• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny parking-szkieletor w Gdańsku?

Krzysztof Koprowski
10 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Projekt elewacji nowego parkingu. Elewacja frontowa - od strony ul. Długie Ogrody, wschodnia - (Węzeł) Brama Żuławska, zachodnia - ul. Reduta Żbik, południowa - zaplecze/Podwale Przedmiejskie. Projekt elewacji nowego parkingu. Elewacja frontowa - od strony ul. Długie Ogrody, wschodnia - (Węzeł) Brama Żuławska, zachodnia - ul. Reduta Żbik, południowa - zaplecze/Podwale Przedmiejskie.

W najbliższych latach Gdańsk może się wzbogacić o kolejny wątpliwej urody garaż piętrowy w centrum miasta. Do internetu wyciekły pierwsze koncepcje architektoniczne obiektu przy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Inwestor zapewnia, że nie jest to ostateczny projekt i może ulec zmianom.



Czy architektura parkingów nadziemnych jest ważna?

W centrum Gdańska w najbliższych trzech latach powstać mają cztery parkingi kubaturowe:
  1. Podziemny dwupoziomowy pod Podwalem Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska dla 337 samochodów,
  2. Podziemny jednopoziomowy pod Targiem Węglowym zobacz na mapie Gdańska dla 112 samochodów,
  3. Podziemny wzdłuż Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska dla 260 samochodów,
  4. Czteropoziomowy nadziemny przy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska dla 493 samochodów.

138 tys. zł za 1 miejsce parkingowe



Inwestycja będzie realizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. 11 października, czyli na dziesięć dni przed wyborami samorządowymi, Gdańsk podpisał umowę ze spółką Immo Park Gdańsk, która będzie odpowiedzialna za ich budowę oraz utrzymanie przez 40 lat.

Łączny koszt budowy 1202 miejsc wyniesie ok. 166,2 mln zł brutto (czyli ponad 138 tys. zł za jedno stanowisko do parkowania), z czego Gdańsk dopłaci ok. 41,6 mln zł brutto.

Zgodnie z umową, miasto będzie zobligowane do likwidacji łącznie 601 płatnych miejsc parkingowych w bezpośrednim sąsiedztwie nowych parkingów kubaturowych, co będzie wiązało się z utratą ok. 1 mln zł wpływu do budżetu miasta. Częściowo strata ta zostanie pokryta z podatku od nieruchomości, który wyniesie ok. 850 tys. zł za wszystkie cztery parkingi.

Nowe parkingi w obrębie Śródmieścia. Nowe parkingi w obrębie Śródmieścia.

Elewacja wypełniona cegłą oraz barierkami



W czwartek do internetu (m.in. na forum SkyscraperCity oraz Facebooku) wyciekł projekt elewacji parkingu, który ma być zrealizowany jako pierwszy, w ciągu maksymalnie dwóch najbliższych lat - przy ul. Długie Ogrody.

Obiekt nie będzie niczym wyróżniał na tle innych konstrukcji tego typu przy centrach handlowych czy biurowcach. Nie przewidziano w nim żadnych lokali usługowych, a z poziomu chodnika będzie można podziwiać samochody stojące za barierami na wszystkich kondygnacjach.

Od strony ul. Długie Ogrody elewacja ma być częściowo obłożona cegłą, zaś od strony zaplecza budynku zaprojektowano kilka okien oraz elewację z tynku.

Wjazd do parkingu zaplanowano od ul. Reduta Żbik zobacz na mapie Gdańska, zaś ruch pomiędzy kolejnymi kondygnacjami obiekt będzie odbywał się rampą zlokalizowaną tuż przy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska.

Projekt zagospodarowania terenu na poziomie parteru: u góry ul. Długie Ogrody, po prawej schody przejścia podziemnego pod Węzłem Brama Żuławska Projekt zagospodarowania terenu na poziomie parteru: u góry ul. Długie Ogrody, po prawej schody przejścia podziemnego pod Węzłem Brama Żuławska

Projekt wymaga uzgodnienia z konserwatorem zabytków



- Schemat ten został stworzony do weryfikacji kształtu i gabarytów budynku, a także weryfikacji przedmiarów. Nie jest to projekt ostatecznego wyglądu elewacji. Zgodnie z prawem musi on zostać uzgodniony i zaakceptowany przez konserwatora zabytków zanim zostanie złożony wniosek o pozwolenie na budowę - mówi Małgorzata Kaliszewska, rzecznik spółki Mota-Engil Central Europe, która powołała spółkę celową Immo Park Gdańsk.
Jeżeli inwestor się pospieszy i zdąży z przygotowaniem dokumentacji przed końcem lutego, to o ostatecznym wyglądzie będzie decydował jeszcze miejski konserwator zabytków. Potem jego obowiązki w tym obszarze Gdańska przejmie wojewódzki konserwator zabytków.

- Dotychczas dla tego teren wydawaliśmy jedynie zgodę na pracę archeologiczne. Wszelkie dalsze uzgodnienia były dotychczas dokonywane z miejskim konserwatorem - dodaje Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Czytaj więcej: Gdańskie zabytki wracają pod nadzór konserwatora wojewódzkiego

Miasto o projekcie elewacji nowego parkingu nie chce na razie mówić.

- Projekt parkingu zaprezentujemy w przyszłości wraz z inwestorem wszystkim mieszkańcom i mediom - zapowiada Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miejsce planowanego parkingu kubaturowego przy ul. Długie Ogrody Miejsce planowanego parkingu kubaturowego przy ul. Długie Ogrody

Architektura parkingu powinna harmonizować się z otoczeniem



Jednocześnie urzędnicy poinformowali nas o wytycznych, jakimi mają się kierować projektanci obiektu przy ul. Długie Ogrody:

- Elewacje projektanci muszą ukształtować w taki sposób, aby nie deprecjonowały przestrzeni publicznej i były stosowne do miejsca. Formę architektoniczną budynku należy ukształtować w sposób zapewniający ład przestrzenny i zharmonizowanie z sąsiednią zabudową (istniejącą i projektowaną). Elewacje winny być zaprojektowane z wykończeniem ze szlachetnych materiałów: tynkiem, kamieniem, klinkierem, drewnem, szkłem itp. z wykluczeniem paneli elewacyjnych, blach elewacyjnych niesystemowych, pokryć dachowych papowych czy z blach trapezowych. Z uwagi na sąsiedztwo Bramy Żuławskiej oraz tzw. "czerwonego bloku" po jej przeciwnej stronie elewacje od strony ulic Długie Ogrody i Reduta Żbik powinny być pokryte w dominującej części licowane cegłą. Dach może być płaski i nie ma obowiązku stosowania w elewacjach historycznych podziałów parcelacyjnych, chociaż wskazane byłoby - ze względu na wielkość obiektu - stosować zróżnicowanie bryły, które może nawiązywać do odkrytych w czasie badań archeologicznych podziałów.
Urzędnicy tłumaczą również, że brak lokali usługowych w parterze parkingu jest zgodny z umową z miastem. Lokale te były bowiem jedynie rozwiązaniem opcjonalnym dla inwestora.

Rozpoczęcie budowy parkingu przy ul. Długie Ogrody planowane jest w I połowie przyszłego roku, zaś oddanie do użytku najpóźniej wraz z końcem 2020 r.

  • Parking przy ul. Jana z Kolna
  • Parking w ramach kompleksu City Forum
  • Forum Gdańsk z parkingiem od strony ul. 3 Maja
  • Wizualizacja parkingu przy nowym wiadukcie Biskupia Górka

To kolejny parking nadziemny w Śródmieściu



Parking przy ul. Długie Ogrody będzie kolejnym obiektem tego typu w Śródmieściu. Obecnie funkcjonują już parkingi nadziemne przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, City Forum zobacz na mapie Gdańska oraz Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Wkrótce dołączy do nich jeszcze parking przy ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska jako element przebudowy układu drogowego w obrębie wiaduktu Biskupia Górka.

Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim oraz Parking przy Forum Gdańsk: 50 miejsc dla miasta

Opinie (275) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    a kiedy parking naziemno-podziemny wielopoziomowy w OBC? nikt o tym oczywiście nie pomyślał?!

    • 2 0

    • Przecież pod całym OBC są wielkie parkingi podziemne!!! Po prostu Janusze nie chcą tam parkować, bo trzeba płacić.

      • 0 2

  • To była urodziwa dzielnica.

    A po wojnie ,jak po wojnie.

    • 2 0

  • Miasto potrzebuje ładnych parkingów.

    Mogą być nawet oddalone ale z łatwym dojazdem do głównego miasta. Park&ride-y które już istnieją są za małe żeby stanowiły dlugofalowe rozwiazanie. Co do estetyki to jest ona bardzo istotna. Gdańsk jest pięknym miastem i trzeba dbać żeby tego piękna nie zdewastować.

    • 6 0

  • Smog

    Więcej parkingów centrum = więcej aut

    • 4 0

  • Tylko elewacja

    Na Jana z Kolna wystarczy zrobić tylko elewację zasłaniającą to kratowanie. Np. upodobnić do tego biurowca obok. To wcale nie musi być takie brzydkie.

    • 2 0

  • Taki parking na Długich Ogrodch powinienmieć osiem pięter, cztery pod i cztery nad. (1)

    Te 493 miejsca, z czego dostepnych bedzie praktycznie połowa, przy likwidacji podobnej ilości miejsc na ulicy. Jaki to ma większy sens poza wydaniem pieniędzy i czyimś monopolem? Jakby nikt nie brał pod uwagę co będzie za dziesięć lat.

    • 7 2

    • Oczywiście

      Taki jak ma być, to jakiś wypierdek....
      Problem w tym, że tam są wody gruntowe wysokie

      • 1 0

  • Parkingi powinny byc tylko podziemne by nie szpecic i nie zajmowac miejsca!!

    I naturalnie wszystkie maja byc płatne.

    • 4 1

  • Kozikowski?

    • 3 1

  • parking

    Zgadzam sie parkingi powinny byc podziemne w centrum miast szkoda drogiego terenu i tak jak w wielu krajach miejsca zaznaczone tylko dla mieszkancow miasta i osobne dla turystow w innej cenie

    • 3 0

  • ale

    kiedy powstanie parking przy akademii medycznej???

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane