• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konkurencja w komunikacji: nowi przewoźnicy sporo tańsi od ZKM-u

Michał Brancewicz
17 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska
Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej. Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej.

Od nowego roku na 15 gdańskich liniach pasażerów będą wozić PKS Gdańsk i warszawski Warbus. Firmy zaoferowały znacznie niższe stawki niż dotychczasowy przewoźnik - gdański ZKM.



Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku rozpisał przetarg na obsługę linii: 117, 122, 126, 143, 171, 174, 205, 207, 209, 232, 255, 256, 574, 622 i N5. Zwycięskie firmy będą woziły pasażerów przez osiem lat, do końca 2016 roku.

Przetarg podzielony został na dwa pakiety. W każdym z nich do walki włączył się dotychczasowy przewoźnik, czyli gdański ZKM. Jednak w obu przypadkach jego oferta była wyraźnie droższa niż konkurentów: proponował odpowiednio 8,59 zł (PKS - 6,52 zł) i 9,29 zł (Warbus - 6,92 zł) brutto za kilometr.

PKS zwyciężając w pierwszym pakiecie zobowiązał się do obsługi linii w kierunku południowym (174, 205, 207, 209, 232, 256, 255, 574, N5). Warbus zgarnął pakiet w stronę północną (117, 122, 126, 143, 171, 622). Podział na pakiety był celowy. Pozwoli to obu firmom dostosować zaplecze np. bazę i zajezdnię do potrzeb swoich tras.

Mimo, że obie firmy wchodzą na gdański rynek już w styczniu, nie od początku będą woziły pasażerów nowym taborem. - Przez pierwsze sześć miesięcy obowiązywania umowy dopuszczamy obsługę autobusami nie starszymi niż z 2000 r. - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM. - Wynika to z tego, że przetarg ogłosiliśmy późno i firmy nie zdążą już zaopatrzyć się w nowe pojazdy.

Nowy tabor może być jednak dostarczony wcześniej niż 1 lipca 2009 r., który jest terminem ostatecznym. Od tego czasu pasażerów mają wozić autobusy nie starsze niż z 2007 roku. Zapewne będą jednak jeszcze nowsze. - Tego rocznika brakuje na rynku, więc najprawdopodobniej nie pozostanie nam nic innego jak kupić nowe z 2009 roku - przyznaje Maciej Rodowski, kierownik działu sprzedaży i marketingu PKS Gdańsk.

By obsłużyć swoje trasy PKS potrzebuje 10 autobusów przegubowych (w tym jeden rezerwowy), 4 krótkich i jednego minibusa. Zanim nie otrzyma nowych pojazdów będzie korzystał z autobusów wypożyczonych. Nie wiadomo jeszcze jakiej marki, jedyny warunek jest taki, że każdy z nich musi być niskopodłogowy. Co ciekawe, tymczasowe pojazdy nie muszą być wymalowane w barwy miejskie.

Jeśli chodzi o planowany zakup, to na razie swoje oferty PKS-owi złożyły Mercedes i Man, ale jak mówi Maciej Rodowski może zjawi się jeszcze jeden oferent.

Flota Warbusa liczyć będzie 7 autobusów przegubowych marki Solaris i 10 dwunastometrowych Solbusów SM 12 lub Solarisów. - Bardzo możliwe, że wyrobimy się w terminie i już od 1 stycznia, najpóźniej 1 lutego, będziemy dysponowali całkowicie nowym taborem - zapewnia Paweł Szymonik, prezes Warbusa.

Co ciekawe, warszawska spółka przez pewien czas zastanawiała się nad kupnem białoruskich Mazów, jednak ostatecznie wycofała się z tego pomysłu.

Bazą dla pojazdów obu firm będzie parking PKS-u, który jego część wydzierżawi Warbusowi.

Opinie (276) 9 zablokowanych

  • pks za wczesnie!!

    na lini 174,kierowcy niestosuja sie do rozkładu jazdy sa za wczsnie o 2-3 minuty o opoznieniach nie bede pisał gdyz wiemy ze to nie od kierowcy tylko od zwiekszonego ruchu na drodze w okreslonych godzinach,lecz gdy kierowca jedzie za wczesnie!!!jak był zkm kierowca jesli był za wczesnie czekał ta minute lub dwie ,z kolei kierowcy pks-u tego nie robią!!mieszkam 100 metrow od przystanku i zawsze wychodze aby tą minute jeszcze postac lecz juz kolejny raz uciekł mi z przed nosa bo kierowca sie niedostosował do rozkładu !!!!!

    • 1 0

  • WANDALE

    Ja się czasami nie dziwię, że ceny biletów rosną, bo jeśli jadę autobusem lub tramwajem, a tam towarzystwo ma niezły ubaw z wyrządzania szkody publicznej np. psucie drzwi czy wybijanie okien, to takie szkody muszą znaleźć pokrycie np. w wyższych cenach biletów. Więc psujcie dalej....

    • 0 0

  • barwy zkm... (18)

    to dobrze ze barwy nie beda takie jak ma zkm...kolory sa mdle i beznadziejnie dobrane, no i nie ma pomyslu na grafike. moze nowi przewoznicy troszke "zaszaleja" i ozywia monotonne gdanskie ulice kolorami :)

    • 0 3

    • jest wyraźnie napisane, (1)

      że tylko TYMCZASOWE autobusy nie będą przemalowane!!

      • 0 0

      • wole zeby autobusy mialy jednolite barwy niz zeby to byl jakis festyn cyganskich wozow. zielono biale barwy...:| dziekuje bardzo za takie. wypraly mozgi za duzej liczbie osob i nie przynosza chluby naszemu miastu. a czerwono...ecru? jest calkiem klawe. stonowane, nie krzykliwe. i faktycznie gdanskie lwy moglby sie pojawic tak jak w wa-wie jest syrena.

        • 0 0

    • . (5)

      Solbusa pewnie tez przemaluja :P a gdzie to zapisane jakie barwy ma Gdańsk ? bo ja np powiem ze bialo zielone ma barwy i kto mi udowodni ze tak nie jest ?:>

      • 0 0

      • . (1)

        ale i tak mi nie udzieliliscie odpowiedzi panowie uczeni :) sprawdzam w necie i nic na ten temat nie widze ;] zadnych informacji na stronie gdanska ani z nim powiazanych ;]

        • 0 0

        • Uczeni wiedzą, że barwy miasta to barwy występujące w herbie ;-)

          • 0 0

      • bialo-zielone nie, bo sie wiekszosci gdańszczan źle z takim chuliganskim klubem kibiców kojarzy:P (do którego pilka kopana jest najwidoczniej tylko dodatkiem)
        a czerwone choćby dlatego, że taki jest herb Gdańska... choc faktem jest, ze przydałaby sie jakaś żywsza ta czerwień, a nie taka blada...i jakąś grafikę lwów gdanskich mogliby strzelić na bokach pojazdów:)

        • 0 0

      • ja ci udowodnie, tumanie (1)

        naprawde tak ciezko sprawdzic? zyjesz w tym miescie, wez sie troche rozeznaj, bo wstyd.

        • 0 0

        • :)

          Hehehe.. dokladnie.. ale tak to jest jak ludzie ograniczaja sie wylacznie do krzyczenia i pieniactwa w komentarzach w internecie :) to ich nie rozwija... a dowiedziec sie troche i poczytac zanim sie pokrzyczy - gdzie tam, przeciez internet nie karci za glupote... ;)

          oj zycie zycie :)

          • 0 0

    • Eee tam (3)

      Najlepsze barwy to miały używane Mercedesy z Berlina...Pamiętacie te grafitowo-żółte przegubowce? Za nic nie wybaczę, że kazano je przemalować na te mdłe nudne barwy kremowo-czerwone blee

      • 0 0

      • Pzreprowadź... (2)

        ... się do Berlina.

        • 0 0

        • (1)

          czego chcesz? piękne, dobrze zarządzane miasto...

          • 0 0

          • z FANTASTYCZNYM transportem publicznym

            już nawet mniejsza o barwy

            • 0 0

    • (3)

      Własnie. I takie niestety zostaną. Ten ze zdjęcia srebrny Solbus jest fantastyczny.

      • 0 1

      • kazde porzadne miasto (2)

        pomuje swoje barwy. ale oczywiscie zascianek z Gdanska wstydzi sie czerwieni.

        • 1 0

        • ???? (1)

          A gdzie niby się wstydzi?? Przecież to jeden z podstawowych warunków przetargu - barwy miejskie na autobusie!

          A może nie czytacie ze zrozumieniem? Bow artykule wyraznie jest napisane ze autobusy TYMCZASOWE moga nie byc w miejskich barwach! Ja rozumiem ze to utrudnia ludziom domyslenie sie czy to autobus Gdanska czy nie, ale z drugiej strony trzeba byc rozsadnym i nie kazac przewoznikowy przemalowywac starszych autobusow wylacznie na kilka pierwszych miesiecy dzialalnosci...

          • 0 0

          • pewnie chodzilo o ludzi komentujacych

            ktorzy wstydza sie tych barw.

            • 0 0

    • to nie zkm ma takie barwy (1)

      to miasto ma takowe

      • 1 0

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • ???? (20)

    ciekawe co z tego wyniknie, jak na razie to szok!

    • 0 0

    • oszczedzanie na sprzecie (12)

      przegladach, naprawach.
      beznadziejny komfort jazdy i wypadki.

      tylko kto by sie tym przejmowal, skoro kretyni podpisali z firmami umowe na 8 lat?
      trzeba byc idiota albo odchodzacym zarzadem miasta, ktory ma "powod", zeby ni z tego, ni z owego dac komus na 8 lat w dzierzawe tyle linii.

      • 0 0

      • Trzeba być idiotą (11)

        żeby nie wiedzieć, że konkurencja jest zdrowa, a oszczędności można zrobić dzięki właściwemu zarządzaniu firmą, a poziom usług można sobie zapewnić odpowiednią klauzulą w kontrakcie.
        Tym nie mniej kontrakt na 8 lat to idiotyzm.

        • 0 0

        • (9)

          robi sie kontrakty maksymalnie 1-roczne i jesli przewoznik nie spelnia standardow, to sie wykopuje z miasta na zbity...
          a tak? nawet jesli w umowie okreslono jakiekolwiek standardy, to ich egzekwowanie bedzie pewnie jakims zartem z ludzi.

          • 0 0

          • YntelYgenci (4)

            Sami geniusze!!

            A Ty mając firmę transportową stanąłbyś do takiego przetargu pewnie? I pewnie podałbyś troszke wyższe stawki, żeby nie wypaść dziwnie?
            I na dodatek na pewno dysponowałbyś kilkunastoma NOWYMI autobusami na stanie do obsługi tej lini, a jeśli nie to z miłą chęcią kupiłbyś autobusy po to żeby mieć kontrakt na rok, prawda??

            Co za polaczki.. wstyd mi czasami za mój naród...
            po to są kontrakt i zapisy i uawgi pasażerów, żeby potem móc w razie rażących niezgodności wykopać przewoznika!
            A tak pewnie wolałyś żeby pozostał ZKM? a przy wyższych cenach na dodatek podniesiono ceny biletów?

            nie rozumiem.. marudzenie i marudzenie.. :/

            • 0 0

            • problemem wg Ciebie jest ilosc oferentow? (3)

              a co, sprawdziles, ilu by bylo przy przetargu na rok?
              to co sie madrzysz, yntelygencie?

              stanalbym do przetargu i trzymalbym jakosc, a nie podpisal swistek na 8 lat i mial wszystko gleboko. bo ze tak bedzie, to niemal pewne.

              jest takie cos jak leasing, wiesz? dotyczy takze taborow, i na nowe, i na stare jednostki.

              uwagi pasazerow? buahahahahaha! nie rosmieszaj nas! skad tys sie urwal? z Zapiecka?

              • 0 0

              • (2)

                Woli wyjaśnienia jestem pasażerką a nie oferentem:)
                Uważam jednak, że przetargi na rok są irracjonalne z tego powodu, że żadnej firmie (podkreślam żadnej) nie będzie się opłacało kupować nowego taboru tylko i wyłącznie na rok czy nawet dwa. Pamiętajmy, że warunki muszą być korzystne nie tylko dla miast ale i dla firmy.

                • 0 0

              • (1)

                przeczytala pani, co wyzej napisano? odpowiadala pani na to.

                • 0 0

              • :| wróżbici

                leasing leasingiem ale jesli rok sobie pouzywaja autobusy to potem je oddadza firmie leasingowej, ktora to wystawi je na sprzedaz, tak? i i tak beda musieli doplacic roznice jesli cena sprzedazy nie pokryje sie z cena za jakie byly wziete w leasing. wiec leasingiem prosze tu tak ochoczo nie machac. kontrakt na rok za krotko, na 8 lat to z kolei przegiecie w druga strone. ale w sumie czy do umfy nedzy nie mozemy poczekac zobaczyc jak bedzie? tylko same jasnowidze. ciekawe czemu sobie nie przepowiedzieliscie lepszej przyszlosci zeby sie dorobic wlasnego auta i miec wywalone w zkm? marudza zanim cos sie wydazy. krzywda wielka by sie stala gdyby przyszlo sie powstrzymac od narzekania do czasu kiedy ogarną tabor i zaczna normalnie jezdzic. purwa i przez was stalem sie tez takim interentowym botem co wypisuje calostronne komenty jakbym nie mial nic ciekawszego do roboty. korzystac z zycia, a nie narzekac!

                • 0 0

          • tak, ale... (3)

            jakiej firmi opłacałoby się kupować tyle autobusów na 1 rok?

            • 0 0

            • takiej, ktora wie, ze bedzie dbac (2)

              o jakosc uslug.

              • 0 0

              • (1)

                na zachodzie tak, ale nie badx smieszny, tu jest spora szansa, ze po roku odpadniesz, nawet jesli Twoje uslugi beda znakomite- po prostu trzeba bedzie znajomków wepchnac...i co, zostajesz na lodzie z kilkunastoma rocznymi autobusami...wychodzisz na frajera, mimo, ze świadczonym przez Ciebie uslugom nic nie mozna bylo zarzucic:D

                • 0 0

              • buahahah!

                a co, na 8 lat nie mozna znajomkow wepchnac?
                te 8 lat przed czyms chroni? chyba przed kretynska logika.

                • 0 0

        • mozna

          ale doswiadczenie uczy nas, ze w Polsce sie tego nie robi, wiec trzeba byc idiota, zeby nazywac idiota kogos, kto to zauwaza.
          konkurencja? 8 lat monopolu to jest konkurencja? litosci.

          • 0 0

    • Hmmm

      Sami znawcy ;)
      A największymi idiotami są ci, którzy wyzywajuą wszystkich od idiotów.
      Nie macie pojęcia o niczym pieniacze, a wydaje się wam że wiecie. Coś wiecie, ale chyba nie w tym temacie.
      Pozdrawiam.

      • 0 0

    • ? (1)

      Czyli Zkm nie bedzie obslugiwal te linie ,lecz Pks sie nimi zajmie ? Szczerze,to autobusy Zkm sa ladniejsze i niechcialbym aby Pks byl przewoznikiem linii Pruszczanskich...;/ Zkm jest lepszy...

      • 0 0

      • Tak. Ikarusy na 207 i 209 to najlepszy tabor, jaki kiedykolwiek w historii jeździł po Pruszczu.

        Bezawaryjny, ogrzany, klimatyzowany.
        A wszelkie wypadnięcia z linii to tylko efekt kreciej roboty krasnoludków....

        • 0 0

    • tylko konkurencja - precz z postkomunistycznymi molochami i ich betonowymi prezesami dzialaczami (3)

      buahhahahahah

      free market FOREVER

      • 0 0

      • no to sie doczekales konkurencji (2)

        na 8 lat masz spokoj z konkurencja.

        • 0 0

        • a na rok (1)

          to im się nawet autobusów na gdańskie barwy nie opłacałoby malować... na rok to nie zarobek... przez pierwsze 3 lata to oni będą dokładać do tego żeby dojść do standardów, dopiero kolejne 5 zaczną przynosić zyski...

          • 0 0

          • taa, czyli za 5 lat zaczniemy jezdzic w pozadnym standardzie? niezle rozumowanie.
            leasing, kredyty. znasz te slowa?

            • 0 0

  • prosze uruchomic linie pospieszną na trasie Pruszcz/Gdynia z przystankami Pruszcz,Orunia,PKP Gdańsk,Dolny Wrzeszcz i górny,Oliwa Przymorze Sopot i Gdynia główna cena biletu 4,00zł

    • 0 0

  • cena biletu na wszystkich liniach powinna byc taka sama przez cały rok po 2,50zł za przejazd bez biletów ulgowych(bilety ulgowe skasowac

    • 0 0

  • z uwagi na powyzsze zmiany bedzie nam brakowac dobrze wykonywanywanych usług przez kierowcow zkm. a sytuacja tak i tak powroci do zkmu.

    • 0 0

  • szok jaka beznadzieja

    ciekawe czy pks będzie chonorował ulgi na przejazdy dla uczącej się młodzieży i STUDENTÓW( JEŚLI NIE BĘSDZIE ULG TO DLA MNIE ZADEN BIZNES!!!!) co z biletami metropolitalnymi, które obowiązują i są bardzo wygodne dla pasazerów (teraz dojeżdżając do pracy trasa Pruszcz Gd - Gdańsk Zaspa zmuszona będę do zakupu biletu sieciowego w ZKM oraz miesięcznego w PKS- koszty tych połączeń na pewno będą wyższe niż dotychczasowe 98 zł) i co z biletami sieciowymi semestralnymi które już wykupili pasażerowie - np studenci. NIKT NIE ZWRUCI NAM ZAPŁACONYCH KWOT.

    • 0 0

  • autubus574

    autobus lini574 kursuje z dziecmi między jasieniem a otominem ,tz autobus szkolny, oczywiscie dziś o godzinie 12-41 nieodjechał z otomina do szkoły bo miał jak zwykle awarię!!! niema tygodnia by niebyło awarii

    • 0 0

  • AUTOBUSY

    CIEKAWE JAK TO BĘDZIE,LINIA174 TO TRAGEDIA! SOBOTY I NIEDZIELA NIEMA SIĘ JAK DO DOMU DOSTAC DO OTOMINA.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane