• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kret, który wydrąży tunel, powstanie w Niemczech

Maciej Naskręt
9 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrążyła tunel pod rzeką Jangcy w Chinach między miejscowością Pudong a Changxing. Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrążyła tunel pod rzeką Jangcy w Chinach między miejscowością Pudong a Changxing.

Maszyna-kret, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, przypłynie na plac budowy z Niemiec. Jej montaż nad wschodnim brzegiem Martwej Wisły potrwa trzy miesiące.



Siedziba firmy Herrenknecht w Schwanau. Tam powstanie maszyna, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą. Siedziba firmy Herrenknecht w Schwanau. Tam powstanie maszyna, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą.
Wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą - konsorcjum firm OHL i Hydrobudowa - skorzysta przy budowie z dostępu Gdańska do morza. - Największe elementy maszyny TBM, czyli m.in. tarcza i silniki, dotrą na plac budowy drogą wodną. Mniejsze elementy przyjadą w ciężarówkach - mówi Dimitr Petrov-Ganew, menadżer w firmie Herrenknecht, która dostarczy "kreta" dla gdańskiego tunelu.

Maszyna powstanie w Schwanau, w zachodnich Niemczech. Podczas jej montażu i uruchomienia będą obecni pracownicy konsorcjum firm OHL i Hydrobudowy.

- Zamawiający, czyli wykonawca tunelu, musi przeprowadzić odbiór techniczny maszyny. Po drugie, gdy maszyna dotrze do Gdańska, będzie musiał on zmontować maszynę samodzielnie. Producent wtedy jest jedynie doradcą - tłumaczy Dimitr Petrov-Ganew.

Nie wiadomo kiedy maszyna-kret pojawi się Gdańsku. Kończy się uzgadnianie treści zamówienia sprzętu. Nieoficjalnie ustaliliśmy, że TBM dotrze do nas nie wcześniej, niż w połowie przyszłego roku.

Montaż maszyny nie powinien trwać dłużej niż trzy miesiące i zaplanowany został po wschodniej stronie brzegu Martwej Wisły - obok ul. Ku Ujściu. zobacz na mapie Gdańska

Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Poznaj od środka budowę i pracę maszyny TBM



Zobacz tunel, który połączy Trasę Słowackiego z Trasą Sucharskiego.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Opinie (168) ponad 10 zablokowanych

  • Pour le Thunder pour finir 50-32, ils devraient aller 45-19 dans leur dernière 64 games.

    • 0 0

  • Gdyby niemcy mieli takiego kreta w 1939 roku ! (6)

    To Westerplatte nie broniłoby sie 7 dni.

    • 31 60

    • IDIOTA ?

      ...wpis co najmniej idiotyczny !!!

      • 0 0

    • (2)

      1. maszyna nie jest taka szybka. 2. skupiali by się na robieniu dziury zamiast ataku.3. Wyszliby z dziury a tam nadal Polacy więc i scenariusz podobny.

      • 22 1

      • nie nadal tylko znowu

        • 0 0

      • Ale trwałoby to do 1945 roku.

        • 13 0

    • no właśnie teraz chcą dokończyć to co wtedy zaczęli

      przecie to jasne

      • 1 1

    • A pol roku to bylo by dobre dla obroncow westerplatte

      tyle czasu szwab by nam dal na obrone a ile szwabow by wtedy zginelo przez te pol roku

      • 3 0

  • cos czuje kolejny przekret

    zakup maszyny pewnie wrzucili w koszt całej inwestycji zbudują tunel pod martwą Wisłą państwo a państwo zapłaci im za TBM-a którego później sobie przywłaszczą :P oto polska

    • 0 1

  • jak już tego kreta mają to niech jadą z nim od razu pod sopotem (2)

    kudłaty obiecał piekna wizję

    • 45 2

    • Żeromski też miał piękną wizje

      szklanych domów... tylko G... tego wyszło i obawiam się ze i tym razem tak będzie jak jakiś debil wpadnie na to żeby pobierać opłaty za przejazd tunelem...

      • 0 0

    • na wszystko przyjdzie czas

      • 0 0

  • .. po cholere wydali tyle kasy na głupie rondo Kartuska-Nowolipie (1)

    gdy dziś korki mamy jeszcze większe??? czy beda zasypywać i orać te stylowo wyprofilowane muldy???

    • 1 1

    • rondo?

      Co to za rondo skoro o odpowiednią "płynność" ruchu dba circa 100 sygnalizatorów świetlnych?

      • 0 0

  • (2)

    Teraz wiemy dlaczego rozwalono polski przemysł : aby Niemcy mogli nam wszystko sprzedać

    • 12 3

    • Polacy są zbyt głupi żeby zbudować taką maszynę... A Niemcy jak Niemcy zawsze na topie... I tyle mam do powiedzenia... Teraz (1)

      możecie minusować...

      • 5 0

      • Sam jesteś zbyt głupi, żeby skumać, że to nie brak umiejętności, tylko zapotrzebowania

        Chcąc napić się piwa idziesz do sklepu/baru, czy płaczesz na forum, że nie masz własnego browaru?

        • 0 0

  • szkoda że rząd pełowski i budyń (4)

    nie wykorzystał doświadczeń polskich stoczni i przemysłu górniczego i zlecił opracowania takiej maszyny a nawet opatentowania. Jaki to potem zysk, sprzedawać technologię !!! Tylko pójśc i kupić ... do niemców umieją

    • 6 5

    • (1)

      przeciez to jedyny kraj ktory ma takie doswiadczenie w budowie takich maszyn. Szwajcarzy i Norwegowie kupuja je tylko w niemczech wiec nie widze problemow zwazywszy ze tam sie buduje 20 tuneli rocznie a u nas 1 na 20 lat.

      • 3 0

      • Nie zapominaj, że odpowiadasz człowiekowi, do którego trafiają jedynie proste porównania

        A poza tym to na pewno fachowiec od wszystkiego - statek to to samo, co taki "kret", a skoro Boeing wylądował na betonie to Tu154 nie powinien mieć problemów na błocie

        • 0 0

    • (1)

      mógł to zrobić jedynie rząd kaczy korzystający z doświadczeń łojca dyrektora, który "ratował" gdańską stocznię

      • 2 1

      • cegiełki cd.

        perfidnie mnie ten ojciec okradł. Dalem na ratowanie a ten złodziej radio sobie wybudował. Dlatego cały ten kosciól lata mi teraz koło piora. I zły jestem na maxa do tej pory ze sie tak ojczulkowi zrobic dałem.

        • 1 2

  • (16)

    JA SIĘ PYTAM .......DLACZEGO NIE MOŻNA U NAS? DLACZEGO JAK NP W PRZYPADKU GAZU ŁUPKOWEGO NIE MOŻNA SAMEMU DOPRACOWAĆ TECHNIKI WYDOBYWANIA GO I SAMEMU CZERPAĆ ZYSKI TYLKO WSZYSTKIM SIĘ DZIELIĆ? MASAKRA JAKAŚ........

    • 41 27

    • bo Niemcy dbają o swój przemysł

      a my zlikwidowaliśmy swój przemysł w latach 90-tychmamy teraz montownie obcych koncernów

      • 0 0

    • polak jeszcze nie potrafi tak połozyc asfaltu, (4)

      zeby się licował ze studzienkami kanalizacji....a same drogi rozlatują się po roku...więc o czym my rozmawiamy...o jakich technologiach.......

      • 10 3

      • (3)

        Polski inżynier potrafi, tylko nad nim stoi księgowy (urzędnik od zamówień publicznych) który nie pozwoli zwiększyć kosztów o 20% by zwiększyć przekroje.

        • 4 1

        • i to jest własnie to, nie jest wazne kto blokuje, kradnie (2)

          czy nie chce zapłacić....wniosek jest jedenpolak nie potrafi.zawsze liczy się rezultat a niemiec był i jest skuteczny do bólu...

          • 0 1

          • (1)

            To dlaczego Polak w Libii i Iraku był najlepszy? Właśnie w budowie dróg...W Polsce to nawet Niemiec nie potrafi :)

            • 4 0

            • na wyjezdzie za euro czy dolce da się iwszystko zrobić

              w kraju nic sie nie potrafi..niemiec to urodzony teamplayer, polak jest nim tylko za granicą....

              • 0 0

    • (4)

      Bo nie jestesmy rządzeni przez polaków który dobro Polski jest w sercu, tylko dziwnych przedstawicieli obcych interesów.

      • 14 21

      • Najlepiej sami sobie kreta wyprodukujcie.... (2)

        Lepiej korzystać z niemieckich sprawdzonych rozwiązań czy mieć jakieś niesprawdzone dziadostwo zrobione na szybko? Nie miałbym nic przeciwko gdyby także drogi były naprawiane za pomocą niemieckiej technologii i elektroniczne rozkłady jazdy na przystankach.

        • 9 4

        • yyyyyyyy (1)

          yyyyyyy. elektroniczne rozklady jazdy juz sa i to polskie

          • 7 0

          • a maszyny do biletów SKM są niemieckie, wystarczy deszczyk by się psuły.

            a jak kiedyś w Oliwie maszynie się pokiciało, widać było system operacyjny (jakieś Windows) z tekstami po niemiecku.

            • 3 1

      • pisowski matołek jeszcze się nie obudził?

        • 9 11

    • (1)

      Bo Niemcy mają lepiej rozwinięty przemysł maszynowy. W Polsce jakieś pojęcie o TBM'ach mają ich użytkownicy - Geotechnicy którzy dopiero ukończyli studia, studenci i kadra naukowa. Przemysł a zarazem kadrę mechaników mają Niemcy. Można by w Polsce budować takie maszyny, jednak trzeba by było przewidzieć dość spore marnotrawstwo spowodowane brakiem doświadczenia (czyli masą błędów) naszej kadry. Na przeszkodzie stoi prawo zamówień publicznych, które nie przewiduje projektów naukowo-badawczo-komercyjnych i wymaga najniższej ceny oraz najszybszego wykonania. Polska maszyna byłaby mniej doskonała przy wyższej cenie. Moim zdaniem warto coś takiego wykonać, jednak zdaniem prawa byłoby przestępstwo.

      • 20 0

      • My przemysłu maszynowego prawie w ogóle nie mamy.

        • 3 3

    • Okazuje się...

      Okazuje się że technologię szczelinowania polscy naukowcy opatentowali w latach 70-tych. Okazuje sie również że w latach 80-tych były przeprowadzane odwierty na zawartość zasobów naturalnych na terenach Polski. Więc już w latach 80-tych było wiadomo gdzie, jakie i ile zasobów naturalnych Polska posiada.Polecan na youtube Gaz łupkowy fakty i mity.

      • 8 2

    • ostatnio u mnie na konferencji w PPNT w Gdyni byl koles ktory mowil ze ma patent na metode wydobywania gazu lupkowego - mowil bardzo ogolnie, jego wiarygodnosc ciezko ocenic ale daje to do myslenia ze bez wlasnych technologii i silnych firm jest sie zawsze podwykonawcaSkoro Nemcy potrafia takie cuda robic a robotnicy zarabiac po 2000 ojro to czemu tego w Polsce nie mozna robic ?

      • 6 2

    • pa

      ten

      • 4 0

  • sPiSkowcy jak zawsze niezadowoleni. (22)

    Nie budują-źleBudują-źleP.S. Ile nowych dróg wybudowano w Polsce w latach 2005-2007 ?

    • 47 38

    • (18)

      A ile wybudowano i za jakie pieniądze w latach 2007-2011? Skoro buduja nie PiS-owcy to dlaczego musze płacic za autostrady budowane z pieniędzy podatnika ?

      • 9 12

      • Przykład: Gdańsk 2009-2015 (14)

        Trasa Sucharskiego, Trasa Słowackiego, dokończenie Trasy WZ + węzeł Karczemki, Południowa Obwodnica Gdańska, I etap Trasy Zielonej, niedługo zacznie się budowa Kolei Metropolitalnej i tramwaj na Morenę. Pisowcy tez mieli pieniądze (byliśmy już przecież w UE), ale byli bardziej zainteresowani przeszłością: lustracją, i spiskami sprzed 40 lat. No jak ktoś kto ma w swoich szeregach Wildsteina czy Macierewicza być budowniczym ?

        • 27 12

        • Jaki wpływ mieli Pisowcy na to, że Adamowicz nie budował dróg? (8)

          Bo te o których piszesz, to akurat inwestycje lokalne. Natomiast za kadencji PiSu powstał cały plan budowy autostrad w Polsce, z których rozpoczęto budowę m.in. A1. Przecięcie wstęgi na A1 było jednym ze głównych punktów lansu platfusów - nota bene - na samym początku ich pierwszej kadencji. Ale o tym wie tylko ten, kto za PiSu jeździł trochę samochodem po Polsce, wtedy było widać ile i gdzie zaczęło się budować. Obecny rząd tylko spija śmietanę po poprzednikach.

          • 6 15

          • Budować? (3)

            A nie pamiętasz jak budowa autostrad (w tym twojego A1) została zablokowana na przez ministra polaka (a potem tylko na nowo częściowo ruszona)? CBA biegało i szukało - co by tu na budujących znaleźć - nic nie znaleźli - a państwo (czyli MY) musieliśmy kary umowne płacić. To ta twoja śmietana - która jakoś wygląda jak zgniła serwatka...

            • 7 2

            • zgniłe to będą długi które po POpaprańcach będziemy spłacać

              o chińskich wykonawcach ci przypomnieć?POmyśl na przyszłość zanim coś napiszesz

              • 0 1

            • Ad Errata

              Na trojmiasto.pl jakaś dziwna autocenzura na słowo Pol.aczek - zmienia je na polak (co ciekawe - z małej)...

              • 2 0

            • *polaka->polaka

              • 2 0

          • (1)

            a moze by tak pomyslec i zauwarzyc ze adamowicz niemal kasy na te inwestycjie bo pisiory kase tylko chomikowali i robili wszyskim podsluchy

            • 3 1

            • podsłuchów teraz się zakłada więcej niż wtedy

              deficyt budżetowy malał to fakt.chomikowali. A to źle? lepiej się zadłużać na wariata jak teraz? i przejadać wszystko?

              • 0 1

          • wtedy było widać ile i gdzie zaczęło się budować (1)

            nooo - zwłaszcza odcinek A1 Grudziądz -Toruń - 100% zasługa polaka ;-)

            • 3 1

            • Autocenzura

              polaka = P.O.L.A.C.Z.K.A.Poprawcie a nie kasujecie posta

              • 1 3

        • to PiSowcy zorganizowali pieniądze z unii na te inwestycje

          a ile pieniędzy z unii wywalczyli POpaprańcy?Jakie długi nam zostawią POpaprańcy?Ile pieniędzy z naszych przyszłych emerytur zabrali nam POpaprańcy?O ile POdwyższyli POdatki?

          • 0 1

        • Nie lubie sekty PiS, ale nie pprz bzdur (1)

          Wtedy powstawaly plany, a teraz robia robote.

          • 3 2

          • jak za

            kononowicza

            • 0 0

        • kłamstwo, obłudę i tanie efekciarstwo najlepiej demaskuje projekt Kolei Metropolitalnej

          Kilka lat temu słyszeliśmy zapewnienia, że będzie gotowa na Euro 2012. Ile z tego powstało? NIC.

          • 6 4

        • troszkę chyba nie znasz realiów polskiego budowania. Co z tego że mieli pieniądze jak najpierw trzeba było zrobić projekty i uzyskać pozwolenia na budowę a to nie trwa 1 miesiąc

          • 8 5

      • 2007 2011 nadal jestem grabiony i nadal jest mi żle. (2)

        W porównaniu z 2005 2007 zmieniło sie to że teraz nie oglądam wiadomości z strzelbą w rękach.

        • 9 8

        • (1)

          skoro przeciętny obywatel nie może mieć broni a ty masz to wiadomo ktoś ty taki...

          • 11 5

          • Myśliwi, ochroniarze, sportowcy to nie są przeciętni obywatele?

            Ja prowadzę działąlność i często przewqożę bardzo wartościowe rzeczy po polsce więc zdałem egzamin, uzyskałem pozwolenie. Nie wiem o co ci chodzi?Kim jest tzw. przeciętny obywatel? Ktoś kto nie jest w stanie przejść psychotestów?

            • 4 3

    • (1)

      Dużo nie wybudowali. Ale udało im się skutecznie opóźnić budowę A1. "Minister transportu Jerzy Polaczek (PiS) nie miał prawa wyrzucać prywatnej firmy z budowy odcinka autostrady A1 z Grudziądza do Torunia - uznał wczoraj sąd. Minister lekceważy ten wyrok "

      • 13 2

      • a rząd PO patrzył i patrzył na tych chińskich wykonawców ...

        ... i się dziwił czemu budowa się ślimaczy a pieniądze się marnują.. i nic nie robił żeby się nie narazić nikomu

        • 0 1

    • o ile wzrósł dług Polski w latach 2007-2011 ?

      wewnętrzny i zewnętrzny?

      • 0 1

  • Ukarać kamerę!!!

    Kamera nie zachowała przepisowej prędkości w tunelu. Tam na pewno było ograniczenie do 80 albo nawet znając Polskę - do 50 km/h a kamera leciała dużo szybciej! Ukarać mandatem i 10 pkt karnych !!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane