• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konkurencyjna dla Trójmiasta marina powstanie koło Rewy?

Katarzyna Moritz
1 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Marina miałaby powstać na obecnie podmokłych łąkach, widocznych z lewej strony na zdjęciu.
  • Obecnie są tam pozostałości dawnych kanałów.
  • Pomysł mariny wzorowano na sieci kanałów w Giethoorn w Holandii.

Na terenie historycznych holenderskich kanałów w okolicach Rewy ma powstać marina dla nawet 2 tys. jachtów. Prace mają ruszyć w 2020 roku. Jej powstanie może mieć kolosalny wpływ na rozwój żeglarstwa w naszym regionie.



Czy budowa tej mariny będzie konkurencyjna dla Trójmiasta?

Obecnie w marinach całego Trójmiasta przy Zatoce Gdańskiej i w jej pobliżu (na Martwej Wiśle czy Motławie), jest oficjalnie około 700 miejsc do cumowania jachtów. W planach na najbliższe lata są jeszcze rozbudowy mariny przy ul. Szopy (o 60 miejsc), przy Wyspie Sobieszewskiej (około 150 miejsc) czy w Gdyni przy molo rybackim (120 miejsc). Zaletą marin przy Zatoce jest to, że mogą tam wchodzić duże, niekiedy mierzące nawet 25 m długości żaglowce o dużym zanurzeniu.

Tymczasem nieopodal Trójmiasta, dla obecnie podmokłych łąk wokół Mostów i Rewy, od trzech lat trwają prace koncepcyjne, by powstała olbrzymia marina na 2 tys. jednostek, głównie jachtów turystycznych, o maksymalnej długości do 8 m.

- Budowa tej mariny będzie miała bardzo duży wpływ na całą północną część województwa - podkreśla Marek Lis, inicjator budowy mariny. - Pomysł budowy wziął się z konfliktu z PGiNG, która na tych podmokłych łąkach chciała zbudować kawerny [pojemniki na gaz - red.].
Mieszkańcy postanowili sami wykorzystać ten obszar w pobliżu zatoki, w obawie, by znów nie pojawiły się na niego zakusy w postaci przemysłowych inwestycji. Łąki te są pocięte siecią historycznych kanałów, częściowo zachowanych, pamiętających XVI w., gdyż pierwotnie wykonali je Holendrzy, sprowadzeni w te okolice przez zakonników.

Marina na 260 jednostek w Gdyni z lotu ptaka. Marina na 260 jednostek w Gdyni z lotu ptaka.
Rada programowa, która powstała w sprawie budowy Ekomariny, bo tak nazwano projekt, szukała analogii w Giethorm w Holandii, a nawet w Chinach.

Dlaczego ma to być Ekomarina inna od wszystkich?

- Aby marina powstała w morzu, potrzebne są tony betonu i stali na budowę odpornego i wytrzymałego falochronu. My nie chcemy walczyć z morzem, chcemy wykopać kanał w głąb lądu na 400 m, zakończony śluzą w okolicy ul. Wałowej w Rewie, a za nią, i to niewielkim kosztem, powstanie sieć kanałów o szerokości 6 m i głębokości ok. 1 m - wyjaśnia Marek Lis.

Pomysł mariny koło Rewy wzorowany jest na holendrskich kanałach w Giethoorn.



Twórca pomysłu słusznie podkreśla, że okolice Rewy, Rumi, Wejherowa, Mostów, kompletnie nie są wykorzystane pod względem turystyki wodnej, mimo że są w sąsiedztwie zatoki. W najbliższej okolicy nie ma żadnej profesjonalnej mariny, choć z tego miejsca w ciągu jednego dnia można dopłynąć do jednego z ośmiu wybranych portów i przystani leżących w promieniu Zatoki Puckiej, na Półwysep Helski, czy nawet do Gdyni, gdzie można spędzić parę godzin i wrócić.

Marina przy ul. Szafarnia w Gdańsku na ponad 60 miejsc będzie przedłużona do ul. Szopy na kolejne 60 miejsc.  Na ponad 100 miejsc jest też w Gdańsku marina w Górkach Zachodnich. Marina przy ul. Szafarnia w Gdańsku na ponad 60 miejsc będzie przedłużona do ul. Szopy na kolejne 60 miejsc.  Na ponad 100 miejsc jest też w Gdańsku marina w Górkach Zachodnich.
- Mazury - tradycyjne miejsce wypoczynku warszawiaków, mogą zostać zmienione na tereny położone w naszej gminie. Morze jest ciekawsze pod względem korzystania z jachtów i do tego większość budowanych jednostek spełnia wymogi żeglugi na naszym akwenie (na jachtach sypia się zwykle tylko w sezonie letnim, zaś wiosną i jesienią śpi się w pensjonatach, bo wygodniej, a pływa się za dnia na łodziach). Dzięki temu wydłużyłby się też u nas sezon turystyczny, bo żegluje się od maja do października - podkreśla Marek Lis.
Budowa mariny wstępnie ma pochłonąć 100 mln zł. W projekt zaangażowała się w gmina Kosakowo, która przygotowuje koncepcje mariny i zabezpieczyła wstępnie fundusze w wieloletniej prognozie finansowej na uruchomienie projektu.

Środki mają być pozyskane między innymi z funduszy unijnych i z Urzędu Marszałkowskiego.

Marina na ponad 100 miejsc przy molo w Sopocie. Marina na ponad 100 miejsc przy molo w Sopocie.
- Jest obecnie 81 właścicieli tych gruntów. Będą one podzielone na mniejsze działki i sprzedane. Uzyskane w ten sposób fundusze będzie można przeznaczyć na sfinansowanie własnych inwestycji, związanych z powstającą bazą żeglarską, np. na budowę pensjonatu, baru, czy przeznaczyć odcinek należącego do niego nabrzeża na cumowisko - wyjaśnia Lis.
Jeszcze w tym roku ma być wykonana ewidencja geodezyjna i wykup od melioracji istniejących kanałów, co spowoduje, że gmina Kosakowo będzie ich właścicielem. Gmina w ramach projektu poszerzy do sześciu metrów wszystkie tory wodne oraz przejmie od każdego właściciela pas o szerokości sześciu metrów od brzegu z uznaniem służebności tego terenu. Powstaną tam trasy spacerowe i ścieżki rowerowe do wspólnego użytkowania dla żeglarzy i turystów.

Wizualizacja nowej mariny na 120 jachtów, która ma powstać przy molo rybackim w Gdyni. Wizualizacja nowej mariny na 120 jachtów, która ma powstać przy molo rybackim w Gdyni.
Co ważne dla mieszkańców Trójmiasta, trzymanie w tej marinie własnej jednostki wiązałoby się nie tylko ze stosunkowo niedługą wyprawą do niej, ale też z zakładanymi mniejszymi niż w Trójmieście kosztami zimowania, za które w Gdyni należy zapłacić ok. 6 tys. zł rocznie.

Opinie (186) 8 zablokowanych

  • (4)

    Powiedzenia z dojazdem. Na dzień dzisiejszy już przepustowość drogi na Rewe z Gdyni to jest masakra. ..nie mówiąc o wakacjach.

    • 30 3

    • Drogi (1)

      Rozwój super,budowa mariny tylko trzeba pomyśleć o dojeździe do Rewy.Są dni że nawet zimą jest korek sięgający od ronda na pogórzu górnym do urzędu w Kosakowie.Gminy ościenne powinny współpracować,planować,patrzeć troche dalej a nie tylko na swój czubek nosa.

      • 10 1

      • Wystarczy czteropasmowa kwiatkowskiego

        do dąbka i alternatywna droga dla Pogórze Kosakowo

        • 1 4

    • Jak się nie podoba...

      to zawsze może pan kapitan zamieszkać przy obwodnicy np. szadółki, !

      • 2 4

    • Ekomarina

      Główny dojazd do Ekomariny ma być od strony Rumi i drogi na Puck do EDF Dalej pieszo lub rowerem Pozdrawiam sąsiada

      • 0 3

  • jasne (1)

    w połowie upadłość co pociągnie podwykonawców do bankructwa.
    na 100% taki artykuł powstanie za ok 2 lata. przecież od razu widać czym to śmierdzi....

    • 14 5

    • Ekomarina

      Ten projekt jest w dużym stopniu złodziejoodprny i dlaatego tak długoto trwa .
      Przypomnę Gmina nie kupuje gruntów od rolników ani ich nie wywłaszcza z ojcowizny Gmina ma mieć pożytki z turystyki i podatków od nieruchomości Pozdrawiam

      • 1 5

  • (2)

    A jak się to ma do planowanego zakazu ruchu żaglówek i motorówek w tym rejonie? Obok rezerwat Beka. Wątpię aby cokolwiek się udało, bo Polacy nie lubią jak się coś tworzy. Wolą się kisić w niczym nie mąconej zarastającej "naturze", która rzekomo jest ostoją ciszy dla .... no właściwie nie wiadomo.

    • 20 5

    • Nie wiem ale się wypowiem...

      • 1 2

    • Ekomarina

      Brawo My to samo zauważyliśmy Przykład REZERWAT Mechelińskie Laędzy Rewą a Mechelinkami Zarósł w pis...... a ptaki już tam nawet nie próbują lądować To taki papierowy rezerwat z usuniętymi ludźmi z tego terenu , na siłę wywłaszczonymi Skutek krzaki i zarośla beż życia Nie chcemy by to samo zdarzyło się na terenach naszej mariny

      • 0 6

  • Dwie sprawy (2)

    1) Rewa znajduje się praktycznie w Trójmieście, na pewno można ją wliczyć do aglomeracji gdańskiej.
    2) Nie nazwałbym tego konkurencją - raczej uzupełnieniem kompleksowej oferty naszego regionu.

    • 23 7

    • dokładnie

      • 4 6

    • Ekomarina

      Ten program jest ponadregionalny i wielo funkcyjny Poza funkcją mariny obszar ten ma być pośrednio zbiornikiem retencyjnym dla wód opadowych dla Rumi i Chyloni na szas ulew i cofki na bałtyku Dziekuję za zrozumienie tematu

      • 1 4

  • Niech powstaje

    • 14 7

  • Tam jest rezerwat Beka (2)

    O jakich "podmokłych łąkach" mowa?

    • 26 5

    • Ekomarina

      Rezerwat Beka jest już poza naszą gminą w gminie Puck Najłatwiej określić go na południe od ulicy Wałowej około 400 metrów od brzegu Pozdrawiam

      • 0 5

    • Nie tylko Rezerwat Beka ale również składowisko żużlu i popiołu z Elektrocieplowni😥. Ciekawe plany ale jakim kosztem, prawda?

      • 2 0

  • taaaa 81 właścicieli i na pewno się zgodzą! (1)

    baju baju będzie gorzej niż przy budowie dróg i nie podchodzi to raczej pod spec-ustawę

    • 20 1

    • Ekomarina

      To rolnicy cisną by te łąki wreszcie im przynosiły profity Na razie tylko podatki Mało tego wszyscy wyrazili chęć przystąpienia do projektu Namawialiśmy nawet by wątpiący zrezygnowali bo zawsze to fajniej jak jakiś dziki zakątek się znajdzie na tym terenie Pozdrawiam

      • 2 5

  • Czy zrobiono analizę nawigacyjną ,symulację komputerową użytkowania ew. przystani czy to typowy temat medialny?

    • 11 2

  • W Rumi jest " Port Rumia" (1)

    W Wejherowie podobno molo będzie.

    • 22 2

    • a w bolszewie budowany będzie Terminal kontenerowy, wiekszy niż DCT.

      • 3 0

  • (3)

    To tak, żeby korki na estakadzie przypadkiem nie zmalaly.

    Poza tym, czy nie starczy już tego betonu wszędzie? Warto zostawić choć trochę zieleni.

    • 14 5

    • wyjdz z piwnicy

      idzie wiosna to i zielono będzie

      • 1 2

    • Ekomarina (1)

      Brawo o tym samym myslimy żadnych betonów

      • 1 3

      • Wiec drogi dojazdowe tylko utwardzone ?

        czy moze pokusic sie na troche betonu ?? pozatym w trakcie budowy budynkow , musza wjechac ciezkie Trucki z materialami budowlanymi ...
        Na filmikach widac , ze sam pan mial problemy z przejechaniem przez bloto ?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane