• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konferencja "Autostrady Południkowe A1 i A3"

PiF
17 września 2002 (artykuł sprzed 21 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Rozwój naszych portów i włączenie Polski do transeuropejskiego korytarza transportowego to główne argumenty za budową autostrad południkowych A1 i A3 podnoszone przez uczestników konferencji na temat ich budowy. Na spotkaniu w Straszynie zwracano uwagę, że w Europie tylko Rumunia i Łotwa mają mniej rozwiniętą sieć autostrad niż Polska.

- Plany budowy autostrad w Polsce opracowano już 65 lat temu. Może więc najwyższy czas zacząć je budować, a nie tylko mówić o trudnościach w realizacji - stwierdził Waldemar Jaroszewicz, prezes Związku Miasta i Gmin Morskich.

Podkreślił, że budowa autostrad południkowych A1 i A3 jest sprawą najwyższej wagi, gdyż ma związek z rozwojem polskiej gospodarki morskiej, a przez to powinna stać się elementem polityki morskiej państwa.

- Od realizacji tych inwestycji, ułatwiających dostęp do polskich portów, zależy ich dalszy rozwój - dodał Jan Józef Stoppa, wiceprezydent Gdańska.

Jaroszewicz, zaznaczył, że autostrada A1 będzie korytarzem przez polskie porty, zgodnie z zaleceniem ONZ, który powinien ożywić wymianę handlową, kapitałową i ruch turystyczny w naszym kraju.

Grzegorz Grzelak, przewodniczący sejmiku samorządowego województwa pomorskiego, przypomniał, że priorytetami mijającej kadencji samorządu województwa były m.in. budowa autostrady A1 i drogi Via Hanzeatica łaczącej Berlin z Kaliningradem. Inwestycji tych nie udało się zrealizować.

- To porażka lokalnych polityków. Tym większa, że decyzje w tej kwestii przeszły od samorządów do władzy rządowej i obecnie należą tylko do niej - stwierdził Grzelak.

Daniel Matyja, wójt gminy Pruszcz Gdański, podkreślił, że jego gmina ma uregulowane wszystkie kwestie związane z budową autostrady A1 i niecierpliwie czeka na rozpoczęcie inwestycji.

- To spotkanie ostatniej szansy dla budowy autostrad - uważa Matyja.
Pierwszy plan rozbudowy autostrad w Polsce powstał w roku 1937 i zakładał ich rozmieszczenie podobne do obecnie istniejącego. Przez lata projekty były wielokrotnie zmieniane i np. w 1974 roku opracowano transeuropejski układ drogowy, łączący Skandynawię i Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Śródziemnym oraz wiodący aż do Zatoki Perskiej.

- Plan został w większości zrealizowany. Tylko w Polsce powstała czarna dziura długości około 600 kilometrów - zaznaczył Mieczysław Lewandowski z Gdańsk Transport Company, koncesjonariusza autostrady A1.

Ostatecznie obowiązujący obecnie projekt, który powstał w ubiegłym roku, zakłada budowę do 2015 roku 500 km autostrad, w tym A1. Przedstawiciele Związku Miast i Gmin Morskich oraz samorządowcy z województwa zachodniopomorskiego wyrazili niezadowolenie, że autostrada A3 wiodąca ze Szczecina do Pragi, wypadła z planu realizacji, podobnie jak planowane wcześniej, połączenia Gdańska i Szczecina drogą szybkiego ruchu.

- Projekt zyskał akceptację, przygotowano szczegółowy plan poszczególnych inwestycji, brakuje tylko przepisów dotyczących finansowania inwestycji, którego opracowaniem zajmuje się rząd. Jednym z pomysłów są właśnie winiety - podsumował Lewandowski.
Autostradę A1 budować ma konsorcjum Gdańsk Transport Company. W sierpniu jej szefowie parafowali umowę w tej sprawie, a jej ostateczne podpisanie nastąpić ma na przełomie roku, kiedy to zmienią się przepisy dotyczące prawa budowlanego i administrowania dróg. Wtedy też GTC zakończy rozmowy z bankami na temat finansowania inwestycji.

Budowa pierwszego, 90 km, odcinka z Rusocina do Nowych Marz rozpocząć ma się wiosną przyszłego roku, a zakończyć najpóźniej jesienią 2006 roku. Być może jednak odcinek oddany zostanie rok wcześniej. Szacuje się, że koszt tej inwestycji wyniesie ok. 700 mln euro, czyli ok. 2,8 mld zł.

Nawet jeśli do 2015 roku powstanie 500 km autostrad to i tak do wybudowania pozostanie jeszcze wiele setek kilometrów. Bardzo daleko nam bowiem do Niemiec, w których jeździć można po 11,4 tys. km.

Obecnie w Polsce mamy 268 km autostrad. Daje nam to 20 miejsce w Europie pod względem ich długości, przed m.in. Luksemburgiem, Rumunią i Krajami Morza Bałtyckiego. Statystyki wyglądają jeszcze gorzej jeśli chodzi o zagęszczenie autostrad na 1000 km. W takiej klasyfikacji Polska zajmuje 23 miejsce wyprzedzając jedynie Rumunię i Łotwę.
Głos WybrzeżaPiF

Opinie (28)

  • a może tak:

    dużo firm państwowych (czasami jest to wynik afery jak w stoczni, dużo częściej wynik "systemu") jest od lat na minusie i jako osoba "dochodowo-vatowo-zusowa" mocno do nich dokładam. Proponuję sprzedać to w diabły komukolwiek, kto nie jest złodziejem i niech on zwolni 85% załóg otrzymując nagle rentowność w dłuższym okresie czasu (uwaga: żadnych zwolnien podatkowych takich jak dla hipermarketów). Tych, którzy nie znajdą pracy i pozostaną na patologicznym bezrobociu spędzić razem z resztą podobnych i jeżeli chcą cokolwiek dostawać, to niech budują autostrady. Materiały i robota będzie z moich pieniędzy, więc w przyszłości nie tylko nie będę płacić za autostrady, ale w razie "winietek" należy mi się bezpośredni udział w zyskach oraz głos na walnym zgromadzaniu akcjonariuszy. Ci którzy nie "zainwestowali" lub pobierali pensje, zasiłki, renty i tak dalej oczywiście będą musieli płacić za autostrady.
    Czy to nie jest proste, klarowne i uczciwe? Jeżeli nie, to ja wypadam z tego burdelu :(((((((((((((

    • 0 0

  • i jeszcze jedno

    niech tym wszystkim leniom Państwo, czyli ja, zapłaci ubezpieczenie zdrowotne, za szkołę ich dzieciom i pewne niewielkie kwoty bezpośrednio dostawcom za prąd, wodę, gaz NIE DAWAĆ TYM ALKOHOLIKOM NIC DO ŁAPY. I jeżeli nie biorą się nawet za roboty publiczne, czy cokolwiek - a są zdrowi i mogliby - to do piachu i nic mnie to już zaczyna nie obchodzić

    • 0 0

  • autostrady, autostrady

    a straż wiejska w naszym mieście wstawia bezsensowne mandaty za parkowanie. płacić im czy nie?

    • 0 0

  • pomysł na autostrady

    A ja mam pomysł na wybudowanie autostrady... otóż rząd polski powinien zlecić wybudowanie autostrad obecnym władzom miasta gdańska: prezesami nowej firmy powinni zostać adamowicz i gruda, a wiceprezesem szczyt. nie dość, że bardzo szybko podpisaliby wszystkie kontrakty (toż to by była taka wspaniała okazja dla chłopaków żeby "troszeczkę jeszcze dorobić" i to nie wykazując żadnych dochodów podatkowych...), to obok nowowybudowanych autostrad powstałoby przynajmniej 150 nowych hipermarketów!!! czyż nie jest to na prawdę jakiś POMYSŁ

    • 0 0

  • Oo

    Oo

    • 0 0

  • Jakie autostrady

    o czym my mówimy.!
    Jakie autostrady ?.... my nie mamy zwykłych dobrych dróg by dojechać do pracy!
    Na Marynarki Polskiej z Nowego Portu do wiaduktu Zielony Trójkąt można stracić podwozie i nikt się tym nie przejmuje
    a droga prowadzi do Naszego Wielkiego Portu .....

    • 0 0

  • Bez sieci

    autostrad i w miare dobrych drog nie bedzie nigdy rozwoju gospodarczego, a tym samym pracy dla ludzi.

    • 0 0

  • Do Durnej Paly

    "Ale tak z innej beczki to po co Polsce autostrady płn-płd , czyżby Szwedzi i Finowie mają jakiś interes ze Słowacją i Rumunią ? "

    Ales sie chlopie adekwatnie nazwal...Autostrada pln-pld potrzebna jest chocby po to, zeby szary obywatel, taki jak ja, mogl swobodnie po dobrej drodze kursowac miedzy Katowicami (gdzie mieszkam) a Gdanskiem (gdzie mam rodzicow). Ciezko to pojac?

    • 0 0

  • chodź do nas iwonka

    co będziesz się kisić w zadymionych katowicach, przyjedź do starych na stałe. na śląsk wrócisz jak zbudują a1 do końca, czyli w 2045r. /circa oczywiście/.

    • 0 0

  • Iwona

    Czytaj bardziej uważnie, czy nie napisałem że też chcę jakiejkolwiek autostrady z Gdańska ?
    Autostrada powinna także przynosić jakieś tam zyski pośrednie ! Połączenie ok 10 mln ludzi na płn z ok 50 mln ludzi na południu nijak się ma do 87 mln ludzi z Niemiec i ok 100 mln (może i więcej) na wschodzie. Pamiętaj że te autostrady mają być wpięte do reszty systemu dróg europejskich i nie tylko Polacy będą po nich jeździć.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane