• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kosztowny kolejowy objazd z Trójmiasta na Kaszuby

Michał Brancewicz
17 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowe przystanki na trasie PKM oraz fragment bajpasu kartuskiego, który pozwoli zachować kursowanie pociągów w czasie elektryfikacji linii 201. Nowe przystanki na trasie PKM oraz fragment bajpasu kartuskiego, który pozwoli zachować kursowanie pociągów w czasie elektryfikacji linii 201.

O niemal 35 mln zł droższa, niż zakładali kolejarze z Warszawy, jest najniższa oferta przygotowania projektu i przeprowadzenia remontu 15-kilometrowego odcinka linii kolejowych 234 i 229 z Gdańska Kokoszek do Glincza. Tzw. bajpas kartuski będzie stanowił trasę objazdową na Kaszuby podczas przyszłej elektryfikacji linii PKM i 201. Z kolei na początku przyszłego roku poznamy dwie koncepcje rewitalizacji brakującego fragmentu linii 234, który połączy się z linią PKM oraz budowy przystanku Karczemki, za których realizację odpowiada Pomorska Kolej Metropolitalna.



Jak często jeździsz pociągami?

Bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Według zapowiedzi miałaby ona powstać do końca 2021 roku.

Dzięki temu pociągi będą mogły nadal kursować z Trójmiasta na Kaszuby podczas przygotowywanej przez PKP PLK elektryfikacji i budowy drugiego toru na linii Gdynia - Kościerzyna oraz trzeciego toru między Gdańskiem Osową a Gdynią Główną.

Prace przy bajpasie kartuskim będą się składać z dwóch etapów: modernizacji ok. 15-kilometrowego odcinka istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą realizować będą Polskie Linie Kolejowe oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki, realizowanej przez spółkę PKM przy współpracy z miastem Gdańsk.

Bajpas kartuski - oferty od 250 do 400 mln zł



Kolejarze z Warszawy otworzyli niedawno koperty z ofertami na zaprojektowanie i wykonanie prac na swoim odcinku. Zgłosiły się trzy podmioty:

Oferty w zakresie podstawowym:

  • Konsorcjum Roverpol 1 (Warszawa) i Roverpol 2 (Walencja, Hiszpania) - 250,3 mln zł (277,5 mln zł po rozszerzeniu o opcje)
  • Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe (Gdańsk) - 357,7 mln zł (360,7 mln zł po rozszerzeniu o opcje)
  • Trakcja PRKiI (Warszawa) - 400,3 mln zł (413,8 mln zł po rozszerzeniu o opcje)

Problem w tym, że PLK zamierzało wydać na ten cel 216,8 mln zł. To oznacza, że najniższa oferta jest i tak o blisko 35 mln zł wyższa, niż zakładali kolejarze, co może spowodować konieczność powtórzenia postępowania.

Zgodnie z zapisami przetargowymi, wykonawca będzie miał na realizację zadania 27 miesięcy, czyli dwa lata i trzy miesiące. To oznacza, że nawet gdyby wkrótce udało się podpisać umowę z którymś z oferentów, to prace i tak przeciągną się do 2022 roku.

Na razie nie będzie przystanku PKM Karczemki



Swoją część tego przedsięwzięcia przygotowuje też PKM. Na finiszu są prace polegające na opracowaniu dwu wariantowej koncepcji przebiegu fragmentu toru, który połączy linię PKM z linią 234. Prace przewidują również powstanie jednokrawędziowego peronu PKM Karczemki. Koszt dokumentacji to 978 tys. zł.

- Potem zostanie ogłoszony przetarg w formule zaprojektuj i zbuduj - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Jednak na razie wyłącznie dla torowiska, peron powstanie w późniejszym terminie.

Projekt elektryfikacji PKM w lutym 2020



Najpóźniej w lutym 2020 roku powinien być gotowy projekt elektryfikacji całej linii PKM oraz budowy dodatkowego przystanku Firoga, między Matarnią a lotniskiem. Opracowanie dokumentacji pochłonie ponad 2,5 mln zł.

Na ukończeniu jest też projekt elektryfikacji linii 201 między Gdynią a Kościerzyną wykonywany na zlecenie PLK.

- Przygotowujemy materiały do przetargu na modernizację trasy z Somonina do Gdyni Głównej. Zaplanowano dobudowę drugiego toru na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa i dobudowę trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna oraz modernizację i elektryfikację linii - mówił latem tego roku Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Prace na tym odcinku będą mogły ruszyć dopiero po powstaniu wspomnianego wcześniej bajpasu kartuskiego, czyli objazdu dla pociągów.

Elektryfikacja obu tras ma się zakończyć w 2023 roku, chociaż dotrzymanie tego terminu, szczególnie dla linii 201, może okazać się trudne.

Opinie (135) ponad 20 zablokowanych

  • A przedłużenie SKM do Pruszcza i kolejna para torów do Wejherowa kiedy? (1)

    W przypadku Pruszcza mówiło się o wykorzystaniu linii towarowej koło Równej i cisza? A druga para torów do Wejherowa? Też cisza, rewitalizacji linii Pruszcz-Stara Piła podobnie

    • 23 1

    • Nie da się POKO. Teraz są ważniejsze sprawy - OTUA, wolne sądy, a nie tam jakiś plebs i jego problemy z dojazdami...

      • 6 0

  • A po co ta Firoga? (3)

    Tam dziura. Parę domków, Intel i nic specjalnego przecież.

    • 17 1

    • Intel miał się ponoć dorzucić, to dla nich miał powstać ten przystanek.

      • 7 1

    • Widać, że od niedawna w Gdańsku i znasz tylko jakieś syfiaste blokowisko.

      • 1 2

    • Intel

      Do intela codziennie dojeżdża 2.5k ludzi a jak zbudują dwa nowe budynki to ma być 4k. Na pkm matarnia wysiada z 200 do 300 osób a stoi nie wiadomo po co.

      • 0 0

  • nie jestem pewny, ale jakbym sie w pracy pitolnal o 15 baniek, to chyba by mnie wyrzucili

    • 10 0

  • A kiedy SKM do Tczewa ?

    Linia jest przeciążona, miały być dobudowane nowe tory?

    • 10 3

  • Lata zaniedban i takie efekty...

    • 8 0

  • Kradną na potęgę póki moga

    • 4 1

  • Skąd takie ceny??

    Gdyby to nie było zamówienie publiczne to z pewnością ceny byłby zupełnie inne. Smarowanie tyle kosztuje czy co?

    • 7 1

  • Dlaczego nie wykonano elektryfikacji przy budowie PKM? (2)

    Teraz byłoby znacznie łatwiej

    • 8 8

    • (1)

      Bo tym zajmuje się niedasięPoko.

      • 3 3

      • Bo po tych torach i tak nie mogłyby jeździć od początku pociągi elektryczne.

        A w sprawie "niedasię", zacytuję panią Szydło "Wystarczy nie kraść". Dziwnym trafem PiS do tej pory niczego nie zbudował, a pieniądze z budżetu znikły.

        • 4 0

  • Zapomnieli o jeszcze jednej linii

    Przy okazji remontu linii z Kokoszek do Glincza przez Starą Piłę trzeba wyremontować również linię z Pruszcz Gdańskiego do Starej Piły. Przy dobrych parametrach i czasie przejazdu zainteresowanie było by na pewno duże. Okolica coraz bardziej się zaludnia, choćby Straszyn, Juszkowo, Kolbudy itp.

    • 13 3

  • (3)

    tymczasowa linia omija Żukowo? gdzie tu logika?

    • 3 8

    • No, fakt. Stacja Żukowo Zachodnie nie leży w Żukowie.

      • 11 0

    • Żukago

      Woli tdi

      • 1 0

    • Żukowo Zachodnie

      NIe omija, lecz jest ok 2 km od przystanku w centrum.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane