• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konserwatorskie weto ws. parkingów podziemnych w Gdańsku

Ewelina Oleksy
17 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Planowane zagospodarowanie terenu przy Podwalu Staromiejskim, już po wybudowaniu podziemnego parkingu kubaturowego. Planowane zagospodarowanie terenu przy Podwalu Staromiejskim, już po wybudowaniu podziemnego parkingu kubaturowego.

Zakaz badań archeologicznych na Targu WęglowymPodwalu Przedmiejskim. Zakaz badań, wycinki drzew i demontaż pomnika "Tym, co za polskość Gdańska" na Podwalu Staromiejskim - pomorski wojewódzki konserwator zabytków wydał pierwsze decyzje dotyczące budowy podziemnych parkingów w Gdańsku i de facto zablokował wzbudzającą kontrowersje inwestycję. Jej inwestor już zapowiada, że będzie składał odwołania.



Jak oceniasz decyzje konserwatora zabytków ws. parkingów ?

Pomorski wojewódzki konserwator zabytków wydał pierwsze decyzje w sprawie wielopoziomowych parkingów podziemnych, których budowę w historycznym Śródmieściu planują władze Gdańska.

Jedna z lokalizacji - ta przy Podwalu Staromiejskim - wzbudzała sprzeciw mieszkańców i miejskich aktywistów, którzy wspólnie apelują do władz Gdańska o wstrzymanie inwestycji. Jednym z powodów jest to, że wymagałaby wycinki wielu drzew w Śródmieściu. Ostatnio do urzędu wpłynęła petycja przeciwko budowie parkingu pod Podwalem Staromiejskim, pod którą podpisało się prawie 600 osób.

Konserwator wydał kilka zakazów ws. parkingów



Teraz wojewódzki konserwator zabytków, Igor Strzok, wydał decyzje, które zapewne ucieszą protestujących mieszkańców. W przeciwieństwie do władz Gdańska.

Igor Strzok, pomorski wojewódzki konserwator, zabytków wydał pierwsze decyzje ws. parkingów podziemnych w Gdańsku. Igor Strzok, pomorski wojewódzki konserwator, zabytków wydał pierwsze decyzje ws. parkingów podziemnych w Gdańsku.
- Konserwator nie pozwolił na badania archeologiczne na Podwalu Przedmiejskim. Odmówiliśmy także zgody na badania oraz wycinkę drzew i demontaż pomnika "Tym, co za polskość Gdańska" przy Podwalu Staromiejskim. Konserwator nie pozwolił także na badania archeologiczne na Targu Węglowym - wylicza Marcin Tymiński, rzecznik wojewódzkiego konserwatora zabytków. - Uzasadniając wszystkie decyzje, konserwator wziął pod uwagę wątpliwości, m.in. jak tak wielka inwestycja w centrum Głównego Miasta wpłynie na okoliczne zabytki. Nie wiemy też, jaki wpływ będzie miała na poziom wód gruntowych, których to wahania najprawdopodobniej doprowadziły do spękań w bazylice św. Mikołaja - podkreśla.
W czterech nowych lokalizacjach miało powstać 1,2 tys. nowych miejsc parkingowych. Decyzje konserwatora zabytków sprawiają, że budowa 700 z nich staje pod dużym znakiem zapytania. W czterech nowych lokalizacjach miało powstać 1,2 tys. nowych miejsc parkingowych. Decyzje konserwatora zabytków sprawiają, że budowa 700 z nich staje pod dużym znakiem zapytania.

Zielone światło dla parkingu przy Długich Ogrodach



Konserwator nie zgłosił natomiast żadnych zastrzeżeń co do planowanej budowy naziemnego parkingu piętrowego przy ul. Długie Ogrody.

- Archeolodzy będą mogli prowadzić badania na terenie inwestycji przy ul. Długie Ogrody w Gdańsku - informuje Marcin Tymiński.
  • Tak miałby wyglądać parking wielopoziomowy przy ul. Długie Ogrody. Mają tu powstać miejsca dla 493 samochodów.
  • Tak miałby wyglądać parking wielopoziomowy przy ul. Długie Ogrody. Mają tu powstać miejsca dla 493 samochodów.

Mieszkańcy Śródmieścia i aktywiści zadowoleni



Miejscy aktywiści ze stowarzyszenia FRAG, zaangażowani w sprawę, nie kryją radości z takiego obrotu sprawy.

-To jest zdecydowanie bardzo dobra wiadomość! I w zasadzie jedyna słuszna decyzja, jaką mógł podjąć pomorski wojewódzki konserwator zabytków. Za decyzję tę w imieniu swoim i okolicznych mieszkańców pozostaje nam bardzo gorąco podziękować - komentują przedstawiciele FRAG.

Wykonawca inwestycji będzie składał odwołania



Parkingi podziemne w Gdańsku mają powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Miasto podpisało umowę z inwestorem i wykonawcą na 40 lat. Ten już zapowiada, że będzie się odwoływał od decyzji konserwatora.

Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska. Nawet jeśli nie powstaną planowane parkingi podziemne, które miasto chce wybudować w partnerstwie z firmą Immo Park, kierowcy wciąż będą dysponować 2 tys. miejsc na obrzeżach Śródmieścia.
Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska. Nawet jeśli nie powstaną planowane parkingi podziemne, które miasto chce wybudować w partnerstwie z firmą Immo Park, kierowcy wciąż będą dysponować 2 tys. miejsc na obrzeżach Śródmieścia.

- Obecnie zapoznajemy się z uzasadnieniem wydanych decyzji i trwają procedury odwoławcze w sprawie decyzji, które zostały doręczone inwestorowi, co nie miało miejsca w odniesieniu do wszystkich wymienionych w komunikacie PWKZ. Na pewno zaskoczeniem jest decyzja Wojewódzkiego Konserwatora w odniesieniu do inwestycji na Podwalu Przedmiejskim: teren ten stanowi teraz nieużytek, jest wygrodzony, niedostępny dla mieszkańców. Wniosek odnosił się do przeprowadzenia badań archeologicznych na tym terenie, których przeprowadzenie niosło by za sobą walory poznawcze, cenne dla podmiotów zainteresowanych historią miasta, jak i dla samych mieszkańców, którzy powinni mieć wiedzę o tym, co znajduje się w ziemi w pobliżu ich miejsca zamieszkania - mówi Marcin Podlecki, prezes zarządu Immo Park sp. z o.o.
Proszone o komentarz władze Gdańska nie zajmują stanowiska w tej sprawie.

- Miasto nie jest stroną postępowania z PWKZ, stąd stanowisko zajmuje zainteresowany, czyli inwestor - koncesjonariusz - wskazuje Joanna Bieganowska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Miejsca

Opinie (307) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Bardzo dobra decyzja. Z ścisłego centrum należy wywalać samochody a nie je ściągać. Do tego miasto powinno wprowadzić tam strefy bez możliwości wjazdu samochodem spalinowym. Wyremontować uliczki i chodniki by starówka miło się spacerowało a nie przepychało przez tłum puszek.

    • 89 10

    • Wywalac i tworzyć strefy

      Wszystko ok. tylko natura nie znosi próżni i już dziś Gdańsk ma 3 centra (Sródmieście, Wrzeszcz, Oliwa) i bynajmniej Śródmieście nie jest najważniejszym...
      Przez taka politykę ludzie nie będą jeździć do Śródmieścia, pojadą tam gdzie im wygodniej...Na Głównym mieście bedą tylko turyści

      • 0 1

    • Główne miasto to nie tylko szkatułka. To najzwyklejsza i niemała dzielnica mieszkaniowa.

      Tak została zaprojektowana, tak wykonana i długo tak funkcjonowała. Aż pewnego razu wyrzucono stąd wszystkie usługi podstawowe i zastąpiono je knajpami. Bo p. A. miał chorą wizję. Zresztą ulicę Grunwaldzką we Wrzeszczu też zniszczył.

      • 0 0

  • (2)

    Wiele decyzji konserwatora wojewódzkiego ma za zadanie blokować inwestycje w Gdańsku, niż dbać o jego zabytki, ale w tym wypadku się zgadzam, choć nie ze względu na mieszkańców.

    Wielkie parkingi w centrum to zaprzeczenie idei "miasta dla ludzi" oraz ograniczania ruchu samochodowego. Zamiast wydawać setki milionów na te obiekty, lepiej przeznaczyć tę kwotę na rozszerzenie oferty komunikacji zbiorowej oraz przekształcanie ulic w aleje/bulwary pełne zieleni.

    • 86 9

    • (1)

      ... " Blokować inwestycje w Gdańsku " ... ? Które ?

      • 3 2

      • Wyimaginowane.

        • 1 1

  • kolej na władze Gdańska (3)

    Teraz władze Gdańska powinny unieważnić umowę na budowę parkingów. Inwestor nie uzyskał niezbędnych do rozpoczęcia budowy zgód. Tylko czy są takie zapisy w umowie? W umowie Miasto ma przekazać inwestorowi grunt i dołożyć do inwestycji 40 mln zł. Inwestor ma czerpać zyski z parkingów przez 40 lat. Jak teraz zachowa się nasza gdańska władza?

    • 56 3

    • Jak to jak

      Będzie kwik o łamaniu demokracji.

      • 20 2

    • dobry interes, ale dla kogo?

      40 mln miasto ma dać inwestorowi?! Skandal! A on ma czerpać zyski z parkingów przez lat 40?!
      To świetny dla inwestora interes ..! Nie dla nas.

      • 14 1

    • Umowa przewiduje także likwidację kilkuset istniejących miejsc parkingowych. O tym pisano kilka miesięcy temu.

      • 2 0

  • brawo, konserwator!

    nareszcie ktoś myślący

    • 65 12

  • Dobra decyzja

    Popieram z Wrzeszcza Dolnego.

    • 41 6

  • właściciele hoteli zaskarżą do UE (3)

    jak można im odbierać miejsca parkingowe dla gości. To jest przecież kpina z partnerstwa publiczno prywatnego. Miasto parkingi goście kasa w mieście.

    • 4 44

    • no to już tłumaczę ironię (2)

      frajerzy czyli mieszkańcy gdańska sfinansujemy parking a hotelarz będzie kasował gości za miejsce parkingowe. Odpali miastu kilka złotych za miejsce miesięcznie. Wy naprawdę myślicie ze to dla was te parkingi?

      • 15 0

      • Na tym polega biznes (1)

        Że musisz na nim zarobić i to jest oczywiste a nie obrzydliwe.
        Skoro jest to tzw. "Partnerstwo publiczno- prywatne" to rozumiem, że obie strony mają w przedsięwzięciu jakiś interes, prywaciarz - zysk a miasto korzyści publiczne (zapewnienie miejsc parkingowych, wybudowanie ich za prywatna kasę).

        • 0 2

        • Miasto ma zlikwidować połowę parkingów naziemnych, żeby tylko prywaciarz miał zysk. Tak na 20-30 lat.

          • 5 0

  • Parkingi Podziemne powinny powstawać, częściej niż naziemne. (1)

    (A ten pomnik by tam wrócił, takze bym nie chcial by znikną!)

    • 15 35

    • W jakiej to mowie?

      Bo raczej nie po polsku...

      • 5 1

  • Podwale Staromiejskie - doskonałe wieści

    nie dla wtłaczania do Śródmieścia i na Główne Miasto setek aut, które zakorkują tą dzielnicę jak w czasie świątecznych wyprzedaży w koło centrów handlowych. To nie jest rozwiązanie. Targ Drzewny, Wapiennicza, Rajska i inne ulice stoją wówczas kompletnie, a oni jeszcze parking na kilkaset aut chcieliby tam wcisnąć. Absurd.

    • 58 6

  • To się teraz zacznie klangor o demokracji, konstytucji i wrednym pisowskim rządzie (2)

    Tym bardziej, że znając gdańską specyfikę pewnie już pod stołem były zaawansowane ustalenia co do tych parkingów a tu lipa.

    • 58 9

    • Podobnie bylo z Westerplatte

      Urzędnicze kwiczenie na całą Europę.

      • 10 3

    • Ooo ....słuchacz starego satyra Michalkiewicza.

      • 1 0

  • dlatego omijam Stare Miasto bo nigdy nie ma gdzie zaparkować (9)

    Z drugiej strony na Starym Mieście w ogóle nie powinny poruszać się samochody, powinien być duży parking tuż obok, na którym będą mogli parkować i turyści i mieszkańcy.

    • 41 11

    • pomyliłeś Stare Miasto (1)

      z Głównym Miastem, ale na SM też jest lipa w weekend a im bliżej Długiej, tym gorzej. SM ma pełne ręce roboty, a skutki tych interwencji są mierne, ludzie i tak "nie wiedzą" jak się zachować, muszą zaparkować, nie ma, że Zakaz itp

      • 7 1

      • To nie ludzie

        To bydło.
        Nieraz i nie dwa krążyłem szukając miejsca postojowego w pobliżu SM i GM. I co? Dla chcącego nic trudnego. Rodzinę można wyrzucić blisko celu a samemu jechać zaparkować.
        Ludzie obecnie są tak roszczeniowi i pretensjonalni że aż żal.d ściska.
        A co do.decyzji konserwatora, to chyba pierwszy raz się z nim zgadzam i jego decyzją...
        Ludzie i tak by nie parkowali tam, bo o zgrozo trzeba zapłacić...

        • 10 0

    • (5)

      a co nie ma dużych parkingów? są puste. chętnych nie ma na parkowanie

      • 12 1

      • (4)

        Gdzie? Forum zapchane? Ten przy wjeździe na Rajska zapchane, pod Madison em też. Gdzie mogę legalnie i komfortowo zaparkować, cena nie gra roli? Pytam szczerze, nie znam jeszcze tak dobrze Gdańska.

        • 2 7

        • (1)

          Na jana z kolna zawsze są miejsca.

          • 12 0

          • Za daleko

            Bedzie dobry dla Młodego Miasta, jak powstanie

            • 0 1

        • Jeszcze krewetka + powstaje parking przy Urzędzie Wojewódzkim na prawie 500 aut

          • 6 0

        • Możesz zaparkować na parkingu piętrowym przy pętli autobusowej przy ul.Jana z Kolna.

          • 6 0

    • Nie trzeba sie wszedzie pchac autem

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane