1)

      z zagranicznych to polecam Wejherowo i Rumia.

      • 4 1

      • @3xF

        Szczerze się uśmiałam, thank you :-)

        • 1 1

  • (10)

    kolej bilet GDAŃS - katowice - 200ZŁ I TO 2 KLASA
    samolot bilet gdańsk - londyn luton - 100ZŁ
    prawie - robi różnicę

    • 65 22

    • Tu już przesadziłeś. (3)

      Ceny biletu - skąd je wziąłeś? Jak kupujesz w przedsprzedaży to kolej jest tańsza. Jak doliczysz opłatę za bagaż, opłatę lotniskową to wychodzi na to samo a nawet drozej.

      • 19 8

      • wychodzi na to samo a nawet drozej (2)

        Wciąż porównujesz trasy Gdańsk - Katowice i Gdańsk - Londyn? XD

        • 10 3

        • To uruchom linie lotnicze i lataj taniej. (1)

          Jakoś dziwnym trafem żaden przewoźnik lotniczy się na to nie zdecydował.

          • 2 6

          • Komentarze typu "to zrób" są totalnie i**otyczne i wiele mówią o autorze

            • 5 0

    • 200 zł, to chyba w pendolino (3)

      Normalnie tlk lub ic (gdzie masz nowe wagony) za 80 zł.
      I to wszystko niedługo przed odjazdem.

      • 11 4

      • w IC bilet min 150

        tlk tylko 2 razy na dobe
        jak ktos lubi 2am - 6 rano

        • 7 5

      • a pieszo to nawet za darmo

        • 3 2

      • Nowe wagony w TLK? Serio?

        Chyba 10 lat temu

        • 3 2

    • 200 zł ?

      Normalna cena to 180 PLN, a w przedsprzedaży do 30 % taniej.

      • 2 1

    • A ile za dojazd z Luton do miasta?

      • 2 1

  • Zachód (6)

    To bardzo duzo zakazów i ograniczen
    I przez to jest wiekszy porzadek
    W Polsce, w porownaniu z Zachodem jest jeszcze za duzy luz i robta co chceta, wolna amerykanka itp

    Polakow jest duzy opor przed zmianamy - wystarczy popatrzec na ograniczenia w parkowaniu w centrum Gdyni...

    • 39 50

    • Polska - bogate przepisy kontra ignorancja i brak nieuchronności kary

      W Polsce są liczne i dobre regulacje, tylko Polak jest kombinator i robi co uważa, bo:
      - tylko na chwilę,
      - przecież nikomu nie przeszkadza,
      - jak to, że on nie może,
      - przecież nikt nie będzie mu mówił, co może robić,
      - przecież nikt nie będzie mu mówił, jak może robić,
      - a może nikt nie zauważy,
      Ponadto ma ciche przyzwolenie i nie wisi nad nim nieuchronność kary.
      Przepisy są generalnie dobre, ale kuleje ich znajomość i egzekwowanie.
      Dziwnym sposobem Polak staje się specjalistą prawa, kiedy jemu coś/ktoś dokucza. Taki kraj.

      • 19 6

    • To nie zakazy a regulacje, przeciwdzialajace chaosowi.

      M.in. dzieki takim regulacjom polskie firmy bez problemu moga wprowadzac swoje towary na rynek europejski. Przed 2005 to byla droga przez meke.

      • 12 1

    • Zachód (2)

      To bardzo dużo zakazów i ograniczeń
      A przez to brak innowacyjności, powolne przemieszczanie się, bycie daleko w tyle w wyścigu technologicznym za USA czy Chinami itd. W sumie "zachód" zawdzięcza swój dobrobyt jedynie historii i rozwojowi nauki i techniki w czasie, gdy jeszcze nie założył sobie kajdan. Ale po kilku dekadach Europy w kajdanach, USA i Chiny zostawiły "zachód" daleko w tyle. Śmieszne, że zazwyczaj za nakładaniem kolejnych prawnych kajdan są ludzie, którzy nazywają siebie "liberałami".

      • 11 11

      • jasne i dlatego najbardziej pożądane marki samochodów, dóbr luksusowych, wszystkie trendy mody (1)

        płyną z Europy. Chińczycy kiedy dorabiają się kasy korzystają i eksponują swój majtek nie przez produkty chinskie czy made in USA, a własnie europejskie.
        Mocno mijasz się z faktami, a jak tak ci źle, to jedz do Stanów czy Chin, tam to sobie pożyjesz heheh :)
        Europa to najmocniejsza marka teraz i w przyszłości.

        • 11 7

        • Zobacz sobie kiedy te wszystkie "najbardziej pożądane marki samochodów i dóbr luksusowych" powstały

          w czasach, gdy nie było tylu ograniczeń i regulacji. A spróbuj czymś teraz wystartować - nie da się, bo wszędzie regulacje. Pokaż mi jak Europa rozwija nowoczesne technologie jak elektronika czy sztuczna inteligencja? A to że Chińczycy eksponują swoje "majtki" przez produkty europejskie to wynik historii. BTW Jaguar i Land Rover należą do Hindusów, a Volvo do Chińczyków.

          • 1 0

    • nie wiem o jakim ty zachodzie piszesz, ale nigdzie choćby w Europie nie ma tylu znaków na dorgach

      pisz jak jest, a nie jak chcialbyś zeby było

      • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane