- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (83 opinie)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (71 opinii)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (159 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (105 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (157 opinii)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (70 opinii)
Nowe-stare władze metropolii dzielą 3,6 mld zł
Mają 3,6 mld zł na inwestycje w regionie i właśnie wybrali "nowy-stary" zarząd. Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot planuje w przyszłości stać się związkiem metropolitalnym na wzór Śląska.
Członkowie obszaru spotkali się w Wozowni Centrum Hewelianum, by wybrać władze na kadencję 2018-2023.
Na czele stowarzyszenia stoi 12-osobowy zarząd. W poniedziałkowych wyborach prezes i wiceprezesi oraz większość pozostałych członków prawie się nie zmienili. Prezesem pozostał prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, a wiceprezydentami prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i prezydent Sopotu Jacek Karnowski.
- Wdrażany system Mevo to będzie największy system rowerowy w Europie z elektrycznymi rowerami [ponad 4 tys. rowerów, 660 stacji postoju w 14 gminach, koszt 40,3 mln zł - red.-] - podkreślał Paweł Adamowicz.
Przypomniał też o innych inwestycjach realizowanych w ramach stowarzyszenia. Takich jak program rewitalizacji w ośmiu miastach warty 247 mln zł, budowę nowych sieci ciepłowniczych w 15 dzielnicach i miejscowościach (292 mln zł) m.in. w Kokoszkach, Orłowie, Redzie, św. Wojciechu czy Kowalach), czy termomodernizacji 262 obiektów użyteczności publicznej za 215 mln zł.
- Wyzwania na kolejne lata to bycie trzecim centrum gospodarczym kraju, utrzymanie liczby mieszkańców na poziomie 1,5 mln. Chcemy zostać nadbałtyckim centrum portowym - obecnie Gdańsk jest czwartym portem - oraz metropolią z wzorcowo zintegrowanym transportem publicznym - wyliczał Paweł Adamowicz.
Samorządowcy chcą w przyszłości być związkiem metropolitalnym na wzór Śląska, dzięki czemu liczą na dodatkowe fundusze (około 175 mln zł) na wyrównywanie różnic w komunikacji. Planują też skutecznie lobbować w sprawie trasy S6 i obwodnicy metropolitalnej, relacji z Obwodem kaliningradzkim. Liczą też - choć sprawa wydaje się przegrana - na pozostawienie Grupy Lotos, jako niezależnej firmy z siedzibą w Gdańsku.
W tej ostatniej sprawie wystosowali apel do rządu przeciwko przejęciu Grupy Lotos przez PKN Orlen oraz od odstąpienia od tej decyzji i partnerskiego i podmiotowego traktowania samorządowców.
Przypomnijmy: dzięki porozumieniu wójtów, burmistrzów, prezydentów i starostów z 2015 roku obecnie realizowany jest pakiet inwestycyjny o wartości 3,6 mld zł. Jednym z głównych wyzwań stojących przed nowym zarządem będzie ustalenie zadań inwestycyjnych w ramach budżetu UE na lata 2021-2027 oraz dokończenie obecnie realizowanych inwestycji, takich jak e-bilet metropolitalny, sieć 26 węzłów przesiadkowych czy budowa sieci wsparcia dla przedsiębiorców TriPolis.
Gdańsk: Paweł Adamowicz (prezes)
Gdynia: Wojciech Szczurek (wiceprezes)
Sopot: Jacek Karnowski (wiceprezes)
Wejherowo: Krzysztof Hildebrandt
powiat nowodworski: Jacek Michalski
powiat tczewski Mirosław Pobłocki
powiat gdański: Marek Zimakowski
powiat kartuski: Bogdan Łapa
powiat wejherowski: Gabriela Lisius (skarbnik)
powiat pucki: Jarosław Białk
powiat malborski: Mirosław Czapla
powiat lęborski: Alicja Zajączkowska
Miejsca
Opinie (146) ponad 10 zablokowanych
-
2018-12-10 20:45
mewo mewo leć daleko
ten wynalazek to drugi tristar
- 28 5
-
2018-12-10 20:57
Ludobójstwo,wojny,morderstwa,złodziejstwo
Uczestniczy w tym ten kto popiera władzę.
- 8 2
-
2018-12-10 20:59
ciekawe ile mieszkań kupi budyń
- 23 4
-
2018-12-10 21:11
wyjasniene (2)
zwykle 1-sze pokolenie w usa charuje jak psy,nastepne juz ma stanowiska wysokie a ich dzieci
zostaja prawnikami inzynierami etc.
nie dotyczy to polakow lopata lopata i kielnia(nie wszyscy)
jaki glupi jest Polski narod ze wybral tych samych d**ili
nikt tego nie ogarnie nigdy- 24 6
-
2018-12-10 22:50
(1)
Moja córka jest profesorem na Uniwersytecie Nowojorskim , to co z tą łopatą?
- 2 2
-
2018-12-11 05:59
twoja corke ostatnio widzialem w mcdrivie, wydawala reszte w kasie
- 2 1
-
2018-12-10 21:27
terminator
jakoś w innych krajach sobie radzą z takimi Panami???
- 9 2
-
2018-12-10 21:30
Kiedy drogi?
Po co te g. Mevo.
- 10 4
-
2018-12-10 21:32
relacja ze spotkania
tych panów powinna odbywać się w więzieniu
- 20 4
-
2018-12-10 21:45
A dlaczego brak jest Elbląga? (3)
A dlaczego brak jest Elbląga?
- 4 8
-
2018-12-10 21:57
Brak Elbląga jest spowodowany tym, że Platforma Obywatelska uznała, że bliżej będzie miastu Elbląg do Olsztyna niż do Gdańska.
- 5 2
-
2018-12-11 00:18
bo jest w innym województwie...
dlatego długie lata trzeba było przesiadać się w Malborku na pociąg z warmińskiego.
- 5 0
-
2018-12-11 19:20
W 1998 za rzadow AWS
(taki przodek POPiS-u) rzad chcial zrobic reforme administracyjna. Zebrali sie naukowcy, eksperci (ekonomisci, socjologowie, demografowie itp), po dyskusji wyszlo im, ze najlepiej bedzie 12 wojewodztw. Chodzilo o zdolnosci do wchlaniania kasy z UE i wykonywanie wsztkich funkcji wojewodztwa. Kwachu (z postkomunistycznej lewicy) dla swoich i swoich kumpli prywatnych interesow/biznesow zagrozil zawetowaniem (czy tez zawetowal, juz nie pamietam) ustawy i zrobilo sie 16 wojewodztw. Stanowiska dla kolesi musialy sie znalezc. Moze mozna bylo zrobic 13 (dolozyc kujawsko-pomorskie), ale nie 16. I teraz mamy takie wojewodztwa: Opolskie (mniej niz 1 mln mieszkancow a Opole 120 tys ludzi), Lubuskie (tez 1 mln i stolice w Zielonej Gorze i Gorzowie Wielkopolskim(!)), i Swietokrzyskie szybko malejace (1,2 mln i Kielce ponizej 200 tys mieszkancow i szybko maleje).
- 1 0
-
2018-12-10 21:47
A komunikacja miejska leży i kwiczy
Zróbcie strefy 1 i 2 oraz bilety Metropolitan w cenie 100-150zl a nie jak teraz 230zl... Przykłady idą z wawy a także Krakowa i wrocoawoa
- 23 0
-
2018-12-10 21:51
korki w Trójmieście (1)
Jaki pomysł na korki w Trójmieście?
- 11 4
-
2018-12-10 22:15
korki ? ty chyba chłopcze korównie widziałeś
kmiocie
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.