• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korki na Rakoczego. Kierowcy ZKM jak "wychowawcy"

Maciej Naskręt
18 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Dwa autobusy miejskie blokują przejazd ul. Rakoczego. Film nadesłany przez czytelnika wraz z numerami autobusów.


Kierowcy ZKM zamiast dawać przykład, jak jeździć na tzw. zamek, jeszcze wydłużają spowodowane pracami drogowymi korki. Przewoźnik zapewnia, że niefrasobliwych kierowców czeka pouczenie i instruktaż jazdy w korkach.



Blokowanie pasów przez autobusy miejskie zdarza się nagminnie. Blokowanie pasów przez autobusy miejskie zdarza się nagminnie.
Od kilku tygodni kierowcy muszą zmagać się ze zwężeniem ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska na Morenie. Z uwagi na budowę linii tramwajowej przepustowość jezdni na wysokości ul. Dolne Młyny zmniejsza się z dwóch do jednego pasa ruchu. Tworzą się tam korki.

Jedynym i sprawnym sposobem na pokonanie zatoru w takim kształcie i w tym miejscu jest jazda na tzw. zamek, czyli przejazd samochodu przez zwężenie raz z lewego, raz z prawego pasa. O to też za pośrednictwem naszego portalu prosili jakiś czas temu mieszkańcy Matemblewa.

Niestety, nie wszyscy kierowcy stosują się do tych rad. Co ciekawe, zasady ułatwiającej życie wszystkim nie respektują nawet zawodowi kierowcy prowadzący autobusy komunikacji miejskiej.

- Jadą jak "wychowawcy", blokując niepotrzebnie lewy pas ruchu. Wydaje im się, że zyskują kilka cennych sekund. To nieprawda. Z tego powodu korki niepotrzebnie sięgają ronda im. Jana de la Salle - opisuje nasz czytelnik, pan Waldemar, który nadesłał nam film przedstawiający sytuację, której był świadkiem.

O komentarz poprosiliśmy władze Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

- Zależy nam, by nasi kierowcy byli wzorem dla innych użytkowników dróg. Stąd kierowcy oraz motorniczowie nieustannie przechodzą szkolenia wewnętrzne zarówno z obowiązujących przepisów jak i kultury obsługi naszych klientów. Zwracamy im także uwagę na bieżące sygnały od mieszkańców - mówi Magdalena Kiljan, pełniąca obowiązki rzecznika prasowego ZKM

Kim są dla ciebie pozostali uczestnicy ruchu na drodze?

Teraz Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku przeprowadzi rozmowy instruktażowe z zarejestrowanymi na filmie kierowcami. Będą mogli podczas spotkania poznać podstawowe zasady z jazdy właśnie na "zamek". Jest więc szansa, że sytuacja nie powtórzy się.

Czemu mamy problem z jazdą na "zamek"?

Niestety pokutują wśród kierowców dawne czasy - wspomnienia o kolejkach nie tylko do sklepu, ale też do granicy państwa. Każdy musi odstać swoje, wtedy dostanie to, co mu się należy. Wciąż jesteśmy słabo wyedukowani, samochody jadąc gęsiego zalegają na jednym pasie, zamiast ustawiać się na dwóch i skracać tym samym zator na drodze.

W krajach zachodnich - na przykład w Niemczech, jeśli kierowca nie dojedzie do zwężenia, może dostać za to mandat. Zdaniem niemieckich funkcjonariuszy takie zachowanie to właśnie tworzenie korka. na naszych drogach policjanci rzadko wymierzają podobne mandaty kierowcom.

Opinie (324) 2 zablokowane

  • Gdyby komunikacja, czy różnego rodzaju służby były karane tak samo, jak każdy inny użytkownik drogi, to może byłoby inaczej. A tak są tylko święte krowy i tyle.
    Dopiero jak coś się stanie, to jest reakcja. Sam wiem, bo kiedyś jeździłem w pogotowiu.

    • 2 1

  • kierowcy autobusów jak i same autobusy

    w wielu częściach miastach są zawalidrogami, gdyż zmieniając pas ruchu zmieniają go pod kątem 90 stopni blokując trzy pasy, zamiast płynie na dłuższym odcinku drogi zmienić pas...:(

    • 2 1

  • szanowne władze

    szanowne władze odpowiedzialne za transport zkm w Gdańsku ,zróbcie porządek z kierowcami ,bo nadal większość to ludzie z przypadku ,a nie rasowi kierowcy,całkowity brak doświadczenia, ikultury osobistej( nie wszyscy)
    pozdrawiam podróżny

    • 0 2

  • Tak samo blokują pasy przed manhattanem...

    i wtedy są korki aż do samego słowackiego jak nie dalej! i to nie raz a kilka razy bo często jeżdżę...

    • 2 0

  • Jana z Kolna (3)

    To samo powinno się tyczyć jazdy na ulicy Jana z Kolna. Korek w godzinach szczytu tworzy się kawałek za budynkiem Stoczni Północnej w kierunku Gdańska. Lewy pas jest wyłączony z ruchu, ale niemal tuż przy budowie "Nowej Wałowej". Tam również powinien stać znak mówiący o jeździe na zamek. Zawsze jeżdżę lewym pasem do samego końca. Nie raz widać, że taka jazda usprawnia ruch, ale oczywiście jadący prawym pasem mają wielkie podstawy sądzić, że lewym jadą same cwaniaki i powinni stać tak samo jak oni. Bzdura. Po to są 2 pasy, żeby jeździć nimi do końca i nie powodować NIEPOTRZEBNYCH zatorów dużo wcześniej. Ludzie, nauczcie się choć trochę jeździć normalnie a nie za przeproszeniem jak BARANY !

    • 20 4

    • tam taki znak jest od dawna.... (1)

      • 0 1

      • Znak jest nielegalny!

        • 0 0

    • prawda?

      A piszą to osoby które się wpitzielaja zamiast grzecznie czekać brawo 😊

      • 4 4

  • WKONCU WKONCU WKONCU (1)

    wkoncu ktos napisal o tym na trojmiasto.pl bo niechec wpuszczajacych kierowcow jest poprostu przekomiczna. w takiej sytuacji najlepiej zadzwonic na policje i zglosic taki wystepek, pani z centrali szybciutko poinformuje kierowce autobusu i zobaczycie jak migusiem sie korek zmniejsza

    • 10 14

    • Kretynie Kamilku!

      Jazda na suwak czy tam zamek jest w Polsce nielegalna!!!!!!!!!!
      Nie ma takiego znaku ani przepisu w kodeksie drogowym!
      Lepiej zajmijcie się przyczynami korka!
      Czy powodują go jadący prawym pasem i stojący grzecznie w kolejce?
      To budowlańcy z czterech pasów ruchu zrobili 2 a wy jak te barany dyskutujecie o winie kierowców!

      • 0 2

  • Na Rakoczego 3/4 ludzi jeździ jakby wczoraj odebrało prawko bo kursie korespondencyjnym (4)

    inna sprawa że MTM trochę poniosła fantazja przy planowaniu robót

    • 144 5

    • niby prawda (1)

      ale też prawda, że nawet tam żółtych linii nie namalowali przez co na tymczasowym rondzie znienacka robi się 1 pas. Jak pierwszy raz tamtędy jechałem lewym pasem, to zajechałem niechcący komus drogę po zjeździe z ronda w stronę Niedźwiednika. Na zachodzie to wszystko jest oznaczone jak krowie na rowie a u nas trzeba nie źle główkować.

      • 6 1

      • UWAGA!

        Od weekendu została zmieniona organizacja na rondzie! Jadać lewym pasem ulicy Bulońskiej w kierunku tymczasowego ronda nie można na nim już skręcać w prawo (w kierunku ul. Jaśkowej). Na początku było to dozwolone, teraz już nie! Patrzcie na znaki:)

        • 0 0

    • (1)

      generalnie wszędzie tak jest, ludność sobie w dużej mierze nie radzi, jeżdzą zbyt ociężale mało dynamicznie, nie odnajdują sie na drodze, ale co na to poradzić

      • 12 1

      • Rozleniwili się pewnie na Alei Zwycięstwa,

        tam działa Tristar i centrum zarządzania ruchem - efekt: nie da rady przejechać płynnie z prędkością ca. 50-70 km/h nawet w sobotę lub wieczorem.
        A na Morenie albo niebiescy powininni ręcznie sterować ruchem, przynajmniej w godzinach szczytu.
        Można jeszcze spróbować dać pierwszeństwo wjazdu na rondo tymczasowe z kierunku Niedźwiednik zamiast od strony Jaśkowej Doliny na Rakoczego bo
        ruch od strony Niedźwiednika jest spowalniany przez podwójną sygnalizację świetlną, auta z Piecewskiej i podporządkowanie wjazdu na rodno tymczasowe.
        Poza tym autobusy mają swój rozkład jazdy a dyspozytorzy tylko ich nakręcają i pewnie sypią radami typu: musisz sobie radzić.

        • 8 3

  • (11)

    Dojeżdżający do zwężenia często uważani są za cwaniaków. Niestety...

    • 162 15

    • Bo to są cwane gapy (10)

      I niech mi ktoś udowodni, że przez zwężenie przejedzie więcej samochodów na zamek niż normalnie. To tak jakby nalewać wodę do lejka z 2 rurek z nadzieją że szybciej przeleci przez jedno zwężenie. Bzdura, nie przeleci.
      I jeszcze ciekawostka 50% tych cwaniaków to kierowy zdezelowanych beemek z wydechem z rury od kibla.

      • 28 64

      • nic nie zrozumiałeś. (4)

        Gdy wszyscy się ustawią na jednym pasie, a nie na dwóch, to korek będzie dwa razy dłuższy. Wtedy bardziej jest prawdopodobne, że sięgnie do poprzedniego skrzyżowania i je zablokuje. Żeby ominąć blokadę wszyscy się ustawią na jednym pasie i znów sytuacja się powtórzy. Itd.

        • 53 6

        • Idioto! Po drugiej stronie zwężenia jest tylko jeden pas!

          Co zmieni jak wpuścisz samochód wciskający się po lewej stronie?
          Spowoduje to wydłużenie korka.
          Lepiej jakby ustawili "A-33 - Zator drogowy" już na Słowackiego od ronda de la Salle, a nawet przed wjazdem do Gdańska!

          • 2 8

        • (1)

          zgadza się, nie dość, że blokuje skrzyżowania to jeszcze włączanie się do ruchu tez trwa dłużej. a przez to wolniej rozładowuje się korek.

          • 25 0

          • zamek ok

            jazda na zamek powoduje dużo płynniejszy ruch i większą przepustowość przez przewężenie. samochody zwalniają , ALE NIE STAJĄ, Jazda bez zamka powoduje ciągły stop i jedynka . My ruszamy, potem po kilku sekundach następny i tak dalej . Takie ruszanie po stopie każdego auta z opóźnieniem kilku sekund miedzy każdym autem to dopiero wydłuza korek. Siedząc na ogonie i ciągle stając zwiększamy też ryzyko stłuczki. wydłużając odstęp przed samym zwężeniem zwiększamy bezpieczeństwo. tylko trzeba pamiętać, żę powinniśmy zmieniać pas dopiero przed przewężeniem.

            • 8 0

        • Bzdura! W Wąchocku jeżdżą wszyscy obok siebie i korek jest tam na 1 samochód!

          Jak by były dwie 2 jednie nie byłoby korka! Proste nie !!!!!!??????

          • 3 4

      • po twojej wypowiedzi sądząc "gapą" jesteś ty... (3)

        stojąc na prawym pasie przez 300m ... i dojeżdzając do zwężenia gryziesz zderzak sąsiadowi z przodu bo przecież odstałes swoje a tu "cwaniak" ci się wciska....
        spoko ty go nie wpuscisz - wpusci go samochud za tobą albo jeszcze następny....

        • 24 4

        • ;) (2)

          Nie samochud tylko samochót

          • 15 1

          • ups ;) (1)

            • 5 0

            • albo dhl

              • 1 0

      • ale za to korek wygląda na krótszy, no taka prawda samochodów i tak przejdzie tyle samo tylko są na dwóch pasach

        • 32 4

  • Nie wytlumaczysz...

    W internecie (youtube) jest duzo filmow o tym, jak nalezy jezdzic "na zamek". Wystepujacy panowie policjanci WYRAZNIE mowia, ze niestosowanie sie do tej zasady (czyli blokowanie pasa ruchu, na ktorym mozna kontynuowac jazde do zwezenia) JEST WYKROCZENIEM!!! Koniec i kropka!
    A tak przy okazji, kto jest wiekszym "cwaniakiem" - ten, co jedzie prawidlowo czy ten, co chce "edukowac" innych? Moze nauke lepiej zaczac od siebie?

    • 2 0

  • Szanowni mistrzowie kierownicy i wybitni filozofowie drogowi! (2)

    Jazda na zamek nie służy zwiększeniu płynności ruchu czy zmniejszeniu korka. Podstawowym zadaniem tego modelu jazdy jest optymalne skrócenie długości zatoru drogowego. Prosty przykład. Jeśli w korku stoi 400 samochodów to na jednym pasie zajmują one około 2,5 km, natomiast na dwóch pasach połowę mniej. Jeśli na zakorkowanej ulicy w mieście mamy skrzyżowania co 200 metrów to w przypadku pierwszym mamy zawalonych 12 skrzyżowań, w przypadku drugim tylko 6. Jeśli ktoś, więc uważa, że jazda na zamek jest niesprawiedliwa lub szkodliwa i pogarsza płynność ruchu, nie powinien w ogóle wsiadać za kółko.

    Tylko w Polsce mamy takie durnowate nawyki jak ustawianie się na konkretnym pasie 2 km przed skrętem. I kwitniemy jak takie imbecyle na drodze, a sąsiedni pas wolny. Jak ktoś pojedzie wolnym pasem do samego zwężenia to zaraz cwaniak, moim zdaniem normalny kierowca. Jakby wszyscy równo jechali dwoma pasami, to cała kolejka szła by równo. Czas przejazdu byłby taki sam, ale skoro długość zatoru dwa razy krótsza, więc samochód poruszałby się dwa razy wolniej. Stąd złudne wrażenie, że na jednym pasie idzie szybciej.

    • 10 1

    • ja zawsze jadę do samego konca

      daje kierunek i wjeżdżam na suwak, lub wpuszczam, jeśli jestem na pasie. "który idzie". I w 99% to działa, chyba że trafię rano na jakąś paniusię GKA, co to nic nei obczaja.

      Ale podstawa, to właściwe ustawienie. Człowieku! Włącz kierunek, ustawe się pomiędzy dwoma samochodami, a nie na równi z tym obok, żeby cię kierowca z drugiego pasa widział i, przede wszystkim, zacznij zjeżdżać.

      Nosi mnie jak widzę dekli, co to 10m za skrzyżowanie zaczynają sie wciskać. Bez kierunku, stojąc w martwym polu drugiego kierowcy i do tego w momencie, gdy drugi pas nie idzie. Jak i kto ma cię wpuścić w takie sytuacji? A skrzyżowanie za toba zakorkowane, boś pas cały zablokował.

      • 2 0

    • wszystko się zgadza, oprócz tego ,że nie idzie płynniej. jazda jest płynniejsza

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane