• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kret wyszedł z tunelu pod Martwą Wisłą. Pierwsza nitka wydrążona

Maciej Naskręt
30 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Maszyna TBM rozpoczęła drążenie tunelu z szybu położonego nieopodal ul. Kujawskiej 3 czerwca tego roku.

Nieco ponad pół roku wykonawcy zajęło wydrążenie przy użyciu maszyny TBM pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą. W sobotę oficjalnie zakończono operację - maszyna pokonała 1072,5 metrów podwodnej przeprawy.



Zobacz wnętrze tunelu po wydrążeniu 462 m.

Zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą przy użyciu maszyny TBM (Tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel). Kret pokonał 1072,5 metrów w ziemi, przechodząc tym samym pod korytem rzeki i pojawił się w wykopie nieopodal ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Końcową fazą wyjścia TBM był demontaż z jej czoła 52-tonowej stalowej pokrywy, po czym tarcza ujrzała wreszcie światło dzienne.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa zobacz na mapie Gdańska i Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Film promocyjny GIK z przebiegu budowy pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Maszyna TBM rozpoczęła drążenie tunelu z szybu położonego nieopodal ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska 3 czerwca tego roku. Na początku września - po pokonaniu 462 metrów - przechodziła konserwację, co było świetną okazją, by zobaczyć wnętrze częściowo wykonanego tunelu. Natomiast na przełomie września i października kret był już na półmetku południowej nitki tunelu. Po minięciu pod ziemią koryta Martwej Wisły maszyna jednak znacznie zwolniła. Wszystko po to, by przygotować jej odkrycie właśnie na 30 listopada.

To jednak nie koniec prac. Kolejną operacją będzie wyprowadzenie maszyny na konstrukcję stalową, tzw. kołyskę, ustawioną na płycie fundamentowej. Proces ten - od zatrzymania TBM do momentu demontażu konstrukcji - potrwa co najmniej kilkanaście dni.

Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu Wykonawca będzie musiał przeprowadzić niezwykle sprawnie operację logistyczną, czyli przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.

Czy prace przy drążeniu drugiej - północnej - nitki też potrwają pół roku? Wykonawca wielokrotnie przekonywał, że drugi otwór tunelu powinien wydrążony zostać znacznie szybciej, bowiem doskonale będzie znana geologia gruntów, przez które maszyna już przecież raz podążała przy drążeniu pierwszej nitki.

Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy. Po wydrążeniu drugiej nitki oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca, została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Tarcza ważącej ponad 2 tys. ton ma 12,56 m średnicy.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).

Zakończenie prac przy budowie tunelu zaplanowano na październik 2014 r. Samochody pojadą tam nie szybciej niż w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (264) 2 zablokowane

  • Modle sie...

    co by zdazyli z tymi tunelami zanim most na Przerobce sie sypnie

    • 4 3

  • Piękny tunel

    Gdańszczanie - nie narzekajcie ! W warszawie ii metro miało działać już na euro 2012, a będzie funkcjonować dopiero pod koniec 2014r!Zyskacie nową piękną trasę ,omijającą śródmieście-z jego ciągłymi korkami.

    • 5 0

  • wojt przestań nudzić z tymi rowerami w tunelu ! (3)

    Lepiej poczytaj sobie prawo o ruchu drogowym.

    • 13 3

    • w PoRD nie ma wzmianek o zakazie rowerów w tunelach (2)

      jest tylko zakaz ruchu rowerów na autostradach i drogach ekspresowych (co ciekawe, w USA rowery mogą jechać poboczem autostrady). w tunelu ma obowiązywać "50" więc ekspresówka to nie jest - zwłaszcza, że nie ma pasów awaryjnych (zarówno nowe "A" jak i "S" takie pasy mieć muszą). Wychodzi więc na to, że ograniczenie ruchu rowerów na tej trasie to fanaberia.

      • 3 3

      • czekam na argument, dla którego się nie zgadzasz (1)

        a teraz moja odpowiedź: w przepisach odnośnie oświetlenia: rower musi mieć światło pozycyjne włączone podczas jazdy nocą, w trudnych warunkach atmosferycznych i w tunelu. czyli PoRD przewiduje taką możliwość. Jedynie "projektanci" - nie.

        • 4 1

        • przed wjazdem do tunelu Kirkenes (8km?) jest znak drogowy nakazujący włączyć światło (mimo że Norwedzy muszą i tak mieć je włączone w samochodzie cały rok), napis w kilku językach, by rowerzyści włączali lampy i... sklepik z pamiątkami i LAMPKAMI rowerowymi ;-)

          a to największa droga w Finmarku i okolicy...

          • 5 1

  • K R T E K !

    ah joj! jeee!

    ;-)

    • 3 0

  • Piękna wiadomość. (7)

    To wielki dzień. Zazdroszczę gdańszczanom prezydenta, który z takim rozmachem i konsekwencją realizuje cywilizacyjne przemiany. U nas w Gdyni sprawy komunikacyjne zupełnie utknęły po wybudowaniu trasy Kwiatkowskiego. Ale będziemy mieli swoje własne lotnisko.

    • 23 21

    • Teraz jeszcze tylko dziura pod Pacholkiem (4)

      i bedzie piekna petelka wokol miasta.
      Brawo dla Gdanska, tak trzymac.
      Skoncza Wam sie najgorsze problemy komunikacyjne w miescie, wreszcie Grunwaldzka ochlonie.

      • 11 4

      • (3)

        Dziura pod Pachołkiem jest kompletnie bez sensu dopóki Spacerowa będzie miała po jednym pasie jak teraz. Koszt budowy tunelu po Pachołkiem nie jest adekwatny do efektów jakie może przynieść.

        • 5 6

        • dziura pod Pachołkiem jest bez sensu (2)

          to dojazd do Sopotu, nie do Gdańska.

          • 5 1

          • a Żabianka i Oliwa to którędy by jeździła? (1)

            • 6 0

            • ja to bym wolał żeby otwarli Reja, można byto zrobić już jutro, z natychmiastowym rezultatem.

              ale na następnym etapie, po wyryciu tunelu pod portem w Gdyni, po przeprawie do Sobieszewa, przyjdzie czas na tunel pod Pachołkiem, tylko nie z Hospicjum Caritas do leśnictwa Renuszewo, tylko z Sopotu bezpośrednio do Obwodnicy, z wykopem, hołubcem i przytupem ;-D

              • 2 5

    • Szacun jestes jednym z nielicznych ktory nie dal sobie wyprac mozgu propaganda z um gdynia.

      • 11 3

    • Jestes chyba jedyna osoba ktora zazdrosci Gdanskowi tego aferzysty :)

      • 7 13

  • (4)

    Trojmiasto.pl podlelo beznadziejna decyzje usuwajac opcje odpowiedzi bezposrednio pod wypowiedzia.
    Ruszcie glowa studenci z zieleniaka bo Wam znow zrobia roszady jak ostatnio:)

    • 6 25

    • Naprawdę jesteś taki ciemny? (1)

      Sam rusz głową, niedouku, i kliknij sobie w "POKAŻ: WĄTKI" pod artykułem.

      Co za matoł.

      • 19 1

      • podobnie "dzieci neostrady" walczą z linkowaniem
        a reguły są proste jak drut

        • 2 0

    • dokładnie :)

      • 1 1

    • O, na dachu siedzisz? Zieleniak nie ma XX pięter. :)

      • 3 0

  • Dlaczego tunel nie przecieka ? (5)

    Przecież segmenty są z betonu, nieizolowane.

    • 4 14

    • ale beton jest wodoodporny (1)

      zobacz sobie ,ze jest izolowany na yt
      watch?v=6Z9wH2Jbzgw&list=PL4369CBD777757826&index=2

      • 4 0

      • A co z łączeniami, jakieś uszczelki ?

        • 0 3

    • ..... bo jak woda widzi tunel

      - to... omija go z daleka ! - i najczęściej GÓRĄ - ponad nim !

      • 5 1

    • uszczelniony budyniem

      • 5 4

    • siła woli

      • 16 0

  • I tak niedlugo ruch samochodowy (1)

    zostanie przeniesiony tam, gdzie jego miejsce,bo taka jest nieuchronna przyszlosc blachosmrodow i kierowcuf
    20%20%20%roadtraffic-technology.com/projects/gota/

    • 1 4

    • Dopóki tacy jak ty są drukarskim błędem na badaniach statystycznych,

      możesz nas pocałować.

      • 4 1

  • zobaczcie kiedy połączą ul. Hynka z Drogą Zieloną

    uśmiejecie się :)

    • 2 3

  • I Tak

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane