• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę budowy Nowej Węglowej

Patryk Szczerba
19 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Sytuacja właścicielska w śródmieściu Gdyni oraz proponowane drogi dojazdowe. Sytuacja właścicielska w śródmieściu Gdyni oraz proponowane drogi dojazdowe.

Pozytywna decyzja środowiskowa to kolejny krok, który przybliża rozpoczęcie budowy Nowej Węglowej w Gdyni. Władze miasta chcą, by szeroka trasa połączyła dwiema jezdniami ul. Jerzego Waszyngtona z ul. Janka Wiśniewskiego. Łącznikiem z Nową Węglową będzie poszerzona Nowa Waszyngtona, co wzbudza sprzeciw wśród społeczników.



Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała właśnie pozytywną dla władz Gdyni decyzję środowiskową dotyczącą budowy ul. Nowej Węglowej. Pozwala ona na realizację jednej z największych inwestycji drogowych w mieście, która wraz z okoliczną infrastrukturą kosztować będzie kilkaset milionów złotych.

  1. Budowa Nowej Węglowej ma połączyć dwiema jezdniami - każda po dwa pasy - ul. Jerzego Waszyngtona zobacz na mapie Gdyniul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni.
  2. W ramach budowy ul. Nowej Węglowej powstaną drogi dojazdowe. Zaplanowano m.in. rozbudowę - przedłużenie - ul. Waszyngtona z dowiązaniem do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej.
  3. Inwestycja zakłada także przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia zobacz na mapie Gdyni oraz kolidującej infrastruktury naziemnej. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdach zostaną wybudowane ścieżki rowerowe.
  4. Powstanie również tunel drogowy pod magistralą kolejową z dojazdami. Będzie można nim przejechać autem właśnie z ul. Nowej Węglowej do ul. Morskiej, nieopodal splotu z ul. Warszawską zobacz na mapie Gdyni.

Inwestycja ma pochłonąć ok. 100 mln zł i według tego, co jeszcze kilka lat temu mówiły władze miasta, powinna rozpocząć się w 2016 roku. Gdynia liczy na wsparcie Unii Europejskiej.

- Minimalne dofinansowanie, jakie powinniśmy otrzymać na to, by zrealizować ul. Nową Węglową to 50 proc. kosztów kwalifikowanych - zapowiadał Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Losy Nowej Węglowej zależą też od tego, co stanie się na terenach kupionych przez port od Nauty. Na wizualizacji koncepcja zagospodarowania terenu. Losy Nowej Węglowej zależą też od tego, co stanie się na terenach kupionych przez port od Nauty. Na wizualizacji koncepcja zagospodarowania terenu.
Tyle że po drodze pojawiło się sporo komplikacji. Największą jest wciąż nieuchwalony plan miejscowy. Pierwsze podejście zakończyło się sądową porażką władz Gdyni. Dokument został zaskarżony do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i to przez trzy różne podmioty.

Nowy projekt planu dla terenów po Naucie



Pierwszym była zatrudniająca 80 osób firma Sword, której siedziba znajduje się na trasie przebudowywanej drogi, więc musiałaby się przenieść; drugim hotel Hotton, którego właściciele argumentowali, że przez inwestycje drogowe stracą miejsca parkingowe dla klientów, a dojazd do obiektu będzie utrudniony. Zastrzeżenia miał też wojewoda pomorski, uznając część z nich za sprzeczne m.in. z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz konstytucją.

Rok temu planiści przygotowali nowy projekt planu, nieznacznie różniący się od poprzedniej wersji. Odbyła się dyskusja publiczna, dokument utknął w biurkach magistratu i do tej pory nie pojawił się na sesji Rady Miasta. Dlaczego?

Granice uchwalanego planu miejscowego. Granice uchwalanego planu miejscowego.
- Gdyby działki Nauty kupił Port Gdynia, w planie konieczne byłyby zmiany, bo ten zakłada zabudowę śródmiejską - mówił w lutym tego roku Marek Karzyński, dyrektor biura planowania przestrzennego w Gdyni.
Do przewidywanej transakcji doszło latem. Teren o powierzchni 61,9 tys. m kw. przy ul. Waszyngtona 1 od stoczni Nauta kupił Port Morski Gdynia. Od tego czasu pojawiają się różne nowe koncepcje jego zagospodarowania, ale żadne decyzje w tej sprawie nie zapadły.

Na razie ciężko o konkrety, także od władz Gdyni. Powodem może być fakt, że pierwsza sesja Rady Miasta, na której prawdopodobnie dojdzie do zmian w kolegium prezydenckim, zaplanowana jest na poniedziałek. Póki co nie wiadomo więc, kto będzie dalej odpowiedzialny za budowę Nowej Węglowej i inne inwestycje.

Społecznicy: nie poszerzajmy Władysława IV



Z kolei społecznicy liczą, że uda się przekonać władze miasta, by nie poszerzać ul. Władysława IV Z kolei społecznicy liczą, że uda się przekonać władze miasta, by nie poszerzać ul. Władysława IV
O analizę zakresu inwestycji apelują z kolei społecznicy z Miasta Wspólnego.

- O ile Nowa Węglowa ma szansę pomóc rozwinąć projekt Międzytorza i usprawnić obsługę portu, tak wielokrotnie podnosiliśmy w wątpliwość pomysł poszerzenia ul. Waszyngtona do czterech pasów, które wprowadzać będą ruch prosto w Śródmieście. Jeśli ich celem jest obsługa zabudowy apartamentowej na terenie przyszłego tzw. Śródmieścia Morskiego, to oznacza, że wydamy pieniądze gdyńskich podatników na ulicę, która będzie wykorzystywana przez dwa miesiące w roku - tak jak i te apartamenty, które w 90 proc. będą przeznaczone na wakacyjny wynajem. Z kolei obsługa biurowców Vastintu i PHN-u powinna i musi odbywać się komunikacją zbiorową i o tym muszą wiedzieć przyszli najemcy i pracownicy tych biur. Może wtedy racjonalniej będą podchodzić do swoich wyborów transportowych - twierdzi Łukasz Piesiewicz.

Miejsca

Opinie (126)

  • Krok w stronę budowy Nowej Węglowej (1)

    A obok artykuł "Tak powstaje Nowa Bulońska". Różnica między Gdynią, a Gdańskiem aż nadto widoczna

    • 11 0

    • Megaloman u władzy

      Sen o potędze Wojciecha Sz. Szkoda gadać. Z wielkiej Gdyni w stronę prowincjonalnego zaplecza Gdańska i Sopotu, który postawił na współpracę, a nie na bezsensowną rywalizację.

      • 2 1

  • A kasa skąd????

    Wiele pasów, tunel, huye muye tylko ciekawe skąd weźmie się finansowanie jak już teraz na nic nie ma.

    • 6 1

  • Tradycyjnie! (17)

    Gdynia chce, Gdynia planuje, ale jak na złość, można użyć przysłowia - na św.Hieronima droga będzie, albo jej nima...

    Takie artykuły niczemu nie służą i nic nie wnoszą.

    • 75 8

    • Czy wladzom Gdyni. Rumii i Pucka uda sie dogadac ? (5)

      W sprawie wybudowania drogi tkzw. , pijackiej " poprzez teren OPEC Gdynia ?

      Wybudowanie tej drogi jest koniecznoscia ze wzgledu na ruch samochodowy z zachodu do polnocnych dzielnic miasta. Droga jako alternatywa fla ciagle zapchanej i zakorkowanej ul . Hutniczej . Morskiej i Estakady !

      Dojazd do portu i stoczni wraz z dzielnicami mieszkalnymi miasta ulegl by zapewne udroznieniu .

      Ale ?

      Czy to kogos interesuje ?

      Odnosze wrazenie iz Nie.

      Od wielu juz lat .

      • 1 2

      • a co ona załatwi? (4)

        Wprowadzi ruch pomiędzy zakorkowane szlabany Puckiej i/lub na estakadę.
        Narobi problemu z cyklistami, bo tamtędy puszczona jest ich R10, czy jak jej tam.
        To są problemy do rozwiązania jedynie przez systematyczne rozplątywanie konfliktów sieci drogowej i kolejowej (wiadukt/tunel na Hutniczej, Obwodowej i Puckiej), wraz z budową drogi na północ (różnie nazywana) i południe (czerwona).
        Gminy mogą sobie lobbować albo uzbierać jakieś 2mld pln i zrobić to we własnym zakresie. Wszyscy chętnie skorzystają. Mieszkańcy, port, turystyka, nieruchomości, armia, "byznes"...
        Wszyscy chętnie skorzystają ale nikt nie chce płacić...

        • 4 1

        • ? (1)

          Wejherowo. Reda Obwodowa..Auchan Rumia.Pijacka.Obluze Oksywie.

          Droga rownolegla do Hutniczej .

          • 1 2

          • na Obłuze i Oksywie to mozesz przez Dębogórze

            Do rozbudowy sensowniejsze są bezimienne ścieżki u podstawy Kępy, niz "popiołówka" środkiem torfowiska...

            • 1 0

        • Co zalatwi ? (1)

          Zmiejszy obciazenie ul Hutniczej . Morskiej .A to bardzo duzo . Ponadto transport towarowy i mieszkancow na zachod odbywalby sie w wiekszym stopniu prze Rumie .Rede w kierunku Szczecina i na Polwysep Helski Co do tuneli na ul. Puckiej racja !

          O tych wszystkich drogach co mowia politycy to jak widac mozna zapomniec . To sa bajki .

          Wydaje mi sie . moze i naiwnie ale samorzady moga korzystac z doplat unijnych .

          Pytanie ?

          Miales przyjemnosc poruszac sie tymi drogami tj. Morska Hutnicza Estakada w czasie wzmozonego ruchu ?

          • 0 3

          • mieszkam tam

            I dlatego twierdzę, że to "pudrowanie trupa".
            Zrobienie tej nitki (do Puckiej) nie rozwiązuje żadnego problemu. Zrobienie jej do Wiśniewskiego, to zrobienie "czerwonej", wiaduktami nad torami, bez połaczenia z obwodnicą i puszczenie dodatkowego ruchu na zakorkowana estakadę.
            W drugą stronę to wpuszczenie cięzkiego ruchu przez centrum Rumi i Redy.
            Smacznego.

            • 2 1

    • (10)

      Janusz wczoraj był artykuł o drodze w Gdańsku, myślałem, że pokazują na zdjęciach głęboką prowincję na Ukrainie. Co powiesz na ten temat, bo jakoś nie zabrałeś głosu. To są te gdańskie inwestycje?

      • 9 9

      • Drogi bezimienny obrońco Słońca Skweru, Miszcza Bajeru (7)

        Dziś masz artykuł o realnej budowie Nowej Bulońskiej, która powstaje tu i teraz, a nie będzie albo na papierze, albo namalują ją farbą na tych samych płytach

        • 14 4

        • nie cwaniakuj, kiedy Gdynia budowała drogi to w Gdańsku jeden koleś mieszkania kolekcjonował (6)

          • 6 11

          • A inny wszystko na żonę przepisał (4)

            Prawdziwa cnota kontroli się nie boi ...

            • 12 3

            • (3)

              A jak to jest, że na jednego szczekasz a za drugiego byś się zabił? Ile taka obiektywność kosztuje? No pochwal się, bo to, że sprzedałeś się to pewniak, ale za ile? Ile budyń Ci sypie srebrników?

              • 3 5

              • Zero. (2)

                Nic.
                Takie hobby mam.

                To słabo czytasz, bo po Panu Budyniu też nieraz cisnę, ale wiadomo, nie wolno krytykować Wodza.

                • 9 6

              • (1)

                Ty budyniowi ciśniesz, ale chyba gałe.

                • 3 2

              • Głodnemu chleb na myśli.

                • 1 4

          • budowała, budowała

            i przestała...
            Zmęczyła się? Spociła?
            Szczególnie udała się substandardowa estakada... W tej "substandardowości" to Gdynia ma długoletnie tradycje... Same protezy i przeróbki...

            • 6 2

      • (1)

        przeczytaj dzisiejszy artykuł o drodze w Gdańsku - różnica jest taka, że w nazwie tamtego artykułu jest słowo "powstaje" :)

        • 8 1

        • Pierwszy akapit - przybliża rozpoczęcie

          Drugi akapit - chcą

          Ja nie wiem czy to sabotaż pana Szczerby, czy co...

          Jest tyle podobnych słów - pragną, życzą sobie, marzą, zastanawiają się...
          Oj, słabo z kreatywnością.

          • 8 2

  • Niech w końcu zaczną! Te tereny to trzeci Świat.

    • 5 2

  • warto jeszcze wspomnieć.... (3)

    ...iż poza dyskusyjnym odcinkiem 2x2 ul. Waszyngtona, projekt jest obciążony jeszcze jedną wadą. Symulacje ruchowe wykonane przez pana dr inż. Kazimierza J. poświadczyły, iż łącznik pod torami pomiędzy Morską a Wiśniewskiego/Nową Węglową przyczyni się do totalnej utraty przepustowości Morskiej. Po prostu wynika to m.in. z niekorzystnej odległości nowego skrzyżowania od istn. skrzyżowania Morska/Warszawska. To tyle. Miłych wizualizacji.
    PS. Miasto wspólne wiele ma racji, ale niekoniecznie a propos poszerzania Władysława IV. Niosłoby to za sobą konieczność wyburzenia całej pierzei od 10 lutego do Straży Pożarnej, a nikt normalny na to zgody nie wyda. Sprawą o której nie napisano jest przebicie 3 maja do Nowej Węglowej, nie pamiętam czy mają zmienić organizację ruchu na dwukierunkową, wówczas zrobi się Sajgon w centrum

    • 7 3

    • Odniosę się do Władysława IV.

      Jeszcze za "komuny" i na początku lat 90 w kamienicach po zachodniej stronie tego odcina ul. Władysława IV wykonane były podcienie, którędy miał przebiegać chodnik po poszerzeniu tego odcinka. Nie wiem dokładnie, kiedy zostało to wykonane ale na pewno dotyczyło to przedwojennych kamienic Wł. IV 28, Starowiejska 19 i Starowiejska 22 (obecnie ponownie zabudowany). Koncepcję komplikuje fakt, że w międzyczasie powstał budynek przy ul. Wł. IV 30 ale nie jest to problem nie do przejścia. Nic wyburzać tam nie trzeba.

      • 2 0

    • Władysława IV będzie poszerzana (1)

      Decyzja już jest.

      • 0 4

      • a kasa jest?

        Bo tam po drodze jest "parę" prywatnych kamienic.

        • 2 0

  • Krok w Gdyni, czyli może 2050 roku, po wielu wizualizacjach i konsultacjach.

    • 10 0

  • a jak te plany maja się do nowego terminala Stena i przebudowy Polskiej oraz ronda z Wisniewskiego

    Bo nie wygląda mi to na zbytno skoordynowane...

    • 10 1

  • Wawa

    Oddajcie nam Gdynię!!!! Społecznicy

    • 4 5

  • Supre

    Oby ta inwestycja euszyła szybko

    • 5 4

  • A czy MEGA budowa kładki nad Kaczym Potokiem już rozpoczęta ? (1)

    Czy konsorcjum strabag, hydro-budowa, budimex, mostostal przystąpiło już do palowania brzegów ? Kiedy oddanie zwodzonej przeprawy ?

    • 13 0

    • Ja z niecierpliwością czekam na gdyńską inwestycję dekady

      Naprawę drogi na Karwinach, od kilku lat osuniętej - samolociki ważniejsze.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane