• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska zbada sens budowy lotniska w Gdyni

Patryk Szczerba
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu. Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu.

Komisja Europejska zbada, czy plany dotyczące przekształcenia lotniska w Gdyni Kosakowie w cywilny port lotniczy są zgodne z unijnymi przepisami. Wątpliwości dotyczą przekazywania funduszy publicznych na rzecz być może nieracjonalnej - zdaniem europejskich urzędników - inwestycji.



Budowa lotniska w Gdyni to racjonalna decyzja?

Kontrowersje związane są z lokalizacją lotniska oraz szacunkami władz dotyczącymi wielkości ruchu lotniczego i zakładanych przychodów. Przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego, który znajduje się w odległości 25 kilometrów od Gdyni. Tym samym - paradoksalnie - może osłabić cały region.

- Lokalne porty lotnicze mają duże znaczenie dla dostępności regionu oraz rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Mimo to fundusze publiczne nie powinny być wykorzystywane do pomnażania obiektów infrastrukturalnych tam, gdzie nie ma takiej potrzeby - wyjaśnia Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za sprawy konkurencji.

Czytaj także: Budowa terminala przerwana.

Europejscy urzędnicy wskazują również, że dokapitalizowanie przez lokalne władze Gdyni i Kosakowa firmy odpowiedzialnej za budowę i prowadzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo kwotą 52 mln euro może nie pokryć kosztów funkcjonowania lotniska w początkowym okresie.

Zwłaszcza, że ruch w Gdańsku, choć spory, to nie daje podstaw do myślenia, że inny port lotniczy, będzie mógł przejąc jego część. Dodatkowo tamtejsze opłaty lotniskowe są stosunkowo niskie, więc nie ma marginesu do ich obniżenia. Jako dowód przytaczają liczby: roczna przepustowość portu lotniczego w Gdańsku wynosi pięć milionów pasażerów, ale w 2012 r. przewinęło się przez niego 2,9 mln osób. Analiza ma wykazać, czy prywatne przedsiębiorstwo działające w warunkach rynkowych dokonałoby takiej samej inwestycji.

Władze Gdyni do wątpliwości prezentowanych przez europejskich urzędników podchodzą z dystansem. Twierdzą, że to inwestycja długoterminowa, która nie musi natychmiast przynosić zysków. Co więcej, może nie przynieść ich nigdy - tak wynika z dotychczasowych wypowiedzi miejskich urzędników, bo gdy zapytaliśmy ich o stanowisko Komisji Europejskiej, nabrali wody w usta, odmawiając odpowiedzi i publikując jedynie komunikat.

Komunikat Zespołu Prasowego Urzędu Miasta Gdyni

Przed Komisją Europejską trwa procedura badania dopuszczalności pomocy publicznej dotyczącej adaptacji części lotniska wojskowego Gdynia Oksywie na potrzeby cywilnego lotniska użytku publicznego Gdynia-Kosakowo. Jest to jedno z około sześćdziesięciu prowadzonych aktualnie przez Komisję podobnych postępowań w sektorze lotnictwa, a dotyczących finansowania infrastruktury i działalności portów lotniczych oraz porozumień między portami lotniczymi a liniami lotniczymi.

Zdaniem Miasta finansowanie inwestycji lotniska Gdynia-Kosakowo jest realizowane zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi.

Komisji zostaną udzielone wszelkie informacje i przedłożone opracowania sporządzone na potrzeby tego projektu, a także wyjaśnienia jego specyfiki, jaką jest współużytkowanie lotniska ze stroną wojskową, a także jego komplementarności z portem Gdańsk-Rębiechowo.

O skomplikowaniu zagadnienia pomocy publicznej dla portów i linii lotniczych świadczy fakt, że Komisja Europejska aktualnie pracuje nad projektem nowych wytycznych w tym zakresie.

Zespół Prasowy Urzędu Miasta Gdyni

Opinie (524) 4 zablokowane

  • Sam zastanawiam się nad zasadnością tej inwestycji

    ale w sumie nie znalazłem żadnych konkretnych danych, z których można wyciągnąć jakiekolwiek logiczne wnioski. Na pewno na plus nowego lotniska przemawia lokalizacja - wiem, że Niemcy przed wojną też chcieli budować w Rębiechowie lotnisko, ale z powodu specyficznego mikroklimatu zrezygnowali i budowali na Zaspie. Z drugiej strony czy to będzie ekonomicznie uzasadniona inwestycja - nie wiem. Wiem natomiast, że Gdynia sporo zarabiała na porcie morskim i Gdańsk stworzył konkurencję z lepszą lokalizacją co odebrało Gdyni dużego kontrahenta. Teraz takie płacze, że lotnisko jest nieopłacalne wydają mi się coraz bardziej naciągane. Nie lamentowałbym tak bo w ciągu 10 lat wiele się zmienia i może się okazać, że to jedna z lepszych inwestycji. Myślę jednak, że władze powinny bardziej udostępniać wszelkie informacje na ten temat.

    • 24 10

  • kompleks... (1)

    Pana Szczurka !!!

    • 229 53

    • sądząc po interpunkcji

      to nasza niezawodna mary lu :D wstyd się podpisać pod takimi farmazonami?

      • 2 22

  • zrównać z ziemią i pobudować posąg wojtka wysoki na 1600 m. taki co to w oczodole ma platforme widokową typu -

    Infobox z której widać ruch furmanek w stolicy KRLD !!!

    • 14 12

  • A JA SIĘ CIESZĘ

    Mieszkam w Gdańsku pracuje w Gdyni - będę teraz do pracy latał samolotem :)

    • 21 4

  • intrygi Budynia i Jacka K. działają

    a mieszkanców maja za nic

    • 20 11

  • Bezstronny - możesz wytłumaczyć jakie to 2 pasy startowe posiada gdyńskie lądowisko? (7)

    Możesz opisać jakiej wielkości Apron posiada ten przytułek Szczurka i ile samolotów klasy choćby C jest w stanie przyjąć?
    Jak na razie na tym lądowisku nie wylądował żaden samolot w dosłownym tego słowa znaczeniu.
    I nie wyląduje.
    Może jakiś ATR Cargo z arbuzami.
    Czy raz możesz zacząć realnie rozumować?
    Ja wiem, że wasz Prezio potrzebuje peonów na swoją cześć.
    Ale deko obiektywizmu!
    Wywalone setki milionów zeta w błoto, bo może za naście lat coś tam wyląduje.

    • 43 20

    • Bogu Zeusie (5)

      Tobie chyba najbardziej jest znana potrzeba przeobrażenia lotniska Babie Doły w Gdyna-Kosakowo niczym historia narodzin z morskiej piany Afrodyty.

      Wielka szkoda, że jak za czasów sprzedajnej Polski, który znamy z historii - no ale z wypowiedzi ignorantów jasno można wydedukować, że oni takiej wiedzy nigdy nie posiedli i nie posiądą oprócz ustawicznego prania mózgu. I słuchają z nominacji doradca ekonomiczny niczym z koziej d..p trąb nawet jerychońskich grających po murami naszej kochanej ojczyzny na nutę przedstawicielstwa Komisji Europejskiej i pod dyrygenturą z takim niewiernym Tomaszem Gibas'em, który giba wszystko i wszystkich, że budowa lotniska w Gdyni jest bezzasadna za to u jego niemieckich mocodawców, biorąc pod uwagę fakt, takich portów lotniczych jest cztery razy więcej na takie ośrodki jak Gdynia i NORDA nie wspominając o Pomorze. Gdańskie, finansowane przez rząd i euroKouchoz nie ma w dłużej perspektywie racji bytu. Port w Gdyni powstaje natomiast za samorządowe pieniądze w porozumieniu z MW i NATO.

      • 10 19

      • przepraszam, zapomniałem dopisać NASA (4)

        • 7 3

        • Bezstronny - za przeproszeniem - nie o Afrodycie i o dyrdymałach (2)

          Ale o lotnisku.
          Zadałem konkretne pytanie.
          A Ty jak Bezzębny Prezes - o niemieckich mocodawcach, o nacjonalizacji, o ziemi dla rolników - lata .50.
          A nie wiedziałem że NASA porty morskie buduje.

          • 16 5

          • (1)

            w przypadku coraz bardziej realnego wykrycia życia pozaziemskiego; Lotnisko Kosakowo stanowić będzie jądro komunikacji i handlu z kosmitami;
            NASA wkrótce to oficjalnie ogłosi

            • 11 2

            • Zenonie od Zeusa

              co się dzieje z jeśli chodzi o słowa i myśli, zatraciłeś tożsamość? sam piszesz i odpowiadasz sobie jako bezstronny ?? czyżby jakieś majaki, myśli uporczywe samolociki, rakiety??? jesteśmy świadkami, dualizmu POspolitego z kimś oddzielnym, i słowa choć są odrębne n iby wyrażają dwie osoby - w tym moją skromną. Gdy nie ma słów, dla ciebie jest przerwa, czy jesteś świadomy swego istnienia?. Między tobą a mną, między świadomością a egzystencją, jest zasadnicza bariera innego postrzegania i istnienia. Jesteś w przegranej sytuacji egzystencjalnej. I to jest pewnie motywacja nadal bycia nie w pełni świadomym. Jest to zaprzeczenie, paradoks. Oto poznałeś sytuację, w której jesteś jej świadomy, a równocześnie w niej jesteś. Zwykle, gdy jesteś czegoś świadomy, to coś staje się oddzielne od ciebie. Jeśli z czymś z kim się utożsamiasz, w końcu przestaniesz być Zenonem Kocurmanem a czymś odrębnym i innym mam nadziej nie bezstronnym ja midziałbym ciebie wyżej poprzez imię na Olimpie ale wówczas czy nie jesteś świadomy?. Tak dzieje się w złości, zawiści i w seksualnej ekstazie. Ty taką ekstaze przeżywasz przy kompie - współczuje. Jednością stajemy się tylko wtedy, gdy jesteśmy nieświadomi.
              ten prawdziwy bezstronny

              • 2 6

        • no to co ci wychodzi najlepiej jak i twojej opcji

          to podrabianie podpisów i zakłamanie.

          W jakim kraju mi przyszło żyć i co oni z niego robią?

          • 1 6

    • Protestantyzm w natarciu

      Nikomu nie przeszkadzało jak za komuny w każdej większej gminie w naszym regionie było lotnisko wojskowe. Nie słyszałem, żeby ktokolwiek protestował. A teraz wielu jeszcze nie nauczyło się pisać a już protestuje.

      • 7 6

  • Nie dla Unii

    Dochodzi do tego że Unia każe nam wstawać lewą nogą to będziemy tak robić. Czy nikt nie widzi że Unia niszczy a raczej zniszczyła nasz przemysł, nasze zakłady pracy, naszą tożsamość. Nie możemy mieć nic swojego . Nic do naszego lotniska urzędnikom Unii, niech zbadają zasadność budowy lotniska pod Berlinem, notabene już trzeciego.

    • 17 17

  • A co robili wczesniej (1)

    Jewropiejscy Urziendniki. Nie kapowali na co dają kase. Popieram lotnisko w kosakowie.

    • 29 27

    • -----

      Gdynia nie korzystała z funduszy europejskich!

      • 5 4

  • pełzająca targowica ??? (1)

    Agenci obcych wpływów i inni użyteczni ... nawet się nie kryją , wszystko robią by utrącić rozwój Polski. Przeszkadza im lotnisko, które stoi bezczynnie od wielu lat.
    Bezczynny port w Elblągu nie jest wykorzystywany prawie od 70 lat co ma wpływ w na rozwój tej aglomeracji.

    • 19 11

    • w sumie nie ma już nic

      nie ma Zamechu, nie ma Elmoru, nie ma Dalmoru, nie ma stoczni, nie ma kopalni prawie. Nie ma polskiej fabryki izocyjanów za to Bayer swoją wybuduje.
      Dobrze, ze jedna na 100 osoba to widzi - pozdrawiam !

      • 9 8

  • Gdynia

    Wreszcie!
    Lepiej późno, niż wcale.
    Już tyle pieniędzy utopiono w ten niepotrzebny pomysł!
    Szkoda naszych podatków!

    • 34 21

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane