• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrola miejskich autobusów. Co czwarty z usterką

Maciej Korolczuk
9 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
O działaniach inspektorów WITD poinformowali w piątek nasi czytelnicy. O działaniach inspektorów WITD poinformowali w piątek nasi czytelnicy.

Inspekcja Transportu Drogowego skontrolowała ponad 30 autobusów komunikacji miejskiej w Gdańsku. Niemal co czwarty z nich posiadał poważne usterki, m.in. skrzyni biegów, układu chłodzenia czy wycieki oleju silnikowego. Zatrzymano osiem dowodów rejestracyjnych, a w przypadku dwóch pojazdów wydano nakaz zjazdu do zajezdni. Pozytywnie wypadła za to kontrola ogumienia. Według inspektorów autobusy są właściwie przygotowane do nadchodzącej zimy.



Czy zgłaszałe(a)ś kiedykolwiek potrzebę kontroli technicznej autobusu?

Inspektorzy pojawili się na trzech pętlach autobusowych (we Wrzeszczu, Oliwie i Nowym Porcie) w piątek rano. Kontrola potrwała cztery godziny i dotyczyła głównie stanu technicznego pojazdów komunikacji miejskiej. Jak informuje GITD, działania prowadzone były w trybie "akcyjnej kontroli uproszczonej", co oznacza skrócenie czasu trwania inspekcji pojazdu do niezbędnego minimum, tak aby nie powodować zakłóceń w kursowaniu autobusów.

- W wyniku prowadzonych działań, inspekcji poddane zostały 33 autobusy - informuje GITD w Gdańsku na swojej stronie internetowej. - W ośmiu przypadkach kontrole wykazały nieprawidłowości dotyczące stanu technicznego. Z powodu stwierdzonych usterek zatrzymano w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) dowody rejestracyjne tych autobusów. Dodatkowo w dwóch z ośmiu przypadków nie zezwolono na dalsze prowadzenie przewozów na linii, wydając kierowcom nakaz zjazdu do miejsca garażowania lub serwisowania pojazdów, celem niezwłocznego usunięcia usterek.
  • Kontrole przeprowadzono w 33 autobusach. W co czwartym stwierdzono nieprawidłowości, m.in. wycieki płynów eksploatacyjnych.

Jak czytamy, we wszystkich przypadkach stwierdzono naruszenie przepisów dotyczących ochrony środowiska poprzez wycieki płynów eksploatacyjnych z silnika lub połączenia silnika ze skrzynią biegów. W dwóch przypadkach nieszczelności i związane z tym wycieki stwierdzono w układach chłodzenia silnika. W jednym przypadku inspektorzy stwierdzili niesprawne zawory bezpieczeństwa systemu awaryjnego otwierania drzwi bocznych (w każdych z trzech drzwi).

- Niemal 25 proc. skontrolowanego taboru posiadało usterki zaliczane do kategorii "poważne". Dwa autobusy wyłączono z obsługi linii. Pozytywnym jest to, iż w żadnym z kontrowanych autobusów nie stwierdzono usterek niebezpiecznych, które stwarzałyby bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz bezpieczeństwa pasażerów. Inspektorzy zwracali także baczną uwagę na stan ogumienia autobusów. Przekazane przez kontrolerów wnioski wskazują, że w tym zakresie tabor przewoźników jest dobrze przygotowany do nadchodzącego okresu zimowego, gdzie stan ogumienia w przypadku występującej śliskości nawierzchni będzie jednym z głównych czynników warunkujących bezpieczeństwo przewozów - podkreślają inspektorzy.

Kontrole autokarów



Potrzebę kontroli autokaru można zgłaszać do Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego faksem na nr 58 524 12 92, e-mail: sekretariat@witd.gdansk.pl lub za pomocą formularza kontaktowego na stronie internetowej: www.witd.gdansk.pl

Z uwagi na konieczność zaplanowania kontroli ITD apeluje, aby zgłoszenia były wysyłane z co najmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem. Zgłoszenie powinno zawierać miejsce, datę i godzinę wyjazdu oraz numer kontaktowy. Kontrole realizują również właściwi miejscowo policjanci Wydziału Ruchu Drogowego po wcześniejszym telefonicznym uzgodnieniu.

Ponadto autobus można sprawdzić we własnym zakresie na internetowych stronach Ministerstwa Cyfryzacji poprzez e-usługę "Bezpieczny Autobus". Na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów uzyskamy informację, czy autokar ma ważne badanie techniczne oraz ubezpieczenie OC i czy jest dopuszczony do ruchu. Aby uzyskać dostęp do informacji o autokarze na stronie serwisu www.bezpiecznyautobus.gov.pl, należy podać jego numer rejestracyjny.

Opinie (224) ponad 20 zablokowanych

  • W Gdańsku autobus złom, tramwaj złom, ulice z dziurami zwłaszcza na stogach. W Gdyni super autobusy, mili kierowcy tylko pozazdrościć

    • 2 2

  • Idą święta - kiedy trzepanie trolejbusów??

    Nie przypominam sobie by taka akcja / sprawdzanie stanu technicznego dotyczyło kiedykolwiek trolejbusów.
    Jako pasażer wielokrotnie czułem i widziałem jak trajtek nawet ten z najnowszych w trakcie hamowania gwałtownie skakał do przodu. Takiego zachowania w trakcie podróży zwykłym autobusem nigdy nie zaobserwowałem, co najwyżej dźwięk działającego układu ABS.
    Stan i działanie ukł, hamulcowego to kluczowy element w kwestii bezpieczeństwa podróżnych - dziwi mnie że do tej pory nikt nie zauważył powyższego.

    • 1 0

  • (2)

    Ikarusami się jeździło i wszyscy żyli. Wyciek to norma, gdy samochód pracuje, a nie stoi dla ozdoby pod daszkiem.

    • 18 10

    • wyciek to norma ???? (1)

      w starych sztruclach ( co niemiec płakał jak sprzedawał ) to tak

      • 2 0

      • Lepsze autobusy od Niemca niż te wasze badziewne nóweczki, które po kilku latach potrafią się rozpaść.

        • 0 0

  • Co ma piernik do wiatraka?

    Z zalaczonych zdjec nic nie wynika...

    • 2 1

  • Motocykliści dziękują

    To jest niestety śmiertelne zagrożenie dla każdego jeżdżącego jednośladem.

    Najwięcej nakapanego oleju jest zawsze na skrzyżowaniach (gdzie samochody stojąc spędzają dużo czasu), oraz za dziurami (gdzie wycieki spływają z jakiś osłon).
    Są to też bardzo niebezpieczne miejsca dla jednośladów, bo hamując do skrzyżowania czy odzyskując stabilność po przejechaniu dziury, taka śliska plama oleju (zwłaszcza w połączeniu z mżawką), to śmiertelne niebezpieczeństwo.

    • 0 1

  • No kto by się spodziewał ... (2)

    Myślałem, że wszystko jest cacy, a tak serio koła już mają dość w niektórych autobusach

    • 22 14

    • (1)

      Ktore konkretnie? W ktorych wozach?

      • 2 2

      • No w tych takich no..

        • 2 0

  • (1)

    a może by tak wielcy z Pomorza czyli Kanthak i Płażyński, którzy teraz na salonach warszawskich goszczą coś poradzili w tej sprawie? w gębach są mocni więc czas na czyny

    • 0 1

    • aby nie pytać tych którzy biorą za to kasę co miesiąc

      w zastępstwie zapytaj o opinię w meczecie, w ośrodku zdrowia i w kółku emerytów.

      • 0 0

  • Przykro, że takimi złomkami czasami wozi sie pasażerów (27)

    • 144 18

    • A co dopiero transportery z budowlańcami z Kaszub, te się na rdzy i farbie trzymają o_O (3)

      • 6 2

      • (1)

        A ty dzbanie z jakiej wiochy wyemigrowałes do Trójmiasta?

        • 2 2

        • A Ty garze chyba że Śląska przyjechałaś..

          • 0 1

      • akurat zaradni Kaszubi mają zabezpieczone podwozia

        • 0 2

    • czasami?

      wygląda na to, że często, a nie czasami...

      • 0 0

    • Gdyby przeprowadzili kontrolę w Gdyni zatrzymali by 100% dowodów rejestracyjnych! (8)

      • 10 26

      • Na pewno (3)

        Szczególnie w nowych Manach z 2019 zabrali by papiery. Ale tak serio to Volvo na pewno by nie przeszło kontroli

        • 5 1

        • Volvo już nie jeździ. (2)

          • 0 0

          • (1)

            Ooo już skontrolowali

            • 2 1

            • GAiT kupił.

              • 1 0

      • OJ tylko ze 50% by zatrzynali , bo cięzko było by zatrzymać 55 dowów rejestracyjnych nowych MAN-ów ktore co wyjechały z fabryki

        • 2 0

      • (1)

        Gdynia mocno dba o swoja komunikację.

        • 14 2

        • to głupi trol od białe jest czarne

          ignoruj biednego kalekę

          • 7 1

      • 110%*

        • 13 4

    • Eee słabi ci sprawdzacze

      • 0 0

    • Skontrolujcie Bieda-Diesle (1)

      osobówki - które dymią przy przyspieszeniu jak ruska lokomotywa - wszystkim im powinni zabrać dowody rejestracyjne. Za kilkja(nascie) lat wszyscy będziemy przez te złomy chorowali, bo wszyscy to wdychamy....

      • 12 6

      • bieda-diesle

        A autobusy t o co.Mn.linia 283.

        • 0 0

    • Mnie najbardziej w tym wszystkim kierowców szkoda. (6)

      Na kogo spada odium za korki, remonty, opóźnienia, niesprawne pojazdy, awarie na trasach...? Na nich.

      • 35 4

      • ja bym rozszerzył, wszystkich ludzi pracy w Polsce szkoda (2)

        a najbardziej szkoda gdy jedni na drugich plują jadem jak piszesz a nie rozumieją, że walczą sami ze sobą, zamiast z prawdziwym wrogiem

        • 8 2

        • Z prawdziwym wrogiem? Reptalianie w USA mieszkają :-D (1)

          • 3 4

          • prawdziwym wrogiem jest niekompetencja rządzących

            populizm i parada życiowych nieudaczników próbujących szczęścia w partiach politycznych

            • 3 3

      • (2)

        Jeszcze odjazdy przed czasem

        • 2 16

        • Chciałbym żeby były przed czasem, niż dziesięć minut po czasie.

          • 1 1

        • To spoznione poprzednie. ZTM tak ustawia czasy ze nie da sie byc przed czasem

          • 8 1

    • To niebezpieczne (2)

      Nie przykre

      • 16 8

      • już nie bo po kontroli wiadomo, które naprawić (1)

        i będzie super bezpiecznie

        • 5 7

        • Powinni sprawdzać wyrywkowo co 10 pojazd na drodze.

          A nie tylko autobusy.

          Pełny przegląd z jakimś mobilnym podnośnikiem....
          Przy czym z marszu bez badania powinni zatrzymywać dowody + 1k mandatu, za źle ustawione światła. Jak kierowca jest d**ilem i raz na pół roku nie poświęci 5 minut na taką czynność, to nie powinien jeździć wcale.

          Większość wypadków jest własnie z powodu złego stanu technicznego samochodu - nie z nadmiernej prędkości, nie mieliście fizyki w ogólniaku?

          Nadmierną prędkość można podać _TYLKO_ przy porównywaniu kilku sprawnych samochodów tego samego modelu na tych samych oponach i przy tych samych warunkach pogodowych oczywiście.

          Jeden Passat przejechał zakręt, bo był zadbany - drugi nie przejechał, bo miał stare opony i wybite zawieszenie.

          Rzeczywiście, prawdą jest, że kierowca nie dostosował prędkości do warunków panujących na drodze _ORAZ stanu_ swojego auta.

          Sama 'nadmierna prędkość' to bajka, którą karmią frajerów.

          • 6 6

  • (3)

    Lepiej chyba dojechać nawet lekko zepsutym autobusem niż godzinę czekać na następny

    • 11 21

    • w kokoszkach jechał taki co miał lekko zepsute opony (1)

      • 1 0

      • Wystrzał opony był spowodowany przeciążeniem autobusu.

        • 1 0

    • sam jesteś

      '' lekko zepsuty ''

      • 1 0

  • To wynik kupowania złomu z Niemiec.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane