• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kościerska się zmieni. Jak? Jeszcze nie wiadomo

Krzysztof Koprowski
27 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Ulica Kościerska stanowi dzisiaj najkrótsze i najbezpieczniejsze dla rowerzystów połączenie Osowy z Oliwą.
  • Tak wygląda ulica Kościerska wczesną wiosną.
  • Tak wygląda ulica Kościerska wczesną wiosną.
  • Asfaltowa droga łącząca rejon Matarni (ul. Słowackiego) z Doliną Radości.
  • Asfaltowa droga łącząca rejon Matarni (ul. Słowackiego) z Doliną Radości.
  • Asfaltowa droga łącząca rejon Matarni (ul. Słowackiego) z Doliną Radości.

Powstanie plan zagospodarowania dla ul. Kościerskiej zobacz na mapie Gdańska - leśnego traktu łączącego Oliwę i Osowę. Pomysł utwardzenia tej drogi wywołał w ostatnich tygodniach duży sprzeciw radnych Oliwy. Po drugiej stronie sporu są radni Osowej, rowerzyści i miejscy urzędnicy.



Jak powinna wyglądać ulica Kościerska?

Przyjęcie uchwały o sporządzaniu planu zagospodarowania jest pierwszym etapem, który pozwoli zmienić przeznaczenie gruntów leśnych na nieleśne i tym samym budowę utwardzonej drogi rowerowej. "Za" głosowało 26 radnych, sześciu było przeciwnych, dwóch się wstrzymało.

Dlaczego dla budowy drogi rowerowej, która połączy górny taras z dolnym przyjęto wariant ul. Kościerskiej?

- Istnieje możliwość budowy dziś drogi rowerowej wzdłuż ul. Spacerowej, ale ta będzie modernizowana wraz z budową tunelu pod Pachołkiem. Na razie nie ma dokumentacji, a więc nie jest wiadome, gdzie dokładnie będzie przebiegać ta ulica [plan zagospodarowania rezerwuje tylko przestrzeń pod drogę, nie wyznacza dokładnego układu chodników, pasów ruchu itp.] - tłumaczył we wtorek Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Czytaj też: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Przeciwko utwardzeniu biegnącej przez las ulicy Kościerskiej protestowali od początku radni Oliwy. Uważają oni, że utwardzenie drogi masą bitumiczną (popularnie zwaną asfaltem) oraz instalacja przydrożnego oświetlenia jest niedopuszczalną ingerencją w przyrodę.

Zdaniem radnych Oliwy, rowerzyści powinni podróżować wzdłuż ruchliwiej ul. Spacerowej, a następnie żwirową drogą technologiczną wykonaną niedawno przez leśników. Dalej należałoby wykonać brakujący odcinek do wiaduktu nad obwodnicą.

- Na granicy z planowaną drogą leży rezerwat przyrody "Źródliska w Dolinie Ewy". Zwiększony ruch turystyczny w tym miejscu, zwiększy prawdopodobieństwo zaśmiecania i dewastacji tego terenu. Realizacja tej drogi i wprowadzenie tam ruchu samochodów komunalnych [zwykłe auta nie miałyby prawa tam wjeżdżać - dop. red.] spowoduje wzrost zanieczyszczenia powietrza i może negatywnie wpłynąć na chronione w rezerwacie rośliny - napisali w swojej uchwale radni dzielnicy Oliwa.

Czytaj też: Radna Oliwy Ewelina Sobańska: Zbyt duża ingerencja w przyrodę Doliny Ewy

Jednak zdaniem Marka Piskorskiego, utwardzenie ul. Kościerskiej nie zaszkodzi przyrodzie, lecz jej pomoże.

- Dziś woda z błotem, która płynie ulicą Kościerską, zalewa rezerwat. Budowa drogi rowerowej z rynsztokami sprawi, że woda opadowa będzie mogła być skierowana do naturalnych cieków, a nie rezerwatu. Dodatkowo wyremontowany zostanie kolektor, który dziś przecieka.

Czytaj także: argumenty Rogera Jackowskiego z Gdańskiej Kampanii Rowerowej za utwardzeniem ul. Kościerskiej

W czwartek okazało się, że budowa drogi asfaltowej przez las budzi wątpliwości także u radnych opozycji.

- Nie potrafię sobie wyobrazić drogi asfaltowej przez las. Dobrym wzorcem, jak zrealizować takie połączenie może być droga z Matarni do Matemblewa zobacz na mapie Gdańska - sugerował podczas sesji Kazimierz Koralewski, radny Prawa i Sprawiedliwości.

Ripostował jednak Piotr Borawski z Platformy Obywatelskiej.

- To akurat zły przykład, ponieważ po dwóch latach od powstania tej drogi, nie nadaje się ona do niczego. Ta inwestycja została stracona. Zasugerował on natomiast, by o formie wykonania drogi (utwardzony grunt lub masa bitumiczna) dyskutować podczas tworzenia planu zagospodarowania, a nie na etapie uchwały, która rozpoczyna tę procedurę.

Krzysztof Więcki (PiS) obawiał się z kolei, że droga posłuży za skrót nie tylko pojazdom komunalnym. - Jeżeli ta droga będzie asfaltowa, to tam samochody będą jeździć częściej niż teraz. Wystarczy posiadać odpowiedni klucz do szlabanów.

Wątpliwości radnych budziła również szerokość obszaru, jaki zostanie objęty nowym planem. Jest on kilkukrotnie szerszy niż sama droga. Wyjaśniała to radnym Małgorzata Chmiel z PO.

- Chodzi o pas szerokości 30 metrów, ale to nie oznacza, że drzewa zostaną wycięte na takim obszarze. Po prostu w korytarzu o takiej szerokości trzeba tak wytyczyć drogę, by wyciąć jak najmniej drzew. Nie ma to nic wspólnego z wyłączeniem z produkcji leśnej. Sama droga będzie mieć nie więcej niż 2,5-3,5 metra szerokości - uspokajała Małgorzata Chmiel (PO), przewodniczą Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska.

W Trójmiejskim Parku Krajobrazowym już teraz istnieją drogi asfaltowe, z których korzystają spacerowicze oraz rowerzyści. W ten sposób wykonane jest m.in. połączenie rejonu Matarni z Doliną Radości zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (384) 4 zablokowane

  • tylko leszcze potrzebują... (6)

    ... utwardzonych ścieżek rowerowych. Prawdziwi twardziele pojadą po wszystkim.

    • 23 8

    • (1)

      Właśnie.
      Zróbcie lepiej chodniki ludziom w mieście jak nie macie na co wydawać, a od lasu z daleka - bo zacznie się syf tam jeszcze większy niż jest.
      Dla leszczy jest deptak wzdłuż morza.

      • 7 5

      • Od lasu z daleka ? Co ty nie powiesz. Określenie "leszcze" ? Przypomina mi to

        okupację hitlerowską w Polsce - określenia okupantów dla gatunkowo gorszych ludzi, czyli nas. Szkoda, że wtedy nie wymyślili pojęcia "leszcz" na Polaków. "Leszcz" to coś gorszego od ciebie, którym można gardzić, bo ty jesteś twardziel ? Żałosny jesteś.

        • 0 0

    • dokladnie twardziele jak nieda sie przejechac przez bagno na tej drodze to biora rower na plecy i biegną z rowerem :)

      • 3 0

    • droga ma być dla leszczy, by nie stali w furach w korku na Spacerniaku (2)

      ale chyba poszli za daleko. asfalt i lampy to przeginka.
      a ten szutr z Renarzewa do Owczarni jest już OK dla leszczy
      jak ja

      • 4 2

      • (1)

        Istnieje kategoria "commuter" poruszająca się na hybrydach. To nie twardziele górscy, ani zawodowi szosowcy, ani też całkiem leszcze, ale potrzebują nawierzchni bitumicznej i nie jarają się najdłuższą trasą.

        • 6 2

        • opisałeś mnie. co dzień do pracy rowerem, cały rok.

          tyle że nie ta drogą, bo mieszkam w Oliwie, a pracuje w Gdyni
          (i prawie co dzień, bo niekiedy mam lenia, wtedy albo Roverem, albo SKMką z rowerem)

          ale jezdnia z Rynarzewa do Owczarni wystarczy mi całkowicie, może z wyjątkiem samej już Owczarni, gdzie jest syf (a to teren Osowej a nie Oliwy!). Ale to jest przed szlabanem zamykającym Kościerską. jak by tam zrobić, było by OK.... dla mnie.... jak bym mieszkał w Osowej a pracował w dolnym tarasie.

          • 4 1

  • Ile osób będzie tam zimą jeździło na rowerze? 50, może 100 dziennie. (27)

    Aktualnie i tak są dwie alternatywne drogi - Bytowska i droga Węglowa, albo Spacerowa - ale co tam, zbudujmy jeszcze trzecią dla garstki ludzi, którzy może i chcą na rowerze, ale żeby się czasem nie zmęczyć i o 5 minut krócej jechać.

    Pójdą na to miliony dla głośnej garstki ludzi a tym czasem w innych miejscach nie ma nawet chodników. Np. na Jabłonowej widziałem jak kobieta z wózkiem próbowała wąskim poboczem się przemieszczać. To jest potrzeba a nie jak najkrótsza droga dla rowerzystów przez rezerwat.

    • 79 43

    • Tylko po co antagonizować dwie grupy nie wyznające kultu samochodu (15)

      Skoro nie ma sensu budować drogi, skoro zimą pojedzie nią 50-100 rowerzystów dziennie, to ile dziennie matek z dzieckiem zimą przejdzie Jabłoniową 3 no może 5? Tak zwany 'normalny' wyznawca kultu auta zapakuje dziecko i wózek i uda się na relaksacyjny postój w korku. Tyle że ja uważam, że tak jak chodnik na Jabłoniowej tak i utwardzenie komunikacyjnej drogi do Osowej jest potrzebne. Gdyby trochę poczytać na tym portalu to okazuje się, że właśnie ogłoszono przetarg na projekt Jabłoniowej (z chodnikami). Co do 50 czy 100 to na Osowej mieszka znacznie więcej osób, a w Europie jest też trochę takich miejsc, gdzie warunki sprawiają, że rowerem podróżuje 40 czy 50% populacji. No to może twórzmy takie warunki to może okaże się, że 2 mld na tunel pod pachołkiem okaże się zbędne?

      • 9 6

      • Są trzy grupy ludzi: (4)

        -ci, którzy wyznają kult samochodu
        -ci, którzy wyznają kult roweru
        -i ci, którzy nie wyznają żadnego kultu i chcą się tylko sprawnie przemieszczać - niezależnie czy pieszo, rowerem czy samochodem.

        • 3 0

        • i ci ostatni przypuszczalnie chcą normalnej drogi dla rowerów przez las (3)

          • 4 2

          • (2)

            jeśli "normalna droga dla rowerów przez las"
            to różowaty asfalcik szeroki 30m, wytrzymujący nacisk osi 50 ton
            i oświetlony lampami parkowymi

            to co ty masz za rower (i co to jest normalność)?

            • 3 5

            • Kto ci wyłoży taką kasę na asfalt tej szerokości.

              • 0 1

            • Jakie 30 metrów asfaltu, przestań bredzić.

              • 3 1

      • (9)

        Tam dziennie w dobrych warunkach nie jeździ 100 osób a co dopiero zimą?!
        Dodać jeszcze trzeba że zimą będzie lód, śnieg. Ktoś to będzie odśnieżał? posypywał piaskiem?!
        Generalnie to temat albo zastępczy by kolejny raz antagonizować mieszkańców Gdańska i stawiać ich po dwóch stronach barykady by się nawzajem opluwać i szkalować (zasada dziel i rządź!!!) albo co widać po działaniach radnej Chmiel, szykowanie małymi i drobnymi kroczkami zmianę charakterystyki terenu.

        • 4 6

        • (6)

          Argument z dolnej części pleców. Promem do Wisłoujścia też niewiele samochodów się przeprawia, sądzisz, że jak skończą tunel to natężenie będzie znikome? Nowa infrastruktura to nowe możliwości i zachęta do zmian.
          Wzdłuż Grunwaldzkiej jak jeszcze nie było DDR też niewiele osób jeździło, nie dalej jak pół godziny temu przechodziłem obok licznika na wysokości Manhattanu i tylko dzisiaj do godz. 15 przejechało tam ponad 800 osób a jest zima jeszcze, zrobi się jeszcze cieplej i te liczby wzrosną o rzędy wielkości.

          • 8 2

          • (4)

            Nie chcemy takich tłumów w środku TPK

            • 4 5

            • To czemu Osowa powstała. Nie trzeba było budować wpierw osiedli wzdłuż Kartuskiej

              i na południe od niej ? A skoro jest Osowa, to ludzie lubiący rowery mają być dyskryminowani ?

              • 1 1

            • (1)

              Nie chcemy czyli kto? Czy TPK jest twoją (albo rady dzielnicy Oliwa) własnością?

              • 4 3

              • my gdanszczanie

                milosnicy lasu (TPK)

                • 2 3

            • To jakaś schizofrenia. Najpierw argument przeciw drodze, bo mało ludzi tam jeździ a za chwilę argument przeciw drodze, bo dużo ludzi będzie tam jeździć. Jest tu jakiś lekarz?

              • 7 4

          • Siodełko wyraźnie ci się odcisnęło ... na mózgu.

            • 2 4

        • (1)

          tam już dwa lata temu naliczono _ponad_ 100 osób przez 4h w ciągu dnia.
          To oficjalne wyniki pomiarów ruchu rowerowego z 2012r - są w STER.

          • 5 0

          • Latem

            • 0 2

    • kolejny malkontent co koniecznie musiał sie pochwalic swoją głupotą (7)

      chodnik ci się nie podoba to podwiń rękawy i go sobie wybuduj! Ty z tej drogi spaślaku korzystać nie będziesz nawet tam ani razu nie byleś .Nie wypowiadaj się w tematach które ciebie nie dotyczą

      • 10 17

      • Jako spaślak biegam i jeżdzę na rowerze tamtędy :) (2)

        I w życiu nie przyszłoby mi do głowy, że wylanie asfaltu na tą równą, leśną drogę jest niezbędne.
        Spaślak to ten, który swoją kolarzóweczką, czy innym hipsterskim rowerkiem nie daje rady po niej jechać. Nie chce martwić ale nawet z asfaltem nadal będzie pod górkę.

        • 15 7

        • (1)

          10/10

          • 7 0

          • z keczupem

            • 1 1

      • Obcisłogacia "kultura" z ciebie wyszła (3)

        Jak chcesz jeździć rowerem i wozić swoje tłuste d*psko po lesie to sobie sam wybuduj drogę bohaterze od pedałów.

        • 14 12

        • gdybys niebył głupi to bys wiedział ze rowerzysci i rowerzystki (2)

          to przede wszystkim ludzie którzy na rower wsiadają normalnie ubrani to widać nie trzeba sie nawet specjalnie rozladac .Ale jak ktos pierdzi cały dzień w blacho smrodzie to widzi tylko czubek swojego zakichanego nosa

          • 11 13

          • "rozladac"? Zanim wsiądziesz normalnie ubrany na rower wróć piechotą do szkoły, bo cięzko cię zrozumieć. Jeżdżę w ciuchach rowerowych wszędzie a nie normalnie ubrany i wielu tak robi. Po to są te stroje, a nie by się spocić, śmierdzieć i się zmęczyć.

            • 0 11

          • to jesteś normalnie ubranym chamem! Lepiej?

            • 8 7

    • (1)

      50-100 osób to jest 30-100 samochodów mniej na jezdni.

      • 18 10

      • 30-100 samochodó DZIENNIe wobec tysięcy na godzinę. Jakieś wnioski?

        • 6 11

    • Bo chodniki są finansowane przez miasto, a na drogę daję Unia? Znajdź program wsparcia dla budowy chodników, to może Unia da. Aczkolwiek zgadzam się - brak chodników w mieście to wstyd, podobnie jak połamany chodnik na Długiej.

      • 17 1

  • (1)

    Zainteresowanych odsyłam do dokumentu:
    strony 5-7.

    Chyba nikt nie myśli, że ta droga będzie zbudowana lepiej niż inne.

    • 1 4

    • znam takich, którzy uważają, że ta droga może być zbudowana nie gorzej niż inne

      • 1 1

  • Jak by Ruski grozili inwazją, albo atomówką,
    asfaltowa Kościerska umożliwiła by szybszą ewakuację.

    Zmieniam zdanie, przekonali mnie Ruski.
    Ma być szeroki asfalt i lampy.

    • 0 3

  • Bardzo fajny wpis znalazłem na stronie "Dawnej Oliwy". Gratuluje autorowi odwagi i merytoryczneego podejścia (22)

    BEZMYŚLNOŚĆ LUDZKA NIE ZNA GRANIC

    Sami sobie podstawiamy nogę, nie przewidując jak bardzo bolesny będzie upadek. Natura obdarzyła nas, mieszkańców Trójmiasta i okolic, prawdziwym skarbem. Od północy graniczymy z wodami Bałtyku, zaś od południa z porosłym na rozfalowanych, ponad stumetrowych wzgórzach, wieloletnim lasem, gdzie wśród sędziwych drzew błyszczą oka tajemniczych jezior i oczek wodnych. W całej Europie nie ma drugiej tak dużej aglomeracji miejskiej, usytuowanej w podobnych warunkach.
    Ten wielki kompleks leśny na południu Trójmiasta, to prawnie chroniony Trójmiejski Park Krajobrazowy, na terenie którego wydzielono najcenniejsze, unikatowe fragmenty, tworząc rezerwaty przyrody.
    Jednym z nich jest "Rezerwat przyrody Źródliska w Dolinie Ewy" nieopodal Oliwy, utworzony w roku 1983 na powierzchni 12,4 ha. Z jednej strony graniczy bezpośrednio z drogą gruntową, łączącą Oliwę z Owczarnią. W pobliżu przebiegają dwa szlaki turystyczne: żółty i czarny. Okolice te są miejscem bardzo częstych spacerów mieszkańców Oliwy i turystów. Jest to także najkrótsza droga z Oliwy do Owczarni.
    I tu zaczyna się problem.
    Decydenci w naszym mieście z Biura Rozwoju Gdańska swoimi działaniami chcą zniszczyć ten bardzo cenny przyrodniczo i turystycznie fragment Lasów Oliwskich. Planują połączyć ASFALTOWĄ drogą rowerową Oliwę z Owczarnią. Inwestycja ta o nazwie "Lasy Oliwskie, droga Kościerska w Gdańsku", zakłada przejęcie od nadleśnictwa pasa drogi o szerokości 23 - 30 metrów, wylanie asfaltu o szerokości 3,5 m, zbudowanie półmetrowych poboczy z obu stron drogi oraz rowów, przeznaczonych na odpływ wody. Droga ta na całej długości 4,2 km ma zostać OŚWIETLONA. I to wszystko przy przylegającym do drogi rezerwacie przyrody "Źródliska w Dolinie Ewy".
    W dniu 20 lutego 2014 roku odbyło się posiedzenie Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Gdańska w składzie: Małgorzata Chmiel (radna z Oliwy i z Osowej) przewodnicząca, Piotr Grzelak v-przewodniczący, Maria Małkowska, Agnieszka Owczarczak, Dariusz Słodkowski, Krzysztof Wiecki i Mirosław Zdanowicz. Debatowali m. in. o w/w projekcie.
    To ci ludzie, których my wybraliśmy do Rady Miasta Gdańska, mający w tej komisji m. in. dbać o ochronę środowiska, poparli ten projekt kolejnej dewastacji Lasów Oliwskich. Komisja ta ma za nic obowiązujące prawo, mówiące, że na terenie parku krajobrazowego obowiązuje m. in. zakaz lokowania inwestycji, które mogą prowadzić do degradacji środowiska. Komisja nie wzięła pod uwagę negatywnych opinii Rady Osiedla Oliwy, dyrekcji Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, specjalistów, m. in. p. Marcina Wilgi oraz mieszkańców.
    Poparto projekt w całości, czyli ASFALT I OŚWIETLENIE!!!
    Jeśli droga rowerowa, to nie asfaltowa, a utwardzona naturalnym kruszywem; przy budowie nie wolno ingerować w najmniejszym nawet stopniu w obszar rezerwatu. Oświetlenie - to już barbarzyństwo na tkance lasu i rezerwatu!!!
    Decydenci i członkowie Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Gdańska! Idźcie na długi spacer do głębokiego lasu, powchodźcie na okoliczne zalesione wzgórza, miejcie oczy i uszy czułe na wrażenia wizualne i dźwięki przyrody, zauważcie oznaki nadchodzącej wiosny, zmęczcie się fizycznie tą wędrówką. Psychicznie będziecie wypoczęci. Może wtedy odechce się wam realizować tak głupie i szkodliwe pomysły, bo takie decyzje jak dotychczas, podejmują tylko ludzie nieczuli na piękno przyrody i nie dbający o zachowanie jej najcenniejszych fragmentów dla obecnych oraz przyszłych pokoleń.
    Zapamiętajmy nazwiska osób z tej komisji, by przy najbliższych wyborach do Rady Miasta Gdańska pokazać im czerwoną kartkę. Zasługują na nią!!!

    Krzysztof Kamiński
    dziennikarz, artysta fotografik
    autor książki-albumu "Trójmiejski Park Krajobrazowy - cztery pory roku"

    • 21 15

    • i jeszcze jedno (6)

      radni z Oliwy nie przedstawili żądnych!! argumentów, bo konski lobbing młodej radnej się tu ne zalicza. Mieszkańcy, rada Osowej, rowerzyści, organizacje miejskie i rowerowe - wszyscy popierają tę inwestycję.

      To tak w temacie wjasnienia kto gdzie i kiedy.

      • 5 3

      • (5)

        nie prawda! Mieszkańcy zdający sobie sprawę jak ważna jest dla nad ochrona przyrody są przeciwko

        • 1 6

        • (4)

          Rozumiem, że z równą stanowczością (a w sumie nawet większą ze względu na skalę) będą protestować przeciwko poszerzeniu spacerowej?

          • 4 1

          • (3)

            a jest tam rezerwat przyrody ?

            • 1 1

            • (2)

              jest jeden argument za kolejnością
              "najpierw Kościerska potem Spacerowa"
              niestety argument zakłada puszczenie samochodów Kościerską

              żeby wreszcie poprawić fuszerkę na Spacerowej i
              zrobić tam np cztery lub chocby trzy pasy i DDR do końca,
              trzeba by ja ZAMKNĄĆ
              a co to powoduje - dobrze pamiętamy
              mniejszy Sajgon by był, gdyby przedtem była alternatywa,
              choćby o mniejszej przepustowości.

              tyle że w tym celu łatwiej/szybciej było by otworzyć Reja, bo ta droga już jest.
              i trzeba by ograniczyć przejazd np. >20t, bo tam jest lichy asfalcik i szykany

              • 0 0

              • (1)

                Człowieku, na całym świecie można budować drogi w kilka miesięcy, pracując głównie nocą, ekipach po kilkaset osób. Wymaga to tylko solidnego zarządzania i funduszy własnych a nie UE i można Spacerową zrobić w 3 miesiące- patrz Turcja, Chorwacja czy Egipt.

                • 0 0

              • jesteś dalekowidz, to patrz po Turcjach i Egiptach - ja jestem krótkowidz i WIEM,
                że zamknięto by Spacerową na kilka miesięcy, przez które karmił byś się nadzieją
                by potem odkryć że wymienili asfalt i namalowali kreskę, by wszystko (szerokość ilość pasów) zostawić jak było
                a potem się okaże ze nawet ten asfalt pęka, bo kładziony na mrozie

                • 0 0

    • (3)

      Już na wstępie same bzdury. Natura nas nie odbarzyła tym lasem, bo zasadzili go Niemcy :) Kiedyś to były po prostu pola uprawne, tak jak jeszcze niedawno całe tzw. Południe.

      • 1 4

      • (1)

        Buczynę Pomorską zasadzili Niemcy ? Wisłę też Niemcy wykopali ?

        • 2 0

        • co do buczyny to nie wiem, ale co co Wisły to...
          mówi ci coś nazwa PRZEKOP?

          • 0 1

      • KIedyś to nazywano Puszczą Darżlubską, wiele wieków przed Niemcami. Do szkoły idź a nie wypisuj głupot gimbusie.

        • 1 0

    • Jestem za utrzymaniem piękna Lasów Oliwskich (5)

      Panie Krzysztofie,
      Chyba już czas by podjął Pan publiczną inicjatywę w celu ochrony Lasów Oliwskich. To co zamierza miasto, to uczynienie z unikalnego kompleksu leśnego kolejnego terenu z poupychanymi osiedlami leśnymi jak zdewastowane Matemblewo.
      Skala degradacji środowiska będzie olbrzymia i nieodwracalna. Miasto robi coś, o czym nigdy nawet nie pomyślano w PRL - może dlatego, że bardziej zdawano sobie sprawę z dziedzictwa przyrodniczego, zwłaszcza w takiej bliskości miasta.
      Trudno nazwać takie działania budowy drogi jako racjonalne przy takim syfie dziurawych ulic jak w GDAŃSKU.

      • 4 7

      • unikalnego? (3)

        TPK jest lasem gospodarczym !!! To nie puszcza czy rezerwat.

        • 4 7

        • (2)

          A właśnie że rezerwat ! Skoro dla ciebie 'Rezerwat przyrody Źródliska w Dolinie Ewy' to nie rezerwat, to co dla ciebie jest rezerwatem przyrody, skro rezerwat przyrody to dla ciebie nie rezerwat.

          • 1 1

          • (1)

            Po pierwsze "Źródliska w Dolinie Ewy" to nie cały TPK a po drugie droga nie biegnie przez rezerwat tylko obok.

            • 5 1

            • Droga biegnie na granicy rezerwatu. Zrealizowanie planu radnych oznacza zniszczenie rezerwatu.

              • 2 3

      • Przestań ciągle z premedytacją kłamać o jakichś osiedlach. Jakoś wzdłuż Spacerowej takowe nie powstają a miejsce na upartego by się znalazło.
        Na wysokości Żyrafiarni zaczyna się granica TPK i żadne osiedla tam się nie pobudują a przy odpowiednio dobranej nawierzchni skala zmian w środowisku będzie na tyle niewielka że praktycznie bez znaczenia.

        • 3 3

    • na stronie Dawnej oliwy sa same fajne wpisy

      szkoda że większość oderwana od zeczywistości a o komunikacji rowerowej wypowiadają się osoby, które rower tylko z okna widziały.
      Jednocześnie zadnemu z tychobrońców oliwskiej Ropsudy (sic!) nie przeszkadza Spacerowa i plany jej poszerzania, a pzeszkadza 2,5m asfaltu inaprawa kolektora ściekowego, dzięki którym rezerwat nie będzie zalewany zanieczyszczeniami a częśc kierowców przesiądzie się na rowery

      • 5 3

    • najlepiej zyc w

      w zarośniętej dżungli bo jakis pseudo artysta,i dziennikarz i niewiadomo co sobie tam samozwaniec dopowie bedzie klepał co mu slina na jezyk naniesie .Gdyby wszyscy byli tak zacofani jak ten cybał to bysmy pacholka niemieli bo to wycinka drzew szkodliwe dla srodowiska itp niebyło by remontu schodów bo to szkodliwe mozna tak długo wymieniac .Protestują ci co niemaja zadnego pomysłu na nic sami nic niepotrafia zrobic ale jak pies ogrodnika sam nie zje i nikomu nieda !

      • 3 5

    • "Oświetlenie - to już barbarzyństwo na tkance lasu i rezerwatu!!!"

      Co za banialuki.

      Chyba że codziennie słońce przez pół doby MASAKRUJE ten teren świecąc....

      • 5 3

    • Widać że facet tam nie był skoro wypisuje podobne brednie

      idź se artysta-fotograf się utop w błotach Źródlisk w Dolinie Ewy
      i będzie jednego histeryka mniej

      • 6 7

    • Brawo! Nareszcie kontretna odpowiedź! Popieram!

      I jeszcze należy podać do publicznej wiadomości nazwiska rowerowego lobby.

      • 5 7

  • Kompromis (3)

    Dwujezdniowa Spacerowa dla ruchu, Kościerska dla pieszych i rowerów.
    W końcu Osowa nie będzie wyspą.

    • 10 6

    • dwujezdniowa Spacerowa to nie kompromis - to kompromitacja

      • 0 0

    • (1)

      Dwujezdniowa po to, by się milej w korku stało, patrząc na ładną sąsiadkę w dobrym aucie. Gdzie te samochody się rozjadą koło Pachołka? Będą stały w korku na Opata Rybickiego do Grunwaldzkiej. Jedyne wyjście drogowe to most, tunel lub obwodnica Oliwy.
      A Kościerska z naprawionym kolektorem jak piszesz, ale bez cięcia lasu w promieniu 30 m i bez asfaltu.

      • 2 0

      • Ale przestań opowiadać te brednie o cięciu lasu. Nikt tam nie będzie lasu wycinał w pasie 30 m.

        • 2 2

  • (2)

    Zainteresowanych odsyłam na stronę gddkia do dokumentów -' zasady argogeotechnicznego przygotowania skarp drogowych', niestety nie da się tu wstawić linku.

    • 0 0

    • (1)

      da się, tylko http musisz wyciąć

      www.gddkia.gov.pl/userfiles/articles/p/prace-naukowo-badawcze-zrealizow_3435//documents/tg155-zasady-agrogeotechnicznego-przygotowania-skarp-drogowy.pdf

      • 1 0

      • Dzięki wielkie, pozdrawiam

        • 2 0

  • asfalt, latarnie, auta "uprzywilejowane", a zwierzęta won... (17)

    policja, straż miejska, pracownicy parku, radni, ich rodziny...- ruch samochodowy będzie spory

    • 112 39

    • Z Oliwy do Matarni przez las (ul. Bytowska) prowadzi droga asfaltowa i nie ma tam żadnych aut. Jest za to sporo pieszych i rowerzystów z niej korzystających.

      • 4 1

    • częściowo masz rację (7)

      ale częściowo nie.

      1. Uważam, że asfalt powinien powstać
      2. uważam, że auta nie powinny tam wjeżdżać - także komunalne, a tym bardziej żadne inne
      3. Pracownicy parku jeżdżą po lesie i także po tej drodze także dziś

      • 26 10

      • jeśli będzie asfalt, to będą auta (6)

        gdy w Sopocie był remont i korki na Bitwy pod Płowcami, to auta jeździły ścieżką rowerową koło wydm. Nikt nad tym nie panował. Naprawdę sądzisz, że jakiś szlabanik, czy tablica coś zmienią?

        • 16 8

        • sądzę, że tak (5)

          wystarczy na wjeździe zbudować solidną szykanę, która uniemożliwi wjazd samochodom

          • 14 3

          • (4)

            odleśnienie = droga publiczna = zakaz stawiania szlabanów

            Reja nie odleśniono, dlatego można było zostawić szlabany

            • 8 4

            • Co za bzdura. Ulice Tkacka, Kołodziejska i Piwna zamknięte w sezonie dla ruchu kołowego, tylko piesi, rowerzyści i pojazdy służb miejskich i ratowniczych. Można? Można. Nie ma żadnych przeciwwskazań prawnych aby wyłączyć ruch samochodów na drodze publicznej.

              • 5 1

            • odlesienie nie ma nic z tym wspólnego

              droga publiczna może być przeznaczona dla dowolnego typu pojazdów (a nawet wyłącznie dla pieszych) i mogą być zamontowane odpowiednie elementy ograniczające jej dostępność.

              • 2 0

            • droga publiczna z zakazem wjazdu + nie dotyczy rowerów + (1)

              nie dotyczy pojazdów GIWK (kolektor ściekowy) + nie dotyczy pojazdów nadleśnictwa plus zamykany na kłódkę szlaban/pachołek - rozwiązanie legalne, stosowane w dziesiątkach miejsc i tanie. Można? można. Wpisać w plan formę zagospodarowania (zakaz ruchu samochodów) można? można. I później ZDiZ nie będzie mógł nic w tej sprawie zmienić bez nowej decyzji Rady Miasta.

              No ale trzeba siać panikę żeby obronić błoto dla oliwskiej konnicy zaprzyjaźnionej z radnymi osiedla

              • 8 4

              • Te rozwiązania są oczywiste dla kogoś myślącego, ale oszołomom nie wytłumaczysz.

                • 6 4

    • a tymi innymi drogami asfaltowymi po trójmiejskich lasach ktoś jeździ? (2)

      jakoś nie zauważyłem. a przecież jest ich kilka.

      • 8 3

      • jeżdzą. (1)

        Na szczęście niezbyt często, ale się zdarza.

        • 3 1

        • No a tą w wyobraźni radnych

          Już sunie sznur aut. Czemu?

          • 9 1

    • leon a brałes juz tabletki ,a lekarz ostrzegał bys co 4 godziny brał przepisana dawke (2)

      leków uspokajających.Raz zapomniałeś i już teorie spiskowe,panika itp.

      • 4 7

      • Te wszystkie prostackie uwagi to mam nadzieje, ze jeden i ten sam cham pisze. (1)

        Jeżeli to nie jest odosobniony przypadek i ma być to przeciętny poziom zwolenników tego rozwiązania to ręce opadają.

        • 3 3

        • Mi ręce opadają

          Wszędzie widzisz chamów - skoro tablica nie pomaga według Ciebie, to znaczy że chamów są rzesze i nie tylko ręce Ci powinny opaść, ale wszystko...

          • 4 0

    • (1)

      Po co Policja, Sm i radni mieliby tam jeździć samochodami ?

      • 16 4

      • a po co maja stac w korku jak mozna na skroty?

        • 13 7

  • (45)

    Hahaha. Radni Oliwy przeciwni rowerom, bo zdewastują lasy, a jednocześnie podpisują się nogami i rękoma pod Nowa Spacerowa, pod którą pójdą dziesiątki drzew, a las zatruje jeszcze więcej spalin. Hipokryci.

    • 179 55

    • Bzdura. Radni Oliwy nie są przeciwni utwardzeniu tej drogi dla rowerów. (17)

      Nie akceptują wycięcia 30m pasa i poprowadzenia dwupasmowej jezdni asfaltowej + oświetlenie. Powód? To jest park krajobrazowy i obok drogi jest rezerwat przyrody "Źródliska w Dolinie Ewy"

      • 10 13

      • Bzdura (6)

        Radni z Oliwy sami nie wiedzą czago chcą. Strug i spółka to krzykacze antyrowerowi (patrz Wita Stwosza), którzy próbują się wypromować przed jesienny i wyborami.

        • 14 7

        • (5)

          spójrz na wita stwosza i powiedz ile jeździ tam rowerzystów. Jadę tą ulicą codziennie i jak już ktoś jedzie to :
          - jedzie po chodniku obok ścieżki
          - jedzie pod prąd ścieżką

          Powstawiali pachołków, spowolnień i innych pierdół na ulicy którą przejeżdża może z 200 samochodów dziennie. Dodatkowo idioci pozapominali o wstawieniu oznaczeń drogowych na odcinku derdowskiego westerplatte informujących o spowolnieniach.

          • 11 10

          • pętla indukcyjna pokazuje że rowerzystów jest całkiem sporo (4)

            i ma tę przewagę nad tobą, że działa cały czas, a nie przez moment tak jak ty

            • 10 5

            • (3)

              a są gdzieś te dane publicznie udostępnione

              • 4 2

              • w okresie 16 wrzesień - 27 październik 2013 (2)

                pasami na Wita Stwosza przejechało 8,3 tys rowerzystów

                dane za UM Gdańsk

                (

                • 5 1

              • Dziennie około 200 rowerzystów (1)

                czyli około 10 na godzinę. To rzeczywiście sporo. Niebawem ulica będzie zakorkowana rowerzystami.

                • 0 5

              • Nie kumam ludzi: zamiast się cieszyć, że mniej samochodów mu jeździ pod oknami, to narzeka, że przesiadają się na rower!

                • 4 0

      • (9)

        Nikt nie będzie wycinał 30 metrów drzew!! Skąd Ty bierzesz takie bzdury? Chyba, że jesteś w radzie dzielnicy. Po to to jest 30 metrów, by było można wygospodarować miejsce pod drogę o szerokości do 3,5 metra MAKSYMALNIE. Gdyby w mpzp był dokładny pas 3,5 metra, to na bank by się załapało jakieś drzewo, gdyż plany miejscowe nie są tak dokładne. I co wtedy? Zmieniać o pół metra plan?

        • 16 7

        • (8)

          Byłeś, widziałeś ul. Kościerską?

          Remont kanalizacji + utwardzenie istniejącego podłoża ISTNIEJĄCEJ drogi (o szer. 2,5-3m) + położenie polbruku. Tak jak w wielu innych kilometrach ścieżek w Gdańsku. No ale to ma być droga samochodowa w krótkim czasie, tylko wepchnięta cichaczem jako rowerówka.

          • 7 14

          • Żal (7)

            Wyssane z palca bzdury

            • 11 5

            • (6)

              w założeniach ma to być droga wykorzystywana także przez wszelkie służby miejskie, więc droga będzie o szerokości ok 4-5m (2-2,5m na jeden kierunek jazdy) + odkryty rynsztok idący obok (ze skosami itp. musi mieć min 2m szerokości) do tego dochodzi utwardzenie pobocza na zamontowanie oświetlenia. W najlepszym wypadku pas drogowy z rynsztokiem i oświetleniem będzie miał szerokość 7-8m.
              Kwestia określenia pasa o szerokości 30m zakłada wyłączenie tego obszaru z terenu lasu, przez co umożliwi wjazd ciężkiego sprzętu do budowy ww. drogi.

              • 2 11

              • co za bzdury (5)

                jeszcze nie ma planu nawet, a ty już tam widzisz drogę z dwoma pasami???

                czegoś ty się najadł???

                a kolektor ściekowy już tam jest. heloł....

                • 9 4

              • (4)

                po 1. obecny kolektor ściekowy jest stary i zapchany, nowy ma być odkrytym rynsztokiem wzdłuż drogi.
                po 2. zgodnie z założeniami podanymi na stronie gdansk.pl ścieżka ma być asfaltowa wytrzymująca nacisk do 40 ton.
                po 3. razem ze mną będziesz się składać na utrzymanie tej drogi, stałe oświetlenie parkowe na odcinku ok 4,5km kosztuje.
                po 4. przejedź się tą drogą to zmienisz zdanie

                • 4 7

              • pleciesz głupoty i nie wiesz, co chcesz napisać (3)

                1. ze względu na zagrożenie mikrobiologiczne nikt nie zbuduje otwartego kolektora ściekowego. Odkryty ma być rów melioracyjny zbierający ewentualne wycieki i zapobiegający podmywaniu trasy - takie tworzą sami leśnicy.
                2. nacisk do 40 ton musi sprostać maszynom leśników. Inaczej inwestycja nie przetrwa do następnej ścinki.
                3. Oświetlenie parkowe (o ile powstanie) to marne grosze - podejrzewam, że więcej kosztować będą naprawy jego dewastacji niż zasilenie.
                4. Przejechałem. Zdania nie zmienię.

                • 6 2

              • jezeli tam sa zrodliska (2)

                tereny podmokle, bagna objete ochrona (rezerwat) - to bledem jest kanalizowanie naturalnych ciekow. Melioracje spowoduja osuszenie chronionego terenu

                • 4 3

              • Ludzie, przecież tu chodzi o wyremontowanie istniejącego kolektora odprowadzającegi ścieki!!! Teraz on przecieka zatruwając środowisko. Nie będzie melioracji tylko typowe rynienki odprowadzające wodę ze ścieżki.

                • 3 0

              • Dokładnie tak. Zrobienie drogi asfaltowej wymaga prac melioracyjnych a to oznacza osuszenie czyli Zniszczenie rezerwatu

                • 4 4

    • (4)

      jeszcez wiecej spalin? Ludzi będzie jeździło tyle samo ile teraz, a spalin bedzie mniej bo nie będą stali w korkach.

      • 3 9

      • (3)

        Kolejny, co wierzy, że budowa dróg zmniejsza korki. Mogę Ci dać tysiąć złotych, że po maksymalnie 10 latach od powstanie tej drogi będą takie same korki. Z tym, że na dwóch pasach a nie jednym.

        • 10 3

        • (1)

          Daj mi jeszcze tysiąc, jak po dwóch latach na asfaltowej Kościerskiej będą dziury jak na innych asfaltach w TPK. Bo będą na 100%

          • 5 3

          • Na M.Reja mie ma dziur, a droga ma już trochę lat. Na Bytowskiej są dziury, bo tam jeżdżą samochody. Tak więc i tu nie będzie dziur tak szybko, bo to bedzie tylko droga rowerowa, czasami używana przez leśników.

            • 3 0

        • 10 lat sporo

          Na Słowackiego po roku ruch zwiększył się o 81% i różnicy czasowej już tak nie widac.

          • 4 0

    • jest różnica pomiędzy terenem rezerwatu a drzewami rosnącymi przy ruchliwej drodze. (8)

      • 25 15

      • Kościerska przebiega obok rezerwatu (7)

        • 20 4

        • ciebie to powinni do tego rezewratu wsadzic i zamknąc:) (4)

          • 2 18

          • a ciebie wysłać na geografię (3)

            żebyś nauczył się czytać mapy droga wiedzie przez park krajobrazowy na granicy rezerwatu :D

            • 16 5

            • a ciebie na przyrodę (2)

              żebyś się dowiedział, że każdy rezerwat potrzebuje tzw. otuliny czyli pasa terenu ochronnego wokół rezerwatu

              • 6 3

              • nie każdy potrzebuje (1)

                znam wiele rezerwatów przyległych do zakładów przemysłowych, dróg, a nawet rezerwatów, na których prowadzi się działalność gospodarczą. Otulinę stosuje się wyłącznie, gdy zachodzi obawa, że działalność prowadzona przy samej granicy rezerwatu wpłynie na niego negatywnie. Ułożenie utwardzonej drogi nad kolektorem ściekowym nie jest czymś, co zagraża rezerwatowi - asfalt o takiej szerokości nie narusza stosunków wodnych, a to one są najistotniejsze.

                • 5 3

              • No popatrz, a pan Marek Piskorski ma inne plany i wyraźnie deklaruje, że woda opadowa zostanie skierowana do naturalnych cieków, a nie do rezerwatu, czyli zamierza doprowadzić do osuszenia rezerwatu czyli jego likwidacji.

                • 3 4

        • Koscierska prowadzi prosciutko na wjazd na obwodnice. Zrobia szose.

          Ot cala prawda

          • 7 11

        • to mówimy o wycinaniu drogi czy drzew?

          Bo wydaje mi się, ze drzewa to już rezerwat.

          • 6 6

    • Prawie - nie znaczy to samo !!! (9)

      Po pierwsze, wyznaczy się de facto nową ulicę o szerokości pasa 30 m, co w przyszłości pozwoli już się nie cackać o jakieś tam pozwolenia.

      Po drugie jest różnica pomiędzy tzw. udrożnieniem i poszerzeniem obecnej ulicy a wyznaczanie nowej równoległej przez dziewiczy las w pobliżu rezerwatu.

      Po trzecie - w zasadzie całe Lasy Oliwskie z uwagi na unikalny charakter krajoznawczy i przyrodniczy winny być rezerwatem przyrody lub obszarem chronionym

      No i po czwarte - miasto chce wydać dużą "bańkę" (MLD) na tunel pod Pachołkiem, jednocześnie chcąc zdewastować cały kawał lasu wytyczając nową ulicę z 30 m paser drogowym. Chore!!!

      • 23 14

      • Tak Zgadzam się z Kolegą (7)

        Cytuję Kolegę:
        "Po to daje się właśnie ten zapas, aby później projektanci mieli możliwość jak najbardziej bezkolizyjnego wytyczenia samej drogi."

        Właśnie Kolego uchwycił sedno.
        Nie zgadzam się, by projektanci mieli możliwość jak najkorzystniejszego wytyczenia samej drogi !!!!!!!!!

        Słowa "jełop" nie będę komentować, gdyż nie chcę uciekać od podstawowego nurtu dyskusji, to jest utrzymanie piękna Lasów Oliwskich dla wszystkich mieszkańców Gdańska.

        • 17 12

        • napiszmy prościej (5)

          będą mogli wytyczyć drogę OMIJAJĄC jak najwięcej drzew.

          a NIE - kładąc asfalt o szerokości 30 metrów

          trzeba nie tylko krzyczeć i pomstować, ale też rozumieć podstawowe kwestie

          • 22 8

          • (2)

            Nie wiem czy w Holandii sa pasy rowerowe na 30 metrow. Jestes kretynem, bo nawet w tresci jest to wyjasnione.

            • 3 8

            • W treści jest (1)

              O odlesieniu pasa 30 m. Nikt nie mówi że tyle ma mieć droga.

              • 8 6

              • zgadza się !

                dodatkowo prostują zakręty jak na byłej leśnej drodze z Matarni do Oliwy rok temu.
                Ale tu nie chodzi o jakieś ścieżki rowerowe, tylko szerszą drogę dla cięższych samochodów żeby sprawniej wycinać las i wywozić drewno.
                A jak kto nie ma chęci przejechać tą drogą w takim stanie jak jest ( utwardzona gruntowa ) to i tak nie będzie z tej drogi korzystał.
                Poza tym po roku żule zdążą zniszczyć wszystkie latarnie i będzie to droga strachu, bo żadna pańcia na miejskim rowerku tam się po zmroku nie zapuści.

                • 6 7

          • (1)

            I tak już po roku puszczą tamtędy samochody tylko nieznacznie poszerzając drogę rowerową. A rowery już tam nie pojadą.

            Makabra jakaś.
            Utwardzona droga by się tam bardzo przydała ale jeżeli (nie za)radni mają takie tchórzowskie postawy to niech dalej będzie błotnista droga. Oponki szer. powyżej 2" z dobrym bieżnikiem dają radę. Reszta niech się truje na Spacerkowej z idiotami w autach.

            A wystarczy, że (nie za)radni wykażą trochę dobrej woli razem ze specjalmajstrami od wytyczania 30m pasów przestrzeni na ścieżki o szer. max 3,5m....

            Ruszyć d*pska leniwe tłuściochy i połazić tam ZANIM podejmiecie kolejne idiotyczne decyzje. Zaznaczyć sobie na mapkach....

            ..... Kurnnnnaaa! Przecież tam JUŻ jest ścieżka :D Na całej długości.
            Wystarczy udrożnić ściek pod nią i położyć kostkę na utwardzonym GRUNCIE.

            Przecież mnóstwo ścieżek w Gdańsku tak właśnie jest zrobionych.

            Chyba że to ma być w krótkim czasie droga samochodowa (najlepiej dla wybrańców).

            • 6 13

            • Kostka to jeden z najgorszych materiałów na drogę rowerową i kasa wywalona w błoto. Są przecież półprzepuszczalne nawierzchnie bitumiczne.

              • 15 2

        • Kierowcy

          Do czego przerabiać wycinać lasy psuć krajobraz jak tylko w godzinach szczytu są korki i to z tego powodu ze brak życzliwości osób.tylko busy z pracującymi fizycznie pełne a tak to kazdy w pojedynkę tluczy sie tym autem(5osobowym)

          • 6 1

      • Weź jełopie jeden przeczytaj sobie ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, popatrz sobie na istniejące plany zagospodarowania (bez problemu do znalezienia w sieci), poczytaj sobie karty terenów elementarnych z przeznaczeniem pod drogi, zobacz jak skonstruowane są tam zapisy i zobacz jakie są różnice między terenem elementarnym z przeznaczeniem pod drogę a faktyczną drogą. Po to daje się właśnie ten zapas, aby później projektanci mieli możliwość jak najbardziej bezkolizyjnego wytyczenia samej drogi.

        • 19 17

    • projekt przewiduje oświetlenie drogi na całym odcinku leśnym, po jakiego czorta. Rozumiem żeby to utwardzić bo jakiś tam radny kupił sobie dom na osowie i nie chce mu się stać w korkach, ok. Jest jak jest rzeczywistości nie zmienię. Ale te oświetlenie i rynsztoki trochę dziwne. Jeszcze się ekolodzy nie odezwali widać, bo na pewno będą chronić to miejsce choćby z powodu kilku tygodni zmasowanego zażabienia.

      • 5 6

    • a powiedz Lobbyr.. wiecej spalin masz od szybko przejezdzajacych aut dwupasmowka?

      czy tez od stojacych w ciaglym korku w obie strony na jednym pasie? ciekawe co?... jakos od czasu jak slowaka ma dwa pasy to jeste lepiej prawda?

      • 3 7

    • szkapa

      Na koniki i osiołki i po sprawie a nie stare rowery z zachodu

      • 18 23

  • (5)

    chcecie chronić rezerwat, lasy oliwskie a nie przyjdzie wam do głowy, że wiele osób mieszkających w Osowej zjechałoby do pracy Kościerską gdyby nie musiało grzęznąć w błocie?

    • 6 8

    • To dlaczego odrzucacie projekt drogi szutrowej? (2)

      Ma być wg was tylko asfalt i oświetlenie. A może jeszcze fontanna?

      • 6 1

      • szutrówkę rozjeżdżą leśnicy i będzie to samo, co teraz

        szkoda na nią kasy

        • 3 1

      • im to by i wyciag krzeselkowy nie pomogl, niektorzy tak maja

        • 4 1

    • zjazd JUZ jest, od zeszlej jesieni gruba forsa zostala wrzucona w doskonałą drogę z Owczarni do Renuszewa

      a nie jezdzisz nie z braku asfalciku i lampeczek jak na Repperbahn
      tylko dlatego ze jestes spaslak leniwy

      • 3 3

    • Lasy Oliwskie są ważniejsze od zjeżdżania Kościerską do pracy

      • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane