• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjne reklamy: Inna jazda i inne szycie

Magdalena Raszewska
3 kwietnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 13:40 (3 kwietnia 2008)
Kontrowersyjne hasła, absurdalne ilustracje - reklama miała budzić i budzi emocje. Kontrowersyjne hasła, absurdalne ilustracje - reklama miała budzić i budzi emocje.

Na początku kwietnia na ulicznych reklamach pojawiły się dwuznaczne (jednoznaczne?) hasła: "Obrabianie dziurek", "Obciąganie guzików" i "Krochmalenie poszwy". - To perfidne wykorzystywanie podatności młodzieży na bodźce związane z seksem - oceniają psychologowie.



W ten sposób pod hasłem "Szyjemy inaczej" marka CroppTown, należąca do trójmiejskiej firmy odzieżowej LPP, reklamuje swoją nową kolekcję. Reklamy pojawiły się w największych polskich miastach - na billboardach, wiatach przystanków, autobusach. W serwisie internetowym Croppa można wziąć udział w ankiecie, z której wynika, że 45 proc. internautów kręci obciąganie guzików, 30 proc. obrabianie dziurek, 17 proc. krochmalenie poszwy i zaledwie 9 proc. repasacja szpuli.

Poprzez swoje seksualne konotacje kampania budzi kontrowersje - o co oczywiście chodziło zarówno jej autorom, jak i właścicielowi marki. Czy tylko o to? Psychologowie podkreślają, że młodzież jest bardzo podatna na wszelkie sygnały związane z seksem.

- Dojrzewanie wiąże się z burzą hormonalną i zwiększonym zapotrzebowaniem na wszelkie informacje i bodźce mające seksualny charakter. Reklamodawcy w perfidny sposób wykorzystują to zjawisko, by zwiększyć sprzedaż swoich produktów - tłumaczy dr Hanna Brycz, psycholog społeczny z Uniwersytetu Gdańskiego, dodając, że protest młodzieży przeciw "dawnym" zwyczajom seksualnym nasila tendencję do życia po swojemu i do tworzenia kolejnej rewolucji seksualnej.

Jak oceniasz strategię reklamową Croppa?

To nie pierwsza kontrowersyjna akcja realizowana przez Cropp Town. W kwietniu ubiegłego roku na ulicznych plakatach pojawiły się kopulujące jeże pod hasłem "Zupełnie inna jazda". Z kolei w październiku pod tym samym hasłem na nośnikach reklamowych pojawiły się "znaki drogowe" sugerujące, że "Cropptown to miejsce stworzone dla chłopców i dla dziewczynek".

Co ciekawe, kampania obecna była także w kilkuset szkołach, począwszy od gimnazjów, skończywszy na uczelniach wyższych. Jednak z uwagi na sprzeciw dyrektorów placówek, w szkołach zawisły mniej odważne znaki.

- Należy pamiętać, że cenzura zawsze wywołuje tak zwane efekty bumerangowe, czyli przeciwne do efektu zakładanego przez propagandę. Ostry sprzeciw wobec tego typu przekazom jak "obrabiamy dziurki", pobudzi tylko młodzież do poszukiwania "zakazanych" treści. To tak zwane zjawisko reaktancji, polegające na tym, że wzrasta atrakcyjność zagrożonych wykluczeniem zachowań. Sytuacja nie jest łatwa. Ramy stosowania reklam, które kierują naszymi wyborami w sferze konsumpcji, powinny być prawnie obwarowane - wyjaśnia Hanna Brycz.Już wówczas zapowiadano, że kolejna odsłona akcji będzie mocno prezentowana w centrach handlowych. Tak też sie stało. Na witrynach sklepowych zagościły pluszowe misie w strojach sado-maso.

Pomimo prób, nie udało nam się skontaktować z osobami odpowiedzialnymi za marketing marki Cropp.
Nie trudno odgadnąć ... Nie trudno odgadnąć ...
...czym żyją marketingowcy... ...czym żyją marketingowcy...
...marki Cropp. ...marki Cropp.

Pomysłodawcą najnowszej kampanii jest agencja reklamowa Momentum. Dzięki jej pomysłom Cropp Town ma odświeżyć swój wizerunek, "czyniąc go bardziej wyrazistym i docierającym do większej grupy klientów".

Pierwszy sklep z ubraniami CroppTown powstał w marcu 2004 roku. Od początku miała to być marka oferująca ubrania i akcesoria dla osób w wieku 13 do 20 lat "poszukujących nowości i zawsze będących na czasie".

Opinie (147) 1 zablokowana

  • brawo!

    cieszę się, że tyle o nas mówicie! o to chodziło!
    Pozdr dla wszytskich croppików głównie z salonu 713! prowokacja to jeden ze sposobów reklamy drodzy eksperci !

    • 0 0

  • no bez przesady.

    reklama może i w jakiś tam sposób kojarzy się z seksem ale nie przesadzajmy. Nic nie zostało powiedziane dosłownie. A że ludziom obciąganie guzików i krochmalenie poszwy kojarzy się tylko z jednym to tylko o nich swiadczy. Gdyby takie hasła pojawiły się na szyldzie salonu krawieckiego albo pralni nikt by nie zwrócił na to uwagi. W dodatku zdjecia reklamujące kampanię wcale nie są dwuznaczne. Nie wiem dlaczego nikt nie przyczepił się nowej reklamy house. Dużo bardziej nie na miejscu.

    • 0 0

  • "dobry dziennikarz to obiektywny dziennikarz"

    Chciałbym zauważyć, że wszystkie hasła, które zostały użyte w tej akcji reklamowej zostały zaczerpnięte z podręczników dotyczących metod szycia i instrukcji maszyn do szycia (głównie marki Senger o ile się nie mylę), czemu autor artykułu o tym nie wspomniał? Czyżby brak podstawowej wiedzy merytorycznej na temat o którym pisze artykuł?

    Jestem studentem dziennikarstwa i podstawową zasadą, którą mi wpajano to "dobry dziennikarz to obiektywny dziennikarz". Widzę, że niestety w tym tekście nie udało się zachować tej podstawowej wartości. Jest to bardzo smutne i sprawia że tego typu artykuły stawiam na poziomie Faktu lub Super Expressu. Autorowi proponuję poszukać innego zawodu, w którym będzie sprawdzał się znacznie lepiej, a już stanowczo odradzam wyrażanie opini na tematy, o których niestety niewiele wie.

    Reklamy stają się coraz bardziej radykalne, ale ich krytyka powinna także być obiektywna i nie powinna odnosić się do jednej marki, ale do całego rynku. Tylko wtedy będziemy w stanie zrozumieć obraz całej sytuacji.

    • 0 0

  • paranoja.

    reklama jak reklama.
    gorzej jak każda będzie w tym samym 'klimacie'
    .wiecie o czym mówię

    swoją drogą, reklamy wporządku, ale może nie każdy idący ulicą ma ochotę ogladać dymające się JEŻOZWIERZE

    za to reklama w szpitalu super ;)

    • 0 0

  • Hahaha

    nie no ludzie bez przesady. reklama jak kazda inna. ja do tej reklamy nic nie mam :) w sumie to...moze jest w niej troche kontrowersyjnych skojarzen no ale...dla mnie ta reklama jest tak kazda inna. spoko. a ciuszki w cropp town są odjazdowe. xD pzdr dla croppowiczów :****

    • 0 0

  • a mnie się podobała

    dla mnie najlepsze zdjęcie to: croppa

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane