• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec pętli tramwajowej w Oliwie?

Krzysztof Koprowski
18 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji
Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy. Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy.

Pętla w Oliwie zostanie rozebrana, dzięki czemu znajdzie się obok niej miejsce na usługi i handel. W zamian powstaną tzw. tory odstawcze, z których korzystać może tylko część gdańskich tramwajów.



Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie. Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie.
ZDiZ ogłosił właśnie przetarg na opracowanie koncepcji programowo - przestrzennej przebudowy pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona zgodna z uchwalonym w 2003 r. planem zagospodarowania przestrzennego, który zamiast pętli zakłada budowę tzw. torów odstawczych (zobacz ramkę pod tekstem). Dzięki temu znajdzie się tu miejsce na budynki handlowe i usługowe.

- Koncepcja zagospodarowania centrum Oliwy przewiduje, że wokół Parku Oliwskiego skupione będą usługi. Chcemy, by pojawiły się tutaj nie tylko sklepy, ale również punkty gastronomiczne - informuje Małgorzata Momont, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w Biurze Rozwoju Gdańska.

Jak powinna wyglądać pętla tramwajowa w Oliwie?

Likwidacji pętli sprzeciwia się Zarząd Transportu Miejskiego. - Brak pętli w Oliwie skomplikuje ruch w przypadku awarii na torowisku od ulicy Chłopskiej do pętli Jelitkowo. Dla linii 2 i 8 najbliższą pętlą za Zaspą będzie dopiero Abrahama! - alarmuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Tymczasem zdaniem planistów z Biura Rozwoju Gdańska, pomysł likwidacji pętli w Oliwie wyszedł od... Zakładu Komunikacji Miejskiej, któremu na infrastrukturze tramwajowej powinno zależeć najbardziej. To o tyle dziwne, gdyż w 2003 roku nikt nie mógł przypuszczać, że po Gdańsku będą jeździć dwukierunkowe tramwaje ("Dortmundy"), które jako jedyne mogą korzystać z torów odstawczych.

Próbowaliśmy porozmawiać z autorem tego pomysłu. Bezskutecznie - pracownicy ZKM twierdzą, że było to zbyt dawno, by pamiętali, kto zaproponował takie rozwiązanie.

Zdając sobie sprawę z zagrożenia, Zarząd Transportu Miejskiego w 2006 roku wywalczył zapisanie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nowej pętli przy ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska. Jednak w 2009 roku zrezygnowano z jej budowy. Najważniejszym powodem było to, że grunt, na jakim miałaby powstać, jest w użytkowaniu wieczystym przez Telewizję Polską. Ponadto planiści nie są przychylni rezerwowaniu tak dużej połaci terenu.

Zdaniem ZDiZ tory odstawcze w Oliwie powinny zupełnie wystarczyć dla obsługi tej części miasta i nie należy brać pod uwagę ewentualnych utrudnień w ruchu. - Nie projektuje się układu na wypadek awarii. Gdybyśmy kierowali się takimi przesłankami, co kilka skrzyżowań powinna powstać pętla tramwajowa. - tłumaczy Paweł Adrian z działu utrzymania infrastruktury tramwajowej i autobusowej w gdańskim ZDiZ.

Na przebudowanej "pętli" w Oliwie będą mogły zawracać wyłącznie dwukierunkowe Dortmundy. Pozostałe wozy, w tym także kupione niedawno za 305 mln zł 35 tramwajów Pesa 120Na - już nie.

W jaki sposób zawracają tramwaje?

pętla - najbardziej popularne rozwiązanie, które pozwala na szybkie zawracania wszystkich pojazdów: jedno- i dwukierunkowych. Wymaga jednak dużo przestrzeni.

pętla uliczna - tory są tak ułożone, że tramwaje zawracają wykonując pętlę ulicami miasta. W Gdańsku funkcjonuje w Nowym Porcie.

tory odstawcze, tzw żeberka - "ślepe" zakończenie torów tramwajowych, z którego korzystać mogą wyłącznie pojazdy dwukierunkowe. Po dojechaniu do końca torowiska motorniczy przesiada się do kabiny na przeciwległym końcu pojazdu. Taki system przyjęto przy budowie "Tramwaju Plus" we Wrocławiu.

trójkąt torowy - układ torów, na którym zawrócić mogą tramwaje jednokierunkowe. Ze względów bezpieczeństwa wymaga asysty dodatkowej osoby. Tramwaj wjeżdża na specjalny tor, po czym wyjeżdża w przeciwnym kierunku. Rozwiązanie stosowane niemal wyłącznie na wypadek awarii lub prac remontowych, np. w Krakowie.

Opinie (308) 7 zablokowanych

  • nie wiem czy już ktoś pisał

    dużo szybciej się przejedzie przez ten fragment trasy

    • 2 0

  • oooo..jest ekspert Koprowski...

    ...a czy tramwaje będą hamowały od tyłu?Podczas jazdy nazad.Pytam bo wyczytałem w dodatku do "wyborowej",że kupują hamulce a może kamulce..pogubiłem się ,tak to wszystko zaplątane o kawałek terenu.Dopatrzyłem się na rysunku,że to o 10-15 m szerokości...chodzi....ale w przyszłej zabudowie będzie straszny hałas od tramwajów i będą żądać likwidacji linii tramwajowej.Ekolodzy też to poprą,bo blisko mieszkańcy....i może ptaki..albo inny jaki?

    • 2 1

  • NIE NIE I JESZCZE RAZ NIE!!!

    Ciekawe co niby mieliby zbydować na części która "sie zwolni". To raczej mały terem wiec nic wiekszego tam nie postawią. Pewnie bedzie tak ze powatanie coś w stylu budyku koło rynku.. w ktoróm NIC sie nie utrzymuyje dłużej niż kilka miesiecy... ;/

    Mam już dosyć decyzji, które marginalizują Oliwę i zmieniają ją w coś typu "Orunia 2"... Za to dziękujemy!!

    Czas zmienić władze.... Temu Panu już dziekujemy...

    • 4 4

  • 35 tramwajów za 305 milionów, serio, drogi interes

    • 2 0

  • znalazł sie deweloper co posmarował

    i teraz udowadnia sie najwieksze bzdury. Petla tramwajowa w Oliwie to nade wszystko tradycja i przestrzenny układ osiedleńczy. Gdzie jest konserwator zabytków ja sie pytam.!!!

    • 8 3

  • (1)

    - Nie projektuje się układu na wypadek awarii. Gdybyśmy kierowali się takimi przesłankami, co kilka skrzyżowań powinna powstać pętla tramwajowa. - tłumaczy Paweł Adrian

    ...i jak jeden tramwaj się rozkraczy, to pół miasta leży.

    Good job man, keep going!

    • 35 0

    • na wypadek awarii

      Pan Paweł Adrian pewnie by projektował autostrady bez pasa awaryjnego, budynki bez wyjść ewakuacyjnych, sieć elektryczną bez bezpieczników itp bo przecież nie projektuje się na wypadek awarii

      • 8 0

  • ..... no to zróbmy pętlę .... ulicami miasta - tak jak w Nowym Porcie...! :0 - którędy ?! - a to już zdaję sie na

    inteligencję włodarzy i innych wykształciuchów ! :) - ja wiem jak to zrobić ... :) tylko .... za ile ! takie czasy ! - za pomysły trzeba płacić ! - nic na krzywy ryj ! - pozdro .

    • 0 1

  • "Nie projektuje się układu na wypadek awarii."

    brawa, no comments. Dlaczego nie można robić zmian NA LEPSZE?

    • 2 1

  • PORAŻKA!!! (1)

    Rok temu mial miejsce kosztowny remont, a teraz maja to zrownac z ziemia? moze warto dodac ze niedaleko planowana jest budowa i moze komus zalezy na wzroscie wartosci gruntu lub nieruchomosci? poza tym te lokale gastronomiczne beda niewielkie i sezonowe, wiec ciekawe kto na tym skorzysta. moze wycieczki szkolne, ale niedaleko jest przeciez mc donald ;) taki numer przed wyborami... moze w koncu ludziom otworza sie oczy:]

    • 8 1

    • ty asie jeden gdybys choc troche interesowal sie miastem, w ktorym mieszkasz to bys wiedzial, ze

      plan likwidacji przewiduje plan zagosp. przestrzennego obowiazujacy od kilku lat i dostepny do wgladu rowniez od kilku lat w internecie.

      • 0 3

  • a czemu obecny przebieg torów został narysowany z błędami ....?! -- podobno..... diabeł tkwi w szczegółach.... :)

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane