• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kosztowny kolejowy objazd z Trójmiasta na Kaszuby

Michał Brancewicz
17 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowe przystanki na trasie PKM oraz fragment bajpasu kartuskiego, który pozwoli zachować kursowanie pociągów w czasie elektryfikacji linii 201. Nowe przystanki na trasie PKM oraz fragment bajpasu kartuskiego, który pozwoli zachować kursowanie pociągów w czasie elektryfikacji linii 201.

O niemal 35 mln zł droższa, niż zakładali kolejarze z Warszawy, jest najniższa oferta przygotowania projektu i przeprowadzenia remontu 15-kilometrowego odcinka linii kolejowych 234 i 229 z Gdańska Kokoszek do Glincza. Tzw. bajpas kartuski będzie stanowił trasę objazdową na Kaszuby podczas przyszłej elektryfikacji linii PKM i 201. Z kolei na początku przyszłego roku poznamy dwie koncepcje rewitalizacji brakującego fragmentu linii 234, który połączy się z linią PKM oraz budowy przystanku Karczemki, za których realizację odpowiada Pomorska Kolej Metropolitalna.



Jak często jeździsz pociągami?

Bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Według zapowiedzi miałaby ona powstać do końca 2021 roku.

Dzięki temu pociągi będą mogły nadal kursować z Trójmiasta na Kaszuby podczas przygotowywanej przez PKP PLK elektryfikacji i budowy drugiego toru na linii Gdynia - Kościerzyna oraz trzeciego toru między Gdańskiem Osową a Gdynią Główną.

Prace przy bajpasie kartuskim będą się składać z dwóch etapów: modernizacji ok. 15-kilometrowego odcinka istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą realizować będą Polskie Linie Kolejowe oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki, realizowanej przez spółkę PKM przy współpracy z miastem Gdańsk.

Bajpas kartuski - oferty od 250 do 400 mln zł



Kolejarze z Warszawy otworzyli niedawno koperty z ofertami na zaprojektowanie i wykonanie prac na swoim odcinku. Zgłosiły się trzy podmioty:

Oferty w zakresie podstawowym:

  • Konsorcjum Roverpol 1 (Warszawa) i Roverpol 2 (Walencja, Hiszpania) - 250,3 mln zł (277,5 mln zł po rozszerzeniu o opcje)
  • Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe (Gdańsk) - 357,7 mln zł (360,7 mln zł po rozszerzeniu o opcje)
  • Trakcja PRKiI (Warszawa) - 400,3 mln zł (413,8 mln zł po rozszerzeniu o opcje)

Problem w tym, że PLK zamierzało wydać na ten cel 216,8 mln zł. To oznacza, że najniższa oferta jest i tak o blisko 35 mln zł wyższa, niż zakładali kolejarze, co może spowodować konieczność powtórzenia postępowania.

Zgodnie z zapisami przetargowymi, wykonawca będzie miał na realizację zadania 27 miesięcy, czyli dwa lata i trzy miesiące. To oznacza, że nawet gdyby wkrótce udało się podpisać umowę z którymś z oferentów, to prace i tak przeciągną się do 2022 roku.

Na razie nie będzie przystanku PKM Karczemki



Swoją część tego przedsięwzięcia przygotowuje też PKM. Na finiszu są prace polegające na opracowaniu dwu wariantowej koncepcji przebiegu fragmentu toru, który połączy linię PKM z linią 234. Prace przewidują również powstanie jednokrawędziowego peronu PKM Karczemki. Koszt dokumentacji to 978 tys. zł.

- Potem zostanie ogłoszony przetarg w formule zaprojektuj i zbuduj - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Jednak na razie wyłącznie dla torowiska, peron powstanie w późniejszym terminie.

Projekt elektryfikacji PKM w lutym 2020



Najpóźniej w lutym 2020 roku powinien być gotowy projekt elektryfikacji całej linii PKM oraz budowy dodatkowego przystanku Firoga, między Matarnią a lotniskiem. Opracowanie dokumentacji pochłonie ponad 2,5 mln zł.

Na ukończeniu jest też projekt elektryfikacji linii 201 między Gdynią a Kościerzyną wykonywany na zlecenie PLK.

- Przygotowujemy materiały do przetargu na modernizację trasy z Somonina do Gdyni Głównej. Zaplanowano dobudowę drugiego toru na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa i dobudowę trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna oraz modernizację i elektryfikację linii - mówił latem tego roku Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Prace na tym odcinku będą mogły ruszyć dopiero po powstaniu wspomnianego wcześniej bajpasu kartuskiego, czyli objazdu dla pociągów.

Elektryfikacja obu tras ma się zakończyć w 2023 roku, chociaż dotrzymanie tego terminu, szczególnie dla linii 201, może okazać się trudne.

Opinie (135) ponad 20 zablokowanych

  • Bardzo dobrze że tej linii nie zelektryfikowano od razu

    Dzięki temu można zarobić dwa razy, a to się przecież liczy :)

    • 5 2

  • Mamy świetnych fachowców-projektantów w Gdańsku (DOKP)!!!

    Czemu z n o w u 'varśafka' nam się wpindala w bliskie nam projekty?! K t o na to pozwala?!

    • 9 1

  • PKM na południe Gdańska!! (2)

    • 14 3

    • Napisz gdzie mieszkasz ok

      • 1 2

    • i północ Gdyni...

      ...

      • 1 1

  • (1)

    Konsorcjum Roverpol 1 (Warszawa) i Roverpol 2 (Walencja, Hiszpania)

    wzbudzają zaufanie i cena taka niska - ja bym się chwili nie zastanawiał

    • 3 2

    • Czy chodzi o Landrover

      Czy o zwykły rower polski?

      • 0 0

  • Strach się bać. Jak dotychczas, Gdynianie tyle zyskali na przebudowie linii Gdynia - Kościerzyna,że jadą o pół godziny dłużej

    • 8 2

  • a kiedy podłączenie Pruszcz Gd- Żukowo Wrzeszcz

    • 8 1

  • Taa inwestycjajest potszebna ze względuna duza ilosci ludzi z tamtychmiejsc które pracujawGdansk lub Gdyni. @$Tojest pot rzebne.

    • 3 2

  • Gdańsk Południe (1)

    priorytetem powinna być komunikacja w rejonie Pruszcza i dzielnic Poludniowych Gdańska. Moze autobusy pośpieszne na obwodnicy Trójmiasta?

    • 7 4

    • Ta drony czekają

      • 1 0

  • Nie bywam na Karczemkach, przyznaję. Ale 100 razy bardziej przyda się przystanek w Gdańsk Bysewo.

    Nikt lub prawie nikt tam nie mieszka. A zarazem miliony ludzi pracują w nieprzeliczonych hurtowniach, sklepach specjalistycznych, magazynach, centrach logistycznych. Chyba nie ma fabryk.

    Dostać się tam autobusem - wykonalne ale zawsze to pikuś przy ciuchci.

    • 8 7

  • no to towarzystwo przyjaciol kolej frag i inni

    wyskakiwac z kasy
    a nie uszczesliwiac na sile podatnikow

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane