• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto dokończy budowę autostrady A1 na Kujawach?

Maciej Naskręt
2 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Budowa Autostrady A1 na Kujawach latem 2012 r. Budowa Autostrady A1 na Kujawach latem 2012 r.

Tuż przed Sylwestrem w bydgoskim oddziale GDDKiA zostały otwarte oferty na dokończenie budowy 64-kilometrowej autostrady A1 na dwóch odcinkach między Toruniem a Włocławkiem. Nową drogą przez Kujawy pojedziemy najpóźniej wiosną 2014 r.



Za co cenisz najbardziej gotowe odcinki autostrady A1?

Jeszcze w 2012 r. bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otworzył oferty na dokończenie budowy dwóch odcinków 64-kilometrowej autostrady A1.

Najniższą ofertę na realizację odcinka autostrady A1 Czerniewice - Brzezie na kwotę ponad 450 mln zł brutto złożyło polsko-włoskie konsorcjum firm, którego liderem jest firma Salini Polska. Kolejna oferta - na kwotę ponad 500 mln 226 tys. zł brutto - wpłynęła od konsorcjum firm, którego liderem jest Strabag. Około 713 mln zł na ten cel zamierzał przeznaczyć inwestor.

Natomiast najniższą ofertę na realizację odcinka autostrady A1 Brzezie - Kowal na kwotę ponad 608 mln zł brutto złożyło również polsko-włoskie konsorcjum firm. Kolejna oferta na kwotę ponad 643 mln zł brutto wpłynęła od konsorcjum firm, którego liderem jest Budimex, a partnerem Strabag. Inwestor w budżecie na ten cel zarezerwował ok. 870 mln zł.

- Teraz będziemy analizować złożone przez potencjalnych wykonawców oferty i wybierzemy najkorzystniejszą. Wtedy też podpiszemy umowę na roboty budowlane - mówi Tomasz Okoński, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA. Procedura może potrwać do miesiąca.

Czas dokończenia realizacji odcinka Czerniewice - Brzezie wynosi 11 miesięcy od daty podpisania umowy. Z kolei budowa fragmentu drogi między Brzeziem a Kowalem ma potrwać rok. Czy to oznacza, że drogą pojedziemy wiosną 2014 r?

- Będziemy mobilizować wykonawców, by zapewnili przejezdność autostradą na Kujawach do końca 2013 r. Potem mamy okres zimy, który prawdopodobnie wstrzyma nieco prace. Chcemy uniknąć sytuacji, w której droga zostanie otwarta wiosną 2014 r. - tłumaczy Okoński.

Aktualnie zaawansowanie robót na odcinku Czerniewice - Brzezie wynosi 60 proc. Kolejny fragment Brzezie - Kowal gotowy jest w 50 proc. Jeśli bydgoski oddział GDDKiA wybierze najniższą cenową ofertę, dokończenie budowy obu odcinków okaże się o ok. 30 proc. droższe, niż gdyby wybudował to pierwotny wykonawca.

Przypomnijmy, że we wrześniu 2012 r. urzędnicy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy wypowiedzieli polsko-irlandzkiemu konsorcjum dwie umowy na budowę trzech odcinków na wspomnianym fragmencie. Droga miała być gotowa podczas Euro 2012.

Zerwane, według GDDKiA z winy wykonawcy, umowy dotyczyły realizacji odcinków: Czerniewice - Odolion (11,4 km) i Odolion - Brzezie (23,1 km), których liderem była firma SRB Civil Engineering Limited (partnerem PBG) oraz Brzezie - Kowal (29,5 km), którego liderem była spółka PBG. Popadła ona w finansowe tarapaty. Podwykonawcy zeszli z placu budowy.

W efekcie przez najbliższe trzy lata żaden z konsorcjantów budujących dotąd autostradę A1 w województwie kujawsko-pomorskim nie będzie mógł startować w przetargach ogłaszanych przez GDDKiA. Dodatkowo pracę ze skutkiem natychmiastowym stracił wtedy dyrektor oddziału w Bydgoszczy.

Od połowy listopada 2012 r. kierowcy mogą bezpłatnie podróżować autostradą A1 od Kowala do Strykowa. O jej otwarciu informowaliśmy w osobnym artykule: Autostrada A1 dłuższa o 85 km.

Poszczególne odcinki autostrady A1 między Toruniem a Strykowem.

I. Województwo kujawsko-pomorskie.


Budowany odcinek autostrady A1 na Kujawach. Budowany odcinek autostrady A1 na Kujawach.
1. Węzeł Czerniewice pod Toruniem - Węzeł Brzezie
Długość: 34,466 km
Poprzedni wykonawca: Konsorcjum SRB Civil Engineering Limited (Lider), PBG SA, APRIVIA SA, Hydrobudowa Polska SA, John Sisk & Son Limited
Poprzedni koszt budowy: 934 061 145,30 zł brutto
Termin oddania do użytku: koniec 2013 r.

2. Węzeł Brzezie - Węzeł Kowal koło Włocławka
Długość: 29,502 km
Poprzedni wykonawca: Konsorcjum PBG SA (Lider), APRIVIA SA, Hydrobudowa Polska SA, SRB Civil Engineering Limited, John Sisk & Son Limited
Poprzedni koszt budowy: 857 377 814,00 zł brutto
Termin oddania do użytku: koniec 2013 r.

Opinie (120) 7 zablokowanych

  • (7)

    Chytra baba z Radomia by chciała dokończyć.

    • 99 18

    • a Skańśka GKA nie będzie kończyła??????/

      • 5 3

    • :(

      co za suuuuuuuchar!!!

      • 14 6

    • idioci

      wszędzie idioci

      • 9 5

    • dac temu co pisze "bul i nadzieja" jak wyzej i temu co R nie wymawia lopaty i batem po d..h! (1)

      • 9 8

      • no i jeszcze Jarkowi co zaprasza "na obiat"

        • 3 3

    • Parę lat temu wierzyłem w te ich ściemy

      i myślałem że w 2012 pojade A1 z Gd do Czech :[...
      A teraz fajnie by było chociaż do Łodzi dojechać...

      • 6 3

    • łęcina na pewno dałby radę

      • 0 0

  • Objętnie kto zkończy byle w łapówa się zgadzała (4)

    jw.

    • 71 33

    • Co? (1)

      Nie rozumiem

      • 7 1

      • G..o!

        Teraz rozumiesz?

        • 7 11

    • "zcięło" mnie z nóg jak to przeczytałem (1)

      • 2 0

      • zkończ już tę teksty

        • 0 0

  • wiosną 2014... (14)

    ta....
    a świstak siedzi.....

    • 54 30

    • A w 2011 będziemy używali Euro zamiast PLN (3)

      • 16 8

      • Ale przecież potem przeniósł datę wprowadzenia na 2012 ;) (2)

        • 9 3

        • (1)

          Spokojnie do 2015 im zleci

          • 2 1

          • mam nadzieję,ze zanim wejdziemy do strefy wzrostu PKB 1% (czyt. strefy Euro)

            to cała ta strefa się rozleci. Nie ma najmniejszej szansy aby przetrwała w takiej formule! Jak jeden bank centralny ma zadbać jednocześnie o Niemcy i Grecję czy Hiszpanię? Zupełnie inne problemu, sprzeczne cele. To się nie uda. Im dłużej jesteśmy poza strefą Euro tym bezpieczniej dla naszych porfeli!

            • 7 3

    • My tymi autostradami otwieramy oczy niedowiarkom! (9)

      Nie to co poprzednicy, którzy rządzili aż 1 rok i 7 miesiecy.
      Podczas rządów tych nieudaczników produkt krajowy brutto przyrastał rocznie o ponad 6%, produkcja przemysłowa o ponad 10%, inwestycje o 20%, produkcja budowlana o ponad 60%. - w okresie 2005-2007 powstało 1,2 mln miejsc pracy w kraju - spadło bezrobocie z ponad 3 mln osób w 2005 do około 1 mln 100 tys. w 2008 - inflacja była niska (spełniała kryteria wejścia do strefy euro), a zloty stabilny (złoty nie przekroczył bariery 3.50 za euro). - zmniejszono deficyt finansów publicznych z około 4 proc. PKB do w 2006 do 3 proc. PKB (jedno z kryterium do przyjęcia waluty unijnej.) Tu warto przypomnieć, że za rządów PIS Polska spełniała wszystkie kryteria przyjęcia do strefy euro. Jednak Kaczyński nieodpowiedzialnie uznał, że jesteśmy za słabi gospodarczo i ekonomicznie, żeby starać się o wejście do korytarza ERM2 (zamrożenie kursu złotego na dwa lata) - cena benzyny spadla z ok. 4,30 zł do 3,70 zł. - zlikwidowano podatek od spadków i darowizn - zmniejszono podatek dochodowy od osób fizycznych - obniżono o ponad polowe składkę rentową, dzięki czemu wzrosły pensje - podniesiono znacząco najniższą płacę.
      Oprócz tych kilku rzeczy nie zrobili nic!

      • 7 11

      • (5)

        I co łudzisz się, że ONI tego dokonali??
        Akurat mieli szczęście i zaczęli rządzić w czasie, kiedy Polska gospodarka zaczęła przyspeiszać, ale to nie dzięki nim, ale dzięki kilku poprzednim kadencjom rządu.
        Aha, dzięki populistycznemu obniżaniu podatków itp, mamy teraz deficyt budżetowy. Myślisz, że zmiany ustaw od razu powodują poprawę w jakimś sektorze?? To jest proces i trwa latami... Niestety PIS to populiści. W sumie to żałuję, że teraz nie rządzą, przyjamniej wypaliliby się zupełnie do zera :)
        minusy proszę....

        • 7 9

        • Nie wiem kto tego dokonał, może krasnoludki

          Ale wiem że tak było i nie było powodów do zmian.

          • 5 5

        • Co za bzdury!! (2)

          "...dzięki populistycznemu obniżaniu podatków itp, mamy teraz deficyt budżetowy" Kiedy w historii świata była sytuacja gdzie zmniejszenie podatków doprowadziło do recesji i deficytu? Zmniejszając podatki zostawiamy więcej pieniędzy w kieszeni podatnika, a co za tym idzie, taki podatnik może więcej zainwestować lub pójść w konsumpcję, jedno i drugie doprowadza do rozwoju gospodarczego. Przykładem był bum w budownictwie, niższe podatki VAT i tanie kredyty. Podnoszenie podatków doprowadzi kraj do bankructwa a ludzi do skrajnego ubóstwa (patrz "bieda galicyjska").

          • 4 5

          • (1)

            Kosmetyczne obniżenie podatków jakie miało miejsce, dla przeciętnego Kowalkiego z pensją w okolicy 2000-3000pln brutto nie było pratycznie odczuwalone, bo tokilkanaście lub kilkadziesiąt pln w skali miesiąca, ale PIS kapitał polityczny na tym zbił. O jakim inwestowaniu lub pójściu w konsumpcję Ty mówisz, za 20-50pln więcej miesięcznie?? W skali budżetu państwa ten jeden, czy kilka punktów procentowych jest jednak majątkiem o wartości kilkudziesięciu milionów pln...
            Przelicz to sobie jeszcze raz. Ja wolę sprawnie działającą służbę zdrowia, budowę autostrad, poprawę stanu dróg niż te śmierdzące, populistyczne kilkadziesiąt złotych w kieszeni - od J. Kaczyńskiego.

            • 3 6

            • Mam w nosie PIS czy PO...

              Obniżenie podatków nawet o 1 grosz zawsze ma sens. Wole jak mi zostawiają w portfelu 1 gr niż jak mi go zabierają. Sory ale z ciebie żaden liberał bardziej socjalista pełną gębą. Człowieku te 20-50 zeta miesięcznie, jak mówisz, możesz wydać na cokolwiek chcesz. Co to dla ciebie ten budżet państwa? Po jaką cholerę inwestować w biurokrację i podmioty które przynoszą straty bo w to idą nasze pieniądze a nie jak piszesz w służbę zdrowia. Co ty wogóle wiesz o finansowaniu służby zdrowia? Czy słyszałeś kiedyś o handlu długami szpitali, o magazynowaniu nowego nieużywanego sprzętu? To jest właśnie robota urzędnika, który ma wszystko w 4 literach. Co innego jest ze mną czy kimkolwiek innym któremu przyda się każdy grosz i będę wiedział co z nim zrobić bo to ja o tym decyduje a nie jakaś baba czy chłop za biurkiem. Ty i tobie podobni(bez urazy) chcielibyście aby do państwa (studni bez dna) wsypać 100% moich dochodów i co wtedy? Poprawiłoby to stan służby zdrowia czy czegokolwiek innego? Otóż NIE byłoby tak samo albo jeszcze gorzej bo wtedy to byśmy żyli jak w raju - żarli jabłka i biegali nago.

              • 3 0

        • Jednak wolę kiedy rządzą nami ludzie, którzy mają szczęście.

          • 3 1

      • a wiesz po ile było paliwo za Gierka i Jaruzelskiego? (2)

        a jaki był przemysł stoczniowy, jaka flota PLO? z czym do ludzi chłopie.

        • 2 5

        • Wiem po ile jest teraz.

          • 4 2

        • Nie gadaj tu o tych darmozjadach z PLO...

          teraz na statkach zagranicznych armatorów jest ich pełno, a poziom profesjonalizmu to mniej niż zero. Sorki, oni są świetni w szpiegowaniu, podpier*alaniu innych i chlaniu wódy. Każdy kto miał do czynienia z PLO-kami powie to samo. Twój Gierek to był cienias liżący zad gościowi w czarnych brylach. To giero doprowadził kraj na skraj przepaści przeznaczając cały budżet na wojsko i wszystko co jest z tym związane.

          • 0 3

  • Będzie stary scenariusz... (6)

    wybiorą najtańszego, za rok firma padnie, podwykonawcy splajtują, autostrady nie będzie, nowy przetarg i tak w koło macieju (zbieżność przypadkowa :) ). Czemu nie nauczą się odrzucać najtańsze oferty i brać te droższe w granicach kwot przeznaczonych przez inwestora?

    • 95 18

    • Napisz do twitter.com/PremierRP

      może jeszcz zdążysz uratować Polskę

      • 13 9

    • Ustawa o zamówieniach publicznych jest jaka jest.

      • 9 0

    • Co Ty powiesz? czyli wszystkie odcinki autostrad oddane do tej pory w Polsce były bez przetargu?

      • 7 0

    • akurat w tym przypadku, żadna z ofert nie jest "w granicach kwot przeznaczonych przez Inwestora"...

      • 1 0

    • A dlaczego Ci się wydaje, że wysokość kontraktu ma cokolwiek gwarantować?

      Poza tym nie wierzę, że nie można opracować takiego systemu, który by wyeliminował z gry nieuczciwych wykonawców. Systemu, który by gwarantował, że kontrakt zostanie wykonany zgodnie z ofertą - nawet za cenę osobistej odpowiedzialności karnej zleceniobiorców... ale chyba na to przyjdzie nam poczekać aż UE zakręci kurek z dopłatami i władze na serio zaczną się przejmować trybem wydawania pieniędzy

      • 4 0

    • żeby pisać takie komentarze trzeba się głębiej zastanowić, kto zawinił.....? osoby będące w temacie wiedzą, jakie naprawdę jest stanowisko irlandzkiej firmy SRB i GDDKiA!

      • 0 0

  • Salini Polska (5)

    kolejny debiut drogowy, czy również z efektem "ucieczki" czy też bankructwa układowego?

    • 51 4

    • A co ty wiesz na temat tej firmy? (3)

      To jedna z największych firm wloskich w branzy budowlanej, która obok setek tuneli i tysięcy kilometrow dróg zbudowała most nad Bosforem w Stanbule.

      • 4 9

      • Stanbul (1)

        a gdzie to? na Marsie?

        • 9 5

        • Istanbul

          • 0 0

      • Firma w teczce.

        Kapitał zakładowy Salini Polska, wg KRS aktualnego na dziś, wynosi 393 450,00 ZŁ. Jest to wartość jednej używanej ciężarówki. Kupa śmiechu. Ale i tak większość należności trafi tradycyjnie do tej spółki zamiast do podwykonawców. Kto za tym stoi? Pierdzio? Ps. podpisujesz się za całe SSC?

        • 16 2

    • salini

      Salini Polska Sp. z o.o.

      Salini Polska

      ul. Flory 9 lok. 6, Warszawa
      tel. 660 115 899
      jedno pokojowa firma:-)

      • 16 0

  • Bida jest w kujawsko-pomorskim stad tyle aut (7)

    w Gdańsku z rejestracją CB lub CT. Najgorsza jest szara zacofana Bydgoszcz. Nie mają na nic pieniędzy. Dlatego nie wierzę, że dadzą radę do 2014 roku.

    • 50 31

    • PESA - producent trmwajów jest z Bydgoszczy (1)

      tyle kojarzę. No i PET-CT robili kiedy w Gdańsku się jeszcze nie śniło - niestety musiałem się o tym przekonać osobiście.

      • 11 6

      • PESA Bydgoszcz

        Chciałbym dodać, że w Bydgoszczy jeżdżą 2 takie tramwaje, reszta to takie jak u nas na Stogi...

        • 2 0

    • Jak przyjeżdżają do BudyńLandu to nie dość że bieda

      to jeszcze ciemnota... Na ch##j tu przyjeżdżają -- tu jeszcze
      gorzej

      • 12 18

    • oj nawet nie wiecie jak Bydgoszcz walczy z Toruniem. Toruń wygrywa na każdym kroku przez to urząd marszałkowski jest u nich. Obecnie Bydgoszcz walczy aby powstała droga S5 która może przyniesie do Bydgoszczy inwestorów, Toruń aby dopiec ( nie rozumiem tego zachowania ale cóż) przekonuje ministra transportu, że S15 w tańszy sposób połączy Poznań z A1, tyle że S15 wystartuje z Torunia i szerokim łukiem ominie Bydgoszcz tak jak A1 omija.

      • 15 0

    • Budgoszcza to jest mega NORA - omijajcie to z daleka. (1)

      A jak juz tam wjedziecie to po was , szare bagno murów i kamienic, brzydota aż kole w oczy.

      • 5 2

      • Grudziądz prędzej

        • 1 2

    • Masz gościu racje w Bydgoszczy jest syf jak nic O tym to już na krajowym forum powinni powiedzieć co się tu wyprawia to cyrk na kółkach. Budowy nie mające sensu jak trasa uniwersytecka przez środek miasta

      • 0 0

  • Nowa świecka tradycja (2)

    zapoczątkowana za czasów miłościwie nam panującego Donalda Tuska każe nam się cieszyć z tego, że autostrada będzie kiedyś gotowa. Więc będę się z tego cieszył.

    • 62 26

    • Jesteś z historią do tyłu . (1)

      Wszystko to zaczęło się 13 grudnia 1981 roku . Następnie było wielkie przyśpieszenie jak PL znalazło się w unii (kopniak aż jeszcze boli). Jak długo obcy będą rządzić u nas , tak długo będzie żle .

      • 9 4

      • "polskość to nienormalność" (Donald Tusk)

        pełniący obowiązki Polaka

        • 4 3

  • Ciekawe, czy zostanie tam wykorzystywany podkład najnowszej generacji - tzw. masa sedesowa.

    • 34 5

  • Pozostaje tylko powtarzanie: Jakoś to będzie. Jakoś to będzie... POlactwo, nic się nie stało!

    • 36 24

  • Ja z sąsiadem się zgłaszam! (4)

    Więcej niż chińczyki na pewno nie weźmiemy, a i tępo prac utrzymamy podobne.

    • 48 6

    • Zgłaszam się na podwykonawcę ze szwagrem!

      Żadnej pracy się nie boimy, zgadamy się na gębę, bez fakturki :)

      • 5 2

    • Aleś Ty.... (1)

      Tempy :D:D

      • 3 3

      • Sam jesteś tempy :D

        • 1 1

    • Ja z bratem przyjadę!

      krzynka piwa dziennie, śniadanie, obiad, trzy przerwy na kawe i oczywiście nielimitowane przerwy na papierosa a i tak prześcigniemy chinczyków :)

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane