• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krzewy między pasami na obwodnicy sposobem na kierowców-gapiów?

Maciej Naskręt
13 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w Gdyni. Obwodnica Trójmiasta w Gdyni.

Część kierowców uwielbia przyglądać się skutkom wypadków czy stłuczek na obwodnicy. zobacz na mapie Gdańska, czym spowalniają ruch i powodują korki. Czy posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, które uniemożliwiłyby takie zerkanie, rozwiązałoby problem? Sprawdzamy to.



Żywopłot między jezdniami na obwodnicy?

Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Dochodzi do niej do 40 kolizji i wypadków tylko na jednym kilometrze drogi w ciągu roku. Stąd też czytelnicy zgłaszają kolejne pomysły na poprawę bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu. Ponad miesiąc temu opisywaliśmy pomysł wykonania znaków poprzecznych zachęcających do zachowania odległości między pojazdami.

Pora teraz na kolejny pomysł - posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, w tzw. pasie zieleni. Bujna roślinność, jakaś forma żywopłotu, ograniczyłaby ciekawskim kierowcom możliwość przyglądania się skutkom wypadku i kolizji na równoległej jezdni. W efekcie nie zwalnialiby i nie tamowali ruchu, jadąc cały czas płynnie, nie stwarzając zagrożenia kolejnymi kolizjami.

Postanowiliśmy udać się z tym pomysłem do gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza obwodnicą.

Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA. Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA.

GDDKIA: nie ma takiej możliwości



- Utrzymywanie krzewów w pasie rozdziału jest interesującym pomysłem, ale nie do przeprowadzenia na Obwodnicy Trójmiasta, bo zwyczajnie nie ma tam na to miejsca. Jest tam miejsce wyłącznie na bariery i nic więcej - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Ewentualne wprowadzenie podobnego pomysłu w polskich realiach byłoby trudne.

Drogowcy podkreślają, że nie ma wytycznych dotyczących sadzenia i utrzymywania takich krzaków w pasie rozdziału jezdni. Na etapie przygotowania dokumentacji trzeba by przewidzieć takie miejsce i zaprojektować, jak ma ono wyglądać (kwestia odwodnienia, minimalnych szerokości za barierą itp.).

- Droga ekspresowa to nie działka czy ogród, wzdłuż którego sadzimy żywopłot. Potrzebne są jasne regulacje w wielu aspektach, takich jak powierzchnia niezbędnego miejsca, zalecanych gatunków roślin, a także sposobu ich przycięcia - wylicza Michalski.

Sól drogowa dużym problemem, ale do pokonania



Z krzewami byłby jeszcze jeden problem. Nie wiadomo, czy przetrzymałyby zimę. Ilość soli, która trafia na obwodnicę, mogłaby doprowadzić do ich szybkiego uschnięcia. Choć są gatunki krzewów, które poradziłyby sobie z tym wyzwaniem.

- Pas zieleni między jezdniami to teren, na którym należałoby sadzić rośliny wieloletnie i mało wymagające - odporne na susze i jałową ziemię. Musiałyby być to rośliny o gładkich liściach, by kurz z drogi na liściach po jednym deszczu łatwo spłynął. Szczelną przesłonę na obwodnicy mogłyby stworzyć róża dzika i pomarszczona, oliwnik srebrzysty i wąskolistny, a także rokitnik pospolity, złotlin chiński, ałycza, czyt też berberys koreański - mówi Alina Dahlems ze Szkółki Ogrodniczej A.K. Dahlems.
Zdaniem eksperta raz w roku należałoby też przycinać krzewy.

Miejsca

Opinie (305) 5 zablokowanych

  • pomysł do bani ,utrzymanie krzewów ,cięcia pielęgnacyjne wymagało by wyłączania pasa z ruchu

    dospawać jeszcze jedną blachę nad istniejącą , bardzo ograniczy oglądanie przeciwnego pasa ekspresówki.Przy okazji zmniejszy oślepiane przez jadących z naprzeciwka a mających żle ustawione światła

    • 3 4

  • Ludzie litości

    Żywopłot, kwiaty??? Przecież w okolicy Kowal są takie tanie plastikowe osłony zamontowane. Dać je wszędzie i po problemie! Płakać się chce że wszystko w tej Polsce musi być trudne i skomplikowane

    • 7 5

  • Wystarczyloby postawic cos w rodzaju ekranu akustycznego, mniejsze np 3 m wysokosci i po temacie.

    Oprocz gapiow problemem sa jadacy na dlugich swiatlach.

    • 1 3

  • jestem ZA teraz czas na to aby zaczac sadzic krzewy

    • 1 3

  • Pomysł sam w sobie znakomity z tym ze żywopłot to i konieczność pielęgnacji. Proponuje w miejsce krzewów plastikowe przegrody , ktore w niektórych miejscach maja zasłaniać światła pojazdów z przeciwnego kierunku. Chyba spełnią to samo zadanie nie szpecąc otoczenia.

    • 3 1

  • Bariery

    Rośliny może i nie ma ma to miejsca ale bariery czemu nie? Tańsze, szybsze w wykonaniu oraz pomogą jazda po zmroku aby pojazdy jadące naprzeciwko nie oslepialy się światłami.

    • 1 2

  • :-D

    Tylko krzaki będzie trzeba przyćinać co jakiś czas co spowoduje większe koszta może jakiś inny pomysł w postaci plastikowych barierek lub innego tworzywa.

    • 6 2

  • (4)

    Pielęgnacja tych żywopłotów pochłonie jeszcze więcej ofiar.

    • 135 20

    • i piniędzy.. (3)

      • 12 4

      • (2)

        Poszukaj sobie artykuł W. Flemer z Harvardu nt. "Median strip planting" - żywopłot na autostradzie niewątpliwie zmniejsza liczbę wypadków, koszty wypadków są dużo, dużo wyższe, niż instalacji i utrzymania żywopłotu

        • 9 3

        • (1)

          W artykule chodzi o nasadzenia w pasie zieleni, niekoniecznie w pasie rozdzielającym.

          • 2 3

          • Zrobić sztuczne - spełnia swoją rolę. Nie trzeba

            pielęgnować, podlewać itd

            • 9 4

  • Nie No fajnie i 2-4 razy w roku cały pas wyłączony z ruchu bo drzewka bedą przycinać

    • 4 4

  • (1)

    moze lepiej poprawic i rozbudowac obwodnice

    • 9 2

    • Infrastruktura nie zastąpi inteligencji.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane