- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (134 opinie)
- 2 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (228 opinii)
- 3 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (57 opinii)
- 4 Po alkoholu jechał motocyklem 190 km/h (65 opinii)
- 5 Coraz więcej domów pływających na wodzie (66 opinii)
- 6 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (33 opinie)
Kolejny parking-szkieletor w Gdańsku?
W najbliższych latach Gdańsk może się wzbogacić o kolejny wątpliwej urody garaż piętrowy w centrum miasta. Do internetu wyciekły pierwsze koncepcje architektoniczne obiektu przy ul. Długie Ogrody . Inwestor zapewnia, że nie jest to ostateczny projekt i może ulec zmianom.
- Podziemny dwupoziomowy pod Podwalem Staromiejskim dla 337 samochodów,
- Podziemny jednopoziomowy pod Targiem Węglowym dla 112 samochodów,
- Podziemny wzdłuż Podwala Przedmiejskiego dla 260 samochodów,
- Czteropoziomowy nadziemny przy ul. Długie Ogrody dla 493 samochodów.
138 tys. zł za 1 miejsce parkingowe
Inwestycja będzie realizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. 11 października, czyli na dziesięć dni przed wyborami samorządowymi, Gdańsk podpisał umowę ze spółką Immo Park Gdańsk, która będzie odpowiedzialna za ich budowę oraz utrzymanie przez 40 lat.
Łączny koszt budowy 1202 miejsc wyniesie ok. 166,2 mln zł brutto (czyli ponad 138 tys. zł za jedno stanowisko do parkowania), z czego Gdańsk dopłaci ok. 41,6 mln zł brutto.
Zgodnie z umową, miasto będzie zobligowane do likwidacji łącznie 601 płatnych miejsc parkingowych w bezpośrednim sąsiedztwie nowych parkingów kubaturowych, co będzie wiązało się z utratą ok. 1 mln zł wpływu do budżetu miasta. Częściowo strata ta zostanie pokryta z podatku od nieruchomości, który wyniesie ok. 850 tys. zł za wszystkie cztery parkingi.
Elewacja wypełniona cegłą oraz barierkami
W czwartek do internetu (m.in. na forum SkyscraperCity oraz Facebooku) wyciekł projekt elewacji parkingu, który ma być zrealizowany jako pierwszy, w ciągu maksymalnie dwóch najbliższych lat - przy ul. Długie Ogrody.
Obiekt nie będzie niczym wyróżniał na tle innych konstrukcji tego typu przy centrach handlowych czy biurowcach. Nie przewidziano w nim żadnych lokali usługowych, a z poziomu chodnika będzie można podziwiać samochody stojące za barierami na wszystkich kondygnacjach.
Od strony ul. Długie Ogrody elewacja ma być częściowo obłożona cegłą, zaś od strony zaplecza budynku zaprojektowano kilka okien oraz elewację z tynku.
Wjazd do parkingu zaplanowano od ul. Reduta Żbik , zaś ruch pomiędzy kolejnymi kondygnacjami obiekt będzie odbywał się rampą zlokalizowaną tuż przy Bramie Żuławskiej .
Projekt wymaga uzgodnienia z konserwatorem zabytków
- Schemat ten został stworzony do weryfikacji kształtu i gabarytów budynku, a także weryfikacji przedmiarów. Nie jest to projekt ostatecznego wyglądu elewacji. Zgodnie z prawem musi on zostać uzgodniony i zaakceptowany przez konserwatora zabytków zanim zostanie złożony wniosek o pozwolenie na budowę - mówi Małgorzata Kaliszewska, rzecznik spółki Mota-Engil Central Europe, która powołała spółkę celową Immo Park Gdańsk.
Jeżeli inwestor się pospieszy i zdąży z przygotowaniem dokumentacji przed końcem lutego, to o ostatecznym wyglądzie będzie decydował jeszcze miejski konserwator zabytków. Potem jego obowiązki w tym obszarze Gdańska przejmie wojewódzki konserwator zabytków.
- Dotychczas dla tego teren wydawaliśmy jedynie zgodę na pracę archeologiczne. Wszelkie dalsze uzgodnienia były dotychczas dokonywane z miejskim konserwatorem - dodaje Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Czytaj więcej: Gdańskie zabytki wracają pod nadzór konserwatora wojewódzkiego
Miasto o projekcie elewacji nowego parkingu nie chce na razie mówić.
- Projekt parkingu zaprezentujemy w przyszłości wraz z inwestorem wszystkim mieszkańcom i mediom - zapowiada Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Architektura parkingu powinna harmonizować się z otoczeniem
Jednocześnie urzędnicy poinformowali nas o wytycznych, jakimi mają się kierować projektanci obiektu przy ul. Długie Ogrody:
- Elewacje projektanci muszą ukształtować w taki sposób, aby nie deprecjonowały przestrzeni publicznej i były stosowne do miejsca. Formę architektoniczną budynku należy ukształtować w sposób zapewniający ład przestrzenny i zharmonizowanie z sąsiednią zabudową (istniejącą i projektowaną). Elewacje winny być zaprojektowane z wykończeniem ze szlachetnych materiałów: tynkiem, kamieniem, klinkierem, drewnem, szkłem itp. z wykluczeniem paneli elewacyjnych, blach elewacyjnych niesystemowych, pokryć dachowych papowych czy z blach trapezowych. Z uwagi na sąsiedztwo Bramy Żuławskiej oraz tzw. "czerwonego bloku" po jej przeciwnej stronie elewacje od strony ulic Długie Ogrody i Reduta Żbik powinny być pokryte w dominującej części licowane cegłą. Dach może być płaski i nie ma obowiązku stosowania w elewacjach historycznych podziałów parcelacyjnych, chociaż wskazane byłoby - ze względu na wielkość obiektu - stosować zróżnicowanie bryły, które może nawiązywać do odkrytych w czasie badań archeologicznych podziałów.
Urzędnicy tłumaczą również, że brak lokali usługowych w parterze parkingu jest zgodny z umową z miastem. Lokale te były bowiem jedynie rozwiązaniem opcjonalnym dla inwestora.
To kolejny parking nadziemny w Śródmieściu
Parking przy ul. Długie Ogrody będzie kolejnym obiektem tego typu w Śródmieściu. Obecnie funkcjonują już parkingi nadziemne przy ul. Jana z Kolna , City Forum oraz Forum Gdańsk . Wkrótce dołączy do nich jeszcze parking przy ul. Okopowej jako element przebudowy układu drogowego w obrębie wiaduktu Biskupia Górka.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim oraz Parking przy Forum Gdańsk: 50 miejsc dla miasta
Opinie (275) ponad 10 zablokowanych
-
2018-12-11 08:51
Niech zostanie tak jak jest ....
Artykuł tendencyjny do bólu proszę spojrzeć na jego kompozycję - zainteresowanym dano sie wypowiedzieć na samym końcu jak już czytelnik zapoznał się krzykliwym nagłówkiem z tezą i jej rozwinięciem. Jak ktoś chce rzetelnej informacji - proponuje czytać od końca. Urzędnicy piszą jak w umowie wpisano obowiązki inwestora i chyba nie brzmi to źle, a przedstawiciel inwestora podaje ze szkic ten był zrobiony kiedyś tam na potrzeby obliczeń materiałowych. Takich przymiarek zawsze robi się co najmniej kilka jeszcze będzie etap uzgodnień z konserwatorem więc panie redaktorze - kolejna wierszówka na pewno wpadnie.
Co do komentarzy to jak w tytule chyba najlepiej zostawić wszystko jak jest. Ulica zawalona dokumentnie parkującymi samochodami na całej długości otoczona totalnie zdewastowana zabudową ala lata 60/70 ... w zasadzie wymóg żeby się wpisać w jej charakter brzmi jak żart.- 1 1
-
2018-12-11 14:57
1. wkopać w zięmię . 2. góra ookrągła (albo inna bryła byle nie kloc!). 2. na górze WYPAS-taras widokowy
Dlaczego nie wkopać się na te kilka pięter w dóół - patrzmy z ldaszym horyzowntem, nastepne pokolenia będą to burzyć
Te prostokąty są dołujące - chociażby miały ładny klinkier i szkło... żeby je troche odmolochować
NIe móżna zaprojektować eleganckiej bryły???? - w śroku moze se być prostokątny przecież..
Takji parking kub aturowy powinie być okrągły - dlatego że takowy jest przyjaźniejszy dla oka, a wokół dla wykorzystania powierchni mozńa zrobić prezestrzeń ławki/fontanny/ etc,
na górze takich przybytkó ogólnego dostepu taras jest obowiązkowy - dlaczego nie myśłi się o zabezpieczeniu wielu potrzeb w jednym.- 1 0
-
2018-12-12 15:26
Do Bydgoszczy
niech projektant i władze miasta pojadą i zobaczą jak estetycznie parking zrobić.
- 2 0
-
2018-12-13 12:14
Oł Dżizas!
Architektoniczny bajzel. Myślałem, że po koszmarkach Michela na Długich Ogrodach już nic bardziej g*wnianego nie powstanie, a tu proszę … niespodzianka
- 4 0
-
2018-12-19 10:17
Takie "G" na Drodze Królewskiej, której częścią są Długie Ogrody?
Tylko w Magistracie mogli na to pozwolić....
- 7 0
-
2018-12-20 08:13
Dramat- parking naziemny tak blisko centrum
Każde duże, rozwijające sie miasto w Polsce robi parkingi naziemne zdala od Centrum, w dobrze skomunikowanych komunikacją miejska obszarach tworzac tzw. Punkty przesiadkowe park & ride. Przykro dla Gdańska!!!!!
- 7 1
-
2019-02-19 09:33
Nie chcemy tego kloca na Długich Ogrodach (1)
Zróbcie to sobie na miejscu targowiska na Elbląskiej
- 5 0
-
2019-03-23 20:01
Dokładnie tak! Takie budynki nie powinny stać pod oknami mieszkańców, utrudniając im życie. Przecież można wybudować kawałek dalej.
- 0 0
-
2019-03-13 14:12
Nieeeeeee - no ratunku (beton bubel) - 'architekci ' zatrzymajcie się żeby _pomyśleć !
To jest takiejś wsteczniactwo! - czy ktoś klogoś opłacażeby szpecić Gdask i sprowadzić go do poziomu osiedla??? Parkingi powinny stanowić element wyróżnikowy - charakterycztyne punkty przy których zatrzyma się turysta i zrobi zdjęcie (ale jeśli to za drogo - to przynajmniej powaznie podejsć do grzechu nieszpecenia. Jak patrzę na ten projekt - zadaję pytanie ile kosztuje jego zburzenie.
- 1 0
-
2019-03-23 20:08
Takie budynki nie powinny stać pod oknami mieszkańców. Duży ruch, zwiększone zanieczyszczenie powietrza, brzydki budynek. A mówi się, że władze miasta chcą ściągać mieszkańców do Głównego miasta - takie decyzje na pewno nie pomogą...
- 0 0
-
2019-03-23 20:10
Ul. Długie Ogrody jest częścią Traktu Królewskiego - co za pomysł stawiać na niej takie budynki. Likwidacja parkingu na ulicy jest bardzo dobrym pomysłem, ale parking piętrowy powinien powstać nieco dalej - przecież parę kroków dalej jest idealne miejsce w okolicy targowiska przy Elbląskiej.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.