- 1 Oszukane "30 stopni" w majówkę (22 opinie)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (344 opinie)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (268 opinii)
- 4 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (108 opinii)
- 5 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (71 opinii)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (363 opinie)
Kolejny parking-szkieletor w Gdańsku?
W najbliższych latach Gdańsk może się wzbogacić o kolejny wątpliwej urody garaż piętrowy w centrum miasta. Do internetu wyciekły pierwsze koncepcje architektoniczne obiektu przy ul. Długie Ogrody . Inwestor zapewnia, że nie jest to ostateczny projekt i może ulec zmianom.
- Podziemny dwupoziomowy pod Podwalem Staromiejskim dla 337 samochodów,
- Podziemny jednopoziomowy pod Targiem Węglowym dla 112 samochodów,
- Podziemny wzdłuż Podwala Przedmiejskiego dla 260 samochodów,
- Czteropoziomowy nadziemny przy ul. Długie Ogrody dla 493 samochodów.
138 tys. zł za 1 miejsce parkingowe
Inwestycja będzie realizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. 11 października, czyli na dziesięć dni przed wyborami samorządowymi, Gdańsk podpisał umowę ze spółką Immo Park Gdańsk, która będzie odpowiedzialna za ich budowę oraz utrzymanie przez 40 lat.
Łączny koszt budowy 1202 miejsc wyniesie ok. 166,2 mln zł brutto (czyli ponad 138 tys. zł za jedno stanowisko do parkowania), z czego Gdańsk dopłaci ok. 41,6 mln zł brutto.
Zgodnie z umową, miasto będzie zobligowane do likwidacji łącznie 601 płatnych miejsc parkingowych w bezpośrednim sąsiedztwie nowych parkingów kubaturowych, co będzie wiązało się z utratą ok. 1 mln zł wpływu do budżetu miasta. Częściowo strata ta zostanie pokryta z podatku od nieruchomości, który wyniesie ok. 850 tys. zł za wszystkie cztery parkingi.
Elewacja wypełniona cegłą oraz barierkami
W czwartek do internetu (m.in. na forum SkyscraperCity oraz Facebooku) wyciekł projekt elewacji parkingu, który ma być zrealizowany jako pierwszy, w ciągu maksymalnie dwóch najbliższych lat - przy ul. Długie Ogrody.
Obiekt nie będzie niczym wyróżniał na tle innych konstrukcji tego typu przy centrach handlowych czy biurowcach. Nie przewidziano w nim żadnych lokali usługowych, a z poziomu chodnika będzie można podziwiać samochody stojące za barierami na wszystkich kondygnacjach.
Od strony ul. Długie Ogrody elewacja ma być częściowo obłożona cegłą, zaś od strony zaplecza budynku zaprojektowano kilka okien oraz elewację z tynku.
Wjazd do parkingu zaplanowano od ul. Reduta Żbik , zaś ruch pomiędzy kolejnymi kondygnacjami obiekt będzie odbywał się rampą zlokalizowaną tuż przy Bramie Żuławskiej .
Projekt wymaga uzgodnienia z konserwatorem zabytków
- Schemat ten został stworzony do weryfikacji kształtu i gabarytów budynku, a także weryfikacji przedmiarów. Nie jest to projekt ostatecznego wyglądu elewacji. Zgodnie z prawem musi on zostać uzgodniony i zaakceptowany przez konserwatora zabytków zanim zostanie złożony wniosek o pozwolenie na budowę - mówi Małgorzata Kaliszewska, rzecznik spółki Mota-Engil Central Europe, która powołała spółkę celową Immo Park Gdańsk.
Jeżeli inwestor się pospieszy i zdąży z przygotowaniem dokumentacji przed końcem lutego, to o ostatecznym wyglądzie będzie decydował jeszcze miejski konserwator zabytków. Potem jego obowiązki w tym obszarze Gdańska przejmie wojewódzki konserwator zabytków.
- Dotychczas dla tego teren wydawaliśmy jedynie zgodę na pracę archeologiczne. Wszelkie dalsze uzgodnienia były dotychczas dokonywane z miejskim konserwatorem - dodaje Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Czytaj więcej: Gdańskie zabytki wracają pod nadzór konserwatora wojewódzkiego
Miasto o projekcie elewacji nowego parkingu nie chce na razie mówić.
- Projekt parkingu zaprezentujemy w przyszłości wraz z inwestorem wszystkim mieszkańcom i mediom - zapowiada Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Architektura parkingu powinna harmonizować się z otoczeniem
Jednocześnie urzędnicy poinformowali nas o wytycznych, jakimi mają się kierować projektanci obiektu przy ul. Długie Ogrody:
- Elewacje projektanci muszą ukształtować w taki sposób, aby nie deprecjonowały przestrzeni publicznej i były stosowne do miejsca. Formę architektoniczną budynku należy ukształtować w sposób zapewniający ład przestrzenny i zharmonizowanie z sąsiednią zabudową (istniejącą i projektowaną). Elewacje winny być zaprojektowane z wykończeniem ze szlachetnych materiałów: tynkiem, kamieniem, klinkierem, drewnem, szkłem itp. z wykluczeniem paneli elewacyjnych, blach elewacyjnych niesystemowych, pokryć dachowych papowych czy z blach trapezowych. Z uwagi na sąsiedztwo Bramy Żuławskiej oraz tzw. "czerwonego bloku" po jej przeciwnej stronie elewacje od strony ulic Długie Ogrody i Reduta Żbik powinny być pokryte w dominującej części licowane cegłą. Dach może być płaski i nie ma obowiązku stosowania w elewacjach historycznych podziałów parcelacyjnych, chociaż wskazane byłoby - ze względu na wielkość obiektu - stosować zróżnicowanie bryły, które może nawiązywać do odkrytych w czasie badań archeologicznych podziałów.
Urzędnicy tłumaczą również, że brak lokali usługowych w parterze parkingu jest zgodny z umową z miastem. Lokale te były bowiem jedynie rozwiązaniem opcjonalnym dla inwestora.
To kolejny parking nadziemny w Śródmieściu
Parking przy ul. Długie Ogrody będzie kolejnym obiektem tego typu w Śródmieściu. Obecnie funkcjonują już parkingi nadziemne przy ul. Jana z Kolna , City Forum oraz Forum Gdańsk . Wkrótce dołączy do nich jeszcze parking przy ul. Okopowej jako element przebudowy układu drogowego w obrębie wiaduktu Biskupia Górka.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim oraz Parking przy Forum Gdańsk: 50 miejsc dla miasta
Opinie (275) ponad 10 zablokowanych
-
2018-12-09 22:02
Dobrze czytam ? 138.000 zł za jedno miejsce parkingowe w tym szkieletorze molochu ? Plus inne koszta ?! (3)
Trociny macie w głowach ??!
- 8 5
-
2018-12-10 14:49
bo Darek ze szwagrem wybudowałby taniej...
- 1 0
-
2018-12-09 22:11
(1)
Bo tu jakieś widzę "partnerstwo prywatno-publiczne", to miejsce kosztuje 138 tys.
Jak developer buduje za prywatne pieniądze, to miejsce kosztuje 30tys ;)- 3 3
-
2018-12-09 22:20
Tu jest. 40 tys za miejsce. 10 tys dla dewelopera. A co byś chciał w budyniogrodzie?
- 3 1
-
2018-12-10 14:26
Parking na Jana z Kolna dookoła obstawiony samochodami a w środku pusto .
- 6 0
-
2018-12-10 14:24
Zrobić zakaz wjazdu do Gdańska i po kłopocie ,parkingi nie będą potrzebne .
- 3 1
-
2018-12-10 08:42
Nie ma w języku cywilizowanych ludzi określenia dla tego, co na taką koncepcję pozwolił! (1)
Niech autor tego pomysłu postawi sobie coś takiego w bezpośrednim sąsiedztwie swojego domu! Mało mu straszydła z ul. Jana z Kolna!?
- 6 0
-
2018-12-10 13:53
Paweł A.
- 2 0
-
2018-12-10 13:08
Waszym zdanaiem
jak ma wyglądać taki parking...? a poza tym po co w nim lokale usługowe...? za mało uch na około...?
- 1 0
-
2018-12-10 13:07
Błagam k**** !
Gdzie z takim klocem do centrum miasta. Weźcie to zaprojektujcie porządnie. Jakaś ciekawa urozmaicona bryła, a nie kloc nudny pokryty klinkierem jak elewacje Forum Gdańsk. Przecież nie ma to sensu żeby ten parking udawał zabytek! Potrzebny jest parking i wszyscy to zrozumieją, a jak będzie ciekawy kształtem i kolorem to jeszcze lepiej. Parking może być atrakcją!
- 4 1
-
2018-12-10 11:41
Parkin
Parkowałem w centrum Plymuth w parkingu wielopiętrowym - nadziemnym. Parking został wbudowany pomiędzy istniejące wysokie budynki. Z daleka był zupełnie niewidoczny. Super rozwiązanie.
- 3 0
-
2018-12-10 09:32
Taki parking na Długich Ogrodch powinienmieć osiem pięter, cztery pod i cztery nad. (1)
Te 493 miejsca, z czego dostepnych bedzie praktycznie połowa, przy likwidacji podobnej ilości miejsc na ulicy. Jaki to ma większy sens poza wydaniem pieniędzy i czyimś monopolem? Jakby nikt nie brał pod uwagę co będzie za dziesięć lat.
- 7 2
-
2018-12-10 11:33
Oczywiście
Taki jak ma być, to jakiś wypierdek....
Problem w tym, że tam są wody gruntowe wysokie- 1 0
-
2018-12-10 10:56
Won z tym badziewem.
- 5 1
-
2018-12-10 10:49
i tak będą parkować na chodnikach.
proste.- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.