• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto powinien płacić za komunikację miejską po imprezach?

Patryk Szczerba
4 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W trakcie Open'era nie ma problemów z transportem. Ciężar finansowania komunikacji biorą na siebie organizator festiwalu - firma Alter Art - oraz miasto. W trakcie Open'era nie ma problemów z transportem. Ciężar finansowania komunikacji biorą na siebie organizator festiwalu - firma Alter Art - oraz miasto.

Dodatkowa linia autobusowa, zwiększona liczba kursów na Babie Doły, dołożone SKM-ki - Festiwal Open'er w Gdyni co roku pokazuje, że ogromna liczba uczestników nie musi być problemem dla przewoźników. Gorzej z transportem bywa podczas mniej spektakularnych wydarzeń, zwłaszcza, kiedy są dla mieszkańców bezpłatne.



Czy zapłacił(a)byś więcej za bilet na koncert, mając gwarancję transportu?

Do naszej redakcji po większych wydarzeniach regularnie trafiają listy od czytelników ze skargami na funkcjonowanie komunikacji. Najczęściej dotyczą tłoku, braku autobusów i kolejek, sporych opóźnień. Zarzuty dotyczą też małej elastyczności trójmiejskich przewoźników. Gdy impreza odbywa się w Gdyni, brakuje "wzmocnienia" komunikacji w Gdańsku. I na odwrót.

Przykładem chaosu komunikacyjnego z ostatnich dni była impreza Cudawianki, otwierająca sezon letni w Gdyni. Tysiące osób wracających do Gdańska miało problemy z wejściem do pociągu. Szybka Kolej Miejska tłumaczyła się brakiem porozumienia z miastem co do szacowanej liczby uczestników i brakiem środków na dodatkowe kolejki. Miasto wyjaśnia, że impreza była przede wszystkim dla gdynian.

- Pamiętajmy, że była niebiletowana, nie przyniosła żadnego przychodu do miasta. Uruchomienie dodatkowych nocnych kursów to byłby dodatkowy koszt tylko dla gdyńskich podatników. Nadrzędnym celem w tym momencie było zapewnienie odpowiedniego transportu przede wszystkim mieszkańcom Gdyni - mówi Joanna Grajter, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Gdyni.

Czy wyjściem z takich sytuacji jest wspólne finansowanie transportu? W Gdyni przyznają, że taka forma współpracy mogłaby się sprawdzić i niewykluczone, że będzie rozpatrywana podczas kolejnych większych imprez.

- Taka inicjatywa z pewnością byłaby ciekawa, w końcu czy w Gdyni, czy w Gdańsku nie bawią się tylko mieszkańcy tych miast - zaznacza Grajter.

Wnioski z ostatnich dni ma także wyciągnąć SKM, która chce ściślejszej współpracy z samorządami.

- Co tydzień na bieżąco analizujemy informacje decydując, które pociągi wzmocnić. Po sytuacji związanej z imprezą Cudawianki dodatkowo wysłaliśmy do miast i gmin apel, by wydziały kryzysowe urzędów informowały nas z wyprzedzeniem o dużych imprezach masowych, godzinach i ewentualnym zapotrzebowaniu na pociągi złożone z większej liczby jednostek. Dzięki temu możemy mieć możliwość szybkiego reagowania - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu Szybkiej Kolei Miejskiej.

Na czym polega taka reakcja? Przede wszystkim na doczepianiu dodatkowych wagonów, a także uruchamianiu pociągu rezerwowego, po decyzji dyspozytora. W trakcie wakacji taki skład będzie stał przede wszystkim w okolicach Sopotu, gdzie ruch nocą jest największy.

Przedstawiciele SKM proponują też inne rozwiązanie - ryczałtową kwotę doliczaną do ceny biletu na wydarzenie. Na dodatkowe kolejki bez dopłaty od organizatora lub pasażerów, nie ma bowiem co liczyć.

- Zwracaliśmy się do organizatorów imprez, by zwiększyli cenę biletu o kilka złotych za możliwość podróży SKM-ką na dwie godziny przed i dwie godziny po wydarzeniu, na podstawie biletu na daną imprezę. Na takim rozwiązaniu zyskuje organizator, zwiększając potencjalną liczbę zainteresowanych, jak i uczestnicy, którzy nie muszą martwić się o bilety. Nie ma jednak entuzjazmu dla takich propozycji. Pozytywnie działa tutaj organizator Open'er Festival. Za jego pośrednictwem sprzedajemy dedykowany karnet, będący biletem SKM na wszystkie dni festiwalu w mocno obniżonej zryczałtowanej cenie - 23 zł. - dodaje Głuszek.

Co ciekawe, taka opcja funkcjonuje w ramach Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Po raz pierwszy zalążki inicjatywy pod nazwą bilet imprezowy pojawiły się chociażby podczas koncertu Lady Gagi. Dodatkowa dopłata do biletu wynosiła ok. czterech złotych. Aktualnie, rzadko kto z niej korzysta.

- Proponujemy dwie możliwości: ośmiogodzinny lub jednodniowy bilet został wprowadzony w pełni pod koniec 2012 roku. Ostatnio z wysłanej przez nas oferty skorzystała Politechnika Gdańska, która organizuje warsztaty dla przyszłych architektów. Wielkiego zainteresowania wśród innych nie ma. Organizator, który finansuje imprezę, za bilet dla uczestników musi bowiem "zapłacić z góry", tymczasem większość chciałaby dać kupującym wybór. Liczymy, że z czasem się to zmieni - wyjaśnia Hubert Kołodziejski, przewodniczący Zarządu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (152) 2 zablokowane

  • Najlepiej to w ogóle imprez nie robić

    I nie będzie problemów takich, jak ten.

    Podejrzewam, że artykuł został napisany, ponieważ jakiś pan 'janek' napisał do redakcji, a banda idiotów którzy z dziennikarstwem nie mieli nic wspólnego, może prócz gazetki szkolnej, nie wie o czym pisać, a później błagają, by na nich zagłosować na firmę roku

    • 4 0

  • Kto powinien płacić za komunikację miejską po imprezach?

    ... ci Państwo.

    • 4 2

  • a kto ma wpływy z biletów na komunikację miejską?

    ten niech organizuje

    • 4 2

  • Każdy powinien płacić

    Ja uważam, że każdy powinien płacić za siebie i to bez znaczenia jaka to impreza. Kibice Lechii po meczu powinni płacić za skm, uczestnicy imprez, koncertów i festynów za siebie itd. Komunikacja publiczna musi być utrzymana, nie rozumiem zwyczaju darmowych przejazdów z tytułu uczestnictwa w jakimś wydarzeniu.

    • 2 0

  • same brudasy!!! (1)

    Przed wejściem do publicznego transportu powinny stać prysznice dla tych brudasów!!. Zrobią sobie fryzurę dziwaczną,kolczyki i tatuaż ,eksponując to by każdy patrzał i podziwiał .

    • 5 1

    • prysznice? chyba armatka wodna ... :)

      • 0 0

  • Festiwal jest przewidziany głownie dla Gdynian? (2)

    Chryste, to przerażające, jaki poziom inteligencji i zrozumienia otaczającego swiata prezentują ludzie, którzy w tym kraju decydują o czymkolwiek. To może powinni zatrzymywać wszystkich z Gdańska na rogatkach i zawracać pociągi?

    To po prostu niesamowite ze ktoś nie widzi w tym nic dziwnego, żeby takie banialuki prawić publicznie i jeszcze sie pod tym oficjalnie podpisywać swoim nazwiskiem.

    I znów podsumować to wszystko można cytatem z Psów: "Olo, w każdym normalnym kraju te s*****syny byłyby już ścierwem". Tyle.

    • 3 0

    • (1)

      udawianki mialy byc tylko dla gdynian

      • 0 0

      • W związku z tym uprasza się gdynian o nieprzyjeżdżanie na żadną imprezę w Gdańsku.

        • 0 0

  • Tak na marginesie Komunikacji (2)

    Tak na marginesie działania komunikacji : Autobus lini "109" wyjazd z pętli "Babie Doły" o godzinie 05.25 - od poniedziałku 01.07.2013 - (jeszcze nie było festiwalu) jeździ jak "śpiący rycerz (nr kierowcy 3129) - wyjazd z opóźnieniem najczęściej 05.27 - opieszała jazda "dziwne problemy " z otwieraniem drzwi - rozumiem raz no może dwa -ale to już jest NOTORYCZNE . Wielu pasażerów - "przesiada się " na inne linie -czy to na przystanku Obłuże Centrum ,Hutnicza ,Morska - a tu co senna atmosfera - od dnia 01.07 (poniedziałek ) autobus lini "109" - kierunek Redłowo odjazd z Babich Dołów godzina 05.25 - nie przyjechał planowo na żaden przystanek . Nie dziwi mnie dzisiejsza reakcja jednego z pasażerów (może ostra ale może to "obudzi tego Pana " - jak dla mnie żenada )

    • 2 2

    • Tak na marginesie Komunikacji

      ta informacja powinna trafić:

      - zkm@zkmgdynia.pl

      a nie na forum trójmiasto.pl

      • 1 1

    • Tak na marginesie !

      Ten kierowca już jest w pracy, a Ty dopiero jedziesz do pracy, i już jesteś niezadowolony! To są 2 (dwie)minuty!Pomyśl o której wstaje ten kierowca do pracy!
      Trochę ludzkiej życzliwości i więcej optymizmu, zwłaszcza na początek dnia!!!
      Pozdrawiam !

      • 2 1

  • gdy wracam z koncertu to sama za siebie płacę

    raz mi się trafiło wracać z Oliwy z Mozartiana do Wrzeszcza na piechotę około północy - skandal!!!

    • 0 1

  • a co p Grajter...

    ma do aktualnie powiedzenia w sprawie lotniska w Kosakowie?? Bo jak dotąd to był hurra-optymizm.

    • 0 0

  • W sezonie (czerwiec-wrzesień)

    SKM w weekendowe noce powinna mieć więcej kursów. Powinien za to zapłacić zamawiający czyli marszałek. Miasta powinny włączyć się na poważnie w finansowanie SKM a nie udawać ze to jakiś transport międzymiejski. To połączenie czysto miejskie a że nasz "organizm" jest złożony z kilku miast to tylko zaszłość historyczna.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane