• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan

Katarzyna Moritz
31 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pomysł na budowę kolejki linowej na Górę Gradową powstał już 2005 roku. Pomysł na budowę kolejki linowej na Górę Gradową powstał już 2005 roku.

Centrum Hewelianum nie zapomina o dawnym pomyśle utworzenia kolejki linowej na Górę Gradową zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Stacja początkowa nie byłaby jednak przy Dworcu Głównym PKP, jak planowano pierwotnie, a przy Bramie Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska.



Czy podoba ci się pomysł budowy kolejki linowej na Grodzisko?

Pomysł budowy kolejki linowej pojawił się już w 2005 roku. Miała ona być najlepszym środkiem dla połączenia Grodziska ze Śródmieściem Gdańska ze względu na brak dogodnej drogi dla pieszych. Koszt wybudowania szacowano wówczas na ok. 5 mln zł, a sześcioosobowe wagoniki pokonujące około 50 m różnicy poziomów miałyby w ciągu godziny przewozić ok. 600 osób.

Czytaj też: Kolej na Forty

W ramach przygotowań przedprojektowych przeprowadzono wówczas prace studialne w postaci studium krajobrazowego przebiegu kolei linowej. Zakładało ono dwie ewentualne lokalizacje dolnych stacji: w okolicach Dworca Głównego PKP lub przy Bastionie św. Elżbiety.

Centrum Hewelianum nie zapomniało o pomyśle

Od tamtego czasu jednak nic się w tej sprawie nie działo. Niemniej rozwijające się sukcesywnie na Grodzisku Centrum Hewelianum nie zapomniało o pomyśle. W związku z tym na najbliższą sesję Rady Miasta Gdańska (31 marca) wpłynie uchwała o przystąpieniu do sporządzenia nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru.

Plan ma dotyczyć w szczególności dopuszczenia rekonstrukcji nieistniejących obiektów historycznych, a także zgody na wprowadzenie funkcji usługowych i zapisu umożliwiającego realizację kolejki linowej na Górę Gradową wraz z towarzyszącą infrastrukturą. Obowiązujący do tej pory plan miejscowy powstał w 2001 roku.

- Obecnie próbujemy robić badania krajobrazowe dla tej inwestycji, którą w przyszłości chcielibyśmy zrealizować. Istnieje też potrzeba dostosowania nowego planu do tego, co już mamy i naszych dalszych potrzeb rozwojowych. Dopuszczenie zapisu w planie dotyczącego kolejki będzie otwarciem dla szerszych możliwości i zwiększeniem naszej atrakcyjności - podkreśla Małgorzata Maroszek, kierownik działu inwestycji i zieleni w Centrum Hewelianum. - To, czy dana inwestycja będzie realizowana, zależy też od wielu instytucji, z którymi musimy ją uzgodnić. Na pewno w grę nie będzie wchodzić poprzednia lokalizacja, która budziła wiele kontrowersji. Robiliśmy badania usytuowania kolejki raczej w stronę Bramy Oliwskiej. Jesteśmy też na etapie rozmów z konserwatorem zabytków, który musiałby to zaakceptować.

Projekt z 2005 roku kolejki linowej na fort Grodzisko na Górze Gradowej.


Centrum Hewelianum chce, żeby nowa lokalizacja kolejki nie przechodziła przez tereny zabudowane, a znajdowała się na obszarach będących własnością miasta czy Skarbu Państwa i by w jak najmniejszym stopniu zasłaniała panoramę miasta. W ramach współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie i na podstawie koncepcji, które powstały w 2005 r., obecnie brany jest pod uwagę inny typ kolejki, czyli pojedynczy wózek.

Ponadto górna stacja miałaby być schowana i nie byłaby odrębną budowlą, żeby, zgodnie z zaleceniami konserwatora, zbytnio nie ingerować i zachować historyczny charakter dawnego fortu.

Na początku XVII w., w dobie wojen szwedzkich, gdańszczanie, by umocnić fortyfikacje Biskupiej Górki, zbudowali do przewozu ziemi pierwszą i jak do tej pory jedyną kolejkę linową w Gdańsku. Na początku XVII w., w dobie wojen szwedzkich, gdańszczanie, by umocnić fortyfikacje Biskupiej Górki, zbudowali do przewozu ziemi pierwszą i jak do tej pory jedyną kolejkę linową w Gdańsku.
Kiedy kolejka miałaby powstać? Centrum nie chce podawać konkretnych terminów, samo procedowanie nowego planu miejscowego może bowiem potrwać półtora roku.

Nie byłaby to pierwsza kolejka linowa w dziejach miasta. Już w pierwszej połowie XVII wieku zaprojektowano i zbudowano pierwszą kolej linową w Gdańsku do celów transportowych podczas budowy umocnień Biskupiej Górki. Jej projektantem był znany gdański architekt Adam Wijbe.

Kultura zawita do Redity Napoleońskiej

To nie jedyne plany rozwojowe Hewelianum. Trwa bowiem konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej rewaloryzacji i adaptacji obiektów zespołu Redity Napoleońskiej zobacz na mapie Gdańska wraz z budową współczesnych obiektów kubaturowych i rekonstrukcją Bramy Południowej, której obecnie w ogóle nie ma, a pierwotnie była podobna do Bramy Północnej, która w zeszłym roku została odrestaurowana.

Konkurs ma doprowadzić do wyłonienia autora lub autorów dokumentacji projektowej na bazie zwycięskiej koncepcji architektonicznej.

  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
Redita Napoleońska to jeden z najcenniejszych obiektów zespołu fortu i jednocześnie potężna (z kazamatami artyleryjskimi ze strzelnicami), pięcioboczna budowla. Powstała w latach 1811-1812. Do jej zespołu należy m.in. przeciwskarpa Redity Napoleońskiej czy wartownia Bramy Północnej.

Założenia konkursu zakładają, że miałyby tam być realizowane w przyszłości szeroko rozumiane funkcje kulturalne.

- W Redicie jest dobra akustyka, obiekt jest otwarty na miasto, można ciekawie zagospodarować także jej dziedziniec. Konieczna byłaby budowa przy niej nowych obiektów, które przejęłyby np. funkcje techniczne. Zostawiliśmy sporą dowolność projektantom i liczymy na interesujące prace - podkreśla Maroszek.
Koncepcje architektoniczne mają być złożone przez uczestników konkursu do połowy maja. Ewentualny termin realizacji zależeć będzie od ostatecznego projektu i od kosztorysu.

Miejsca

Opinie (226)

  • Kolejka linowa

    Mam jeszcze dwa alternatywne pomysły
    1 wiszaca kolejka szynowa jak w Wuppertalu.
    2 ul Spacerową zrobić dwupoziomową.

    • 0 0

  • Jestem za ..to udogodnienie dla społeczności i mniejsze korki na ulicach..

    • 0 0

  • Jestem na nie

    • 0 0

  • nie lepiej pod cienista ? (1)

    Nie idzie rowerem podjechac ani z buta wejsc po pijaku na chelm

    • 1 1

    • Wyciąg krzesełkowy

      Też na to wpadłem jak nie mogłem podjechać pod Cienistą

      • 0 0

  • Kolejka wąskotorowa

    A ja mam lepszy pomysł. Kolejka wąskotorowa z parku botanicznego do zoo w Oliwie.

    • 0 0

  • Kolejka

    Pomysł fajny, zaprezentowany projekt dość kiepski.

    • 0 0

  • Na Górę Szadółki (8)

    z parkingu przed OBI.

    Taką mam koncepcję

    • 277 15

    • Mam lepszy pomysl

      Kolejka linowa nad zakladami przemyslowymi w tym fosfory lotos i oczywiscie service port. Śmieci nie truja a te zaklady wywoluja raka

      • 0 0

    • Szadółki czyli (1)

      Zapach Platformy

      • 8 2

      • nadchodzącej dobrej zmiany

        • 2 5

    • Centrum Hewelianum bez kolejki - > napływu turystów nie wydoli

      taka prawda. Nikt tam nie otworzy kawiarni czy restauracji, nawet nie ma już dzieciaków, który zasilałyby ew. mordownię.

      • 4 1

    • Przejaz\d otwartą gondolą i otwarcie z udziałem Budynia, który będzie woził pasażerów przez cały dzień

      • 5 2

    • Koncepcja (1)

      Od koncepcji jestem tutaj ja. I przed wejściem do kolejki obwiazac gęby szmatami, że niby dzieci zęby bolą...

      • 19 1

      • nosy, a nie geby)))))

        • 11 1

    • Od koncepcji tutaj, to jestem ja.

      • 15 4

  • Nie (14)

    Ja osobiście jestem na nie, ale może jestem w mniejszości.

    • 187 69

    • (1)

      Teraz wzorem gdańszczan powinienem napisać: przecież jest już kolejka w Gdyni, po co budować następną?
      To w odniesieniu do lotnisk.

      • 13 22

      • jest juz tez jedna ubikacja w miescie. Po co budowac kolejne

        • 0 0

    • też jestem na nie (2)

      po co tam takie szkaradztwo? kto chce może wejść po schodach, a dla leniwych jest nawet podjazd dla auta. pomijam, że to chyba spory wydatek, naprawdę nie ma w tym mieście ważniejszych rzeczy do zrobienia?

      • 6 8

      • (1)

        Piszesz o leniwych, a pomyślałeś o tym, że istnieją ludzie niepełnosprawni, którzy chętnie zobaczyliby panoramę Gdańska? Nigdzie nie mają takiej możliwości, nie wejdą przecież na wieżę Mariackiego po kilkuset schodach ani na Pachołek.

        • 6 4

        • niepełnosprawni mają większe zmartwienia, niż to, że nie mogą zobaczyć panoramy miasta

          zamiast utrzymywac kolejkę, lepiej przeznaczyć tą kasę na domy opieki, rehabilitację itp.

          • 1 3

    • Tak (2)

      i lepsze to od kładki na Ołowiankę dla obsługi osiedli deweloperskich po drugiej stronie

      • 22 12

      • Tak - pod warunkiem że będzie imienia Świętowita na pamiątkę wycięcia przez Św. Wojciecha Świętego Dębu (1)

        • 3 4

        • ja jestem na tak, pod warunkiem, że nie będzie to z moich pieniędzy

          w gre wchodzi wyłącznie opcja prywatnego inwestora
          który będzie to obslugiwał i pobierał opłaty

          • 5 2

    • (1)

      A nie lepiej jakieś przedszkole za te pieniądze wybudować?

      • 1 8

      • będą przedszkola,szkoły,mieszkania,ulice,ścieżki rowerowe-wszystko będzie.

        Wszystko Ci obiecamy...

        • 2 2

    • A może jesteś trollem 1-minutowym, który napędza sztucznie dyskusję w komentarzach.

      • 1 2

    • Jesteś

      • 0 1

    • Chyba ich pogięło.
      ECS, Teatr Szekspirowski, kolejka linowa.
      Żadne nie zarabia na siebie tylko na zatrudnionych tam kolesiów.
      Jedziesz w tym roku na Gubałówkę? Nie, na Górę Gradową.
      Co następne, tunel do Twierdzy Wisłoujście, czy schody ruchome na Pachołek?

      • 21 18

    • Jestem za kolejką linową (górską) na Górě Gradową

      Pod warunkiem,że wybuduje ją znana i dobra firma znająca miasto i ludzi w nim mieszkających.

      • 8 11

  • kolejka na gòre gradową? (17)

    Przecież cały smaczek tej góry to wchodzenie na nią pieszo i powolne wyłanianie się panoramy Gdańska.

    • 162 20

    • Zgadza się. I dlatego wszyscy będą wchodzić pieszo i zjeżdżać kolejką. (2)

      Poza tym jadąc kolejką też będziesz widział(a) wyłaniającą się panoramę, prawda?

      • 4 1

      • (1)

        ale tam panoramy podobno nie ma

        • 1 0

        • Ukradli?

          • 0 0

    • (6)

      Tylko nie każdy ma tyle siły by pod tą górę wejść!
      Są jeszcze osoby starsze i chore.
      Wg mnie kolejka linowa to świetny pomysł i kolejna atrakcja turystyczna!

      • 11 16

      • tam jest rownież mozliwy dojazd samochodem (5)

        jeżeli nie ma się siły wejść o własnych siłach.A jeżeli nawet to niech taka kolejka powstanie byleby za prywatne pieniądze,ponieważ w Gdańsku prawdziwe zabytki są w tej chwili w sytuacji opłakanej i niedługo jedynym zabytkiem będzie łaźnia na dolnym mieście.

        • 9 2

        • (4)

          1.Widziałeś ceny parkingu?
          2.Nie każdy ma samochód.
          3.Nie każdemu stan zdrowia pozwala wejść na górę.
          4.Przecież nikt nie będzie nikogo zmuszał do wjazdu, ja też chętnie tam wchodzę.
          5. Uważam, że to i tak świetny pomysł i atrakcja turystyczna, których tak niewiele w Gdańśku

          • 5 7

          • (1)

            Nie kazdy musi na Gorze Gradowej byc. Jesli ja nie mam mozliwosci/zdrowia aby wejsc o wlasnych silach np na Giewont, to nie oczekuje, ze ktos bedzie tracil czas i publiczne pieniadze, aby mnie na ten Giewont helikopterem zawiezc.

            • 6 1

            • No bez przesady!

              • 0 1

          • Nie uważam tego za zły pomysł... (1)

            ...nie jestem tylko za taką inwestycją ze strony kasy miejskiej.Skoro parking jest drogi a to miasto przecież kasuje za niego pieniądze to kolejka darmowa też nie będzie.Inwestycja=zysk.Dla osób starszych lub chorych,miasto mogłoby podstawić samochód przystosowany do przewożenia ludzi niepełnosprawnych itp.do tego dwie osoby w tym kierowca do obsługi i np.od godziny10 do 18 zrobić kursy na góre i z powrotem co pòł godziny.

            • 1 0

            • Miasto nie kasuje pieniędzy z parkingu, a prywatny inwestor.
              Uważam, że kolejka darmowa być nie powinna, ale myślę, że jeśli będzie kosztowała 2-3zł plus bilety ulgowe, to na pewno na siebie zarobi, jeśli cena będzie wysoka, to oczywiście, że będzie niewielu chętnych.

              • 0 0

    • "Caly smaczek to wchodzenie..

      napewno.Trzeba byc mlodym,sprawnym fizycznie by pokonywac ta trase pieszo.Osoby w pewnym wieku tez chcialy by zobaczyc panorame lecz chciec a moc to jest roznica.Jestem za kolejka,popieram pomysl.

      • 3 4

    • moja Babcia i niemieccy emeryci nie potwierdzają Twojej opini

      • 1 0

    • (1)

      No właśnie.
      Zdrowy tryb życia promują, a tu nagle taki kwiatek. Może na górze jeszcze mcdonalda postawcie??

      • 8 6

      • w dzisiejszych czasach mcdonalds na gradowej

        zrobiłby taką furrorę,że Hevelianum jeszcze nie widziało i widzieć nie będzie.

        • 5 2

    • Gdansk nie ma panoramy (1)

      Ot co

      • 5 30

      • no jak nie ma Panoramy Gdańskiej jak przecież jest!!

        • 13 4

    • dokładnie, to nie jest wysoko, a tereny obok ładnie zrobione. Wszędzie kolejką, samochodem, nigdzie pieszo, a potem się dziwią, ze u ludzi otyłość. Najpierw kupę pieniędzy na wygodę, potem dwa razy tyle na przeciwdziałanie otyłości. Cały pomysł bez sensu,

      • 23 6

  • Pomysł wydaje się być dobry (1)

    Patrząc na różne przykłady ze świata jak chociażby Lizbona to kolejka ciekawie uzupełnia atrakcyjność miejsca. Góra gradowa się do tego nadaje. Nie wszystko musi zaczynać się i kończyć pod neptunem czy na wyspie spichrzów.

    • 3 2

    • Pomysł fajny pod warunkiem, że na Gradowej powstanie Zakład Leczniczy dla Psychicznych.

      Niektórzy zostali wymienieni na tablicy pod krzyżem.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane