Fakty i opinie

Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji

Pętla w najbliższych latach doczeka się gruntownego remontu lub całkowitej przebudowy. W obu wariantach niezbędna jest zmiana obecnego planu, który nie przewidywał dalszego istnienia pętli.
Pętla w najbliższych latach doczeka się gruntownego remontu lub całkowitej przebudowy. W obu wariantach niezbędna jest zmiana obecnego planu, który nie przewidywał dalszego istnienia pętli. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

To już pewne - pętla tramwajowa w Oliwie zobacz na mapie Gdańska nie zostanie zlikwidowana, lecz zmodernizowana. Możliwe będzie wprowadzenie nowej zabudowy, która zastąpi szpetne parterowe budki zobacz na mapie Gdańska. Kontrowersje wzbudza jednak jej wysokość, a dodatkowo w planie dopuszczono tworzenie schodów w obrębie węzła przesiadkowego.



Jaki wariant modernizacji pętli byłby najlepszy?

całkowitej przebudowy z wprowadzeniem wygodnych przesiadek na autobusy 61%
znacznej przebudowy, ale z pozostawieniem autobusów na przyległych ulicach 10%
wystarczy jedynie remont istniejącej infrastruktury z drobnymi korektami 29%
zakończona Łącznie głosów: 1212
Wyłożony do publicznego wglądu miejscowy projekt planu zagospodarowania przestrzennego "Oliwa Górna rejon pętli tramwajowej" to efekt potrzeby aktualizacji ustaleń z 2003 roku. Wówczas to podjęto decyzję o utworzeniu u zbiegu al. Grunwaldzkiej i Opata Rybińskiego wyłącznie przystanków tramwajowych z publicznym placem, który miał być otoczony nową zabudową.

W tym czasie planowano budowę nowej pętli po drugiej stronie parku Oliwskiego - przy ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska. To rozwiązanie jednak oddalało od centralnego punktu dzielnicy pasażerów linii, jadących przez Zaspę-Przymorze i kończących bieg w Oliwie (obecnie linii 2). Ponadto wymagało pozyskania sporej działki pod ten cel od Telewizji Polskiej. Pomysł ten zarzucono w 2009 roku, a teren przeznaczono pod biurowce i osiedle mieszkaniowe.

Pętla dla wszystkich rodzajów tramwajów



W 2010 roku, gdy w Gdańsku były już dwukierunkowe tramwaje sprowadzone z Niemiec, pojawił się pomysł zredukowania pętli tylko do torów odstawczych. To jednak znacznie utrudniałoby organizację ruchu tramwajów jednokierunkowych, dla których najbliższymi pętlami byłyby Jelitkowo zobacz na mapie Gdańska lub Strzyża PKM zobacz na mapie Gdańska, przy czym układ torów na Strzyży nie pozwala na zawrócenie tramwaju od strony Oliwy i wymagany jest przejazd przez zajezdnię.

Z tego powodu zdecydowano się ostatecznie na rezerwację terenu między ul. Opata Rybińskiego a Obrońców Westerplatte pod tradycyjną pętlę, z której mogą skorzystać wszystkie tramwaje kursujące po Gdańsku - zarówno dwukierunkowe, jak i jednokierunkowe.

- Prezentowany projekt planu dla pętli w Oliwie powstał w oparciu o wniosek Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Nie wiadomo jeszcze, jak wiele przestrzeni będzie wymagała zmodernizowana pętla tramwajowa, dlatego w projekcie planu przygotowaliśmy zapisy, zgodnie z którymi najpierw zostanie wykonana nowa infrastruktura komunikacyjna, a następnie pozostały teren będzie można wykorzystać pod inne funkcje np. usługi - wyjaśniała podczas dyskusji publicznej Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w Biurze Rozwoju Gdańska.
Projekt planu dopuszcza przeniesienie na teren pętli tramwajowej przystanków autobusowych celem utworzenia przesiadek drzwi-w-drzwi wzorem innych węzłów komunikacji miejskiej w Gdańsku.
Projekt planu dopuszcza przeniesienie na teren pętli tramwajowej przystanków autobusowych celem utworzenia przesiadek drzwi-w-drzwi wzorem innych węzłów komunikacji miejskiej w Gdańsku. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Dwa warianty modernizacji pętli



Pod uwagę brane są dwa rozwiązania modernizacji pętli - szeroko zakrojonej przebudowy, w ramach której pojawi się zupełnie nowy układ torowisk (być może także połączony z pętlą autobusową) lub remontu istniejącej infrastruktury z jej niewielką korektą oraz dostosowaniem do współczesnych norm i wymagań.

- Zapisami planu dajemy pełną swobodę kształtowania tego terenu w zakresie infrastruktury. Decyzja o wyborze wariantu będzie zależała od tego, jakimi środkami finansowymi będzie dysponowało miasto w najbliższych latach na ten cel oraz ewentualnego etapowania inwestycji - dodaje Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
Niewielki sklep widoczny na zdjęciu to jedyny fragment terenu, który nie jest własnością miasta.
Niewielki sklep widoczny na zdjęciu to jedyny fragment terenu, który nie jest własnością miasta. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Nowa zabudowa wzdłuż Obrońców Westerplatte



Niemal cały teren objęty projektem planu należy do miasta. Wyjątek stanowi niewielki parterowy sklep od strony ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska, stojący na gruncie w użytkowaniu wieczystym.

Zgodnie z projektem planu nowa zabudowa będzie zlokalizowana przypuszczalnie tylko wzdłuż ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska. Teoretycznie może również powstać nad torami tramwajowymi, choć jest to mało prawdopodobne ze względu na wymaganą skrajnię tramwajową, która wyeliminowałaby pełne wykorzystanie pod cele komercyjne co najmniej dwóch najniższych kondygnacji. Wątpliwe jest także "schowanie" pętli pod ziemią - z wyliczeń BRG wynika, że brakuje miejsca pod budowę zjazdów do tuneli.

Domy przy ul. Obrońców Westerplatte, które mogą być przebudowane, zburzone lub wyremontowane.
Domy przy ul. Obrońców Westerplatte, które mogą być przebudowane, zburzone lub wyremontowane. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Dokument podtrzymuje funkcję mieszkaniową budynków pod nr 38 zobacz na mapie Gdańska39 zobacz na mapie Gdańska, choć pozwala także na ich przebudowę na funkcję handlowo-usługową lub wyburzenie i wprowadzenie nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej. Idąc dalej w stronę al. Grunwaldzkiej, istniejące budki i dyspozytornia mogą zostać rozebrane i zastąpione nową zabudową. Tu dopuszczono jednak wyłącznie funkcję handlowo-usługową (np. biurowce lub hotele ze sklepami).

Zabudowa nie wyższa niż 19 metrów i pięć kondygnacji



Pod względem wysokości (dopuszczone są wyłącznie dachy strome) nowa zabudowa może liczyć nie więcej niż 16 metrów, z wyjątkiem 19-metrowej, 5-kondygnacyjnej dominanty kompozycyjnej, która miałaby się znaleźć w pobliżu skrzyżowania z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska.

- Usytuowanie dominanty wynika ze względów urbanistycznych. Jest to zaakcentowanie zakończenia ulic [Obrońców Westerplatte i Kaprów - dop. red.], które się tutaj łączą z al. Grunwaldzką. Ponadto jest to rozwiązanie charakterystyczne dla Oliwy, gdzie mamy wieżyczki czy przewyższenia w zabudowie - uzasadnia zapisy projektu planu Edyta Damszel-Turek.
Ten zapis projektu planu nie podoba się jednak Radzie Dzielnicy Oliwa, która uważa, że dominanta w tym miejscu jest zbędna.

- Uważamy, że należy dążyć do wyrównania pierzei ul. Obrońców Westerplatte do 16 metrów wysokości. Dlaczego koniecznie każde skrzyżowanie musi być podkreślone dominantą przestrzenną? Oczywiście w Oliwie są wieżyczki przy skrzyżowaniach, ale one nie mają rzutu 150 m kw., czyli zwykłego, dodatkowego piętra - argumentuje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa.
- Ta wysokość nie jest przerażająca. Przecież podobną sytuację z dominantami mamy przy ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie będą one znacznie wyższe [do 40 m - dop. red.] - zwraca uwagę Mariusz Andrzejczak, radny PO. - Wyczekuję tego planu, który doprowadzi do uporządkowania rejonu pętli. Warto też byłoby przy okazji utworzyć przejście przez al. Grunwaldzką w prostej linii do dworca kolejowego zobacz na mapie Gdańska na wysokości ul. Obrońców Westerplatte.
Projekt planu wprawdzie nie nakazuje utworzenia nowego przejścia, ale znacznie ułatwia ewentualną zmianę organizacji ruchu. W tym celu odsunięto wspomnianą dominantę o kilka metrów od skrzyżowania ul. Obrońców Westerplatte z al. Grunwaldzką, aby pozwolić na wygospodarowanie szerszego chodnika dla pieszych.

Czytaj też: Dworce we Wrzeszczu i Oliwie zyskają nowe oblicze

Węzeł przesiadkowy ze schodami



Podobnej troski o pieszych nie wykazano w zakresie płaszczyzny chodników na terenie objętym projektem planu. Nie znajdziemy w nim żadnych zapisów zakazujących stosowania schodów w obrębie infrastruktury komunikacyjnej, jak i dostosowania parterów nowych budynków do przyległego chodnika.

- Ten teren jest płaski. Węzeł integracyjny i zaplecze usługowe musi być projektowane w sposób uniwersalny, dostępny dla wszystkich użytkowników. Nie wyobrażam sobie tutaj inwestycji ze schodami - przekonuje Damszel-Turek.
Niestety praktyka deweloperska z ostatnich lat w tym rejonie pokazuje, że schody i skarpy są jak najbardziej możliwe. Wykonano je przy budynkach Kaprów 3 zobacz na mapie Gdańska19 zobacz na mapie Gdańska. Podział chodników na dwa poziomy zastosowano także na samej pętli - od strony parku Oliwskiego.

Zgłaszanie uwag do 14 lutego



Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla pętli w Oliwie dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do niego oraz prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 14 lutego.

Materiał z grudnia 2017 r. Iluminacja parku będzie działać do 4 lutego.

Opinie (154) 5 zablokowanych

  • Relikty (16)

    Tylko wara od słynnego baru piwnego,ja tam chcę robić 40-tkę...

    • 186 34

    • Super lokalizacja. Król budyń od załatwiania miejsca i warunków dla deweloperki miałby kolejne mieszkanie. (13)

      a tu taka niespodzianka. Ile tam mieszkań można by wybudować? I bez parkingów po zmianie planu MPZP.

      • 29 12

      • (10)

        Nudzisz pisuarowy trollu . Nic juz w gdansku nie można zbudować "bo mieszkanie dla budynia" ???

        • 14 38

        • (5)

          no niestety. Budyn jest tak negatywną osobą w Gdańsku, że przysłania każdy pozytywny aspekt jakiejkolwiek inwestycji mieszkaniowej.

          • 33 11

          • I tak wygra wybory!!! (3)

            Nie ma lepszego kandydata na prezydenta miasta niż Paweł Adamowicz. Te przed wyborcze twory jak Jaworski i inni tego typu krzykacze nie mają żadnych szans.

            • 17 18

            • Komorowski tez tak mówił

              • 20 6

            • Z wyrokiem to na pewno wygra ale w pierdlu (1)

              Platfusy już mają kogoś innego na jego miejsce.

              • 11 4

              • PO.Maskę

                • 0 0

          • jak tak to w twojej głowie istnieje tylko PiS i PO to masz braki intelektualne

            są jeszcze trolle niezależne

            • 10 2

        • Jest to przykre,ale tak jest (2)

          Strasznie pazerny jest ten prezydent.

          • 23 6

          • (1)

            Budyń oszalał z pazerności swej

            • 16 7

            • Chyba czuje,że to koniec prezydentowania

              I chce sie nachapać,żeby do końca życia starczyło

              • 6 4

        • tak "bo mieszkanie dla budynia"

          • 4 2

      • rozwalic to miejsce wstydu

        • 2 10

      • Pamiętajcie! Budyń juž się przejadł. Jeszcze łyżeczka a będziemy rzucać.

        • 7 1

    • my tam wesele mieliśmy w 1927 roku

      • 7 2

    • racja bo menelstwo by sie zaplakało ze złosci ze niema gdzie chclac:)

      • 5 5

  • Szaszłyk musi zostać. (7)

    Żaden prawdziwy oliwianin nie pozwoli na zniszczenie budy z kurczakiem i szaszłykiem.

    • 157 31

    • A ja pasę się tam kurczakami od przedwojnia i budki zamknąć nie pozwolę!

      Niech stoi, póki sama się nie rozpadnie.

      • 31 8

    • Achhhh, ten szaszłyk

      Żywa, tętniąca emocjami, inspiracjami, skamielina lat 80-tych (jak dla mnie - lata studenckie UG) , nietknięta paluchem urzędnika i tak niech zostanie. Oliwa dla Oliwian. Ręce precz od szaszłyka. Ten smak, zapach, klimat, to magiczne miejsce winno być objęte ochroną konserwatora zabytków.

      • 45 8

    • deweloper i Budyń nie jedzą szaszłyków

      • 5 0

    • Buda z szaszłykiem zdechła już jakiś czas temu, drogi Oliwianinie.

      • 3 4

    • Mylisz się.

      • 1 0

    • Jestem za

      Niech lokal funkcjonuje dalej w parterze nowo powstałej zabudowy. Przecież jedno nie wyklucza drugiego.

      • 1 1

    • Tyle razy o nim słyszałem (dobrego)... Zamierzam się w końcu wybrać.

      • 1 1

  • (4)

    Te szpetne budki robią klimat tego miejsca.

    • 117 46

    • W dziwnych klimatach gustujesz. (1)

      • 17 14

      • Gustuje w klimatach autentycznych A nie wykreowanych przez specjalistów od marketingu.

        • 16 4

    • Proponuję utworzyć tam rezerwat

      • 14 2

    • mieszkalem tam cale swoje dziecinstwo az po moment osiagniecia pelnoletnosci - te budyneczki zawsze byly brzydkie i zawsze kojarzyly mi sie z ruina

      • 8 1

  • No i fajnie! (3)

    Kolejne miejsce w Gdańsku zostanie odnowione i zyska nowe oblicze. Super.

    • 78 68

    • tylko niech pozbędą się tego szpetnego billboardu

      widoczny na 3. zdjęciu. takie syfy powinny być zakazane w całym mieście. zamiast ładnych murali mamy same reklamy. przykłady? hotel szydłowskiego we wrzeszczu - sama jedna wielka reklama

      • 9 0

    • Ja bym jeszcze te dziure wstydu obok zakryl

      Po co komu te drzewa i ogrodzenie, ze niby park? Wyciac i postawic jakes Petla Hightower, niech sie miasto rozwija i pnie w gore!

      • 1 0

    • Na Obrońców Westerplatte powinny stanąc nowe kamienice.

      Jednak punkty handlowe/gastronomiczne z budek należy przenieść do nowych budynków. Bar to przecież klasyka (takich brakuje).

      • 1 0

  • Ech

    Już coraz mniej tych miejscówek gdzie czuć niczym nieskrępowany powiew przeterminowanych, szalonych lat 90'tych...
    Ech

    • 95 8

  • Ładna pętla

    jest tam klimat, zrobić tylko refresh okolicy i będzie majonez git

    • 73 12

  • Ja bym nie modernizował, pętla jest dobra. (5)

    Jak pętlę przebudują, to kobiety i emeryci będą zakręceni jak świnie na lodzie. Nie poradzą sobie. Po co ludziom życie utrudniać. Bądźmy życzliwi- wiecej empatii dla kobiet.

    • 61 45

    • Lokalizacja jest dobra, ale pętlę trzeba mocno przebudować (2)

      Zwrotnice są w opłakanym stanie, motorniczy musi dwa razy w ciągu 3 minut wysiadać z tramwaju żeby je przestawić. Poza tym nie mieszczą się tam tramwaje i z tego powodu od niedawna (od momentu kiedy wszystkie kursy linii 12 wydłużono do Oliwy) niektóre kursy linii 2 zamiast jeździć do Oliwy zostały skierowane do Jelitkowa.

      • 4 2

      • Wystarczy wyremontować, aby układ został "po staremu" i będzie OK. (1)

        • 3 1

        • wystarczy wywalić kasę

          a mieszkanko samo wpadnie

          • 0 0

    • kobiety, emeryci, świnie, empatia w jednym

      • 7 3

    • Na wzór węzła Siedlce.

      Tam bardzo sprawnie można się przesiąść na autobus i starsi ludzie się dopasowali.
      Tak powinno to być zrobione.

      • 1 0

  • Te pętle dla tramwajów dwukierunkowych to musi być niezły deal pomimo że sprawa komediowa. (7)

    Gdyby Bareja kręcił film na pewno wykorzystałby wątek prezydenta Gdańska i rady miejskiej w filmie. Budowa pętli tramwajowej dla tramwajów dwukierunkowych kłoci się z logiką wręcz może być dowodem naukowym na istotę z ujemnym IQ ale w Gdańsku już to nie śmieszy bo są większe absurdy.
    Pętla Oliwska jest tak zbędna jak to tylko możliwe. W pobliżu jest zajezdnia tramwajowa więc wystarczy tor odstawczy.
    W miejscu pętli powinien powstać ryneczek z towarami lokalnymi ale w formie wizualnie pasującej do dzielnicy naturalnie z bardzo niskimi czynszami. Do tego można przenieść to co jeszcze istnieje na pętli czyli te warzywniaki budkę z piwem i pomniejsze biznesiki.
    Przy parku to prawdziwa atrakcja.
    Ale będzie jak będzie no chyba że nastanie nowa bezpartyjna władza i coś się zmieni.

    • 36 78

    • zapomniałeś się podpisać (2)

      więcz zrobię to za ciebie

      DEWELOPER

      • 18 4

      • O kurz.a! Serio??!!

        • 1 1

      • ta deweloper proponuje ryneczek haha

        dziś chyba daleko od rozumku jesteś

        • 5 2

    • Ryneczek jest 400m dalej, na rogu Polanki i Opata Jacka... (1)

      • 11 0

      • ryneczków nigdy dość

        • 1 1

    • To jest Oliwa

      To było kiedyś osobne miasto, a ty chcesz tam zrobić "ryneczek" jak w jakiejś wiosce???!

      • 4 0

    • Pętla Oliwa OK.

      Natomiast wg. mnie pętla Strzyża jest zbędna.

      • 2 1

  • Budka z goframi musi zostać (1)

    Tam były najlepsze gofry w mieście

    • 67 15

    • Kiedyś to było,

      ło panie kurła kiedyś to dopiero było

      • 6 5

  • Śmieszna miasto (4)

    W tym śmiesznym mieście wszystko co nie jest budową stawianą lub dopiero co postawioną przez deweloperów wg magistratu nadaje się się do likwidacji. Najlepiej zlikwidować i wybudować kolejne 17-sto piętrowe kloce.

    • 112 26

    • Nie, to są koszmarki i relikty wizerunku Polski za czasów PRL (3)

      Rozumiem, że jesteście Państwo sentymentalni i z łezką w oku myślicie o syfiastych budach wokół których walają sie kartony i folie, ale przychodzi czas kiedy STARE MUSI USTĄPIĆ NOWEMU.
      Dlatego zawsze będziemy 100 lat za Niemcami, którzy myślą w kategoriach przyszłości.

      • 15 12

      • przecież darwinizm kapitalistyczny niszczy wszystko i wypiera ludzi

        Oliwa niebawem cała w paskudnych blokach i wykupiona przez fundusze emerytalne z Kajmanów

        • 8 3

      • Zgadzam się choć to gorzkie

        Niestety, ale mamy wybór między rozwojem (czasem zbyt dynamicznym) albo zacofaniem (zaniechanie). Teraz masę miejsca się tu marnuje np. zieleń na środku pętli. Do tego niewygodne przejścia dla pieszych, którzy muszą kręcić by dojść do dworca. Przebudowa jest konieczna.

        • 3 2

      • Tak niemcy są po prostu najlepsi. Masz świętą rację ! Startuj na prezydenta !!!!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.