• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersje wokół castingu na gdańskiego TikTokera

Ewa Palińska
8 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Czy agencja Personal PR legalnie zdobywała zlecenia na usługi świadczone gdańskiemu magistratowi? Radni PiS mają co do tego wątpliwości, o czym poinformowali podczas konferencji prasowej.

Czy Gdańsk faworyzuje jedną z agencji PR, udostępniając jej poufne informacje, które ułatwiają wygranie organizowanych przez miasto przetargów i formułuje wymagania przetargowe w taki sposób, aby ograniczyć liczbę innych oferentów? Tak mocne zarzuty pod adresem magistratu wysunęli radni miasta Gdańska z klubu Prawa i Sprawiedliwości, apelując do prezydent Aleksandry Dulkiewicz o zorganizowanie audytu.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Minął już rok od powstania oficjalnego profilu Gdańska na platformie TikTok. Miasto zgromadziło tam już setki tysięcy polubień i wyświetleń oraz ponad 16 tys. obserwujących.

Wypromowanie miejskiego konta na platformie TikTok powierzono Edziowi - jednemu z najpopularniejszych lokalnych influencertów. Wypromowanie miejskiego konta na platformie TikTok powierzono Edziowi - jednemu z najpopularniejszych lokalnych influencertów.

Casting za 114 tys. zł netto



Czy Gdańsk powinien ograniczyć wydatki na ogólnopolskie promocje?

Kolejnym krokiem w stronę rozwoju profilu i sposobem na dotarcie do młodych gdańszczan było przeprowadzenie castingu, który miałby na celu wyłonienie kreatywnych i twórczych osób. Zwycięzcom miasto oferuje szansę na stałą współpracę przy tworzeniu materiałów filmowych, zamieszczanych na oficjalnych kontach Gdańska w mediach społecznościowych, a twarzą i mentorem akcji został Piotr Bylina - tiktoker znany pod pseudonimem Edzio.

- Kika tygodni temu informowaliśmy państwa, że miasto Gdańsk zleciło agencji PR wykonanie takiej usługi - informował podczas czwartkowej konferencji prasowej radny Prawa i Sprawiedliwości Przemysław Majewski. - Najpierw kosztowała ona 34 tys. zł, potem sześćdziesiąt kilka tysięcy, a niedawno dostałem informację, że koszt tej usługi to 114 tys. zł netto. Właśnie otrzymałem od Biura Prezydenta Miasta Gdańska odpowiedzi na kolejne moje pytania i dokumenty związane z tym zamówieniem publicznym.

Czy urzędnicy przekazali oferentowi poufne informacje?



Firm, które regularnie wygrywają różnego rodzaju przetargi, nie brakuje. Z reguły jest to zasługą perfekcyjnie skrojonej oferty, znakomicie wpisującej się w wymagania zleceniodawcy. Zdaniem radnych Prawa i Sprawiedliwości Personal PR zawdzięcza jednak tę przetargową passę nie tylko bystrości w formułowaniu ofert czy ponadprzeciętnemu szczęściu, a przychylności urzędników, którzy nie tylko formułują wymagania przetargowe pod ten konkretny podmiot, ale też udostępniają informacje umożliwiające złożenie bezkonkurencyjnej oferty.

- To, co uważam za skandaliczne, to fakt, że po raz kolejny firma, która jest bardzo blisko związana z miastem Gdańsk - Personal PR, prowadzona przez osobę, która była przez wiele lat rzecznikiem gdańskiego stadionu - wygrywa zamówienie publiczne, zupełnie "przypadkowo" trafiając w niejawną informację, jaką jest kwota zamówienia, którą miasto Gdańsk przewiduje zapłacić - podkreśla radny Majewski. - Informuje się o tym po otwarciu ofert większości zamówień publicznych. Ta kwota przeznaczona przez miasto to 114,5 tys. zł. Firma Personal PR złożyła ofertę na 114,5 tys. zł.
Radni PiS przedstawili podczas konferencji prasowej dowody na to, że nie był to pierwszy raz, kiedy agencja Personal PR idealnie wstrzeliła się w kwotę oferowaną przez miasto.

Karta zamówienia - casting na gdańskiego tiktokera Karta zamówienia - casting na gdańskiego tiktokera

Przetarg przygotowany pod jednego oferenta?



Radny Przemysław Majewski zwrócił też uwagę na fakt, że firma Personal PR była jedyną, która wzięła udział w tym zamówieniu publicznym. Dlaczego? Tutaj za prawdopodobną przyczynę podano fakt, że wymagania przetargowe były tak szczegółowe i tak specyficzne, że inne podmioty, niż - rzekomo faworyzowana przez miasto agencja - nie miały szansy ich spełnić.

- Zwróciłem się do jednej z firm, wymienionej w dokumentach, które otrzymałem - relacjonował Majewski. - Zapytałem, dlaczego ta firma nie zdecydowała się złożyć oferty w tym zamówieniu publicznym. Otrzymałem informacje, że niestety nie było możliwości spełnienia wymogów.
Radny Majewski zaprezentował podczas czwartkowej konferencji część z tych wymogów, podkreślając, że były one bardzo "specyficzne".

- Lista tych wymogów jest naprawdę długa i wzbudza podejrzenie, że została przygotowana pod jednego oferenta - twierdzi radny.
Kryterium niezbędne do przystąpienia do postępowania - jpg. (fragment)

Personal PR usługi na rzecz gdańskiego magistratu świadczy od lat, niejednokrotnie podczas organizowanych przez miasto przetargów deklasując rywali.

Personal PR współpracuje z gdańskim magistratem od lat. Radni PiS zwracają jednak uwagę, że podczas przetargów mogło dochodzić do nadużyć. Personal PR współpracuje z gdańskim magistratem od lat. Radni PiS zwracają jednak uwagę, że podczas przetargów mogło dochodzić do nadużyć.

Apel o audyt i nieprzeznaczanie na reklamę pieniędzy, których brakuje na potrzeby mieszkańców



Radni Prawa i Sprawiedliwości zażądali od władz miejskich zbadania sprawy z przetargami, w których udział brała agencja Personal PR.

- Wzywamy panią prezydent do przeprowadzenia kontroli i audytu w Biurze Prezydenta, tak jak ma to miejsce w GZDiZ - apelowała podczas konferencji prasowej radna Elżbieta Strzelczyk. - Jeśli nie toleruje pani braku transparentności, braku konkurencyjności w pani najbliższym otoczeniu, to czas na kontrolę.
Podczas konferencji prasowej zwrócono też uwagę na fakt, że gdański magistrat przeznacza spore kwoty na reklamy w mediach ogólnopolskich, podczas gdy w miejskiej kasie brakuje pieniędzy na zaspokojenie bieżących potrzeb.

- W ostatnim czasie mamy do czynienia z wieloma wydatkami jak 492 tys. na reklamę przed prognozą pogody w Polsacie, 135 tys. na telewizję śniadaniową w TVN, a brakuje na obniżki cen biletów w komunikacji miejskiej - zasygnalizowała radna Barbara Imianowska.
 - Zabezpieczyliśmy 125 tys. zł, a nie tyle, ile wyszło w postępowaniu. Pozycja została mylnie wpisana w kartkę, którą pokazuje pan radny Majewski - podkreśla rzecznik Prezydent Miasta Gdańska, prezentując na dowód powyższy scan.  - Zabezpieczyliśmy 125 tys. zł, a nie tyle, ile wyszło w postępowaniu. Pozycja została mylnie wpisana w kartkę, którą pokazuje pan radny Majewski - podkreśla rzecznik Prezydent Miasta Gdańska, prezentując na dowód powyższy scan.

"Wymaganie podstawowych kompetencji jest przejawem dbałości o publiczny pieniądz, a nie skandalem"



Gdański magistrat nie zgadza się z zarzutami radnych Prawa i Sprawiedliwości, uznając je za cyniczne.

- Miasto Gdańsk po raz pierwszy w historii obecności w mediach społecznościowych nie kupuje standardowej reklamy, a organizuje warsztaty z uznanym i popularnym artystą, mieszkańcem Gdańska, którego efektem mają być właśnie nagrania przygotowane przez gdańską młodzież, a  przedstawiające w atrakcyjny sposób życie w naszym mieście - podkreśla Daniel Stenzel, rzecznik prasowy Prezydenta Miasta Gdańska. - TikTok, globalnie, jest obecnie najszybciej rozwijającym się medium, które jest dopiero doceniane w Polsce przez wiele organizacji, w tym partie polityczne - obecnie obserwujemy na TikToku zmasowaną kampanię młodych polityków PiS.

Te działania zostały zorganizowane przez miasto, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, w trybie zapytania ofertowego, czyli do 130 tys. zł netto. Na ten cel w planie zamówień publicznych miasto zabezpieczyło 125 tys. zł netto. Zapytanie zostało wysłane do 5 dużych, uznanych agencji, a ofertę złożył jeden podmiot. Wszyscy na przygotowanie propozycji mieli 14 dni. Dochowane zostały wszystkie wymogi wewnętrznych przepisów dot. zapytania ofertowego.

Miasto Gdańsk od lat jest uznawane za lidera wśród samorządów, jeśli chodzi o obecność w mediach społecznościowych, m.in. dlatego, że dbamy o najwyższą jakość świadczonych usług. Czynienie miastu zarzutów przez radnych PiS, że w tym postępowaniu wymagaliśmy doświadczenia w prowadzeniu profili w dotychczasowych kanałach na FB, IG i TT jest pozbawione sensu. Trudno wyobrazić sobie, że od wykonawcy nie będziemy oczekiwali gotowości do pracy, doświadczenia w przygotowywaniu grafik, czy nagrań video, skoro chcemy promować się na TikToku. Wymaganie podstawowych kompetencji jest przejawem dbałości o publiczny pieniądz, a nie skandalem, czy efektem niejasnych powiązań, jak cynicznie sugerują to lokalni działacze PiS.

Personal PR: zarzuty radnych PiS to bezpodstawne insynuacje



Do zarzutów radnych PiS odniosła się też Karolina Janik, CEO agencji komunikacji zintegrowanej Personal PR, określając je jako bezpodstawne insynuacje.

- Personal PR działa na rynku ponad 14 lat - komentuje Karolina Janik. - Współpracujemy z podmiotami publicznymi, jak i prywatnymi. Odpowiadamy na wiele zapytań ofertowych i w przypadku podawania wycen, nigdy nie wiemy, czy nasza oferta wygra. Dlatego jesteśmy zaskoczeni bezpodstawnymi insynuacjami jednego z radnych Miasta Gdańska odnośnie rzekomych nieprawidłowości w zakresie wyboru ofert PR na organizację działań na TikToku Gdańska i rzekomej zgodności "co do grosza" przedstawionej przez nas oferty z kwotą zabezpieczoną przez miasto na ten cel.

Bezpodstawność ww. twierdzeń została jednoznacznie wykazana przez rzecznika Prezydent Miasta Gdańska, który przekazał dokumentację wskazującą kwotę zabezpieczoną w postępowaniu przez Miasto na ten cel. Kwota ta - wbrew bezpodstawnym twierdzeniom jednego z radnych Miasta Gdańska - nie jest równa kwocie zaproponowanej przez nas w ofercie.

Ponieważ przekazane przez miasto dowody jednoznacznie wskazują na nieprawdziwość ww. insynuacji, uważamy, że jakiekolwiek dalsze wyjaśnienia w tej sprawie nie są konieczne - podsumowuje szefowa Personal PR.

Miejsca

Opinie (220) ponad 20 zablokowanych

  • Miasto to nie towar, nie musi się reklamować (18)

    a nawet nie powinno. Środki z nadwyżek powinno przekierować na poprawę stanu dróg (!), mieszkania komunalne, szkoły, szpitale itd, czyli to co jest obowiązkiem miasta, a w dalszej kolejności obniżać podatek od nieruchomości.

    • 381 34

    • (7)

      Miasto turystyczne to trochę towar. Nie mam jednak wątpliwości, że promocja przez TikToka jest stratą pieniędzy.

      • 55 17

      • mamy po dziurki w nosie turystów (5)

        Magda Mieszkaniowicz i cała reszta siedzi na airbnb i napędza zgraje. Miejskie chaty wynajmuje nawet... sam Urząd Miasta.

        • 31 9

        • szczekaj kacoer, gryź! (1)

          Ciepły Prezes

          • 5 23

          • Nie drwij. Każdy wie że Magda A. ma kilka mieszkań na wynajem dla turystów.

            • 18 3

        • (2)

          Gdyby nie turysci w Gda, miasto byłoby w o wiele gorszej sytuacji finansowej. po co się pozbywać czegoś co przynosi ogromne pieniądze lokalnym przedsiębiorcom

          • 5 8

          • Te wpływy z turystyki do budżetu to temat mocno przesadzony.

            Do prywatnych kieszeni i owszem, ale dla miasta to średnio. Ani vatu, ani opodatkowania wynajmu, a dużo kosztów i durnych inwestycji.

            • 10 3

          • to lepiej nam powiedz ilu airbnbowców odprowadza do miasta uczciwie opłatę klimatyczną

            • 2 2

      • ale Gdańsk już się nie musi reklamować, nigdzie w Polsce nie ma tylu turystów co tutaj, to już jest klęska urodzaju

        • 4 1

    • Idź kobieto

      Idź kobieto

      • 7 7

    • Zauważcie, że miasta tego typu wydają krocie na promocje wizerunku (3)

      a potem zaczynają też wydawać hajs by ograniczyć liczbę turystów :)

      • 25 4

      • Bo działania promocyjne to kura znosząca złote jajka beneficjentom (2)

        Wymagania i cele są wyjątkowo nieostre, nie ma jasnych kryteriów jak zweryfikować realizację a wszelakie koszty i ceny ogranicza tylko fantazja zleceniobiorcy i budżet ile instytucja może na dany projekt zmarnować

        • 30 0

        • Pieknie wyjaśnione

          • 9 1

        • Promocja , doradztwo, opracowania wszelkiej maści.

          Urząd to nie firma komercyjna, nie zarabia, nie wypracowuje zysku, urzędnicy nie ponoszą odpowiedzialności majątkowej czy karno-skarbowej jak przedsiębiorcy.
          Ale urzednicy na potęgę wydają pieniądze publiczne na "biznesowe" cele, które ktoś wymyśla i akceptuje. A póki wydawanie publicznych pieniędzy jest poza ustawą o zamówieniach publicznych do 130 tys zł to nie trzeba upubliczniać poczynionych wydatków w formie ogłoszeń :) Niejawność zwiększa ryzyko nadużyć.

          • 9 1

    • To Gdańsk

      więc czego oczekujesz, oni nie są w stanie zadbać o czystość na Długiej lub opróżnianie śmietników na plażach a ty wymagasz aby dbali o drogi, mieszkania, szpitale itp ? Haha oni co najwyżej to zadbają o to aby kasjerka która sprzedawała w sklepię wódę urzędnikowi w obstawie goryli była ciągana po sądach.

      • 19 2

    • ciekawe... Nawet Nowy Jork ma dużą kampanię. Wtedy wypromowano słynne logo z serduszkiem" "I (1)

      Nowy Jork tez niby nie potrzebuje. A może jednak to po prostu znak czasów.

      • 4 15

      • Ale nie ma takich pięknych ławeczek jak my - Polacy.

        • 13 3

    • dobrze jakby reklamowało się za granicą. Obcokrajowcy mogą zostać zachęceni do odwiedzenia miasta

      • 8 1

    • Wytlumac to tej dulkiewicz tylko jak to ameba

      • 2 1

  • (5)

    Wałki w przetargach miejskich ? Nic nowego, choc warto je wykrywac i pietnowac. A calu ten konkurs to jakas pomylka. Tik tok to symbol upadku spoleczenstwa i kultury. Zdecydowana wiekszosc wrzucanych tam filmikow zakrawa glupota.

    • 112 2

    • A Ola jeszcze w to ładuje pieniądze (1)

      Oczywiście nie swoje.

      • 12 0

      • A dodatki antyinflacyjne? Ola już przyznała po 2k każdemu urzędnikowi

        • 3 3

    • Ciekawe, co będzie jak odkryją, że prawdziwe miliony na tzw. "promocję" są w ustawianym przetargu dla Lechii :)

      • 9 0

    • Dobrze, że partyjne działania tych krzykaczy na skalę kraju są całkowicie transparantne. (1)

      • 2 6

      • tutaj rozmawiamy o Gdańsku i gdańskim budżecie

        • 3 2

  • (10)

    114000zł na takie coś?W dobie szalejącej inflacji,braku inwestycji miejskich?Przecież to kpina z mieszkańców...Podobny bubel jak owce.I do tego jeszcze jakiś zabieracz czasu typu tik tak,na szczescie nie posiadam,podobnie jak instagramow i innych.Szkoda życia na głupoty.

    • 133 3

    • Ola (2)

      Jeszcze ludzie powinni wiedzieć kim jest Edzio i jaka ma opinie w sieci :) to manipulant i toksyk.

      • 15 2

      • Dokładnie

        Nie wiem kto go wybrał, ale dno

        • 9 1

      • Tak serio, to kim jest ten Edzio i kogo jest znajomkiem..

        w magistracie?
        Bo na fotce wygląda na lekko odklejonego.

        • 12 0

    • o jedno zero za dużo napisałeś gamoniu (2)

      A Edzio ma prawie 2mln obserwujących. Kogo obchodzi jaką ma opinię, skoro dzieciaki go oglądają i wywiera na nich wpływ?

      • 0 19

      • A że byłą laskę obrażał to nic takiego, nie?

        Dobrze się czujesz?

        • 8 0

      • mysle ze nalezaloby wybrac Trynkiewicza...no bo kogo obchodzi jaka ma opinie,a do dzieciaków musi miec jakies dobre odpowiednie podejscie skoro udawało sie mu je "wyrywac"...to co, moze mario t. na tiktokera?

        • 7 1

    • No właśnie. Kpina. Można by za to ze 1 i 1/2 ławeczki postawić! (1)

      • 3 4

      • Jedna ławeczka to koszt 1/2 pokazania się Dulkiewicz w Dzień Dobry TVN. 135 500zł

        • 5 2

    • Mogli dać 11400 stypendium 10-ciu wybitnie uzdolnionym uczniom. (1)

      Ale nie, szajs dla motłochu ważniejszy.

      • 9 0

      • Te stypendia dostają i tak Ukraińcy. wszystko możesz sprawdzić w necie

        • 2 5

  • Majewski robi niezłą robotę (6)

    Każda mafia powinna kapować na konkurencję i w ten sposób dojdzie do eliminacji publicznego złodziejstwa.

    • 68 9

    • (2)

      Co najwyżej do zastąpienia...

      • 6 3

      • (1)

        Co nie zmienia faktu, że jako przedstawiciel opozycji wykonuje dobrze swoją robotę - patrzy władzy na ręce.

        • 10 3

        • tak, nie lubię pis ale radny Majewski sie pozytywnie wyroznia moim zdaniem pozdrawiam

          • 5 4

    • (1)

      Zrobi niezłą robotę, kiedy wyjaśni swój etacik w Enerdze i np. swojego koleżki Skiby na UG. Może też wyjaśnić koryto Skiby w Radzie Nadzorczej Dalmoru, który jest Spółką Skarbu Państwa oraz powierzenie fundacji Skiby prowadzenie przez MSZ Regionalnego Ośrodka Debaty Międzynarodowej.

      • 6 1

      • A to zasiadanie w radzie nadzorczej nielegalne jest czy coś?

        • 1 2

    • Majewski, przestań pisać anonimowo sam o sobie, tylko do roboty idź

      • 2 0

  • jakkolwiek nie przepadam za PISem... (6)

    ... to brawo za tą akcję. Tego oczekuję od opozycji w samorządzie (jakąkolwiek partię by reprezentowała) - patrzeć władzy na ręce by nie przeginali pały gdy poczują się za pewnie.

    Trochę żałuję że w Gdyni słabo to wygląda (poza ostatnią akcją radnego Trojanowicza z Infoboxem i GCK) - do roboty bo w Samorządności czują się bezkarni...

    • 140 5

    • Szkoda tylko, że radny Majewski będzie się pchał do Sejmu. (3)

      • 6 9

      • W Gdańsku mi pasuje ;) (2)

        Pozdrawiam

        • 5 6

        • Tym lepiej więc, :)

          • 0 5

        • Płażyński i Kanthak też tak twierdzili...

          Ale w Gdańsku na pewno lepiej niż w Nowym Mieście Lubawskim, prawda?

          • 4 0

    • (1)

      Ale jak opozycja krajowa pokazuje błędy, to partia rządząca w TV atakuje opozycję innymi brudami.

      • 7 10

      • A to od kiedy jedno złodziejstwo jest lepsze od drugiego?

        • 4 4

  • Ta spółka we wcześniej fazie prowadziła od dawne rozmaite media społecznościowe miasta lub urzedników (5)

    np oficjalny profil Budynia był prowadzony przez ta spółkę a jeden ze współwłaścicieli udzielał się tam równiez prywatanie z rożnymi "brawami" i "serdecznościami" udając bezstronnego obywatela. Jak to wyszło na jaw to ucichł a potem odszedł ze spółki i został jakimś tam kolejnym spejalista od PR w biurze prezydenta miasta.
    Mała Sycylia to mała sycylia, nie wzieło się to ani wczoraj ani tydzień temu. Ten i podobne procedery trwają od wielu lat, to jest sprawnie działająca maszynka do dojenia kasy podatników za niezbyt potrzebne usługi na rzecz miasta. Niestety dojenia legalnego bo kompetencje miasta sa tak nieokreslone w tej materii propagandy, ze nikt nie odważy się postawić zarzutów (tym bardziej ich udowodnić) za niegospodarnosć i rozrzutność w zarządzaniu majątkiem publicznym.

    • 89 4

    • (3)

      Szkoda, że na szczeblu krajowym nie wygląda to lepiej. Miliony przeznaczane na PR wydawane z naszej kieszeni...

      • 6 5

      • Tutaj piszemy i rozmawiamy o Gdańsku.

        • 5 2

      • Wcale, że nie. Za ławeczki zapłaciliśmy my - posłowie pis. (1)

        Waszymi pieniędzmi.

        • 2 6

        • co powiesz o tym że dulkiewicz wydała 492 tys na pięciosekundowe reklamy przed pogodą w polsacie?

          • 6 1

    • Chyba mylisz firmy - to był Projekt PR

      I pan naadolny i pani szaadowiak

      • 1 0

  • Gdański układ niczym się nie różni od koalicji rządzącej. (2)

    Zatrudniają tylko swoich, defraudują kasę, nie są transparentni, mają swoje media, w których panuje cenzura i jedyny serdeczny przekaz. Nie lubię Pisu, chciałbym zmiany, ale na kogo? Na takich ludzi jak Ola od klepania banałów? Na zarozumiałego Borawskiego, który promila sukcesu na stanowisku wiceprezydenta nie osiągnął? Na Grzelaka od wojny polsko niemieckiej? To mają być ludzie zmiany jakościowej i moralnej w polityce? Ratunku!

    • 85 5

    • 100% racji (1)

      niestety żyjemy w czasach bullshitu i hipokryzji gdzie jedyną realną wartością jest pieniądz.

      • 12 0

      • A to były kiedyś jakieś inne czasy, gdzie pieniądz nie miał realnej wartości? xD

        • 3 1

  • Owce były. Czas na tiktokera.

    • 100 2

  • Brak weryfikacji. (6)

    Szkoda, że takimi tematami nie zajmuje się ktoś to faktycznie ma pojęcie na temat życia w sieci.
    Gdyby ktoś to zweryfikował, to dowiedziałby się że "Edziu" jest zamieszany w kilka dram, a poza swoimi rymowankami ma sporo za uszami i nie koniecznie powinno się promować miasto poprzez takie osoby.

    • 153 1

    • Edzio w swoich piosenkach (1)

      Obrażał byłą dziewczynę, jej matkę i ujawniał prywatne informacje.

      • 30 1

      • Czy ja wiem...

        Smok Edzio kojarzy mi się głównie z utworami jak "Koła autobusu", "Malutki pajączek", czy "Jadą misie".
        No ale może to nie ten.

        • 3 1

    • Niestety żeby weryfikować takie informacje (3)

      trzeba by zatrudnić 12-latków. Nikt starszy tego nie wie ani nie zweryfikuje bo nikogo to nie obchodzi

      • 46 3

      • No to miasto już wie.

        • 13 1

      • (1)

        Takimi informacjami dysponują agencje marketingowe, które wiedzą jaki wizerunek ma influencer.

        • 14 1

        • a nawet że zwłaszcza one powinny wiedzieć. komuś jednak takie "przypały" nie przeszkadzają....... dno

          • 3 0

  • Ale to jest słabe...i to z moich podatków... (1)

    KJPDL

    • 61 2

    • Ławeczki również:-) Ale one słabe nie są, są polskie i mocne!

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane