• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto ma pierwszeństwo na dwuetapowych przejściach dla pieszych?

Maciej Korolczuk
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Policja przypomina, że przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. Pieszy znajdujący się na wysepce ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni. Policja przypomina, że przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. Pieszy znajdujący się na wysepce ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni.

Jesień to szczególnie trudny czas dla kierowców i pieszych. Przez nieuwagę, ale też przez ograniczoną widoczność i niestety nieznajomość przepisów prawa o ruchu drogowym, dochodzi do wielu niebezpiecznych sytuacji w obrębie przejść dla pieszych - także tych dwuetapowych, na których piesi nie pamiętają albo nie wiedzą, że to nie oni mają tam pierwszeństwo.



Czy uczestniczyłe(a)ś w zdarzeniu z udziałem pieszych na przejściu dla pieszych?

- Czy moglibyście przypomnieć, jakie zasady obowiązują na dwuetapowych przejściach dla pieszych? Piesi często nie wiedzą albo nie pamiętają, że wchodząc albo stojąc na tzw. wysepce, wcale nie mają pierwszeństwa przed jadącym autem. Problem narasta zwłaszcza jesienią, gdy widoczność jest ograniczona i na pieszych w obrębie przejść kierowcy powinni zwracać baczniejszą uwagę - napisał do nas pan Michał.
Do wypadków z udziałem pieszych dochodzi w Gdańsku średnio dwa razy w tygodniu, o czym na bieżąco informują nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. W ostatnich dniach do potrącenia na przejściu dla pieszych doszło m.in. na dwuetapowym przejściu w ciągu ul. Obrońców Wybrzeża na Przymorzu.

17:53 4 LISTOPADA 19 (aktualizacjaakt. 18:06)

Potrącenie pieszego na ul. Obrońców Wybrzeża (28 opinii)

Pieszy został potrącony na ul. Obrońców Wybrzeża, przy Leclerku na Przymorzu. Karetka na lewoskręcie w ul. Chłopską.
Pieszy został potrącony na ul. Obrońców Wybrzeża, przy Leclerku na Przymorzu. Karetka na lewoskręcie w ul. Chłopską.


Co mówi ustawa?


Na początek zaglądamy do przepisów. Podczas poruszania się po przejściu dla pieszych zastosowanie mają artykuły 13 i 14 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Treść tych przepisów dotyczy też przejść dwuetapowych, gdy występuje wysepka, tzw. azyl. Zgodnie z ustawą przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia i pieszy znajdujący się na wysepce (azylu) ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni (chyba że występuje sygnalizacja świetlna, wówczas mają zastosowanie odrębne przepisy).

Przejście dwuetapowe stosuje się zazwyczaj na drogach dwujezdniowych jednokierunkowych w celu umożliwienia pieszemu bezpiecznego zatrzymania się i upewnienia, czy nie nadjeżdża pojazd z prawej strony.

- Należy pamiętać, że kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu - przypomina nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Z drugiej zaś strony fakt korzystania z wyznaczonego przejścia nie upoważnia pieszego do wchodzenia na jezdnię bez upewnienia się, czy nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu, a przede wszystkim jego życia i zdrowia. Nie można bezkrytycznie korzystać z przejść dla pieszych. Tu także wymagana jest szczególna ostrożność.
Warto pamiętać, by w porze jesienno-zimowej, gdy szybciej zapada zmierzch, a widoczność mogą ograniczać opady lub mgły, mieć na sobie odzież z elementami odblaskowymi. W innym przypadku pieszy dostrzegany jest przez kierowcę z dużym opóźnieniem.

- Stosowanie elementów odblaskowych w różnej formie - zawieszki, opaski, kamizelki, torby na zakupy z elementami odblaskowymi - zwiększają szansę pieszego na uniknięcie potrącenia w czasie złej widoczności. Prawidłowo noszone odblaski powinny być umieszczone w takim miejscu, aby znalazły się w polu działania świateł samochodowych i były zauważalne dla kierujących nadjeżdżających z obu kierunków - z tyłu i z przodu - podkreśla Magdalena Ciska.
Przejście przez ul. Mickiewicza choć może wydawać się przejściem dwuetapowym, to takim nie jest. W tym przypadku piesi mają pierwszeństwo na całej "zebrze". Przejście przez ul. Mickiewicza choć może wydawać się przejściem dwuetapowym, to takim nie jest. W tym przypadku piesi mają pierwszeństwo na całej "zebrze".


Najważniejsze przepisy, o których powinni pamiętać piesi podczas korzystania z drogi:

  • Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest zobowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.
  • Pieszy idąc po jezdni, ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi.
  • Z pobocza piesi mogą korzystać tylko wówczas, gdy nie ma chodnika lub drogi dla pieszych. Na drodze, która nie ma pobocza, pieszy może korzystać z jezdni. Jeśli idzie po jezdni, jest zobowiązany do zajmowania miejsca najbliżej jej krawędzi i ustępowania pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi.
  • Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 metrów. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu. Jednakże poza przejściem pieszy może pokonać jezdnię pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy ustępuje wówczas pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi obowiązany jest iść drogą najkrótszą.
  • W przypadku gdy przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za odrębne.
  • Pieszy znajdujący się na przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.


Wideo archiwalne



Co mówi statystyka?


Co roku wypadki drogowe z udziałem pieszych stanowią około 30 proc. wszystkich wypadków drogowych na terenie Gdańska. Jak wskazują statystyki, prawie jedną trzecią wypadków, w których poszkodowanymi są piesi, powodują oni sami, a najczęstsze przyczyny takich zdarzeń to wejście na jezdnię na czerwonym świetle lub nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem lub zza pojazdu czy przeszkody.

Jednak sprawcami zdecydowanej większości zdarzeń z pieszymi są kierujący, a do najczęstszych przyczyn wypadków z winy kierujących zalicza się nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych, przy skręcaniu w drogę poprzeczną lub w innych okolicznościach.

- Piesi muszą mieć świadomość, że przejście dla pieszych to miejsce szczególnej ostrożności. Ale nigdy nie będzie to lokalizacja, która da im stuprocentową gwarancję bezpiecznego przedostania się na drugą stronę jezdni. Zawsze warto się upewnić, czy nic nam nie grozi nawet w tym miejscu. Piesi też nie mogą dawać podstaw do stwarzania niebezpiecznych sytuacji. Wybieganie zza pojazdu, przechodzenie poza miejscem wyznaczonym, chodzenie po niewłaściwej stronie jezdni nie powinny mieć miejsca. Pamiętajmy także o wspomnianych już elementach odblaskowych - dodaje Ciska.
Jak podkreśla, duża odpowiedzialność spoczywa także na kierowcach.

- Odpowiedzialny kierowca to taki, który posiada zdolności do przewidywania sytuacji na drodze. Przygotowanie na potencjalne sytuacje sprawia, że koncentracja jest na wysokim poziomie. To z kolei przekłada się na szybką reakcję kierowcy. Dlatego warto mieć przekonanie, że bezpieczna jazda powinna być wynikiem troski o losy innych uczestników ruchu drogowego, a nie strachu przed mandatem czy utratą prawa jazdy - kończy nadkomisarz.

Opinie (345) ponad 20 zablokowanych

  • na kursie (3)

    prawa jazdy uczono, że pierwszeństwo ma większy i cięższy

    • 9 13

    • To był chyba kurs dla czołgistów

      Tobie powinni prawo jazdy odebrać

      • 1 1

    • Kierowcy muszą zatem zwalniać jak mają zielone i sprawdzać czy większy nie jedzie na czerwonym

      Bo wiesz, cmentarze są pełne tych co mieli pierwszeństwo.

      • 3 0

    • i tu jest problem kierofczyki mają sie za panów

      • 5 1

  • na drodze 2 pasmowej (1)

    boję się zatrzymywać i wystawiać pieszego na śmierć.

    • 6 4

    • Wolę się zatrzymać

      Nawet gwałtownie hamując w razie potrzeby i choćby ten jadący z tyłu miał na mnie najechać, niż zaryzykować, że potrącę pieszego. Mnie chroni puszka, jego nie.

      • 0 0

  • a co ze ścieżką rowerową przy przejściu?

    kto ma pierwszeństwo i czy rowerzysta musi przeprowadzić rower?

    • 1 1

  • Dramat (4)

    Niestety z roku na rok jest coraz gorzej z przestrzeganiem przepisów przez kierowców. Nie ma dnia by ktoś nie wyprzedzał na przejściu dla pieszych. Tylko drastyczne kary, z bezwzględnym więzieniem włącznie za spowodowanie wypadku z udziałem pieszego, były by wstanie coś zmienić.

    • 21 10

    • (2)

      Nie ma dnia, by jakiś pieszy nie przeszedł na czerwonym, w miejscu niedozwolonym itd.
      Bieganie na przystanek to już można na olimpiadzie pokazywać.

      • 11 5

      • (1)

        Taki pieszy to sobie biedy narobi. Nie ma co porównywać do kierowców.

        • 0 1

        • No ale za głupotę i nieodpowiedzialnośc pieszych nieprzestrzegajacych przepisów odppowiadają potem kierowcy którzy ich potrącili....

          • 1 2

    • Są przypadki że ludzie jeżdżą dziesiątki lat bez kolizji

      Bezpiecznie, rozważnie...
      Ale trafi się taki dzień że często przez nieszczęśliwy zbieg okoliczności w końcu dojdzie do zdarzenia w którym potrącony zostanie pieszy.
      Takiego człowieka chcesz zamykać?
      Nikt nie będzie się litować że ciemno, że mokro, że światła oślepiły, że pieszy się nie rozejrzał.
      Kraty i koniec?
      I uważasz że takim krokiem zmienisz coś na lepsze? Wątpię.
      Są d**ile za kółkiem którzy nadają się do bezwzględnego więzienia za powodowanie niebezpiecznych manewrów. Patrz kierowca pomarańczowego BMW w Warszawie który po prostu się doigrał zabijając na przejściu. Ale nie można wszystkich szyć jedną miarą.

      • 10 7

  • Należy zmienić przepisy na takie jak obowiązują w całej Europie. (1)

    To kierowca ma tak jechać by nikogo nie potrącić na pasach.
    To się wszędzie sprawdza. Dlaczego u nas jest taki opór wprowadzić taki przepis ?
    lobby kierowców zbyt silne?
    przywileje i wygoda kierowców najważniejsza?

    • 12 11

    • Jestem za. Zmienić, ale wszystkie. Limit alko też podniesć do 0,8 jak w europie.

      • 0 2

  • Może Pan Michał by przepuścił tego pieszego skoro go widzi

    siedząc sobie w ciepłym i suchym aucie? Te d**ilne przepisy dające pierwszeństwo dopiero jak wejdzie się na pasy powodują właśnie takie absurdy, że kierowcy mają w poważaniu "szczególną ostrożność" w rejonie przejść. Tylko samobójca będzie wchodził pod pędzące auta.

    • 4 1

  • Bardzo zły artykuł (2)

    Portal nie powinien w żadnym przypadku występować przeciw pieszym, a treść zachęca kierowców do zachowania mniejszej ostrożności, gdyż w artykule kładzie się nacisk na wzmożenie uwagi i brak wiedzy pieszych, co za tym idzie może znosić odpowiedzialność kierowcy na przejściu dla pieszych(!). To jest jakiś absurd!

    Nie możemy obarczać słabszych uczestników ruchu przywilejami mocniejszych. Ruch powinien być zawsze zorganizowany uwzględniając najsłabszych uczestników i ich bezpieczeństwo. Każde działanie odwrotne, będzie wywoływało negatywny skutek.

    Poza tym, aby przejście było dwuetapowe, musi być oznaczone jako dwuetapowe. Zdjęcie przejścia w artykule nie jest zdjęciem przejścia dwuetapowego. Wysepka jest po to, aby uspokoić ruch i dać więcej bezpieczeństwa pieszym, a nie ułatwić przejazd samochodu!

    Co więcej cała teza artykułu opiera się jedynie na przekonaniu autora, które uważam za wprowadzające w błąd, niejasne i elementarnie nieedukacyjne. Komentarz policji w artykule, który ma być fundamentem tezy odnosi się ogólnie do zachowania na przejściach, a nie do konkretnego, dwuetapowego przejścia.

    • 21 14

    • Ten artykuł pokazuje że pieszego też obowiązuje kodeks ruchu drogowego!

      • 3 2

    • Ale bzdury. Najsłabsi sami o siebie powinni dbać wiedząc że nie mają szans przy zderzeniu z autem.

      • 2 9

  • Co dają takie artykuły? Edukacja kiedyś podzialala? (10)

    Przecież każdy kierowca w Polsce uważa że jeździ szybko, acz bezpiecznie a problemem są głupie znaki i ci piesi, oraz rowerzyści.

    Edukacja edukacja, ale max mandat powinien być powiązany że średnia krajowa i wynosi co najmniej jej połowę. Czyli na dziś ponad 2500zl

    • 82 56

    • cel tego artykułu

      i cel całej ostatnio modnej nagonki medialnej przeciw bandytyzmowi drogowemu
      to przygotowanie nas/was wszystkich na znaczne, bardzo znaczne zaostrzenie prawa, zwłaszcza fiskalizmu karnego, bo mandaty i licytacje odebranych samochodów to jest kopalnia złota

      akcyza za wódę to przy tym pikuś. uzależnionych od alku jest mniej niż uzależnionych od fury

      • 2 2

    • (5)

      również zgadzam się, że trzeba karać pieszych, zwłaszcza tych na hulajnogach. nie 50, ale z 2000 za czerwone

      • 16 13

      • (4)

        Jeśli na hulajnodze, to nie pieszy.

        • 4 11

        • (3)

          A kto?

          • 2 3

          • (1)

            Traktuje się go jak rowerzystę.

            • 1 4

            • Ano nieprawda

              WDotychczas wszystkie hulajnogi (i zwykłe, i elektryczne) były traktowane jako piesi. Wg znowelizowanej ustawy hulajnoga zwykła to ciągle pieszy (tak samo jak np. osoba prowadząca rower), a elektryczna to tzw. urządzenie transportu osobistego. Które jak najbardziej może poruszać się po DDR, ale absolutnie rowerem nie jest i różni się innymi prawami i obowiązkami.

              • 3 0

          • Hulajnogowy

            • 9 0

    • To dotyczy także pieszych

      • 2 0

    • Dlaczego tylko 2500zł?

      • 2 4

    • A jakie mandaty proponujesz dla pieszych? ;) dwie średnie krajowe?

      • 6 7

  • Nie w kazdym ... (1)

    ... kraju. W tym roku bylem motocyklem w przynajmniej 8 krajach i nie wszedzie tak jest. W niektorych pieszy ma pierwszenstwo TYLKO na przejsciu, a w innych jest tak ze samochody zatrzymuja sie juz wtedy gdy pieszy zbliza sie bezposrednio do przejscia. ALE TYLKO WTEDY GDY PIESZY zbliza SIE IDAC NA WPROST PRZEJSCIA, GDY IDZIE OBOK PRZEJSCIA - nikt sie nie zatrzyma, bo wtedy pieszy wcale moze nie chciec przechodzic.
    kierowca nie moze zgadywac czego chce pieszy.
    zasada jest prosta - jako pieszy staje na wprost przejscia, znaczy ze chce przejsc.

    • 22 1

    • To że pieszy chce przejśc nie oznacza że auta muszą sie zatrzymać... pieszy ma obowiązek zaczekać aż auta przejadą! Wejscie na jezdnie wprost przed nadjezdzający pojazd jest wykroczeniem i wymuszeniem pierwszenstwa!

      • 4 0

  • Widać kto

    Po komentarzach w łatwy sposób można stwierdzić kto jeździ autem a kto porusza się pieszo. Tak więc ci co nie jeżdżą samochodem niech skończą pitolić bo każdy kierowca kurka każdy czasem idzie gdzieś na piechotę i jest w stanie ocenić w znacznie lepszy sposób to czy może przejść czy nie od osoby która tego dokumentu nie posiada. Każdy kierowca jest pieszym nie każdy pieszy jest kierowca.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane