• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersje wokół nowych zasad parkowania w Gdyni

Michał Sielski
27 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Parkomaty pojawią się w kolejnych dzielnicach Gdyni. Parkomaty pojawią się w kolejnych dzielnicach Gdyni.

- Od paru lat wynajmuję dom w Gdyni, ale nie mogę wykupić abonamentu mieszkańca w nowej Strefie Płatnego Parkowania, bo nie mam meldunku akurat w tej dzielnicy. To absurd - denerwuje się pani Dorota, nasza czytelniczka. - Zmiany wprowadzone zostały w celu uszczelnienia pobierania opłat - odpowiadają władze Gdyni.



Przypomnijmy:

  • w połowie maja radni uchwalili nowe Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni,
  • za parkowanie płacić będzie trzeba na Działkach Leśnych, Wzgórzu św. Maksymiliana i w Orłowie,
  • powstanie też Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania z wyższymi stawkami,
  • zmiany wejdą w życie najwcześniej za pół roku, a w Orłowie za rok.


"Mieszkam w Gdyni, abonament dla mieszkańca nie dla mnie"



Zmiany nie wszystkim się oczywiście podobają. Nawet mieszkańcom terenów, które zostaną objęte płatnym parkowaniem, co powinno ułatwić im parkowanie pod domem. Będzie trzeba jednak za to zapłacić, w niektórych przypadkach wcale nie 20 zł, a 500 zł miesięcznie.

- Aby wykupić abonament mieszkańca, muszę mieć meldunek stały lub czasowy pod adresem ze wskazanej strefy. Do tej pory wystarczała umowa najmu mieszkania. Muszę jeszcze przedstawić w ZDiZ potwierdzenie, że rozliczam się z podatku w Gdyni. Mam natomiast meldunek w innej części Gdyni, podobnie jak mój narzeczony. Aby parkować pod domem, który wynajmuję od lat, zmuszona będę płacić duże pieniądze i mam się czuć wykluczona z grona "prawdziwych Gdynian" - denerwuje się pani Dorota, czytelniczka Trojmiasto.pl.

Zmiany w celu uszczelnienia strefy



Władze Gdyni tłumaczą, że zmiana regulaminu ma zmniejszyć liczbę samochodów w Strefie Płatnego Parkowania, także w tej już istniejącej w Śródmieściu.

- Wiemy, że w bliskim sąsiedztwie obecnej strefy mamy problemy z brakiem miejsc, także dla mieszkańców. Nie ma też rotacji, stąd pomysł rozszerzenia strefy objętej opłatami i zmiana jej regulaminu. Abonament będzie obowiązywał w konkretnej strefie właśnie w celu zapewnienia rotacji oraz miejsc parkingowych dla mieszkańców. Te zmiany wprowadzamy w celu uszczelnienia systemu. Promień parkowania od miejsca zamieszkania został natomiast zwiększony z 200 do 300 m - wyjaśnia wiceprzewodniczący gdyńskiej Rady Miasta, Andrzej Bień z Samorządności Wojciecha Szczurka.

Ile zapłacimy za parkowanie w Gdyni?



  • W ścisłym Śródmieściu za parkowanie będzie trzeba zapłacić najwięcej.
  • SPP obejmie też Wzgórze św. Maksymiliana.
  • SPP na Działkach Leśnych i części Grabówka.
  • SPP w Orłowie.
Ceny w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania będą zaczynały się od 5,5 zł za godzinę. Krótkie parkowanie przez maksymalnie 22 minuty będzie kosztowało 2 zł. Cena za godzinę w podstrefach wyniesie 3,9 zł. To takie same ceny, jakie będą funkcjonowały w gdańskiej strefie.

Śródmiejska Strefa Parkowania

  • Pierwsza godzina - 5,5 zł
  • Druga godzina - 6,6 zł
  • Trzecia godzina - 7,9 zł
  • Czwarta godzina i kolejne - 5,5 zł

Strefy A, B, C

  • Pierwsza godzina - 3,9 zł
  • Druga godzina - 4,6 zł
  • Trzecia godzina - 5,5 zł
  • Czwarta godzina i kolejne - 3,9 zł

Opłaty w Śródmieściu także w niedzielę



Zmieni się także czas poboru opłat.

Na obszarze Śródmiejskiej Strefy opłaty będą obowiązywały:

  • od poniedziałku do niedzieli w godzinach od 8 do 20 (w dniach 24 grudnia oraz 31 grudnia do godz. 14; 1 stycznia i 6 stycznia, z wyłączeniem niedzieli i poniedziałku świąt wielkanocnych oraz 25 grudnia i 26 grudnia).

W pozostałych strefach:

  • będą pobierane opłaty w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 8-20, (w dniach 24 grudnia oraz 31 grudnia przypadające w dni robocze pobierane są w wyżej wymienionych strefach do godz. 14).

Miesięczny abonament dla mieszkańców w Śródmiejskiej Strefie Parkowania będzie wynosił od 25 do 30 zł, w zależności od czasu jego wykupienia. W pozostałych strefach będzie to 15 albo 20 zł. Zwiększy się też promień, w jakim mieszkańcy mogą parkować. Do tej pory jest to 200 metrów, będzie 300 metrów.

Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu zapłacą 800 zł. W innych strefach, w zależności od czasu parkowania, abonament dla przyjezdnych będzie wynosił od 500 do 550 zł.

Numery rejestracyjne podczas zakupu biletu w parkomacie



Do kontroli wniesionych opłat wykorzystywany będzie system automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych. .

Strefa w Orłowie powstanie w drugim kwartale 2021 roku, a oddanie pozostałych nowych stref planowane jest najwcześniej w czwartym kwartale 2020 roku.

Koszt całej inwestycji to prawie 11 mln zł, a przewidywana pula pojazdów do kontroli to 700 tys. rocznie.

Miejsca

Opinie (486) ponad 10 zablokowanych

  • Moim zdaniem (3)

    Opłaty za parkowanie to zwykłe zdzieranie pieniędzy z mieszkańców. Po prostu złodziejstwo.

    • 32 7

    • Po prostu placenie za usluge

      • 5 3

    • Pamiętam jakby to było wczoraj

      Jak Słońce Bulwaru mówiło, że w jego mieście żadnych stref płatnego parkowania nie będzie.

      • 4 1

    • dlaczego?

      • 1 1

  • coraz gorzej w gdyni! Upodabnia się do s....Gdańska! Masakra!

    Walę to! Chociaż mieszkam w Gdyni moja noga nie postanie w centrum! Najlepiej pobierać coraz większy haracz nie robiąc nic w zamian! Gdzie bezpłatne parkingi? walić gdynię!

    • 26 5

  • Hehe, kierowcy zdziwieni, że się socjalne miejsca skończyły (3)

    Kupcie sobie 14m^2 gruntu w śródmieściu, zobaczcie realny koszt posiadania auta. A Pani autorka, skoro wynajmuje dom, to może chyba zaparkować na podjeździe albo na swoim trawniku, domy zazwyczaj mają takie bajery

    • 18 17

    • Ty zbuduj sobie ścieżkę rowerową. (1)

      Tylko z kieszonkowego chyba nie wystarczy...

      • 4 5

      • to zbuduj sobie jezdnie

        • 3 3

    • W UK

      Płaci się nawet za drogę publiczna przed domem. Nie opłacisz to laweta zabiera auto hehe

      • 0 3

  • A jak nie będę mieszkać pod tym adresem

    ale moja mama tak (ma meldunek) i zrobimy na aucie umowę użyczenia auta to będzie można kupić abonament? :-)

    • 4 2

  • Opinia wyróżniona

    To nie jest eliminowanie przyczyny tylko usuwanie skutków. (10)

    Władze miasta w tej kwestii idą po linii najmniejszego oporu (czyli byle jak najtaniej). Rozszerzanie strefy da to, że niedługo strefa płatnego parkowania będzie od Chylonii do Wielkiego Kacka. Krok byłby może słuszny, gdyby w pierwszej kolejności zostały wybudowane:
    - parkingi buforowe przed centrum, jak ma to miejsce w cywilizowanych miejscach. lokalizacji nie brakuje ale wiadomo - jest to niemały koszt,
    - parkingi takie powinny być płatne, ale dla posiadaczy ważnego biletu okresowego ZKM powinny być bezpłatne,
    - zkm, skm i PKM powinny mieć jednolity bilet aby istniała realnie opcja ewentualnej przesiadki,
    - kolej do północnych dzielnic - słyszę o tej opcji od lat a realnych działań brak,
    - idąc dalej kolej do dzielnic zachodnich - tak, tak - takie rozwiązanie powinno było być wprowadzone zanim zaczęła się ekspansja miasta (no, prywatnej firmy ale za zgodą i z namaszczeniem władz miasta) na tych niegdyś rolniczych terenach. Być może kosztowne szerokie ulice nie byłyby wówczas konieczne,
    - bus-pasy przy ul. Morskiej i w innych lokalizacjach z prawdziwego zdarzenia tj. ciągłe, bez konieczności ciągłego wjeżdżania autobusów na pas dla samochodów a nie malowane farbą w miejscach zbędnych jak na ul. Władysława IV. Na duży plus należy wyróżnić buspasy w kierunku Witomina, szkoda że realizacja szla tak opornie ale już teraz efekt zaczyna być zadowalający.

    Koszty na pewno byłyby ogromne ale jestem pewien, że mieszkańcy taki krok by docenili bardziej aniżeli np. inwestycję w lotnisko i w rezultacie mogłoby się okazać, że rozszerzanie strefy płatnego parkowania nie jest potrzebne, bo mieszkańcy mieliby realną alternatywę w postaci przyjaznej komunikacji. Bo w chwili obecnej oferta ZKM Gdynia jest mocno przereklamowana i niestety w porównaniu bezpośrednim z ofertą w innych miastach wypada po prostu blado. Ograniczanie liczby miejsc postojowych bez w/w działań tylko irytuje ludzi i nie stanowi zachęty do przesiadki do komunikacji miejskiej.

    • 138 16

    • w porównaniu bezpośrednim z ofertą w innych miastach

      to DAWAJ - tą bezpośrednią atrakcyjną ofertę z innych miast - czekam! ;)))))

      • 2 6

    • Ty chyba jesteś w Polsce nowy

      "W rezultacie mogłoby się okazać, że rozszerzanie strefy płatnego parkowania nie jest potrzebne, bo mieszkańcy mieliby realną alternatywę w postaci przyjaznej komunikacji"

      Zawsze będzie nieprzyjazna. Czy to jedna z najlepszych w Polsce, czy to Berlińska. Po prostu taka mentalność. Jak robili zjazd do Klifu i z Sopotu piechotą szło się o centrum Gdyni tyle samo czasu co jechało samochodem, mało kto nawet tymczasowo zmienił przyzwyczajenia. Stali cały remont i jęczeli. SKM: 9 minut.

      Płatny parking na granicy strefy? No patrz, masz przy Rivierze. Do tego bezpłatny. I co? Hrabia za parkowanie nie płaci. Jak przy parku naukowo-technologicznym parkowanie całodobowe było za 3 zł 50 groszy to i tak parking świecił pustkami, a wszystkie okoliczne chodniki i trawniki pozastawiane.

      Bus-pasy? Buduje się. Widzisz z jakim wrzaskiem się to wiąże? Oczekujesz od typowego janusza, którego 4 kółka stanowią bożka (niech mi tylko kto dotknie, zatłukę!) zrozumienia paradoksu Braessa, Downsa-Thomsona czy prawa Lewisa-Mogridga? Najwcześniej za 2 dekady.

      Oczywiście, to wszystko jest i będzie robione. Po prostu nawet polskie "metropolie", z kilkudziesięcioletnim opóźnieniem w stosunku do rozwiniętych krajów (ale zawsze) zauważyły, że ładowanie wszystkiego w kierowców kosztem wszystkich innych to ścieżka donikąd. Miasto nie jest z gumy.

      • 6 5

    • Współczuję właścicielom restauracji i kawiarni...Nie dość, że epidemia to wyższe opłaty za parkowanie...Jezeli mam zapłacić tyle za parking, to raczej nie mam ochoty iść na kawę,czy obiad....ze świadomością, że zegar tyka. A przecież głównie korzystali z tego nie mieszkańcy Śródmieścia Gdyni.

      • 7 9

    • (3)

      Dodajmy do tego kwestie usuwania niektórych parkingów. Na 10 lutego już zostały usunięte, a planowane są kolejne (na Armii Krajowej, na 3 maja, przy Oceanarium).

      Obecnie parkingi są obładowane, a władze miasta jeszcze bardziej planują ograniczyć ich dostępność dla osób, które stale tam parkują (mieszkańcy, pracownicy). Kiedy Gdynia miała więcej miejsc parkingowych, ludzie przyzwyczajeni do tego - kupowali samochody. Teraz przy ich ograniczaniu władze miasta myślą, że ludzie nagle zaczną masowo je sprzedawać?

      • 4 3

      • Cel jest taki, żeby w Śródmieściu było jak najmniej samochodów (2)

        Dlatego ograniczane jest parkowanie. W centrach miast kładzie się nacisk na ruch pieszy i komunikację zbiorową. Czy to takie trudne jest do zrozumienia?

        • 3 6

        • (1)

          Ponownie wracając do kwestii samochodów, jaką włodarze miasta mają alternatywę dla mieszkańców, którzy są właścicielami samochodów, a ich miejsca parkingowe zostały usunięte? Nagle 200-500 rodzin ma pozbyć się swoich samochodów z tego powodu?

          • 1 2

          • Jak zwykle, wszystko na opak :)

            A dlaczego 300-500 ludzi kupiło samochody, nie mając gdzie ich parkować?

            • 1 0

    • Świetne pomysły za parę miliardów...bo już nie milionów

      Budowa płatnych parkingów nie żadnego ekonomicznego sensu, jeżeli nie ma płatnego parkowania w centrum.
      Kto będzie jeździł koleją, jeżeli taniej będzie samochodem?

      • 1 1

    • w pełni popieram

      bardzo rzeczowy i przemyślany komentarz, szkoda że nie mamy w gdyni żadnej organizacji która by walczyła o realizacje takich projektów. Obecnie jest tylko miasto wspólne, niestety opanowane przez miłośników kolarstwa, którzy zapominają o innych :(

      • 0 1

    • Obecne władze Gdyni to już jakaś okupacja! Wszyscy won!

      • 1 0

  • opłaty za parkowanie to jedyne źródło dochodów UM w Gdyni

    więc nie dziwmy się że chcą wydoić mieszkańców ile wlezie
    teraz zamiast słupków na Morskiej będą stały parkometry a nawet za stanie na przystanku w oczekiwaniu na autobus trzeba będzie płacić

    • 12 5

  • Trochę to smutne (6)

    Nie będę jeździł na halę po warzywa, dużo rzadziej na kawę, lody i gofry do centrum te opłaty zniechęca mnie do załatwiania wielu drobnych usług. Będą puste parkingi ale straci też biznes.

    • 43 9

    • Kolejny przywiazany do samochodu

      • 7 15

    • racja - lody i spacer w centrum z rodzina to 20zł za samo parkowanie a komunikacją wcale nie taniej.

      • 12 3

    • Pałka się przegła jak to mawiają.

      Popieram opłaty za parkowanie ale do pewnej granicy rozsądku. Teraz ta granica została przekroczona.

      • 11 4

    • Zrobisz dobrze dla swojego zdrowia i samopoczucia ,poruszaj nóżkami .

      • 1 6

    • Warzywa kupuję w lokalnym sklepiku, na halę mogę zajrzeć będąc w mieście przy okazji, zresztą tam i tak nie ma gdzie zaparkować. Dobrych gofrów w sezonie w Trójmieście od 10 lat nie uświadczyłem, zostawiam dla turystów. Na lody jadę rowerem, przynajmniej spalę część kalorii. Moim zdaniem powinni obniżyć o połowę ceny biletów miesięcznych.

      • 2 0

    • No cóż...

      Nie wszystko można mieć za darmo. Twoja sprawa

      • 1 2

  • Skoro wynajmuje dom to parkuje na tej posesji i nie placi za parkowanie. Proste

    • 5 4

  • Często bywałem na Świętojańskiej (2)

    w celu skorzystania z oferty gastronomicznej ale chyba pora przestać. Nie zapłacę 12 złotych haraczu i to nie dlatego, że mnie nie stać. Pojadę gdzieś gdzie parking jest darmowy albo kosztuje w racjonalnych granicach. Ewentualnie zamówię online - w Gdańsku oczywiście. Skoro urzędnicy nas nie szanują to chociaż my szanujmy swoje pieniądze.

    • 48 6

    • Zamówisz online z Gdańska z dowozem za 50 zł

      Bo szkoda ci 15 zł na parking

      • 4 7

    • Na pewno w Bojanie czy Szemudzie...

      ...też jest bogata oferta gastronomiczna. Lokalni przedsiębiorcy już zacierają ręce na te tysiące obrażonych Gdynian, którzy już nigdy przenigdy nie przyjadą do Śródmieścia.

      • 6 4

  • Obywatele

    nic nie możecie barany tylko wybrać możecie , a potem za to płacicie tym , których wybranieckie

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane