- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (213 opinii)
- 2 Z dworca na Jasień 80 zł (200 opinii)
- 3 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (88 opinii)
- 4 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (47 opinii)
- 5 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (182 opinie)
- 6 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (179 opinii)
Komisje senackie przyjęły projekt ustawy metropolitalnej dla Pomorza
Senacka Komisja Ustawodawcza oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej bez głosu sprzeciwu przyjęły na wspólnym posiedzeniu projekt ustawy metropolitalnej dla Pomorza. We wrześniu projekt trafi na posiedzenie Senatu, a później zajmie się nim Sejm. To ważny krok do wdrożenia projektu, o który trójmiejskie samorządy zabiegają od lat.
Jak podkreślono w uzasadnieniu do projektu ustawy, powstanie związku wpłynie m.in. na kształtowanie wspólnej polityki komunikacyjnej, co umożliwi wprowadzenie na terenie metropolii m.in. wspólnego biletu metropolitalnego.
Obejrzyj posiedzenie komisji ws. ustawy metropolitalnej
Dzięki oficjalnemu powołaniu metropolii skupionej wokół Trójmiasta gminy do niej należące zyskają ponad 200 mln zł rocznie. To pieniądze z wpływów z podatków, które obecnie trafiają do budżetu centralnego.
Metropolia to wiele korzyści
Metropolia umocowana prawnie to dodatkowe środki na:
- rozbudowę sieci transportu publicznego
- szybkie i sprawne połączenia na podstawie jednego biletu
- przeciwdziałanie zmianom klimatycznym
- wspólne inwestycje
- To jest absolutnie obszar spójny, powiązany funkcjonalnie. Obszar, który zdał egzamin, dzisiaj potrzebuje tak naprawdę tego wsparcia, dla każdego elementu samorządowego tak bardzo istotnego, również wsparcia finansowego - mówił w czwartek, podczas pierwszego czytania projektu w Senacie, Ryszard Świlski, senator z Trójmiasta i przedstawiciel wnioskodawców. - To projekt oddolny, odpowiadający na potrzeby mieszkańców gmin i powiatów - podkreślił.
Metropolia trójmiejska - współpraca między samorządami
Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska i prezes Rady Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, podkreślała w Senacie, że Pomorze z zazdrością obserwuje, jak "od prawie trzech lat działa pilotaż metropolii na Śląsku".
Na Śląsku metropolia się sprawdza
- Różnica między nami a Śląskiem jest taka, że tam mają do tego narzędzia. My, poza narzędziami związanymi ze Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi, czyli częścią budżetu Regionalnych Programów Operacyjnych z budżetów unijnych, którymi możemy zarządzać, narzędzi po prostu nie mamy. Jesteśmy metropolią de facto, ale teraz potrzebujemy być metropolią de iure - powiedziała Dulkiewicz.
Czytaj też: Czy potrzebujemy metropolii w Polsce?
Przewodniczący Komisji Ustawodawczej, senator Krzysztof Kwiatkowski (niezrzeszony), podkreślił, że związki metropolitalne w sposób szczególny służą mieszkańcom mniejszych miast i gmin. Dodał, że doskonałym tego przykładem jest Metropolia Śląska, która - jak wskazał - w ciągu trzech lat swojego funkcjonowania, zwiększyła swój budżet trzykrotnie.
- Nie dlatego, że dostawała więcej pieniędzy z budżetu państwa - one są prawie dokładnie na tym samym poziomie - tylko dlatego że związek metropolitalny działa tak dobrze, że sami samorządowcy, poszczególne rady gmin, podejmowali decyzje o zwiększeniu budżetu związku metropolitalnego, głównie poprzez wykupowanie dodatkowych usług komunikacyjnych - powiedział.
Gdański poseł PiS ma wątpliwości
Kacper Płażyński, poseł PiS z Gdańska, na antenie Radia Gdańsk skomentował, że pomysł formalnego utworzenia metropolii jest dobry, "ale nie z obecnymi władzami w samorządzie".
- Przykładem jest System Roweru Metropolitalnego Mevo , którego upadek okazał się sporym obciążeniem finansowym i wizerunkowym dla samorządów, na czele z Obszarem Metropolitalnym, którego prezesem jest Aleksandra Dulkiewicz. Mam wątpliwości, czy samorządy na Pomorzu, w Trójmieście, dojrzały do takiej inicjatywy, jaką jest związek metropolitalny - powiedział Płażyński w RG.
Miejsca
Opinie (188) ponad 20 zablokowanych
-
2020-07-31 11:37
a już kupili dzwig do obsługi obwodnicy? (1)
bo korki po kolizji tira przez 8 godzin to prawdziwa duma z 3 x pierdziszewo. Rower metropolitalny już pokazał możliwości.
- 27 8
-
2020-07-31 23:28
czemu miasta mają kupować cokolwiek do obsługi drogi będącej własnością GDDKiA?
to by się nazywało "niegospodarność"
- 3 0
-
2020-07-31 22:44
Dno za moje pieniadze,do roboty lenie,politka nie zajmuje sie samorzad
- 3 2
-
2020-07-31 22:42
Gdzie sejm,pomieszalo się niektórym w logach,zalosne
- 0 0
-
2020-07-31 22:19
mały człowieczek wszechmocny i wszechwładny z brukseli i z berlina to zatwierdził
- 1 3
-
2020-07-31 22:16
jak tk zrobią to gmina gdańsk wydryluje wyciśnie wydoji wykiszkuje wydyma i wykosi wszystkie małe gminy z kasy - będzie papapa
- 3 2
-
2020-07-31 15:45
Kraj Cyrkowców i Robienie Cyrku w Cyrku (2)
- 9 2
-
2020-07-31 16:02
Dyrekcja Cyrku znajduje się na Nowogrodzkiej, a naczelny klaun - w Płacu (1)
- 2 6
-
2020-07-31 22:13
Podobno w Brukseli i w Berlinie on władca wszech mocny mieszalnik i podkukiwacz
- 1 2
-
2020-07-31 20:46
Widać jak na dłoni kto spełnia obietnice, a kto kłamie i kombinuje...
Parodia i żenada...
- 5 1
-
2020-07-31 20:45
Wycinają lasy, w sprawie biletu dogadać się nie mogą...itp... i to napewno pomorze...
Hehehe nikt więcej złego i tak nie kłamał jak Samorząd...
- 5 1
-
2020-07-31 20:07
Swoi przy kasie
Proszę powiedzieć o ile zwiekszą sie przychody z działalności gospodarczej dzięki tej ustawie.
- 6 1
-
2020-07-31 20:04
POlityklakiery z pomorza udają że coś znaczą a prawda jest taka że robią za tłumek a nikt się z nimi nie liczy
ich wymysły to komedia w Senacie.
- 6 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.