• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto zbuduje parkingi kubaturowe w Gdyni?

Michał Sielski
25 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Parking na ul. Kieleckiej ma być połączony z pętlą ZKM. Parking na ul. Kieleckiej ma być połączony z pętlą ZKM.

Gdynia chce wybudować dwa kilkupiętrowe parkingi przy ul. LotnikówMapkaKieleckiejMapka. Rada miasta właśnie przyjęła w tym celu uchwałę intencyjną.



Czy parkingi kubaturowe są w tych miejscach potrzebne?

Plany budowy parkingów kubaturowych w Gdyni ogłoszono już w listopadzie ubiegłego roku. Teraz radni miasta poparli je uchwałą intencyjną, przegłosowaną jednogłośnie przez wszystkich obecnych na sesji 25.05.2022 roku 27 radnych miasta.

- Polityka transportowa miasta powinna prioretyzować pieszych. Parkingi buforowe na granicy Śródmieścia na pewno się do tego przyczynią. Dzięki przyjętej właśnie uchwale będziemy mogli przedłożyć dokumenty, które pozwolą starać się o wsparcie na dofinansowanie projektu, który pozwoli zatrzymać ruch samochodowy poza centrum, ograniczyć spaliny i hałas w Śródmieściu - podkreśla radna Gdyni Marika Domozych.

Gdzie powstaną parkingi kubaturowe w Gdyni?



Parkingi planowane są dwa. Przy ul. LotnikówMapka oraz przy ul. KieleckiejMapka.

Przy ul. Lotników, nieopodal przystanku SKM Gdynia-Redłowo ma powstać 6-piętrowy parking (parter i 5 poziomów) na części działki obecnego parkingu, który mieści zaledwie ok. 60 aut i praktycznie cały czas jest wypełniony. Po zabudowie liczba miejsc parkingowych zwiększyłaby się do 462.

Przy ul. Kieleckiej parkować może obecnie ok. 70 pojazdów, ale po rozszerzeniu strefy płatnego parkowania i wprowadzeniu opłat, bez większego problemu można tam znaleźć miejsce. Po zabudowie ma ich być kilkakrotnie więcej.

Parkingi w Trójmieście



Partnerstwo publiczno-prywatne. Gdynia da działkę na co najmniej 15 lat



Gdynia udostępni lub przekaże działkę pod realizację inwestycji. Resztę musi wykonać firma zewnętrzna.

Zadania prywatnego podmiotu:

  • wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych,
  • zapewnienie finansowania przygotowania całości dokumentacji oraz wykonania robót budowlanych,
  • utrzymanie oraz zarządzanie i świadczenie usług w powstałych obiektach.


Firma ma zarządzać parkingiem przez co najmniej 15 lat, a maksymalnie 30. Konkretny okres zarządzania zostanie ustalony w ramach dialogu konkurencyjnego.

Według wstępnego harmonogramu w I kwartale 2023 r. mogłaby zostać podpisana umowa z partnerem, a w IV kwartale 2024 r. parkingi powinny być gotowe.

Opinie (220) 10 zablokowanych

  • Kolejna mokra wizja która nigdy nie powstanie

    • 1 0

  • No to Kielecka będzie zablokowana już od parkingów

    • 1 1

  • Nie chce tu nikomu ublizac,ale Gdynia zarzadzaja id- -ci !!!

    • 3 0

  • Koniecznie niech zrobią tam miejsca dla niepełnosprawnych, wycieczka pieszo do miasta na pewno wpłynie pozytywnie na ich zdrowie.

    • 2 1

  • Ile co roku będzie trzeba dopłacać? (6)

    A co jak biznes nie będzie się dobrze kręcił, ile z budżetu miasta na to pójdzie pieniędzy?

    • 11 1

    • parkingi nie są rentowne co do zasady. koszty budowy nigdy się nie zwrócą. (5)

      godzina parkowania musiałaby być w okolicach 8zł przy obłożeniu 70% przez całą dobe.... lub miesieczne powyżej 1000zł za miejsce... biedaki w samochodach tyle nie wyłożą.

      • 1 5

      • To jak z komunikacją publiczną (4)

        Dotacja z samorządu do jej funkcjonowania sięga 70%, a składają się na nią wszyscy mieszkańcy miasta. Inaczej bilet musiałby kosztować 15 zł, biedaki w autobusach tyle nie wyłożą.

        • 2 3

        • ale komunikacja publiczna jest konieczna. parkingi nie (3)

          • 2 3

          • Nie jest konieczna (2)

            Ja sobie bez niej świetnie radzę.

            • 1 1

            • napisał troll - pępek świata (1)

              • 0 2

              • inny pępek świata

                napisał, że parkingi nie są konieczne

                • 1 0

  • Szczodre oferowanie miejsc do parkowania samochodów w pobliżu centrum miasta (3)

    to najbardziej efektywny przepis na zwiększenie korków na dojazdach do niego. Jedno miejsce na wielopoziomowym parkingu w Warszawie (obok stacji metra Młociny) kosztowało 110 tys. złotych, utrzymanie roczne jeden tysiąc. Przy obecnym poziomie inflacji na pewno te parkingi w Gdyni będą kosztowały drożej. Kiedy wpływy z opłat za parkowanie pokryją te koszty? Dlaczego podatnicy (zwłaszcza ci, którzy będą korzystali z SKM lub innych opcji dojazdu do proponowanych miejsc) mają się dorzucać do budowy tych obiektów, które będą przypuszczalnie stały puste, jeśli będą płatne? Pisanie o tym, że to ma przyczynić się do poprawy komfortu ruchu pieszych (dlaczego Pani rzecznik nie wymieniła rowerzystów i hulajnogowców?) to dużej klasy nonsens. Przecież te inwestycje to zaproszenie kolejnych grup kierowców, by przesiadali się z SKM na samochody. Jeśli to jest przejaw "zrównoważonego rozwoju miasta" to ja wysiadam.

    • 2 7

    • Jakich kolejnych grup kierowców? (2)

      Kto miał się przesiąść do samochodu, już się dawno przesiadł.

      • 2 1

      • nie doceniasz znaczenia procesu wyprowadzania się na przedmieścia kolejnych grup mieszkańców (1)

        w ten sposób uzależniających się od samochodów.

        • 0 2

        • dam ci złotą radę

          pomyśl dlaczego ludzie kupują dwa razy tańsze mieszkanie na przedmieściach

          • 1 0

  • Niech zbuduje je prywatny inwestor (3)

    Niech prywatny inwestor zakupi ziemię i zbuduje parking, a inwestycja niech przynosi mu zyski z opłat wnoszonych przez kierowców chcących korzystać z usługi parkowania.

    A nie że jak zwykle robimy zabawę dla garstki kierowców za pieniądze wszystkich Gdynian.

    Parkingi owszem - prywatne.
    Jeśli ktoś życzy sobie trzymać swój pojazd, to niech za to zapłaci.
    I nie grosiki pokrywające może 1/10 faktycznych kosztów jak to ma miejsce w SPP, a prawdziwe, kapitalistyczne, pełne pieniądze które pokryją faktycznie koszt zarówno gruntu, budowy parkingu i jego utrzymania, oraz jakiś tam zysk przedsiębiorcy.

    • 5 5

    • Niech prywatny inwestor kupi autobusy (2)

      I normalnie kosi za bilety tyle, żeby zwróciła mu się inwestycja i jeszcze sporo zarobił. A nie, że na usługi dla garstki pasażerów zrzucamy się z pieniędzy od wszystkich gdynian

      • 2 5

      • (1)

        akurat jeśli nie zauważyłeś to za bilety płacą pasażerowie - poza osobami z ulagami ustawowymi.
        Miejska ulga jest chyba tylko dla uczniów szkół.

        • 0 2

        • Pasażerowie finansują ułamek kosztów funkcjonowania komunikacji

          70% to dotacja

          • 1 0

  • Pani Marika ma ewidentnie braki w klepkach pod kopułą... (1)

    • 4 0

    • Pani Marika jezdzi rowerem zimą z Chwarzna do centrum w sandałkach

      • 3 0

  • Będzie kolejna nieteafiona inwestycja..

    Oby jak najszybciej odeszła obecna ekipa. Tak niby dbają o mieszkańców Śródmieścia, o decybele, jak się mają do tego niemal codzienne głośne imprezy letnie, zamykanie ulic bo maratony, ohydne krzywe chodniki i niemniej ohydne metrowe paliki...

    • 3 0

  • (2)

    Kurde ile tych parkingów przecież powstaje parking koło um za kilkanaście baniek. Niech ktoś puknie się w głowę

    • 5 2

    • Przecież tu chodzi o rwanie kasy, a nie o parkingi. To nieistotne co ma sens, a co nie. Uśmiechnij się! Jesteś w Gdyni!

      • 0 0

    • Dede; za kilkadziesiąt baniek

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane