• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacją na plażę bez biletu, tylko na dowód rejestracyjny?

Szymon Zięba
20 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W sezonie kierowcy częściej zostawiają samochody w miejscach niekoniecznie do tego przeznaczonych. Zdjęcie zostało wykonane w pobliżu kąpieliska w Sobieszewie.
  W sezonie kierowcy częściej zostawiają samochody w miejscach niekoniecznie do tego przeznaczonych. Zdjęcie zostało wykonane w pobliżu kąpieliska w Sobieszewie.

Trwa dyskusja na temat tego, jak "motywować" właścicieli aut do parkowania samochodów dalej od plaży. Wśród pomysłów padła propozycja darmowej w sezonie komunikacji dla kierowców i pasażerów - na podstawie dowodu rejestracyjnego. Czy to rozwiąże problem korków i pojazdów zostawianych w niewłaściwych miejscach? Zdania są podzielone. Zwolennicy podkreślają zalety pomysłu, przeciwnicy wskazują na ekonomiczne problemy komunikacji miejskiej wywołane pandemią. Pytają też, czy kierowcy powinni być uprzywilejowani.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy zrezygnował(a)byś z dojazdu samochodem na plażę, gdyby komunikacja była bezpłatna?

O tym, że w sezonie jest problem z parkowaniem w pobliżu trójmiejskich plaż, nikogo przekonywać nie trzeba.

Miejsca na darmowych, legalnych parkingach zajmowane są od wczesnych godzin porannych. Wielu kierowców, by uniknąć opłat na rosnącej liczbie płatnych miejsc postojowych, zostawia auta na zieleńcach i w miejscach, które utrudniają poruszanie się pieszym.

Przykładem jest m.in. okolica Westerplatte, która w sezonie obstawiana jest samochodami tak mocno, że problem z przejazdem ma komunikacja miejska. Mieszkańcy Trójmiasta, ale też liczni turyści nadal często wolą dojechać na plażę autem niż tramwajem, trolejbusem czy autobusem. Problem ten dotyczy zarówno Gdańska, jak Gdyni i Sopotu.

O swojej propozycji rozwiązania problemu mówili niedawno gdańscy radni.

W ładną pogodę okolice plaży m.in. w Brzeźnie zamieniają się nierzadko w dziki parking. W ładną pogodę okolice plaży m.in. w Brzeźnie zamieniają się nierzadko w dziki parking.
Spytaliśmy samorządowców i radnych, czy dobrym pomysłem jest, by w sezonie, na trasach komunikacji miejskiej w kierunkach nadmorskich, pasażerowie, na podstawie dowodu rejestracyjnego, mogli korzystać z komunikacji miejskiej za darmo.

Głos z rad dzielnic



Łukasz Hamadyk Łukasz Hamadyk
- Pomysł jest jak najbardziej wart wdrożenia. W sezonie rozjeżdżane są trawniki i zieleńce. W okolicy plaży w Nowym Porcie i Brzeźnie co roku obserwujemy dantejskie sceny, jeżeli chodzi o liczbę aut, parkowanie i korki. Z drugiej strony należy pamiętać o ograniczeniach gdańskiego taboru. Już teraz komunikacja do nadmorskich dzielnic jest przeciążona. Poza tym dla zapewnienia komfortu większej liczby podróżnych, na takich trasach powinny kursować pojazdy z klimatyzacją. Dziś bywa z tym różnie. Dlatego dla wielu osób w gorące, letnie dni przewagę mają własne, wygodne auta - zauważa Łukasz Hamadyk, przewodniczący zarządu dzielnicy Nowy Port.

Parkingi w Trójmieście. Gdańsk, Gdynia, Sopot



Łukasz Piesiewicz Łukasz Piesiewicz
- Zważywszy na pojemność parkingów leżących bezpośrednio nad morzem, włączając w to ten niedziałający, to i tak zdecydowana większość odwiedzających plaże dostaje się tam inaczej niż samochodem albo samochód zostawia z dala od plaży. Lepszym pomysłem niż darmowa przejażdżka każdym autobusem nad morze na dowód rejestracyjny, mógłby być tzw. shuttle bus kursujący od bardzo pojemnego parkingu miejskiego przy CH Riviera np. na koniec Alei Piłsudskiego. Wtedy mniej osób decydowałoby się na wjazd do ścisłego Śródmieścia - podkreśla Łukasz Piesiewicz z RD Śródmieście Gdyni.

Głos z sopockiego magistratu



Marcin Skwierawski Marcin Skwierawski
- Zwolnienie z opłat za przejazd autobusem kierowców nie zmniejszy liczby samochodów w sezonie. Nie planujemy zatem takiego rozwiązania. Od kilku lat, w celu odkorkowania centrum miasta w szczycie sezonu, uruchamiany wakacyjny eko-parking. Udostępniamy 700 miejsc postojowych pod Ergo Areną. Parking jest darmowy, a do centrum czy na plażę można dostać się pieszo lub skorzystać ze specjalnej linii meleksowej, która przebiega w sąsiedztwie sopockiej plaży. Koszt przejazdu osoby dorosłej to 3 zł, dzieci do ukończenia szkoły podstawowej jadą bezpłatnie. Co ważne, z linii skorzystać mogą wszyscy chętni, np. mieszkańcy pobliskiej Żabianki. Aby skorzystać nie trzeba posiadać samochodu. Dzięki funkcjonowaniu parkingu każdego sezonu do centrum wjeżdża kilka-do kilkunastu tysięcy samochodów mniej - podkreśla wiceprezydent Sopotu, Marcin Skwierawski.

Głos z gdyńskiego magistratu



Agata Grzegorczyk Agata Grzegorczyk
- Cena biletu na transport zbiorowy jest jednym z instrumentów polityki rozwoju transportu, które można stosować, aby doprowadzić do zmiany podziału podróży mieszkańców na korzyść transportu publicznego. Bezpłatny transport zbiorowy dla określonej grupy odbiorców generuje jednak wiele problemów, ponieważ co do zasady system transportu publicznego nie funkcjonuje za darmo, a cena przejazdu nie jest głównym i jedynym czynnikiem wyboru środka transportu, a bezpłatne przejazdy dla określonej grupy odbiorców (posiadaczy samochodów) to zwiększenie nierówności społecznej - osoby bez samochodu korzystające z transportu zbiorowego będą finansować usługę innym użytkownikom ruchu - tłumaczy Agata Grzegorczyk rzeczniczka Urzędu Miasta w Gdyni.

Głos z gdańskiego magistratu



Bardzo dużą grupą użytkowników autobusów i tramwajów linii sezonowych, dojeżdżających do plaży czy innych atrakcji, są turyści wypoczywający w Gdańsku. Zwolnienie tych osób z opłat spowodowałoby przeniesienie kosztów na gdańskich podatników
- Gdańsk nie planuje wprowadzania rozwiązania polegającego na tym, by w sezonie zwolnić z opłat za przejazd pojazdem komunikacji miejskiej pasażerów legitymujących się dowodem rejestracyjnym swojego pojazdu. Katalog bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską jest obszerny i obejmuje wiele grup pasażerów. Przypominamy, że od ok. dwóch lat dzieci i młodzież do 24 r. życia, posiadające Gdańska Kartę Mieszkańca korzystają już z Pakietu Bezpłatnych Przejazdów. Za przejazdy nie płacą również m.in. osoby, które ukończyły 70. rok życia czy też posiadacze Karty Dużej Gdańskiej Rodziny (aktualnie 14 818 kart z uprawnieniem do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską w 2021 r.). Z kolei posiadacze biletu okresowego ZTM i Gdańskiej Karty Mieszkańca ze zdjęciem w ramach swojego biletu mogą też podróżować koleją w granicach Gdańska. Bardzo dużą grupą użytkowników autobusów i tramwajów linii sezonowych, dojeżdżających do plaży czy innych atrakcji, są turyści wypoczywający w Gdańsku. Zwolnienie tych osób z opłat spowodowałoby przeniesienie kosztów na gdańskich podatników - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.

Piotr Borawski Piotr Borawski
- Dochody ze sprzedaży biletów w ostatnim roku przed pandemią, tj. w 2019 r., pokryły koszty pracy przewozowej tramwajów i autobusów zaledwie w 33 proc. Sytuacja epidemiczna i wynikające z niej ograniczenia liczby pasażerów jeszcze bardziej uszczupliły dochód. W roku 2020 r. wskaźnik ten obniżył się do 23 proc. Prognozujemy, że w 2021 r. będzie się kształtował na poziomie 26 proc. Badania wskazują, że głównymi czynnikami, dzięki którym mieszkańcy decydują się na korzystanie z komunikacji miejskiej, są m.in.: większa liczba bezpośrednich połączeń, większa częstotliwość kursowania, większa punktualność, krótszy czas przejazdu, czyli atrakcyjna i dostosowana do potrzeb pasażerów oferta. W tym badaniu satysfakcji pasażerów koszt przejazdu uplasował się dopiero na siódmej pozycji. Rozwiązanie bezpłatnego dojazdu dla kierowców samochodów było już praktykowane (np. bezpłatny autobus na Jarmark) i się nie sprawdziło, ponieważ dla podróżujących ważniejsza jest bogata oferta przewozowa i pasażerowie są skłonni za nią nawet więcej zapłacić. Dlatego też, zamiast obniżać przychody, wolimy środki finansowe przeznaczyć na zwiększenie liczby kursów lub uruchomienie nowych linii.

W sezonie kierowcy parkują w różnych miejscach. Może się to skończyć mandatem. Materiał z 2017 r.

Opinie (453) ponad 10 zablokowanych

  • Wziąć przykład z Sopotu

    Uruchomić darmowy parking pod naszym pięknym, bursztynowym stadionem i do tego mały shuttle bus, symbolicznie płatny. Skoro i tak miasto (a więc my) łożymy na ten pusty stadion, to czy nie można tego spożytkować z korzyścią i dla mieszkańców i dla turystów?

    • 0 0

  • (22)

    A wystarczy zbudować parkingi...

    • 64 52

    • A kto ma budowac parkingi i za czyją kase .Inwestowac to trzeba w komunikacje miejską anie parkingi (2)

      W cetrum gdańska jest ogromny parking pietrowy dlaczego stoi pusty? Bo buraki przywyczaili sie ze wszystko maja bezpłatnie!

      • 8 1

      • gdzie jest ten parking i dla kogo ? (1)

        chyba dla pracowników pobliskiego banku. Te parkingi powinny być w centrum a nie 2km od na jakimś zad*piu przy torach i za jakimiś przypominającymi spelunę blokami

        • 1 4

        • Dobra, zróbmy parking pod Neptunem. Wielopoziomowy.

          W sumie można by też wyburzyć parę kamieniczek - będzie więcej miejsca.
          Ręce opadają, i reszta kończyn.

          • 0 0

    • (1)

      Bogaty jesteś żeby wybudować parkingi na 2 miesiące w roku . Poszedłbym dalej , zbudować wielkie parkingi pod cmentarzami bo przecież 1 XI przyjeżdża tam dużo ludzi. Mamusia powiedziała kiedyś że jeżeli nie masz nic do powiedzenia to lepiej nic nie mów bo możesz wyjść na .....

      • 15 2

      • wiesz co to parking leśny ?

        wycięte drzewa i wyrównana nawierzchnia posypana żwirem - od cała filozofia.

        • 2 4

    • W lesie? (1)

      No tak...trzeba wyciąć jeszcze kolejne tysiące drzew....
      Oj Dr....dr

      • 24 7

      • mozna zrobić piętrowy

        • 2 3

    • (3)

      Ta, wybudować. Za rok znowu będzie za mało miejsca i znowu chcesz budować i betonować, kosztem zieleni?

      • 18 4

      • Akurat w Brzeźnie masz zieleni pod dostatkiem szczególnie w pasie nadmorskim

        • 5 2

      • (1)

        I tak już betonują i to coraz więcej. Co za różnica czy pod market czy pod parking.

        • 5 7

        • A gdzie masz markety w pasie nadmorskim?

          • 9 1

    • Nie, nie wystarczy zbudować parkingi z bardzo prostego powodu. Obecnie mamy sytuację że jest tyle parkingów ile jest z ludzie nadal parkiują na trawnikach a policja ma to gdzieś. Jednocześnie mamy w kolejce niezliczoną ilość chętnych którzy też przyjechalib na plażę ale nie ma już wolnych trawników do zastawienia. Jeśli przybędzie parkingów to sytuacja się nie zmieni bo nadal nadwyżka będzie parkowała gdzie popadnie przy bierności opłacanej z naszych podatków policji. Problemem jest tolerancja do łamania prawa a nie zbyt mała ilość parkingów.

      • 14 2

    • wystarczy zakazać wjazdu! (4)

      skuteczniejsze

      • 17 5

      • chyba zakaz ruchu , zakaz wjazdu to na ulicy jednokierunkowej

        • 3 1

      • zakaz bez nieuchronności kary ... jest tym czym noszenie maseczki coronowirusie (2)

        • 8 0

        • (1)

          A co, straż miejska w likwidacji?

          • 3 1

          • Tak wygląda.

            Z okna właśnie widzę na oko 25 nieprawidłowo zaparkowanych samochodów. Gdzie oni są? :D

            • 8 1

    • wystarczy sprowadzić dorożki (2)

      i podstawić konie luzem do cwałowania

      • 3 2

      • (1)

        z dorożkami jest rwetes pod Morskim Okiem więc ostrożnie z takimi pomysłami...

        • 3 0

        • Zamiast koni mozna zaprząc do dorożek urzędników.

          • 3 0

    • ...na plaży.

      • 5 1

    • I pasy transmisyjne z parkingu na plażę, żeby kierowca się, aby nie zmęczył w drodze na nią.

      • 31 11

  • Z Gdynia Dąbrowa z Mietowej

    trajtki w weekend co pół godziny, najpierw proponuje poprawić komunikacje i puścić częściej autobusy z dalekich dzielnic Gdyni, a potem kombinować z autami i darmowymi biletami, bo dojechanie to w wielu przypadkach problem, szczególnie w weekendy.

    • 0 0

  • Niepełnosprawni (5)

    A podobno nie ma kasy na ulgowe lub bezpłatne przejazdy komunikacją miejską w Gdańsku dla niepełnosprawnych ze stopniem umiarkowanym.Nie bo Nie stwierdziło PO na sesji rady miasta Gdańska.

    • 46 10

    • Za to jest kasa na fundowanie darmowych przejazdów dla zdrowych ludzi do 24 lat którzy przeważnie pracują i nie płacą ZUSu, więc za tą samą pracę zarabiają znacznie więcej niż inni - to już jest, owszem, mocno dziwne.

      • 0 0

    • No cóż, Obajtków trzeba z czegoś utrzymywać. (2)

      A "nowy ład" zabierze samorządom następne 10 miliardów rocznie...

      • 4 2

      • Co za i**otyczny komentrz. Pleść trzy po trzy byle jad wypluć.

        • 1 1

      • PiS odejdzie - a wille im pozostaną

        tak się robi frajerów+

        • 6 1

    • Do wsxtstkich powinny byc darmowe, a nie tylko dla bachorow

      • 1 1

  • Jestem za ale wolę jechać rowerem

    Jednak rozumiem rodziny z dziećmi z dalszych dzielnic, gdy trzeba zabrać trochę więcej 'bambetli" i w tej sytuacji lepszy jest samochód. Osoby pojedyncze lub max 2 osoby mogą w proponowanej sytuacji rozważyć zamianę auta na tramwaj lub autobus. Ale to będzie zależało od częstotliwości kursów i komfortu w zbiorkomie (klima, zagęszczenie)

    • 1 0

  • Dlaczego nikt nie ma odwagi (3)

    Przyznać, że problem nie jest zbyt dużo aut tylko żebym mało miejsc parkingowych - do sezonu daleko a i tak parkingi pękają w szwach w tyg każdego dnia gdy tylko jest jako taka pogoda na spacer

    • 32 19

    • Zdumiewająca logika

      Parkingi nie są z gumy i nie będzie ich przybywać jak grzybów po deszczu - a mało kto, kupując samochód, zastanawia się gdzie będzie go parkował - może to jest główny problem.

      • 1 0

    • raczej mało kto ma odwagę powiedzieć, że w Gdańsku większym problemem jest nadmiar samochodów

      niż niedobór miejsc do parkowania.

      • 3 1

    • Ale oczywiście że jest za mało (w stosunku to ilości chętnych) Tyle że 1) zawsze będzie za mało oraz 2) nie zwalnia to nikogo z przestrzegania i egzekwowania obowiązujących przepisów.

      • 7 5

  • Wolałabym kamienie na dach nosić, niż iść na plażę.

    • 0 0

  • bo karzdy buraczany ceper musi bryką dojechac do plaży. ba taki lansik

    • 0 1

  • Zapamietajcie nazwiska i twarze tych radnych i polityków ,teraz widac jakimi szkodnikami są dla miasta

    faworyzując szkodników miejskich

    • 0 1

  • Zapraszamy turystów i wczasowiczów do Trójmiasta ned morze. (1)

    Najbliższy wolny parking w Kolbudach lub Chwaszczynie

    • 6 1

    • Parkingów dzbanie niebrakuje w miescie tylko że takie dzbany jak ty niecha tam parkowac bo trzeba zapłacic

      wolisz parkować na chodniku trawniku

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane