• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjny Uber od czwartku w Trójmieście. Zapowiada zmiany na lokalnym rynku

Borys Kossakowski, Robert Kiewlicz
24 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Opłaty będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju. Opłaty będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju.

Od czwartku w Trójmieście będzie można skorzystać z oferty firmy Uber. Jej działalność wzbudza jednak wiele kontrowersji, ponieważ wykorzystuje lukę w prawie. Pierwsze kursy z kierowcami Uber w Trójmieście będzie można zamówić już przed południem.



Uber to:

Uber to amerykańska korporacja założona w 2009 roku w San Francisco. Zrewolucjonizowała rynek transportu osobowego wprowadzając nową ofertę dla klientów taksówek. Działa to tak: w smartfonie na mapie sprawdzamy, gdzie jest najbliższa taksówka i kto siedzi za jej kierownicą. Jeśli odpowiada nam kierowca i prognozowany czas dojazdu, klikamy, by zamówić auto. Później aplikacja za pomocą GPS'u mierzy przejechaną odległość, a płatność dokonuje się przez system komputerowy. Aplikacja podaje cenę za kurs jeszcze przed rozpoczęciem jazdy.

Od trzech tygodni w Trójmieście w Business Link w budynku Olivia Gate A oraz w Gdyni przy ul. Świętojańskiej odbywały się spotkania szkoleniowe dla kierowców Ubera. Kandydaci powinni dysponować własnym autem (rocznik 2005 lub młodszy), zaświadczeniem o niekaralności i zaświadczeniem o Wykroczeniach w Ruchu Drogowym. Zarejestrować się można nadal korzystając z tego linku.

Co ciekawe, od niedawna na rynku działają też dwie firmy korzystające z aplikacji internetowych: iTaxi i gdyński LYNK.

Opłaty w Uberze będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju. 20 proc. rachunku idzie na konto pośrednika, czyli firmy Rasier Operations BV zarejestrowanej w Holandii. Uwaga dla potencjalnych kierowców Ubera: zgodnie z umową, w razie konfliktu miedzy właścicielem samochodu a pośrednikiem, strony będą korzystać z Sądu Arbitrażowego w Amsterdamie, a językiem arbitrażu będzie angielski.

Przepisy były tworzone dawno temu, gdy nie było technologii umożliwiającej działanie takiej platformy jak Uber. Nikomu się nie śniło, że będzie internet czy smartfony - szef Ubera na Polskę.
Uber wzbudza wiele emocji, ponieważ wykorzystuje lukę w polskim prawie. Zgodnie z ustawą, każdy kierowca samochodu osobowego, który oferuje usługi transportowe, musi korzystać z licencji taksówkarskiej. Część kierowców używająca 8-9-osobowych aut omija ten przepis i "jeździ na" licencji do przewozu osób lub przewozu towarów.

Uber teoretycznie od kierowców wymaga spełnienia wszystkich przepisów ustawodawcy (tak wynika z umowy), ale w praktyce kierowcy Ubera nie mają ani licencji, ani taksometrów, ani kas fiskalnych. Nieoficjalnie mówi się, że kierowcy Ubera, w razie problemów, mogą liczyć na prawników pracujących dla firmy. Co to oznacza w praktyce - dopiero się przekonamy.

Nie wystawiają też rachunków: po kursie klient otrzymuje maila z wyliczeniem płatności. Płatność jest obsługiwana przez aplikację Uber, a kierowca otrzymuję wypłatę należności raz w tygodniu.

Założyciel Ubera Travis Kalanick podkreśla, że przepisy rzadko nadążają za rzeczywistością i również teraz będą musiały się dostosować po fakcie. Przedstawiciele Ubera deklarują chęć współpracy z ustawodawcą. Do ustawodawców również apelują przedstawiciele korporacji taksówkowych, którzy żądają wprowadzenia bardziej restrykcyjnych przepisów.


Trójmiasto potrzebuje zmiany

Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, rzecznikiem prasowym Uber Polska.

Uber funkcjonuje w setkach miast na całym świecie. W Polsce obecny jest od 2014 roku. Wszędzie jego działalność wzbudza spore kontrowersje. Przeciwko Uberowi protestują szczególnie tradycyjne korporacje taksówkowe. Zarzucają spółce nieuczciwą konkurencję.

Kacper Winiarczyk: - Do rynku trójmiejskiego przymierzaliśmy się od dłuższego czasu. Obserwujemy duże zainteresowanie naszymi usługami ze strony użytkowników. Zanim weszliśmy do Trójmiasta zanotowaliśmy ok. 10 tys. prób zamówienia Ubera z tego rejonu. Pierwsze kursy z kierowcami Uber w Trójmieście będzie można zmówić już w czwartek przed południem. W różnych krajach nasza obecność wzbudza pewnego rodzaju kontrowersje wynikające w większej mierze z niezrozumienia tego czym tak naprawdę jesteśmy i jaką nową jakość wprowadzamy na rynek, który od dziesięcioleci się nie zmienia. Trudno mi spekulować jaka będzie odpowiedź na nas środowisk taksówkarskich. Widać, że w Trójmieście jest potrzebna zmiana i Uber ją oferuje. Nasze usługi są bezpieczne i ich jakość jest sprawdzona, a klient zapłaci rozsądną ceną za dany kurs. Ze strony korporacji taksówkowych od dawna słyszymy rożne groźne głosy, zapowiadające rożnego typu akcje. Dla nas najważniejsze jest nie to co myślą na nasz temat dane środowiska, ale jaki jest odzew klientów, a jest on bardzo pozytywny.

Uber odbiega od tradycyjnego modelu korporacji taksówkowej. Co możecie zaoferować klientom?

- Dzięki naszej technologii i sposobowi prowadzenia biznesu jesteśmy w stanie dostarczyć auto wyjątkowo szybko. W Warszawie, kiedy zaczynaliśmy, średni czas oczekiwania na auto wynosił kilkanaście minut. Obecnie udało nam się zejść poniżej pięciu minut. W Trójmieście należy się spodziewać tego samego. Są to przejazdy tanie. Kierowcy mało stoją, mają większe obroty i zarabiają większe pieniądze nawet po niższych stawkach. W Trójmieście będziemy na razie oferować jedną usługę - Uber Pop, czyli usługę ekonomiczną. To są przejazdy autami miejskimi, które mają maksymalnie 10 lat i są zarejestrowane na 5 osób. Cena płacona przez naszych klientów jest stała przez całą dobę i nie ma dopłat za wyjazdy poza granice miasta. Na niektórych kursach, najbardziej popularnych, będą obowiązywały sztywne stawki. W nocy będą to ceny nawet o 50 proc. tańsze w stosunku do tradycyjnej taksówki.

Kto może zostać waszym kierowcą?

-Każdy kierowca zanim rozpocznie współpracę z Uber musi przedstawić komplet dokumentów, w tym zaświadczenie o niekaralności oraz zaświadczenie o wykroczeniach w ruchu drogowym. Jeśli miał on dużo mandatów tonie ma szans na pracę z nami.

Ilu kierowców w Trójmieście będzie z wami współpracować?

- Nie podajemy takich takich danych. Dodatkowo liczby te cały czas się zmieniają. Kierowcy Uber jeżdżą kiedy chcą i ile chcą. Na początku naszej działalności w Trójmieście potrzebujemy oczywiście dużej ilości kierowców dlatego też oferujemy im atrakcyjne zachęty finansowe. Nie przyjmujemy nieskończenie wielu kierowców. Zwracamy uwagę na opłacalność. Jeśli widzimy, że zarobki kierowców idą w dół, czyli mamy zbyt wielu kierowców w stosunku do bazy klientów,to przestajemy na pewien czas przyjmować nowych pracowników.

Opinie (311) ponad 10 zablokowanych

  • Lipa (4)

    1. Ludzie narzekają a sami będą oszukiwać państwo pomagając wyprowadzić te 20% za granice przez firmę Uber bez rachunków.

    2. Nieuczciwa i niemoralna konkurencja względem osób legalnie działających.

    3. Brak kontroli nad kierowcami, brak uprawnień i przeszkoleń kierowców. Ciekawe kiedy pierwsze wydarzenie będzie miało miejsce i poszkodowany pasazer fige z makiem zobaczy i kolejke do szpitala :D

    4. Sąd w Amsterdamie na pewno będzie rozpatrywał wszystko na korzyść Ubera, takze kierowcy beda dymani na kazdym kroku. Szczególnie na wyliczeniach z GPSa, który gubi zasięg na Słowackiego, Spacerowej, Sopockiej itd Ale to plus dla pasażerów ;)

    5. Kierowcy beda ponosic ogromne kary finansowe od ITD bo to nie bedzie problemem zamowic transport, pojechac, zaplacic a w miedzy czasie zawiadomic ITD i przeprowadzic kontrole. Delikwent podany na talerzu. 10 tys zl dostanie taki driver to mu sie odechce pakowac w ten uber-syf.

    Podsumowujac spostrzezenia: Jedna wielka lipa. Niedzielni kierowcy i patole beda swiadczyc profesjonalne uslugi transportowe zlomowozami bez uprawnien a gawiedz bedzie sie cieszyla, szczegolnie ta z za granicy.

    • 21 11

    • odp

      Piszesz o kwalifikacjach kierowcy.Ja mam A BCDETM i doswiadczenie w kraju i za granica na autobusach ciezarowych itp.Pracowalem przez kilka lat na taxi .W czym mozesz byc lepszy?Licencji kiedys nie bylo ale to nie znaczy ze kierowcy byli gorsi.

      • 0 0

    • puknij się (2)

      nie płacisz kierowcy więc mogą Ci .

      • 1 4

      • Zawsze mozna poinformowac skarbowke ze jest przychod a nie ma odprowadzanych podatkow.
        Podejzewam ze i tak wiekszosc kierowcow to bedzie tylko dorabiac do pensji albo emerytury

        • 1 2

      • nie płacisz nikomu - wypisujesz czek in blanco na wysokość limitu swojej karty kredytowej jakiemuś złodziejowi z Amsterdamu, który sobie z niej ściągnie ile będzie uważał :) o żadne płacenie pytać nie będzie.

        • 2 1

  • +25zł z kodem

    Z kodem "cch9wue" przy rejestracji otrzymujesz 25zł do wykorzystania ;)

    • 0 1

  • Chcesz otrzymac pierwszy darmowy przejazd ?
    Wpisz KOD: 96pj8e3que

    • 0 1

  • 25 zl gratis

    Wpiszcie przy rejestracji kod: z41pjg9kue a dostaniecie zniżkę na przejazd w postaci 25 zł:)

    • 0 1

  • Gdzie pójdzie kasa

    Informuję ,że na tym całym zakłamanym procederze zarobią AMERYKANIE bo tam pójdzie cała kasa . Pozdrowienia dla klientów UBERA wspomagacie i tak bardzo bogaty kraj.

    • 4 0

  • Również polecam.

    Korzystałam z Uber trójmiasto wczoraj. Wojtek kierowca bardzo sympatyczny, auto fajne a cena rewelacyjna - z kodem zniżkowym zapłacilam 21,17, podczas gdy normalnie za kurs nocny Sopot - Pruszcz Gdański placiłam ok. 80zł. Sprawdziłam konto, płatność się zgadzala... jak za darmo;-) Jak ktoś potrzebuje kod znizkowy, to sluże: e3j7wv4xue.

    • 0 2

  • BEZNADZIEJA

    przy rejestracji wymaga podania nr karty kredytowej, podałam kartę perpayd i od razu chciało mi ściągnąć pieniądze! masakra!
    zresztą nie są tacy konkurencyjni biorąc pod uwagę że płaci się za długość kursu a nie km - przynajmniej 2 korporacje znam które są tańsze niż UBER!
    Nie będę podawać jakie bo zostanę posądzona o fejk
    Dla mnie niezłą ściema

    • 4 0

  • :)

    ja tez lubie jezdzić i dlatego u nich jezdże apka jest super idealnie sie z nią jezdzi w weekendy nie mam kiedy sie wysikać non stop zlecenia dla mnie to wystarczy w tygodniu wogule nie jeżdze dla nich

    • 0 2

  • Legalność działania (1)

    Na co może narazić się kierowca jeżdżący w UBERZE:
    1. Urząd Skarbowy:
    - brak zarejestrowanej działalności gospodarczej,
    - nierejestrowanie dochodów.
    2. Inspekcja Transportu Drogowego:
    - brak licencji na wykonywanie zarobkowego przewozu osób (8000 - 10000 ty yś. zł)
    3. Inspekcja Handlowa:
    - nie wystawianie paragonów,

    • 4 0

    • a ja mam

      a ja mam zarejestrowana działalność gospodarcza
      wystawiam faktury dla ubera a jak on sie rozlicza mnie to nie interesi
      mam wykupiona licencje na przewóz osób samochodem osobowym
      a paragonów wystawiać nie musze bo nie posiadam kasy fiskalnej bo klijent płaci uberowi po przez apke to nie jest moja stała robota a tylko dodatek wiec nie narzekam jezdze dla nich od poczatku i kasa sie zgadza ludzie kturych wiozłem wszyscy zadowoleni jeszcze mi sie nie zdazył klijet zachlany bo taki nie da rady uruchomić apki same plusy tylko stawki mogły by być większe :))

      • 1 1

  • To zła wiadomość. (23)

    Nie jestem taksówkarzem, sporadycznie korzystam z ich usług ale nawet na zdrowy rozum to zdecydowanie złą wiadomość. Dlaczego zła? Już wyjaśniam.
    Przede wszystkim uwalnia to rynek który powinien być ryzach, każdy przychód powinien być ewidencjonowany oraz odprowadzany z niego podatek a usługodawca powinienem mieć normalną działalność, brak możliwości kontroli i regulowania rynku, brak możliwości oceny predyspozycji kierowców do pracy w tym zawodzie, wykorzystywanie luki w prawie co samo w sobie jest śliskie i niemoralne, nieuczciwa konkurencja w stosunku do tradycyjnych taksówek itp.
    Owszem - też bym chciał aby usługi były tańsze (podobnie jak zakupy, prąd, woda i gaz) ale nie kosztem rozwalania rynku, naginania prawa i omijania płacenia podatków.

    • 164 238

    • racjonalny mądrze gada

      • 0 0

    • Oszustwa w Polsce to nadal norma

      Popieram kolegę, dziwię się, że ponad 200 osób negatywnie oceniło ta wypowiedź. Czy mamy w Polsce więcej oszustów, niż uczciwych ludzi? Taksówki nie są wcale drogie w Polsce, a taksówkarze płacą podatki, Składki ZUS, wpisowe i miesięczne składki do korporacji, dają ludziom pracującym w centrali telefonicznej pracę. Nie jestem taksowkarzem, ale płacę 100% podatków, bo wszyscy wymagają ode mnie faktur za usługi i dostarczone towary. Nie płacąc podatków będziemy drugą Grecją

      • 1 0

    • racja

      niby też się zgodzę, ale uważam że korzystając z tych luk odgryzamy sie prawu które MIAŁO nas chronić a tak nie jest...

      • 0 0

    • (5)

      Paradoksalnie, efekt na którym Tobie zależy można najłatwiej osiągnąć właśnie przez uwolnienie rynku. W dzisiejszych czasach szybko można się zorientować co jest dobre, a co złe. Regulacje spowodowały, że każda złotówa wie jak kombinować, żeby regulacje ominąć i wydymać klienta. Wolna konkurencja spowoduje, że będziesz do woli wybierał. Od śmierdzącego janusza w zardzewiałym trupie za parę groszy, po luksus i elegancję za grubą kasę. Wolność zawsze jest lepsza od przymusu!

      • 28 6

      • źle kombinujecie.. (4)

        wolny rynek ok, swoda wyboru ok., najlepsi przetrwają, zdrowa konkurencja ok. też jestem liberałem ale nie chodzi tu o wolny rynek. Wszak istnieje dużo firm taksówkarskich oraz niezależnych kierowców którzy moga dowolnie zmieniać ceny a ich ilość nie sprawia, że rynek jest w jakimkolwiek stopniu ograniczony, Znam to od podszewki pracując w hotelu i widząc różne cenniki i oferty na legalny transport.
        Problem jest jedynie w braku kontroli nad bezpieczeństwem, predyspozycjami do pracy oraz płaceniem podatków. Przecież jeżeli taki taksówkarz ma licencję, kasę fiskalną, działalność, płaci podatki itp a ktoś inny po prostu wozi ludzi za niższa stawkę będąc osobą prywatną i nie ponosząc wszystkich kosztów które ponosi taksówkarz to jest to najzwyklejsza nieuczciwa konkurencja. i tyle. nic więcej. żadna komuna i ograniczenia

        • 36 7

        • (3)

          To jest bardzo dobry tok rozumowania tylko trzeba pójść jeszcze parę kroków dalej. Totalne uwolnienie każdego rynku spowoduje lawinę wolnej amerykanki. Pojawi się jeszcze więcej oszustów i problemów dla klientów. Całe szczęście, to my, klienci bardzo szybko zweryfikujemy co nam się podoba, a co nie i poinformujemy o tym innych przy użyciu chociażby netu. Jak my będziemy weryfikować taksówkarzy to i oni bardzo szybko zaczną się dostosowywać do naszych potrzeb. Żadnych licencji, testów, przepisów tylko prosta weryfikacja: czego potrzebuje klient? A że nie płaci podatków? I tak kombinują żeby nie płacić to co za różnica. A jeśli już płacą to wystarczy się rozejrzeć na co te podatki idą i czym prędzej to coś uwolnić, sprywatyzować, etc.

          • 7 3

          • hmm

            "poinformujemy o tym innych przy użyciu chociażby netu" - jeśli uważasz, że w internecie znajdziesz samą prawdę i tylko prawdę, to powodzenia w życiu

            • 1 1

          • (1)

            uwolnij i sprywatyzuj drogi.

            • 4 0

            • Popieram. Ale bez ironii. Bo właściwie toczemu nie?

              • 2 0

    • Jedno wielkie "komuno wróć!!!" (5)

      Przychody są ewidencjonowane centralnie w systemie, kierowca nie dostaje pieniędzy do ręki. Nie ma problemu z wyliczeniem podatku.
      Zgodnie z tym tokiem myślenia powinno być zabronione podróżowanie autostopem, bo "nie ma możliwości oceny predyspozycji do pracy w zawodzie".

      W XIXw robotnicy też niszczyli maszyny, które ich zastępowały. Postępu technologicznego nie da się zatrzymać i skoro coś można robić łatwiej i taniej niż dotychczas to należy to robić, a nie utrzymywać na siłę status quo. Często kosztem konsumentów, w dodatku posługując się przepisami prawa.

      Tradycyjni taksówkarze mogą przecież zarejestrować się w tym systemie.

      • 35 15

      • ... (3)

        jeżeli kontrole nad przychodami określasz mianem ,,komuno wróć'' to raczej nie mamy nad czym debatować. W całym cywilizowanym świecie wszelkie przychody obarczone są koniecznością posiadania działalności, spełnienia warunków związanych z jej prowadzeniem ( zarówno dla bezpieczeństwa usługobiorców, jak i kontroli poboru podatków po dane czysto statystyczne ). Nie mówię o inwigilacji, prześladowaniu, bezsensownym ograniczaniu, szczuciu tylko o najzwyklejszym zdrowym rozsądku.

        • 20 20

        • (2)

          Tak.To jest powrót do komuny złodzieju socjalistyczny!!

          • 17 15

          • (1)

            ale jeździsz swoim golfikiem w tedeiku środkiem lasu wyłącznie, hm? bo chyba nie po socjalistycznych drogach budowanych i utrzymywanych z podatków?

            • 8 7

            • Utrzymywane z podatków i z poobieranych dodatkowych opłat lemingu-ZŁODZIEJU-kłania się wiedza z polskiego systemu podatkowego.

              • 2 2

      • "Tradycyjni taksówkarze mogą przecież zarejestrować się w tym systemie"....
        I skasować klienta podwójnie - za korporację i Ubera. cudowny pomysł

        "NIkt nie może 2 mppanom służyć:....

        • 1 3

    • Bzdury

      Taksówkarze od lat trzymani są pod kloszem. Nie tylko w Polsce ale w każdym innym kraju. To nie rozwalanie rynku. Jeżeli korzystanie z Ubera jest tańsze i sprawniejsze to niech taksówkarze przesiądą się na Ubera i będzie po kłopocie. Nie mam zamiaru płacić więcej (ZUS, US korporacji) tylko dlatego, że tak było do tej pory i wg niektórych tak powinno nadal być, bo po całym dniu siedzenia w taksówce na przystanku po jednym krótkim kursie dniówka musi się zgadzać.

      • 1 0

    • Tragedia (3)

      Brak kontroli i testów psychologicznych kierowców Ubera oraz firm przewozowych to skandal.

      Dzięki wymogom prawnym taksówkarze to wzór przestrzegania przepisów i kultury na drodze...

      • 33 14

      • Testy psychologiczne w polskim wydaniu to fikcja. Nie wspomnę już, że wielu sieciowych taksówkarzy korzysta z GPS - bardzo słaba znajomość topografii miasta. Auta też są w nie najlepszym stanie. Nie widzę więc specjalnej różnicy i tak zadecydują klienci.

        • 9 0

      • Q-ltury (1)

        .., bo z tą "kulturą drogową" "złotów", to Cię poniosło (i przypuszczam, że dobrze o tym wiesz) 😉

        • 16 3

        • no przeciez kpi sobie z taksówkarzy az miło :)

          • 12 1

    • To zła wiadomość

      gdyby w polsce nie bylo placenia podatkow od podatkow i jeszcze raz podatkow to omijalbym uber na okolo ale jak jest tak jak jest towole wybrac uber niz taxi niech ta bada zaklamanych zlodzieji z wiejskiej traci jak najwiecej kasy

      • 9 3

    • Z wypowiedzi widać że ten osobnik jest złodziejem z urzędu skarbowego lub innego g*wna które okrada nas z podatków.
      Goń się frajerze z Polski jak ci się nie podoba.

      • 3 13

    • komuno wróć?

      Hehehe ta komunistyczno-socjalistyczno mentalność, że wszystko musi być kontrolowane i nadzorowane przez państwo. Na tym polega wolny rynek - jak chcesz pojechać tanio to wybierasz niepewnego przewoźnika, a jak chcesz mieć pewność i masz pieniądze to wybierasz certyfikowanego i płacisz więcej. Rynek sam się dostosuje do potrzeb.

      • 59 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane