- 1 Wypadek i blokada obwodnicy. W akcji LPR (261 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (205 opinii)
- 3 W majówkę ruszają linie sezonowe (51 opinii)
- 4 Umorzono śledztwo ws. pożaru hali sportowej (26 opinii)
- 5 Napad na bank miał być żartem (134 opinie)
- 6 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (171 opinii)
Kolejny parking-szkieletor w Gdańsku?
W najbliższych latach Gdańsk może się wzbogacić o kolejny wątpliwej urody garaż piętrowy w centrum miasta. Do internetu wyciekły pierwsze koncepcje architektoniczne obiektu przy ul. Długie Ogrody . Inwestor zapewnia, że nie jest to ostateczny projekt i może ulec zmianom.
- Podziemny dwupoziomowy pod Podwalem Staromiejskim dla 337 samochodów,
- Podziemny jednopoziomowy pod Targiem Węglowym dla 112 samochodów,
- Podziemny wzdłuż Podwala Przedmiejskiego dla 260 samochodów,
- Czteropoziomowy nadziemny przy ul. Długie Ogrody dla 493 samochodów.
138 tys. zł za 1 miejsce parkingowe
Inwestycja będzie realizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. 11 października, czyli na dziesięć dni przed wyborami samorządowymi, Gdańsk podpisał umowę ze spółką Immo Park Gdańsk, która będzie odpowiedzialna za ich budowę oraz utrzymanie przez 40 lat.
Łączny koszt budowy 1202 miejsc wyniesie ok. 166,2 mln zł brutto (czyli ponad 138 tys. zł za jedno stanowisko do parkowania), z czego Gdańsk dopłaci ok. 41,6 mln zł brutto.
Zgodnie z umową, miasto będzie zobligowane do likwidacji łącznie 601 płatnych miejsc parkingowych w bezpośrednim sąsiedztwie nowych parkingów kubaturowych, co będzie wiązało się z utratą ok. 1 mln zł wpływu do budżetu miasta. Częściowo strata ta zostanie pokryta z podatku od nieruchomości, który wyniesie ok. 850 tys. zł za wszystkie cztery parkingi.
Elewacja wypełniona cegłą oraz barierkami
W czwartek do internetu (m.in. na forum SkyscraperCity oraz Facebooku) wyciekł projekt elewacji parkingu, który ma być zrealizowany jako pierwszy, w ciągu maksymalnie dwóch najbliższych lat - przy ul. Długie Ogrody.
Obiekt nie będzie niczym wyróżniał na tle innych konstrukcji tego typu przy centrach handlowych czy biurowcach. Nie przewidziano w nim żadnych lokali usługowych, a z poziomu chodnika będzie można podziwiać samochody stojące za barierami na wszystkich kondygnacjach.
Od strony ul. Długie Ogrody elewacja ma być częściowo obłożona cegłą, zaś od strony zaplecza budynku zaprojektowano kilka okien oraz elewację z tynku.
Wjazd do parkingu zaplanowano od ul. Reduta Żbik , zaś ruch pomiędzy kolejnymi kondygnacjami obiekt będzie odbywał się rampą zlokalizowaną tuż przy Bramie Żuławskiej .
Projekt wymaga uzgodnienia z konserwatorem zabytków
- Schemat ten został stworzony do weryfikacji kształtu i gabarytów budynku, a także weryfikacji przedmiarów. Nie jest to projekt ostatecznego wyglądu elewacji. Zgodnie z prawem musi on zostać uzgodniony i zaakceptowany przez konserwatora zabytków zanim zostanie złożony wniosek o pozwolenie na budowę - mówi Małgorzata Kaliszewska, rzecznik spółki Mota-Engil Central Europe, która powołała spółkę celową Immo Park Gdańsk.
Jeżeli inwestor się pospieszy i zdąży z przygotowaniem dokumentacji przed końcem lutego, to o ostatecznym wyglądzie będzie decydował jeszcze miejski konserwator zabytków. Potem jego obowiązki w tym obszarze Gdańska przejmie wojewódzki konserwator zabytków.
- Dotychczas dla tego teren wydawaliśmy jedynie zgodę na pracę archeologiczne. Wszelkie dalsze uzgodnienia były dotychczas dokonywane z miejskim konserwatorem - dodaje Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Czytaj więcej: Gdańskie zabytki wracają pod nadzór konserwatora wojewódzkiego
Miasto o projekcie elewacji nowego parkingu nie chce na razie mówić.
- Projekt parkingu zaprezentujemy w przyszłości wraz z inwestorem wszystkim mieszkańcom i mediom - zapowiada Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Architektura parkingu powinna harmonizować się z otoczeniem
Jednocześnie urzędnicy poinformowali nas o wytycznych, jakimi mają się kierować projektanci obiektu przy ul. Długie Ogrody:
- Elewacje projektanci muszą ukształtować w taki sposób, aby nie deprecjonowały przestrzeni publicznej i były stosowne do miejsca. Formę architektoniczną budynku należy ukształtować w sposób zapewniający ład przestrzenny i zharmonizowanie z sąsiednią zabudową (istniejącą i projektowaną). Elewacje winny być zaprojektowane z wykończeniem ze szlachetnych materiałów: tynkiem, kamieniem, klinkierem, drewnem, szkłem itp. z wykluczeniem paneli elewacyjnych, blach elewacyjnych niesystemowych, pokryć dachowych papowych czy z blach trapezowych. Z uwagi na sąsiedztwo Bramy Żuławskiej oraz tzw. "czerwonego bloku" po jej przeciwnej stronie elewacje od strony ulic Długie Ogrody i Reduta Żbik powinny być pokryte w dominującej części licowane cegłą. Dach może być płaski i nie ma obowiązku stosowania w elewacjach historycznych podziałów parcelacyjnych, chociaż wskazane byłoby - ze względu na wielkość obiektu - stosować zróżnicowanie bryły, które może nawiązywać do odkrytych w czasie badań archeologicznych podziałów.
Urzędnicy tłumaczą również, że brak lokali usługowych w parterze parkingu jest zgodny z umową z miastem. Lokale te były bowiem jedynie rozwiązaniem opcjonalnym dla inwestora.
To kolejny parking nadziemny w Śródmieściu
Parking przy ul. Długie Ogrody będzie kolejnym obiektem tego typu w Śródmieściu. Obecnie funkcjonują już parkingi nadziemne przy ul. Jana z Kolna , City Forum oraz Forum Gdańsk . Wkrótce dołączy do nich jeszcze parking przy ul. Okopowej jako element przebudowy układu drogowego w obrębie wiaduktu Biskupia Górka.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim oraz Parking przy Forum Gdańsk: 50 miejsc dla miasta
Opinie (275) ponad 10 zablokowanych
-
2018-12-09 19:05
Paweł A. I jego dbałość o ład przestrzenny.
Kolejny z przykładów ukazujący kompletny brak jakiegokolwiek nadzoru miejskich urzędników nad ładem przestrzennym. Później będą zrzucać winę na innych, zamiast samemu opracować porządny plan zagospodarowania przestrzennego, który zakazywałby np. tak długich pustych elewacji jak zaprezentowana elewacja tylna. Zaśmiecanie przestrzeni miasta trwa nadal. NIebawem utracimy szansę na wypracowanie unikatowej zabudowy.
- 18 4
-
2018-12-09 19:01
Budyń, odejdź dobrowolnie, bo ludzie głosujący na ciebie doprowadzą to miasto do totalnej zapaści.
- 18 9
-
2018-12-09 18:55
to jest piękny parking !
- 5 10
-
2018-12-09 18:54
dziwne bo myslalem ,ze bloki tam upchna
- 7 3
-
2018-12-09 18:42
Wałek
Inwestor niby stawia w PPP parkingi za ponad 160 milionów, 41 milionów dostaje od miasta.
Jak widać po tym projekcie patent jest taki, żeby parkingi postawić jak najniższym kosztem, oczywiście na fakturach będzie te 160 milionów, ale prawdziwa różnica będzie w kieszeniach.
Czy miasto przedstawiło publicznie ekspertyzę, z której wynika, że miastu Gdańsk nie opłaca się budować tych parkingów samodzielnie? Bo np. kasę na propagandę dla TVN to mają.- 38 7
-
2018-12-09 18:39
Czyli koszt budowy to 100tys za miejsce ( 38tys doplacą podatnicy )
500zl *12m *15lat = 90tys abonament raczej się nie opłaci. inwestycja się nie zwróci
- 12 2
-
2018-12-09 18:31
Jak parking będzie bezpłatny to będę tam parkował (1)
- 15 8
-
2018-12-09 18:39
Za darmo to już nawet po pysku nie dają.
- 3 2
-
2018-12-09 18:34
to nie jest żaden projekt tylko coś wzięte z katalogu syfu
- 23 3
-
2018-12-09 18:29
Haha wsiynskie miasto włącznie ze szkielet ami na starówce
- 5 4
-
2018-12-09 18:21
Niech robią. Będzie gdzie się odpryskać
- 10 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.