- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (156 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (720 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (250 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (103 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (63 opinie)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (142 opinie)
Kosztowna walka z zimą na drogach Trójmiasta
W styczniu i lutym gdańscy drogowcy na odśnieżanie dróg w mieście przeznaczyli aż 12 mln zł. Do końca zimy, a także na jesienno-zimowe wydatki pod koniec roku, zostało zaledwie 3,2 mln zł. Pieniędzy zabrakłoby w Gdyni, gdzie podobne prace pochłonęły aż 16 mln zł. By nie doprowadzić do paraliżu, władze miasta musiały zwiększyć tam budżet na zimowe wydatki o 4 mln zł. Urzędnicy przyznają wprost: tak duże wydatki to efekt medialnego wyścigu pomiędzy miastami.
Gdańsk wydał 12 mln zł na odśnieżanie
Od kilku dni sypią także drogowcy, ale zamiast śniegu - sól i piasek. Tylko w styczniu i lutym Gdańsk przeznaczył na zimowe utrzymanie miasta aż 12,2 mln zł. Koszty są wysokie, bo w sumie w Gdańsku do odśnieżenia jest aż 1 tys. km dróg. Zdarza się też, że odśnieżane są przystanki, od lat wyłączone z eksploatacji.
- Drogi są odśnieżane, walczymy z ich śliskością za pomocą kruszywa i chlorku sodu - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Ilość zastosowanych środków jest uzależniona od nasilenia warunków zimowych. Naszym obowiązkiem jest zapewnienie przejezdności. Jednak miernikiem jakości utrzymania zimowego stały się czarne drogi. Takie stawiane są oczekiwania i presja mediów. Aby uzyskać efekt czarnej drogi, trzeba wysypać odpowiednią ilość soli. Pytanie na ile rozsądny jest wyścig pomiędzy miastami, w którym jest więcej czarnych dróg? Efekty tego wyścigu, który jest wynikiem presji medialnej, widać na drogach.
Liczy się przejezdność
Jak podkreślają urzędnicy z Gdańska, umowy z wykonawcami utrzymania zimowego dróg są skonstruowane w taki sposób, że płatność uzależniona jest od uzyskanego rezultatu wykonanej pracy, czyli przejezdności dróg, a nie od liczby przejechanych kilometrów, liczby pojazdów czy wysypanej soli. W pierwszej kolejności odśnieżane są drogi tranzytowe - krajowe, wojewódzkie i powiatowe oraz prowadzące komunikację autobusową. To łącznie 28 tras o długości 584 km.
- W warunkach niskiej wilgotności powietrza, kluczowe drogi zabezpieczamy już przed wystąpieniem prognozowanych opadów śniegu, wysyłając w trasy auta wyposażone w zraszacze solanką. Ponadto rozstawiamy sprzęt w newralgicznych punktach miasta, aby w przypadku wystąpienia korków mógł łatwo dotrzeć w różne rejony Gdańska. Mamy w swojej pieczy również drogi o znaczeniu lokalnym o długości 357,1 km. Ponadto jesteśmy odpowiedzialni za zimowe utrzymanie dróg rowerowych, przystanków tramwajowych i autobusowych, parkingów ogólnodostępnych, płatnych miejsc postojowych oraz zastrzeżonych miejsc postojowych, kopert parkingowych, kładek dla pieszych, tuneli dla pieszych oraz części chodników, wydzielonych ciągów pieszych i schodów terenowych - wylicza Kiljan.
Gdynia wydała 16 mln zł na odśnieżanie dróg
Jeszcze więcej, bo niemal 16 mln zł pochłonęło odśnieżanie jezdni i chodników w Gdyni. W sumie posypano drogi o łącznej długości 74 tys. kilometrów, odśnieżono ponad 1,7 tys. km. Aby zabezpieczyć ciągłość działań i nie doprowadzić do paraliżu, władze miasta podjęły decyzję o zwiększeniu o 4 mln zł budżetu na zimowe utrzymanie. W sumie wynosi on już ponad 18,5 mln zł.
- Do początku marca wartość wykonanych prac związanych z utrzymaniem zimowym dróg wyniosła w Gdyni 15,9 mln zł - wyjaśnia Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni. - W ramach tych środków na jezdniach głównego układu komunikacyjnego wykonano prace w zakresie posypu środkami chemicznymi i pługowania. Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni do usuwania skutków zimy na terenie miasta może zadysponować specjalistyczny sprzęt m.in. 35 pługo-posypywarek. Większość z nich wyposażona jest w urządzenia solankowe, a także trzy pługi klinowe, 23 ciągniki z osprzętem dostosowanym do pracy na wąskich ulicach, jedną ładowarkę samojezdną oraz 27 ciągników z osprzętem, przeznaczonych do odśnieżania chodników i dróg rowerowych. Ilość zadysponowanego sprzętu uzależniona jest od panujących warunków atmosferycznych - dodaje Folejewski.
W Sopocie nakłady na odśnieżanie - głównie ze względu na mniejszą sieć tras - są kilkukrotnie mniejsze niż w Gdańsku i Gdyni.
- Koszty zimowego utrzymania dróg w Sopocie wahają się w granicach 350-500 tys. zł miesięcznie i wprost uzależnione są od intensywności warunków atmosferycznych, a więc opadów i mrozu - wyjaśnia Anna Dyksińska z biura prasowego Urzędu Miasta w Sopocie. - W styczniu ten koszt wyniósł 460 tys. zł, w lutym 420 tys. zł. Podobnie koszty kształtowały się w ubiegłym roku. W budżecie Zarządu Dróg i Zieleni nie ma takiego paragrafu jak zimowe utrzymanie dróg. Pieniądze na walkę z efektami zimy pochodzą z różnych paragrafów - oczyszczania, zieleni czy płac - dodaje.
Opinie (364) 6 zablokowanych
-
2018-03-06 07:06
Dokładnie "drogi" kosztowały duzo
Chodniki to koszmar ....nie da się chodzić
- 11 0
-
2018-03-06 07:13
Za dużo soli !!! (1)
Co z wami ? Postradaliście zmysły ?
Jak to wszystko teraz wygląda ?- 39 1
-
2018-03-06 09:21
Zapasy zrobili to trzeba wywalić na drogi. Kasa musi się zwrócić.
- 7 0
-
2018-03-06 07:14
Pytanie jakie koszty ponoszą właściciele samochodów
i butów zniszczonych przez sól.
- 37 1
-
2018-03-06 07:16
czarna jezdnia zimą to jakaś abstrakcja nie praktykowana nigdzie na świecie (1)
przejedźcie się do Niemiec zobaczyć jak utrzymuje się drogi i czym je się tam posypuje bądź polewa i dlaczego nie ma tam takiego zimowego syfu jak u nas gdzie wszystko klei się od brudu
- 22 2
-
2018-03-06 09:10
Nie zamierzam tam jechać, ale z chęcią przeczytam jak tam dba się o drogi zimą. Podziel się
- 0 4
-
2018-03-06 07:16
Niezależnie od tego czy zima jest czy jej nie ma śpiewaka od lat ta sama. A im krótsza i czym mniej śniegu tym więcej pieniędzy im brakuje. PO PROSTU POLSKA!!!
- 17 1
-
2018-03-06 07:18
Bez soli
Jak dla mnie powinni tylko pługiem odśnieżać i tyle. Od tego są zimowe opony żeby jeździć po śniegu! Jest zima to i śnieg jest...
- 19 0
-
2018-03-06 07:18
Chlorek sodu (2)
Hehehe. Dobre. Sól drogowa to zło to dla niepoznaki napisali chlorek sodu to ciemna masa pomyśli że cuś innego lepszego co aut nie brudzi
- 24 1
-
2018-03-06 07:30
w Niemczech sypie bądź polewa się chlorkiem magnezu, jest droższy od zwykłej soli, ale o niebo skuteczniejszy i rozpuszcza lub
i potem tylko pług, a u nas tony bezsensownej zwykłej soli.
Tanie mięso psy jedzą i taka jest prawda!- 7 0
-
2018-03-06 19:01
sam jesteś ciemna masa większość chodziła do szkoły i wie co to jest NaCl
- 0 2
-
2018-03-06 07:18
Co? (3)
Co wy w ogóle piszecie tutaj w tych komentarzach? W porównaniu do kilku ubiegłych lat śniegu było tej zimy bardzo dużo. Prawie cały styczeń i luty mamy opady śniegu średnio co kilka dni. Często te opady są intensywne. Nigdzie w Polsce (oprócz terenów górskich) nie było w tym roku tyle śniegu co na Pomorzu. Ale przecież "tyle pieniędzy na tak mało śniegu?! Hańba!!!". I żeby nie było te uważam że wydatki są gigantyczne i że przeginają z solą, ale nie mówcie że nie ma śniegu w tym roku.
- 4 27
-
2018-03-06 08:37
Łoł! Łoł! Łoł! Aleś się rozpędził w tych opadach!!!
- 9 0
-
2018-03-06 09:24
Ha ha ha, dwa tygodnie pada i klęska narodowa.
- 4 1
-
2018-03-06 19:02
nie było śniegu , nie musiałam odśnieżać garażu , pojawił się pod koniec lutego i tej wersji proszę się trzymać!!!
- 1 0
-
2018-03-06 07:22
(1)
Kosztowna haha złodzieje swoje kieszenie napchali
- 8 1
-
2018-03-06 07:31
a ty to pierwszy złodziej IV RP
troll
- 1 0
-
2018-03-06 07:22
Najbliższe lata to powrót zimy i odśnieżąć będzie trzeba (2)
Kiedyś prawie rok w rok były śnieżne zimy i jakoś sobie służby drogowe radziły, wraca okres takich zim i niech się przygotują, bo ostatnie łagodne zimy wszystkich rozleniwiły. Co będzie jeśli zima przyjdzie w listopadzie i będzie do kwietnia, a pamiętam taką okropność.
- 11 0
-
2018-03-06 07:32
fajnie było, sanki, narty, kuligi (1)
- 2 1
-
2018-03-06 19:04
też lubię zimę , nie lubię tylko ,że sypią na chodniki sól.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.