• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krzewy między pasami na obwodnicy sposobem na kierowców-gapiów?

Maciej Naskręt
13 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w Gdyni. Obwodnica Trójmiasta w Gdyni.

Część kierowców uwielbia przyglądać się skutkom wypadków czy stłuczek na obwodnicy. zobacz na mapie Gdańska, czym spowalniają ruch i powodują korki. Czy posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, które uniemożliwiłyby takie zerkanie, rozwiązałoby problem? Sprawdzamy to.



Żywopłot między jezdniami na obwodnicy?

Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Dochodzi do niej do 40 kolizji i wypadków tylko na jednym kilometrze drogi w ciągu roku. Stąd też czytelnicy zgłaszają kolejne pomysły na poprawę bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu. Ponad miesiąc temu opisywaliśmy pomysł wykonania znaków poprzecznych zachęcających do zachowania odległości między pojazdami.

Pora teraz na kolejny pomysł - posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, w tzw. pasie zieleni. Bujna roślinność, jakaś forma żywopłotu, ograniczyłaby ciekawskim kierowcom możliwość przyglądania się skutkom wypadku i kolizji na równoległej jezdni. W efekcie nie zwalnialiby i nie tamowali ruchu, jadąc cały czas płynnie, nie stwarzając zagrożenia kolejnymi kolizjami.

Postanowiliśmy udać się z tym pomysłem do gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza obwodnicą.

Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA. Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA.

GDDKIA: nie ma takiej możliwości



- Utrzymywanie krzewów w pasie rozdziału jest interesującym pomysłem, ale nie do przeprowadzenia na Obwodnicy Trójmiasta, bo zwyczajnie nie ma tam na to miejsca. Jest tam miejsce wyłącznie na bariery i nic więcej - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Ewentualne wprowadzenie podobnego pomysłu w polskich realiach byłoby trudne.

Drogowcy podkreślają, że nie ma wytycznych dotyczących sadzenia i utrzymywania takich krzaków w pasie rozdziału jezdni. Na etapie przygotowania dokumentacji trzeba by przewidzieć takie miejsce i zaprojektować, jak ma ono wyglądać (kwestia odwodnienia, minimalnych szerokości za barierą itp.).

- Droga ekspresowa to nie działka czy ogród, wzdłuż którego sadzimy żywopłot. Potrzebne są jasne regulacje w wielu aspektach, takich jak powierzchnia niezbędnego miejsca, zalecanych gatunków roślin, a także sposobu ich przycięcia - wylicza Michalski.

Sól drogowa dużym problemem, ale do pokonania



Z krzewami byłby jeszcze jeden problem. Nie wiadomo, czy przetrzymałyby zimę. Ilość soli, która trafia na obwodnicę, mogłaby doprowadzić do ich szybkiego uschnięcia. Choć są gatunki krzewów, które poradziłyby sobie z tym wyzwaniem.

- Pas zieleni między jezdniami to teren, na którym należałoby sadzić rośliny wieloletnie i mało wymagające - odporne na susze i jałową ziemię. Musiałyby być to rośliny o gładkich liściach, by kurz z drogi na liściach po jednym deszczu łatwo spłynął. Szczelną przesłonę na obwodnicy mogłyby stworzyć róża dzika i pomarszczona, oliwnik srebrzysty i wąskolistny, a także rokitnik pospolity, złotlin chiński, ałycza, czyt też berberys koreański - mówi Alina Dahlems ze Szkółki Ogrodniczej A.K. Dahlems.
Zdaniem eksperta raz w roku należałoby też przycinać krzewy.

Miejsca

Opinie (305) 5 zablokowanych

  • W naszym kraju nic nie jest możliwe.

    • 2 1

  • Wystarczy zamiast sadzić kwiaty, postawić bariery (6)

    (coś takiego jak dzwiękochłonne) i już widoki ograniczone

    • 124 26

    • Zabudujmy cala polske barierami od plaz po drogi a na placu zamkowym konczac

      • 5 1

    • Ty zdajesz sobie sprawe jakie to drogie roziwazanie ? Ekrany na drogach to kosmiczna kasa od dostawcy z zagranicy

      • 1 4

    • Trawy

      Sa gatunki wysokich traw. Jak sie nie da to chociaz czasowo by bylo osloniete

      • 2 2

    • Jo zamknijcie obwodnicę

      albo zamknąć obwodnicę dla bezpieczeństwa.

      • 2 2

    • Super, uwielbiam jeździć na długie dystanse z widokiem ograniczonym przez ekrany :/ To paaaaaaajchhhhrrrrr.....zzzz....chrap-chrap....zzzzz......

      • 2 10

    • I tu masz rację wystarczyła by osłona 150 cm wzdłuż całej obwodnicy

      • 17 1

  • luk

    Dobry pomysl od lat stosowany za granicami kaczystanu zawsze odrosnie tylko podcinac taniej sie nie da noi eko

    • 0 1

  • To ze ktos zwalnia nie musi oznaczać głupiego gapiostwa. (2)

    Zwalniamy gdy ktos zwaknia przed nami lub tez widzimy z daleka że coś się dzieje ale trudno ocenić czy dotyczy naszego pasa. Może być różnie w przypadku awarii czy wypadku, piesi na jezdni, odłamki auta. Zwalniamy bo ten przed nami zwolnił ale przyspieszamy gdy przejdziemy obok znając skalę wpływu na nas. Co w tym zlego? Naprawdę zamiast jednego mają być dwa wypadki?

    • 14 15

    • A co z sytuacja gdzie Ci gapiowie hamują nagle, a ktores auto z tylu nie wyrobi (widzialem kilka juz takich sytuacji za mna bo debil z przodu zaczal gealtownie hamowac a z przodu normalnie)? Nie widzisz tego zagrozenia?

      • 1 1

    • Ale oznacza

      Korek w drugą stronę bo co któryś As musi popatrzeć i zrobić zdjęcie na zaś.

      • 6 1

  • Szkoda,że nie pomyślał nikt o tym podczas projektowania i budowania

    • 0 1

  • Powinna być stosowana surowa weryfikacja osób starających się o prawo jazdy. Dla dobra ich samych oraz innych uczestników ruchu

    Z moich obserwacji wynika, że 30-50% kierowców nigdy nie powinno zasiadać za kierownicą. Właśnie wśród opisanych gapiów są ci, którzy powinni zostać pieszymi.

    • 2 2

  • Może wystarczą dodatkowe szkolenia dla kierowcow? (9)

    Wiekszosc ewidentnie nie ma umiejetnosci do kierowania czymkolwiek.

    • 94 18

    • Po co szkolenie dodatkowe? (6)

      Wystarczy stosować już nabytą wiedzę czyli że dostosowujemy prędkość do warunków i jeśli jest w nas jakakolwiek wątpliwość to zwalniamy dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników.

      • 11 2

      • (1)

        Wystarczy żeby nie wyprzedzali prawym pasem co ostatnio jest nagminne a wypadków będzie mniej

        • 0 4

        • A wyprzedzają Cię prawym dlatego...

          że jedziesz jak ten łoś lewym pasem i ciągle kogoś „wyprzedzając”, zamiast zjechać na prawy i przepuścić wiele pojazdów, zanim dojedziesz do kolejnego, którego musisz wyprzedzić.

          • 4 0

      • Nabytą? A jak ktos prawko chipsach znalazł? (3)

        • 3 3

        • (2)

          A w jakich ty znalazłeś ?

          • 4 1

          • (1)

            O panie. Ja w precelkach znalazłem ;)

            • 3 1

            • Moje w fistaszkach.

              • 1 0

    • Weś przestań ok

      • 1 0

    • Umiejętności może i mają, ale rozumu i wyobraźni za grosz. Nie sztuka mieć tylko wiedzę, trzeba ją jeszcze wprowadzać w życie.

      • 6 0

  • g-s

    wystarczył by trzeci pas obwodnica nie jest w stanie odebrać tyle aut z dojazdówek z miasta i autostrady i było by po problemie ,ale to nie u nas muszą być utrudnienia i napewno nie ma pieniędzy znając realia

    • 1 0

  • W Czechach na pasie oddzielającym pasy mają posadzony rokitnik właśnie między barierami i żadnego problemu z tym nie mają, rośnie bez problemu. Można to zobaczyć między innymi jadąc do Pragi. Wiecznie u nas jest tylko problem, albo nie ma miejsca, to znowu nie ma się kto tym zająć, albo gadka, że brak funduszy.

    • 1 0

  • Ciekawość niektórych jest do nie pokonania (4)

    Będą się zatrzymywać i podchodzić żeby zobaczyć co się stało...

    • 18 5

    • To nie ciekawość a wymóg sprawdzenia i udzielenia pomocy poszkodowanemu. (3)

      • 2 9

      • (1)

        Jeżeli zwalniając do 50 kmh, potrafisz ocenić stan poszkodowanych, to powinieneś być jakimś guru w medycynie ;)

        • 2 1

        • Jackowski to jego uczeń, a frordy ro mu z ręki

          jadły..

          • 0 1

      • ...na przeciwnym pasie, za barierami...? Gdy na miejscu jest już policja/straż pożarna/laweta?

        • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane