- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (117 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (695 opinii)
- 3 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (132 opinie)
- 4 Pod prąd uciekał przed policją (236 opinii)
- 5 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (99 opinii)
- 6 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (59 opinii)
Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji
To już pewne - pętla tramwajowa w Oliwie nie zostanie zlikwidowana, lecz zmodernizowana. Możliwe będzie wprowadzenie nowej zabudowy, która zastąpi szpetne parterowe budki . Kontrowersje wzbudza jednak jej wysokość, a dodatkowo w planie dopuszczono tworzenie schodów w obrębie węzła przesiadkowego.
W tym czasie planowano budowę nowej pętli po drugiej stronie parku Oliwskiego - przy ul. Opackiej . To rozwiązanie jednak oddalało od centralnego punktu dzielnicy pasażerów linii, jadących przez Zaspę-Przymorze i kończących bieg w Oliwie (obecnie linii 2). Ponadto wymagało pozyskania sporej działki pod ten cel od Telewizji Polskiej. Pomysł ten zarzucono w 2009 roku, a teren przeznaczono pod biurowce i osiedle mieszkaniowe.
Pętla dla wszystkich rodzajów tramwajów
W 2010 roku, gdy w Gdańsku były już dwukierunkowe tramwaje sprowadzone z Niemiec, pojawił się pomysł zredukowania pętli tylko do torów odstawczych. To jednak znacznie utrudniałoby organizację ruchu tramwajów jednokierunkowych, dla których najbliższymi pętlami byłyby Jelitkowo lub Strzyża PKM , przy czym układ torów na Strzyży nie pozwala na zawrócenie tramwaju od strony Oliwy i wymagany jest przejazd przez zajezdnię.
Z tego powodu zdecydowano się ostatecznie na rezerwację terenu między ul. Opata Rybińskiego a Obrońców Westerplatte pod tradycyjną pętlę, z której mogą skorzystać wszystkie tramwaje kursujące po Gdańsku - zarówno dwukierunkowe, jak i jednokierunkowe.
- Prezentowany projekt planu dla pętli w Oliwie powstał w oparciu o wniosek Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Nie wiadomo jeszcze, jak wiele przestrzeni będzie wymagała zmodernizowana pętla tramwajowa, dlatego w projekcie planu przygotowaliśmy zapisy, zgodnie z którymi najpierw zostanie wykonana nowa infrastruktura komunikacyjna, a następnie pozostały teren będzie można wykorzystać pod inne funkcje np. usługi - wyjaśniała podczas dyskusji publicznej Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w Biurze Rozwoju Gdańska.
Dwa warianty modernizacji pętli
Pod uwagę brane są dwa rozwiązania modernizacji pętli - szeroko zakrojonej przebudowy, w ramach której pojawi się zupełnie nowy układ torowisk (być może także połączony z pętlą autobusową) lub remontu istniejącej infrastruktury z jej niewielką korektą oraz dostosowaniem do współczesnych norm i wymagań.
- Zapisami planu dajemy pełną swobodę kształtowania tego terenu w zakresie infrastruktury. Decyzja o wyborze wariantu będzie zależała od tego, jakimi środkami finansowymi będzie dysponowało miasto w najbliższych latach na ten cel oraz ewentualnego etapowania inwestycji - dodaje Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
Nowa zabudowa wzdłuż Obrońców Westerplatte
Niemal cały teren objęty projektem planu należy do miasta. Wyjątek stanowi niewielki parterowy sklep od strony ul. Opata Rybińskiego , stojący na gruncie w użytkowaniu wieczystym.
Zgodnie z projektem planu nowa zabudowa będzie zlokalizowana przypuszczalnie tylko wzdłuż ul. Obrońców Westerplatte . Teoretycznie może również powstać nad torami tramwajowymi, choć jest to mało prawdopodobne ze względu na wymaganą skrajnię tramwajową, która wyeliminowałaby pełne wykorzystanie pod cele komercyjne co najmniej dwóch najniższych kondygnacji. Wątpliwe jest także "schowanie" pętli pod ziemią - z wyliczeń BRG wynika, że brakuje miejsca pod budowę zjazdów do tuneli.
Dokument podtrzymuje funkcję mieszkaniową budynków pod nr 38 i 39 , choć pozwala także na ich przebudowę na funkcję handlowo-usługową lub wyburzenie i wprowadzenie nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej. Idąc dalej w stronę al. Grunwaldzkiej, istniejące budki i dyspozytornia mogą zostać rozebrane i zastąpione nową zabudową. Tu dopuszczono jednak wyłącznie funkcję handlowo-usługową (np. biurowce lub hotele ze sklepami).
Zabudowa nie wyższa niż 19 metrów i pięć kondygnacji
Pod względem wysokości (dopuszczone są wyłącznie dachy strome) nowa zabudowa może liczyć nie więcej niż 16 metrów, z wyjątkiem 19-metrowej, 5-kondygnacyjnej dominanty kompozycyjnej, która miałaby się znaleźć w pobliżu skrzyżowania z al. Grunwaldzką .
- Usytuowanie dominanty wynika ze względów urbanistycznych. Jest to zaakcentowanie zakończenia ulic [Obrońców Westerplatte i Kaprów - dop. red.], które się tutaj łączą z al. Grunwaldzką. Ponadto jest to rozwiązanie charakterystyczne dla Oliwy, gdzie mamy wieżyczki czy przewyższenia w zabudowie - uzasadnia zapisy projektu planu Edyta Damszel-Turek.
Ten zapis projektu planu nie podoba się jednak Radzie Dzielnicy Oliwa, która uważa, że dominanta w tym miejscu jest zbędna.
- Uważamy, że należy dążyć do wyrównania pierzei ul. Obrońców Westerplatte do 16 metrów wysokości. Dlaczego koniecznie każde skrzyżowanie musi być podkreślone dominantą przestrzenną? Oczywiście w Oliwie są wieżyczki przy skrzyżowaniach, ale one nie mają rzutu 150 m kw., czyli zwykłego, dodatkowego piętra - argumentuje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa.
- Ta wysokość nie jest przerażająca. Przecież podobną sytuację z dominantami mamy przy ul. Opackiej , gdzie będą one znacznie wyższe [do 40 m - dop. red.] - zwraca uwagę Mariusz Andrzejczak, radny PO. - Wyczekuję tego planu, który doprowadzi do uporządkowania rejonu pętli. Warto też byłoby przy okazji utworzyć przejście przez al. Grunwaldzką w prostej linii do dworca kolejowego na wysokości ul. Obrońców Westerplatte.
Projekt planu wprawdzie nie nakazuje utworzenia nowego przejścia, ale znacznie ułatwia ewentualną zmianę organizacji ruchu. W tym celu odsunięto wspomnianą dominantę o kilka metrów od skrzyżowania ul. Obrońców Westerplatte z al. Grunwaldzką, aby pozwolić na wygospodarowanie szerszego chodnika dla pieszych.
Czytaj też: Dworce we Wrzeszczu i Oliwie zyskają nowe oblicze
Węzeł przesiadkowy ze schodami
Podobnej troski o pieszych nie wykazano w zakresie płaszczyzny chodników na terenie objętym projektem planu. Nie znajdziemy w nim żadnych zapisów zakazujących stosowania schodów w obrębie infrastruktury komunikacyjnej, jak i dostosowania parterów nowych budynków do przyległego chodnika.
- Ten teren jest płaski. Węzeł integracyjny i zaplecze usługowe musi być projektowane w sposób uniwersalny, dostępny dla wszystkich użytkowników. Nie wyobrażam sobie tutaj inwestycji ze schodami - przekonuje Damszel-Turek.
Niestety praktyka deweloperska z ostatnich lat w tym rejonie pokazuje, że schody i skarpy są jak najbardziej możliwe. Wykonano je przy budynkach Kaprów 3 i 19 . Podział chodników na dwa poziomy zastosowano także na samej pętli - od strony parku Oliwskiego.
Zgłaszanie uwag do 14 lutego
Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla pętli w Oliwie dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do niego oraz prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 14 lutego.
Materiał z grudnia 2017 r. Iluminacja parku będzie działać do 4 lutego.
Miejsca
Opinie (154) 5 zablokowanych
-
2018-01-15 08:50
a co w ogóle się Strugowi podoba ? (6)
- 8 8
-
2018-01-15 09:02
Kieszeń pełna łapówek ;-)
- 2 3
-
2018-01-15 09:03
A co
ma Strug do tego ?
- 2 0
-
2018-01-15 09:05
Struk jest ok
- 0 1
-
2018-01-15 09:07
Rada oliwy i tak zbyt biernie sie przyglada temu co sie dzieje w tej dzielnicy. Na wilenskiej zwykly tramwaj przeszkadzal i zmieniono plany. Oliwe betonuja z kazfej mozliwej strony, kiedys planowano wyciszenie ruchu posrod zabytkowej zabudowy, teraz jest rozjezdzana, osiedla na tysiac mieszkan w miejscach gdzie planowana byla rekreacja- m.in teren awf i sasiedztwo parku, a obc kilkakrotnie przerosl to co bylo tam planowane. Jeszcze teraz zabetonuja petle i juz kombinuja przy terenach uniwersytetu.
- 9 1
-
2018-01-15 09:13
Stan obecny
- 0 0
-
2018-01-15 09:16
lidl i biedronka
- 0 1
-
2018-01-15 09:03
Sciema.
Tu juz na pewno deweloper ma chrapke, ustalone dominanty, ustalona wysokosc i obszar mieszkaniowki czy hoteli, a tak przy okazji to jakies tam przystanki dorobimy. Szkoda. Bo to jest jeszcze jeden z niewielu rejonow w centrum oliwy gdzie jest troche przestrzeni, reszte w ostatnich latach zabudowali.
- 30 1
-
2018-01-15 09:12
Bar piwny
Kurczak, szaszlyk, piwo,
R.i.p.- 13 3
-
2018-01-15 09:27
Patrzę i sobie myślę artykuł ze zdjęciami z ukrainy... A to tylko kraina szadółek :D
- 6 11
-
2018-01-15 09:52
a nie mozna tego schowac razem (2)
z droga (Grunwaldzka) pod ziemie?
Cały plac byłby dla ludzi a tak fajnie miejsce jest zajete przez petle i ruch samochodowy.- 4 1
-
2018-01-15 10:41
Umiar
Na plac dla ludzi przy tej wladzy nie licz. Jesli schowaliby petle po zoemie to tylko po to zeby jakas panorama, moderna czy inne inpro wybudowalo apartamenty na gorze. Przymoze male gdzie bylo wiele zielonych skwerow podczas tej kadencji zostaly zabudowane co do ostatniego metra a to dopiero poczatek, teren po praktikerze ma byc lasem wiezowcow. Oliwa- zabytkowa, zielona dzielnica z kameralna zabudowa zachowana w czasie wojny traci na na naszych oczach charakter na rzecz osiedli apartamentowcow idacych w tysiace i lasu biurowcow. Wszystko sie zmienia, trzeba to zaakceptowac, ale wszedzie mile widziany jest umiar !!!
- 8 0
-
2018-01-15 23:09
To Park Oliwski za mały ?
Mało miejsca na spacery w parku ?
Jeszcze pętlę na park chcesz przerabiać ?- 0 0
-
2018-01-15 09:56
wszystko rozwalą, w Oliwie gentryfikacja przez bloki
- 7 1
-
2018-01-15 10:00
Pętla Oliwa
- 2 0
-
2018-01-15 10:01
Oliwa ładna nazwa a le domy brzydkie i walące się - Oliwa Ruina
- 1 12
-
2018-01-15 10:04
pętla pod ziemią
co do braku miejsca na zjazdy to nieprawda ale tunele musiałyby zaczynać się trochę dalej poza pętlą -ale wiadomo że koszty tego rozwiązania mogą być zbyt duże aby się w to bawić - pewnie pozwolenie zabudowy większości terenu nawet by nie zwróciła kosztów / np głębokość aby jeszcze zrobić fundamenty budynków itp, a na kolejne centrum handlowe to kiepskie miejsce - np problemy z parkowaniem.
od strony jelitkowa pomiędzy skrzyżowaniem pomorska-grunwaldzka a parkiem
od strony stzyży - pomiędzy pętlą a skrzyżowaniem z obrońców- 4 0
-
2018-01-15 10:06
(1)
A tymczasem efektywnie zlikwidowano obsługę Oliwy przez tramwaj nr 2. Czemu nikt z zarządu za to nie poleciał jeszcze? Część Zaspy straciła jakiekolwiek połączenie z Oliwą bo autobus 127 nie funkcjonuje przez korek do tunelu pod Wisłą.
- 9 1
-
2018-01-15 10:49
Zgadzam sie
Tłumy na pomorskiej w stronę Oliwy i bardzo długo się czeka.Jakis idiota to wymyslil
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.