- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (86 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (40 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (11 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (300 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
Kret wyszedł z tunelu pod Martwą Wisłą. Pierwsza nitka wydrążona
Maszyna TBM rozpoczęła drążenie tunelu z szybu położonego nieopodal ul. Kujawskiej 3 czerwca tego roku.
Nieco ponad pół roku wykonawcy zajęło wydrążenie przy użyciu maszyny TBM pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą. W sobotę oficjalnie zakończono operację - maszyna pokonała 1072,5 metrów podwodnej przeprawy.
Zobacz wnętrze tunelu po wydrążeniu 462 m.
Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa i Węzła Ku Ujściu (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.
Film promocyjny GIK z przebiegu budowy pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.
To jednak nie koniec prac. Kolejną operacją będzie wyprowadzenie maszyny na konstrukcję stalową, tzw. kołyskę, ustawioną na płycie fundamentowej. Proces ten - od zatrzymania TBM do momentu demontażu konstrukcji - potrwa co najmniej kilkanaście dni.
Czy prace przy drążeniu drugiej - północnej - nitki też potrwają pół roku? Wykonawca wielokrotnie przekonywał, że drugi otwór tunelu powinien wydrążony zostać znacznie szybciej, bowiem doskonale będzie znana geologia gruntów, przez które maszyna już przecież raz podążała przy drążeniu pierwszej nitki.
Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy. Po wydrążeniu drugiej nitki oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.
Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca, została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Tarcza ważącej ponad 2 tys. ton ma 12,56 m średnicy.
Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).
Zakończenie prac przy budowie tunelu zaplanowano na październik 2014 r. Samochody pojadą tam nie szybciej niż w połowie 2015 r.
Miejsca
Opinie (264) 2 zablokowane
-
2013-12-01 07:17
korki
Na Słowaka ,Kościuszki już korki. Co będzie po otwarciu Tuneli. Coś nie tak z tym projektem. ??????
- 6 3
-
2013-12-01 00:02
(1)
mój kret tunelowy smierdział dzis tak strasznie że z ubikacji na holu biło krecikiem aż w biurze.he he slabo mial ten co wbił sie do klopa po mnie,nie spościłem wody
- 3 5
-
2013-12-01 06:32
mu
powies sie d.... wstydu oszczedz miastu
- 3 1
-
2013-11-30 15:41
super (2)
Super
- 161 7
-
2013-12-01 02:55
tu na razie jest kretowisko, ale będzie San Francisco
- 12 1
-
2013-12-01 02:05
czy to, że robotnicy umieścili hiszpańską flagę na maszynie nie skałania was do pewnych wniosków?
- 3 18
-
2013-11-30 16:37
(6)
A ja mam już dość czytania tych idiotycznych docinek Gdynian Gdańszczanom i odwrotnie.
Wiem, że te polityczne bar..y nie potrafią się dogadać, ale my zwykli obywatele powinniśmy. Trójmiasto bez współpracy to dno. Ileż więcej można zdziałać projektując, działając WSPÓLNIE !!!- 38 3
-
2013-11-30 23:30
Jedno miasto (1)
Gdańsk, Gdynia, Sopot, Rumia, Reda, Wejherowo, Pruszcz Gdański i okoliczne miejscowości już od dawna powinny być jednym miastem. Przyniosłoby to same korzyści dla mieszkańców. Wymienię tylko kilka z nich. Po pierwsze o jakieś 3/4 mniej prezesów, dyrektorów, kierowników i innych urzędasów opłacanych z naszych podatków. Po drugie 1,2 mln metropolia jest dużo atrakcyjniejsza dla potencjalnych inwestorów niż miasta poniżej 500tyś mieszkańców, a to przekłada się chociażby na ilość nowych miejsc pracy. Po trzecie umożliwiło by to stworzenie jednego spójnego systemu komunikacji miejskiej z jednym wspólnym biletem. Niestety naszym szanownym prezydentom miast takie pomysły raczej nie są na rękę. Lepiej podsycać wzajemną niechęć to przynajmniej zostanie więcej stołków do obsadzenia..
- 6 4
-
2013-12-01 01:01
3/4 mniej prezesow
Sam sobie odpowiedziales dlaczego trojmiasto nie bedzie jednym miastem
- 6 0
-
2013-11-30 17:12
(2)
Jeśli trójmiasto.pl wprowadzi weryfikację wieku przy pisaniu komentarzy, to docinki o których piszesz, znikną w mgnieniu oka.
- 3 4
-
2013-11-30 21:06
A jakby zablokowali IP komputerów z obu magistratów, to w ogóle cisza i spokój by się zrobiły w komentarzach.
Tak do 15, bo wieczorem trzeba byłoby wyrobić normy z domu. :c- 4 1
-
2013-11-30 20:51
Ja właśnie podejrzewam, że to stare dziady takie zacietrzewione są.
Młodzi generalnie są bardziej tolerancyjni i z pewnością mają lepsze rzeczy do komentowania niż jakąś budowę tunelu.
- 5 1
-
2013-11-30 16:39
Tych docinek nie zmienisz,taka polacy maja juz mentalnosc.Starsi juz z tego wyrosi ale gimnazjum rozdete sie w to bawi:)
- 9 4
-
2013-12-01 00:59
maszyna
No I co za problem puscic maszyne w innych miejscach zeby miec metro?
- 5 3
-
2013-12-01 00:08
kreciku idz w stronę światła !!!!
- 3 1
-
2013-11-30 23:57
mnie też wyszedł kret...
nie musi drążyć drugiej nitki ....
- 3 3
-
2013-11-30 23:53
Brawo Gdańsk!
Gratuacje dla władz za konsekwencje w inwestowaniu. Trzymać tak dalej, głupich wypowiedzi frustratów i zazdrośnikównie nie słuchać!
- 11 3
-
2013-11-30 23:51
mi też wyszedl kret z tunelu
- 3 4
-
2013-11-30 23:36
Wielkie halo,ja wypuszczam kreta z tunelu codziennie
- 3 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.