- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (92 opinie)
- 2 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (128 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (230 opinii)
- 4 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (674 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (57 opinii)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (99 opinii)
Konkurencja w komunikacji: nowi przewoźnicy sporo tańsi od ZKM-u
Od nowego roku na 15 gdańskich liniach pasażerów będą wozić PKS Gdańsk i warszawski Warbus. Firmy zaoferowały znacznie niższe stawki niż dotychczasowy przewoźnik - gdański ZKM.
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku rozpisał przetarg na obsługę linii: 117, 122, 126, 143, 171, 174, 205, 207, 209, 232, 255, 256, 574, 622 i N5. Zwycięskie firmy będą woziły pasażerów przez osiem lat, do końca 2016 roku.
Przetarg podzielony został na dwa pakiety. W każdym z nich do walki włączył się dotychczasowy przewoźnik, czyli gdański ZKM. Jednak w obu przypadkach jego oferta była wyraźnie droższa niż konkurentów: proponował odpowiednio 8,59 zł (PKS - 6,52 zł) i 9,29 zł (Warbus - 6,92 zł) brutto za kilometr.
PKS zwyciężając w pierwszym pakiecie zobowiązał się do obsługi linii w kierunku południowym (174, 205, 207, 209, 232, 256, 255, 574, N5). Warbus zgarnął pakiet w stronę północną (117, 122, 126, 143, 171, 622). Podział na pakiety był celowy. Pozwoli to obu firmom dostosować zaplecze np. bazę i zajezdnię do potrzeb swoich tras.
Mimo, że obie firmy wchodzą na gdański rynek już w styczniu, nie od początku będą woziły pasażerów nowym taborem. - Przez pierwsze sześć miesięcy obowiązywania umowy dopuszczamy obsługę autobusami nie starszymi niż z 2000 r. - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM. - Wynika to z tego, że przetarg ogłosiliśmy późno i firmy nie zdążą już zaopatrzyć się w nowe pojazdy.
Nowy tabor może być jednak dostarczony wcześniej niż 1 lipca 2009 r., który jest terminem ostatecznym. Od tego czasu pasażerów mają wozić autobusy nie starsze niż z 2007 roku. Zapewne będą jednak jeszcze nowsze. - Tego rocznika brakuje na rynku, więc najprawdopodobniej nie pozostanie nam nic innego jak kupić nowe z 2009 roku - przyznaje Maciej Rodowski, kierownik działu sprzedaży i marketingu PKS Gdańsk.
By obsłużyć swoje trasy PKS potrzebuje 10 autobusów przegubowych (w tym jeden rezerwowy), 4 krótkich i jednego minibusa. Zanim nie otrzyma nowych pojazdów będzie korzystał z autobusów wypożyczonych. Nie wiadomo jeszcze jakiej marki, jedyny warunek jest taki, że każdy z nich musi być niskopodłogowy. Co ciekawe, tymczasowe pojazdy nie muszą być wymalowane w barwy miejskie.
Jeśli chodzi o planowany zakup, to na razie swoje oferty PKS-owi złożyły Mercedes i Man, ale jak mówi Maciej Rodowski może zjawi się jeszcze jeden oferent.
Flota Warbusa liczyć będzie 7 autobusów przegubowych marki Solaris i 10 dwunastometrowych Solbusów SM 12 lub Solarisów. - Bardzo możliwe, że wyrobimy się w terminie i już od 1 stycznia, najpóźniej 1 lutego, będziemy dysponowali całkowicie nowym taborem - zapewnia Paweł Szymonik, prezes Warbusa.
Co ciekawe, warszawska spółka przez pewien czas zastanawiała się nad kupnem białoruskich Mazów, jednak ostatecznie wycofała się z tego pomysłu.
Bazą dla pojazdów obu firm będzie parking PKS-u, który jego część wydzierżawi Warbusowi.
Opinie (276) 9 zablokowanych
-
2009-01-20 11:34
pks za wczesnie!!
na lini 174,kierowcy niestosuja sie do rozkładu jazdy sa za wczsnie o 2-3 minuty o opoznieniach nie bede pisał gdyz wiemy ze to nie od kierowcy tylko od zwiekszonego ruchu na drodze w okreslonych godzinach,lecz gdy kierowca jedzie za wczesnie!!!jak był zkm kierowca jesli był za wczesnie czekał ta minute lub dwie ,z kolei kierowcy pks-u tego nie robią!!mieszkam 100 metrow od przystanku i zawsze wychodze aby tą minute jeszcze postac lecz juz kolejny raz uciekł mi z przed nosa bo kierowca sie niedostosował do rozkładu !!!!!
- 1 0
-
2009-01-16 17:43
WANDALE
Ja się czasami nie dziwię, że ceny biletów rosną, bo jeśli jadę autobusem lub tramwajem, a tam towarzystwo ma niezły ubaw z wyrządzania szkody publicznej np. psucie drzwi czy wybijanie okien, to takie szkody muszą znaleźć pokrycie np. w wyższych cenach biletów. Więc psujcie dalej....
- 0 0
-
2008-11-17 06:41
barwy zkm... (18)
to dobrze ze barwy nie beda takie jak ma zkm...kolory sa mdle i beznadziejnie dobrane, no i nie ma pomyslu na grafike. moze nowi przewoznicy troszke "zaszaleja" i ozywia monotonne gdanskie ulice kolorami :)
- 0 3
-
2008-11-17 11:58
jest wyraźnie napisane, (1)
że tylko TYMCZASOWE autobusy nie będą przemalowane!!
- 0 0
-
2009-01-15 22:44
wole zeby autobusy mialy jednolite barwy niz zeby to byl jakis festyn cyganskich wozow. zielono biale barwy...:| dziekuje bardzo za takie. wypraly mozgi za duzej liczbie osob i nie przynosza chluby naszemu miastu. a czerwono...ecru? jest calkiem klawe. stonowane, nie krzykliwe. i faktycznie gdanskie lwy moglby sie pojawic tak jak w wa-wie jest syrena.
- 0 0
-
2008-11-17 07:27
. (5)
Solbusa pewnie tez przemaluja :P a gdzie to zapisane jakie barwy ma Gdańsk ? bo ja np powiem ze bialo zielone ma barwy i kto mi udowodni ze tak nie jest ?:>
- 0 0
-
2008-11-17 13:35
. (1)
ale i tak mi nie udzieliliscie odpowiedzi panowie uczeni :) sprawdzam w necie i nic na ten temat nie widze ;] zadnych informacji na stronie gdanska ani z nim powiazanych ;]
- 0 0
-
2008-11-18 07:56
Uczeni wiedzą, że barwy miasta to barwy występujące w herbie ;-)
- 0 0
-
2008-11-17 13:53
bialo-zielone nie, bo sie wiekszosci gdańszczan źle z takim chuliganskim klubem kibiców kojarzy:P (do którego pilka kopana jest najwidoczniej tylko dodatkiem)
a czerwone choćby dlatego, że taki jest herb Gdańska... choc faktem jest, ze przydałaby sie jakaś żywsza ta czerwień, a nie taka blada...i jakąś grafikę lwów gdanskich mogliby strzelić na bokach pojazdów:)- 0 0
-
2008-11-17 09:43
ja ci udowodnie, tumanie (1)
naprawde tak ciezko sprawdzic? zyjesz w tym miescie, wez sie troche rozeznaj, bo wstyd.
- 0 0
-
2008-11-17 11:46
:)
Hehehe.. dokladnie.. ale tak to jest jak ludzie ograniczaja sie wylacznie do krzyczenia i pieniactwa w komentarzach w internecie :) to ich nie rozwija... a dowiedziec sie troche i poczytac zanim sie pokrzyczy - gdzie tam, przeciez internet nie karci za glupote... ;)
oj zycie zycie :)- 0 0
-
2008-11-17 08:53
Eee tam (3)
Najlepsze barwy to miały używane Mercedesy z Berlina...Pamiętacie te grafitowo-żółte przegubowce? Za nic nie wybaczę, że kazano je przemalować na te mdłe nudne barwy kremowo-czerwone blee
- 0 0
-
2008-11-17 10:57
Pzreprowadź... (2)
... się do Berlina.
- 0 0
-
2008-11-17 13:54
(1)
czego chcesz? piękne, dobrze zarządzane miasto...
- 0 0
-
2008-11-17 17:50
z FANTASTYCZNYM transportem publicznym
już nawet mniejsza o barwy
- 0 0
-
2008-11-17 07:17
(3)
Własnie. I takie niestety zostaną. Ten ze zdjęcia srebrny Solbus jest fantastyczny.
- 0 1
-
2008-11-17 09:42
kazde porzadne miasto (2)
pomuje swoje barwy. ale oczywiscie zascianek z Gdanska wstydzi sie czerwieni.
- 1 0
-
2008-11-17 11:45
???? (1)
A gdzie niby się wstydzi?? Przecież to jeden z podstawowych warunków przetargu - barwy miejskie na autobusie!
A może nie czytacie ze zrozumieniem? Bow artykule wyraznie jest napisane ze autobusy TYMCZASOWE moga nie byc w miejskich barwach! Ja rozumiem ze to utrudnia ludziom domyslenie sie czy to autobus Gdanska czy nie, ale z drugiej strony trzeba byc rozsadnym i nie kazac przewoznikowy przemalowywac starszych autobusow wylacznie na kilka pierwszych miesiecy dzialalnosci...- 0 0
-
2008-11-17 12:52
pewnie chodzilo o ludzi komentujacych
ktorzy wstydza sie tych barw.
- 0 0
-
2008-11-17 06:44
to nie zkm ma takie barwy (1)
to miasto ma takowe
- 1 0
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2008-11-16 23:26
???? (20)
ciekawe co z tego wyniknie, jak na razie to szok!
- 0 0
-
2008-11-17 09:41
oszczedzanie na sprzecie (12)
przegladach, naprawach.
beznadziejny komfort jazdy i wypadki.
tylko kto by sie tym przejmowal, skoro kretyni podpisali z firmami umowe na 8 lat?
trzeba byc idiota albo odchodzacym zarzadem miasta, ktory ma "powod", zeby ni z tego, ni z owego dac komus na 8 lat w dzierzawe tyle linii.- 0 0
-
2008-11-17 10:20
Trzeba być idiotą (11)
żeby nie wiedzieć, że konkurencja jest zdrowa, a oszczędności można zrobić dzięki właściwemu zarządzaniu firmą, a poziom usług można sobie zapewnić odpowiednią klauzulą w kontrakcie.
Tym nie mniej kontrakt na 8 lat to idiotyzm.- 0 0
-
2008-11-17 10:57
(9)
robi sie kontrakty maksymalnie 1-roczne i jesli przewoznik nie spelnia standardow, to sie wykopuje z miasta na zbity...
a tak? nawet jesli w umowie okreslono jakiekolwiek standardy, to ich egzekwowanie bedzie pewnie jakims zartem z ludzi.- 0 0
-
2008-11-17 11:41
YntelYgenci (4)
Sami geniusze!!
A Ty mając firmę transportową stanąłbyś do takiego przetargu pewnie? I pewnie podałbyś troszke wyższe stawki, żeby nie wypaść dziwnie?
I na dodatek na pewno dysponowałbyś kilkunastoma NOWYMI autobusami na stanie do obsługi tej lini, a jeśli nie to z miłą chęcią kupiłbyś autobusy po to żeby mieć kontrakt na rok, prawda??
Co za polaczki.. wstyd mi czasami za mój naród...
po to są kontrakt i zapisy i uawgi pasażerów, żeby potem móc w razie rażących niezgodności wykopać przewoznika!
A tak pewnie wolałyś żeby pozostał ZKM? a przy wyższych cenach na dodatek podniesiono ceny biletów?
nie rozumiem.. marudzenie i marudzenie.. :/- 0 0
-
2008-11-17 12:50
problemem wg Ciebie jest ilosc oferentow? (3)
a co, sprawdziles, ilu by bylo przy przetargu na rok?
to co sie madrzysz, yntelygencie?
stanalbym do przetargu i trzymalbym jakosc, a nie podpisal swistek na 8 lat i mial wszystko gleboko. bo ze tak bedzie, to niemal pewne.
jest takie cos jak leasing, wiesz? dotyczy takze taborow, i na nowe, i na stare jednostki.
uwagi pasazerow? buahahahahaha! nie rosmieszaj nas! skad tys sie urwal? z Zapiecka?- 0 0
-
2008-11-17 13:14
(2)
Woli wyjaśnienia jestem pasażerką a nie oferentem:)
Uważam jednak, że przetargi na rok są irracjonalne z tego powodu, że żadnej firmie (podkreślam żadnej) nie będzie się opłacało kupować nowego taboru tylko i wyłącznie na rok czy nawet dwa. Pamiętajmy, że warunki muszą być korzystne nie tylko dla miast ale i dla firmy.- 0 0
-
2008-11-17 22:54
(1)
przeczytala pani, co wyzej napisano? odpowiadala pani na to.
- 0 0
-
2009-01-15 22:38
:| wróżbici
leasing leasingiem ale jesli rok sobie pouzywaja autobusy to potem je oddadza firmie leasingowej, ktora to wystawi je na sprzedaz, tak? i i tak beda musieli doplacic roznice jesli cena sprzedazy nie pokryje sie z cena za jakie byly wziete w leasing. wiec leasingiem prosze tu tak ochoczo nie machac. kontrakt na rok za krotko, na 8 lat to z kolei przegiecie w druga strone. ale w sumie czy do umfy nedzy nie mozemy poczekac zobaczyc jak bedzie? tylko same jasnowidze. ciekawe czemu sobie nie przepowiedzieliscie lepszej przyszlosci zeby sie dorobic wlasnego auta i miec wywalone w zkm? marudza zanim cos sie wydazy. krzywda wielka by sie stala gdyby przyszlo sie powstrzymac od narzekania do czasu kiedy ogarną tabor i zaczna normalnie jezdzic. purwa i przez was stalem sie tez takim interentowym botem co wypisuje calostronne komenty jakbym nie mial nic ciekawszego do roboty. korzystac z zycia, a nie narzekac!
- 0 0
-
2008-11-17 12:52
tak, ale... (3)
jakiej firmi opłacałoby się kupować tyle autobusów na 1 rok?
- 0 0
-
2008-11-17 12:54
takiej, ktora wie, ze bedzie dbac (2)
o jakosc uslug.
- 0 0
-
2008-11-17 13:46
(1)
na zachodzie tak, ale nie badx smieszny, tu jest spora szansa, ze po roku odpadniesz, nawet jesli Twoje uslugi beda znakomite- po prostu trzeba bedzie znajomków wepchnac...i co, zostajesz na lodzie z kilkunastoma rocznymi autobusami...wychodzisz na frajera, mimo, ze świadczonym przez Ciebie uslugom nic nie mozna bylo zarzucic:D
- 0 0
-
2008-11-17 22:55
buahahah!
a co, na 8 lat nie mozna znajomkow wepchnac?
te 8 lat przed czyms chroni? chyba przed kretynska logika.- 0 0
-
2008-11-17 10:56
mozna
ale doswiadczenie uczy nas, ze w Polsce sie tego nie robi, wiec trzeba byc idiota, zeby nazywac idiota kogos, kto to zauwaza.
konkurencja? 8 lat monopolu to jest konkurencja? litosci.- 0 0
-
2008-11-18 10:22
Hmmm
Sami znawcy ;)
A największymi idiotami są ci, którzy wyzywajuą wszystkich od idiotów.
Nie macie pojęcia o niczym pieniacze, a wydaje się wam że wiecie. Coś wiecie, ale chyba nie w tym temacie.
Pozdrawiam.- 0 0
-
2008-11-17 18:49
? (1)
Czyli Zkm nie bedzie obslugiwal te linie ,lecz Pks sie nimi zajmie ? Szczerze,to autobusy Zkm sa ladniejsze i niechcialbym aby Pks byl przewoznikiem linii Pruszczanskich...;/ Zkm jest lepszy...
- 0 0
-
2008-11-18 07:55
Tak. Ikarusy na 207 i 209 to najlepszy tabor, jaki kiedykolwiek w historii jeździł po Pruszczu.
Bezawaryjny, ogrzany, klimatyzowany.
A wszelkie wypadnięcia z linii to tylko efekt kreciej roboty krasnoludków....- 0 0
-
2008-11-17 12:36
tylko konkurencja - precz z postkomunistycznymi molochami i ich betonowymi prezesami dzialaczami (3)
buahhahahahah
free market FOREVER- 0 0
-
2008-11-17 12:51
no to sie doczekales konkurencji (2)
na 8 lat masz spokoj z konkurencja.
- 0 0
-
2008-11-17 15:20
a na rok (1)
to im się nawet autobusów na gdańskie barwy nie opłacałoby malować... na rok to nie zarobek... przez pierwsze 3 lata to oni będą dokładać do tego żeby dojść do standardów, dopiero kolejne 5 zaczną przynosić zyski...
- 0 0
-
2008-11-17 22:56
taa, czyli za 5 lat zaczniemy jezdzic w pozadnym standardzie? niezle rozumowanie.
leasing, kredyty. znasz te slowa?- 0 0
-
2009-01-04 11:26
prosze uruchomic linie pospieszną na trasie Pruszcz/Gdynia z przystankami Pruszcz,Orunia,PKP Gdańsk,Dolny Wrzeszcz i górny,Oliwa Przymorze Sopot i Gdynia główna cena biletu 4,00zł
- 0 0
-
2009-01-04 11:20
cena biletu na wszystkich liniach powinna byc taka sama przez cały rok po 2,50zł za przejazd bez biletów ulgowych(bilety ulgowe skasowac
- 0 0
-
2008-12-30 09:17
z uwagi na powyzsze zmiany bedzie nam brakowac dobrze wykonywanywanych usług przez kierowcow zkm. a sytuacja tak i tak powroci do zkmu.
- 0 0
-
2008-12-18 12:44
szok jaka beznadzieja
ciekawe czy pks będzie chonorował ulgi na przejazdy dla uczącej się młodzieży i STUDENTÓW( JEŚLI NIE BĘSDZIE ULG TO DLA MNIE ZADEN BIZNES!!!!) co z biletami metropolitalnymi, które obowiązują i są bardzo wygodne dla pasazerów (teraz dojeżdżając do pracy trasa Pruszcz Gd - Gdańsk Zaspa zmuszona będę do zakupu biletu sieciowego w ZKM oraz miesięcznego w PKS- koszty tych połączeń na pewno będą wyższe niż dotychczasowe 98 zł) i co z biletami sieciowymi semestralnymi które już wykupili pasażerowie - np studenci. NIKT NIE ZWRUCI NAM ZAPŁACONYCH KWOT.
- 0 0
-
2008-12-08 19:15
autubus574
autobus lini574 kursuje z dziecmi między jasieniem a otominem ,tz autobus szkolny, oczywiscie dziś o godzinie 12-41 nieodjechał z otomina do szkoły bo miał jak zwykle awarię!!! niema tygodnia by niebyło awarii
- 0 0
-
2008-12-08 19:11
AUTOBUSY
CIEKAWE JAK TO BĘDZIE,LINIA174 TO TRAGEDIA! SOBOTY I NIEDZIELA NIEMA SIĘ JAK DO DOMU DOSTAC DO OTOMINA.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.