• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec SKM? Strajk zawieszony

Michał Stąporek
13 czerwca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Strajk SKM zażegnany

Mikołaj Segeń, prezes trójmiejskiej SKM-ki został odwołany ze stanowiska. - Ogłaszamy strajk w obronie prezesa - od razu, czyli wczoraj ok. 15 zareagowały związki zawodowe. Jednak na kwadrans przed północą, czyli tuż przed planowanym rozpoczęciem strajku, zawieszono akcję protestacyjną. Związkowcy pojechali do Warszawy na rozmowy, które miały się zacząć w środę rano. Pracownicy SKM boją się, że zmiana prezesa oznacza koniec SKM-ki, jako samodzielnej spółki.



Walne zgromadzenie wspólników SKM w Trójmieście, składające się z przedstawicieli Grupy PKP SA, Skarbu Państwa (SP) oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego (UMWP) zdecydowało o odwołaniu dotychczasowego prezesa i twórcy sukcesów trójmiejskiego przewoźnika. W jego miejsce powołano Andrzeja Osipówa, dotychczasowego sekretarza rady nadzorczej Zarządu Portu Morskiego w Gdańsku. Nowym członkiem zarządu został Maciej Lignowski.

Za odwołaniem Segenia głosowali przedstawiciele PKP oraz SP. To oni przedstawili kandydatów na członków zarządu. Reprezentujący PUM Ryszard Strzyżewicz, dyrektor departamentu gospodarki i infrastruktury wstrzymał się od głosu. Dlaczego? - Przedstawiciele PKP argumentowali, że nowy zarząd musi być powołany ponieważ skończyła się kadencja prezesa Segenia. Wstrzymaliśmy się od głosu, ponieważ uważamy, że dotychczasowy zarząd pod jego kierownictwem działał bardzo dobrze - tłumaczy Tomasz Konopacki z Urzędu Marszałkowskiego.

- Jesteśmy zaskoczeni i zszokowani. Nikt z nami nie konsultował tej zmiany, nie mamy pojęcia kim są nowomianowani członkowie zarządu, ale wiemy na pewno, że nigdy nie mieli nic wspólnego z kolejowymi przewozami pasażerskimi w naszym regionie. Naszą formą protestu przeciwko tym kuriozalnym nominacjom jest strajk - relacjonował na gorąco zmiany w zarządzie SKM Daniel Ptach z Międzyzakładowego Komitetu Strajkowego SKM - Wstrzymujemy ruch kolejek o północy, z 13 na 14 czerwca.

W związku z planowanym strajkiem, do którego ostatecznie nie doszło, w Gdańsku o 4 nad ranem miała być uruchomiona komunikacja zastępcza. Linia autobusowa nr 900 miała kursować co ok. 10 min., na trasie Gdańsk Gł. - Gdańsk Oliwa.

Z kolei linia nr 901 miała jeździć z dworca PKP w Rumii do pętli tramwajowej w Oliwie od 4:30. Co 10 minut obsługiwałyby największe autobusy przegubowe. Autobusy będą jeździć Morską, Alejami Zwycięstwa i Niepodległości oraz Grunwaldzką. Oznaczone przystanki będą się znajdować jak najbliżej stacji SKM.

Jeszcze wieczorem strajk wydawał się nieuikniony, choć byli tacy, którzy zapowiadali próbę mediacji. - Strajk to ostateczność - sytuację starał się uspokajać Krzysztof Ciećka, wiceprezydent rady krajowej Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych. - We wtorek wieczorem będę w Gdyni i zobaczymy co da się zrobić. Tak czy siak, to co stało się z Mikołajem Segeniem to jakieś kuriozum. Teoretycznie odwołano go, ponieważ osiągnął wiek emerytalny, ale do dyrekcji Grupy PKP powołano ostatnio kilku emerytów, rzekomo doceniając ich doświadczenie.

Warto przypomnieć, że Mikołaj Segeń już raz stracił stanowisko na wniosek Grupy PKP. Na początku 2005 r. zarząd PKP zastąpił go Januszem Detlaffem, byłym szefem Przewozów Regionalnych. Pod groźbą strajku pracowników SKM Segeń wrócił na swoje stanowisko.
Andrzej Osipów ma 53 lata. Z wykształcenia jest prawnikiem, absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od 1968 roku związany był m.in. z Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego, Przedsiębiorstwem Robót Kolejowych i Zakładami Budownictwa Kolejowego w Gdańsku. Od 1991 do 2001 roku był prezesem gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Komunikacyjnych. Ostatnio pełni funkcję sekretarza Rady Nadzorczej Portu Morskiego w Gdańsku.

Opinie (203) 7 zablokowanych

  • Locoski

    zara zara ten Lignowski to kto?
    Nie wylewajmy dziecka z kąpielą
    OK - prezesa trza bronić to jasne. Nowy prezes to może jest potrzebny ale nie do SKM tylko PKP albo innej firmy co upada lub przynosi straty.
    Natomiast trza pamiętać, że SKM stale powinna się doskonalić i może ten Lignowski jest całkiem na miejscu, bo się zna i ma dobre pomysły - ja nic nie wiem, był tylko jeden głos na jego temat, bardzo pozytywny. Ale tak prawdę mówiąc do prezesa należy ocena czy ten Lignowski przyniesie SKMce jakiś pożytek, może wie n.p. jak załatwić dofinansowanie na modernizację z funduszy europejskich czy zgoła Banku Światowego. Na to są pieniądze w ramach promocji rozwoju komunikacji zbiorowej wobec zanieczyszczenia środowiska, dziury ozonowj itp. Już kiedyś o tym pisałem, że jak dobrze się postarać to można załatwić duże fundusze za frico. W praniu to pewnie wyjdzie tak, że gros robót wykona jakaś firma z Niemiec, Danii czy Kanady czyli głownie ona te pieniądze przerobi a miejsowy samorząd pomorski sfinansuje np. przebudowę i dostosowanie peronów do nowych składów np. firmy Bombardier. Tak to wygląda teoretycznie. Jedno jest pewne, że prywatyzacja o której po cichu marzą tzw liberałowie z PO, utrudni taką formę i skalę dofinansowania. O dużą kasę może wystąpić region czyli Pomorze i Trójmiasto a nie prywatna firma, nastawiona na zyski max - czyli ceny biletów biletów w górę, kolejka co 30 minut, stare składy eksploatowane na maxa. Tak to wygląda w Trzecim Świecie, tzw Republikach Bananowych, gdzie wąska i skorupowana grupa przejęła kluczowe gałęzie środków produkcji i uślug czyli w Polsce postkomunistycznej. Ale te palanty tego nie rozumieją lub nie chcą zrozumieć, dla nich się liczy doraźny dopływ relatywnie dużej kasy, do wydania od zaraz, przez rok lub dwa a reszta niech się wali. Tak to widzę.

    • 0 0

  • Czy jeżdżą????????????

    To SKM-ki w końcu jeżdżą czy nie????

    • 0 0

  • post wyzej

    rzepraszam ze sie nie podpisalem moje przeocznie przez zdenerwowanie.

    • 0 0

  • co z ta skm??

    Moze PKP zeby SKM dala im w lape za spokuj??? Wcale bym sie niezdziwil :|
    Widac jakich oni maja specjalistow. Jak zlodzieje i tchorze robia takie numery przed swietami myslac ze w poniedzialek zaloga przyjdzie przywita nowego prezesa i bedzie fajnie. To juz 3 jak nie 4 raz kiedy takie proby sa przed dlugim weekendem.

    A co do tego:
    "W związku z mianowaniem na członka Zarządu pana Macieja Lignowskiego stanowczo odmawiamy oddania naszego ulubionego Dyrektora w ręce SKM !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Nie ma szefa lepszego od Pana Macieja Lignowskiego !!!"

    To po pierwsze mogl bys sie przedstawic, a po drugie to chetnie wymienimy go na Prezesa Segenia.

    • 0 0

  • 14:33

    "W związku z mianowaniem na członka Zarządu pana Macieja Lignowskiego stanowczo odmawiamy oddania naszego ulubionego Dyrektora w ręce SKM !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Nie ma szefa lepszego od Pana Macieja Lignowskiego !!!"

    Przecież o to chodzi. Zabierzcie sobie sobie tego świetnego facia z powrotem, i zostawcie w spokoju SKM-kę.
    Szkoda pracowników ale chyba nie macie ludzie wyjścia i trzeba będzie strajkować, nie wierzę w pozytywne efekty rozmów w Warszafce.

    • 0 0

  • A CO TU DO RZECZY MA PIS????

    Od zawsze dzialacze PKP chceli usunac tego Segienia, bo to jedyny uczciwy facet, ktory postawil na nogi SKM i zaczela przynosic zyski - wie o tym kazdy pracownik SKM, ale wlasnie przez ich sukces, PKP dostaje mniejsze dotacje rzadowe na swoja dzialanosc... to jest powod ze chca go wywalic! A najdziwniejsze jest dla mnie to: DLACZEGO SKM PRZYNOSI ZYSKI, a PKP ZAMYKA KOLEJNE LINIE POD PRETEKSTEM NIERENTOWNOSCI???? To jak ta spolka PKP jest zarzadzana i przez kogo, ze straty przynosi?? tacy zarzadcy na zachodzie dawno byliby osadzeni i siedzieli w pudle, tylko u nas nadal postkomuna i byla sb-cja robi co chce.... jak utna SKMki to bedziecie mieli pierwszego lepszego winnego - PIS, biedaki, a to ze juz za poprzedniego rzadu segienia chcialy usunac te same osoby, to juz nie pamietacie, nie? dziaciaki jedne...

    • 0 0

  • nóż w kieszeni się otwiera jak się czyta takie rzeczy...zdecydowanie widać jakiś cel we wszystkim co ostatnio sie dzieje w SKM, ale po co ma być dobrze?
    draństwo i tyle

    • 0 0

  • kierpoć

    Lecz kompleksy.

    • 0 0

  • cieszcie sie ze SKM wogóle istnieje , ze po wojnie ktos wpadł na ten pomysł - bo przemieszczanie sie po trójmieście tylko autobusami i tramwajami to by była tragedia i niech wszyscy stękacze i maruderzy szczególne studenciki i inne cioty nie narzekają. A jak sie rypnie to wtedy skm bedzie jezdzic tak jak kiedys co pół godziny a nie jak teraz co 7 minut , albo i wcale nie bedzie jezdzić i wtedy zrobicie duze oczy.

    • 0 0

  • W związku z mianowaniem na członka Zarządu pana Macieja Lignowskiego stanowczo odmawiamy oddania naszego ulubionego Dyrektora w ręce SKM !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Nie ma szefa lepszego od Pana Macieja Lignowskiego !!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane