- 1 Grzyb i brak prądu. Znany budynek się sypie (101 opinii)
- 2 Rozbito grupę handlującą narkotykami (105 opinii)
- 3 1,3 mln zł odszkodowania dla A. Gwiazdy (133 opinie)
- 4 Olbrzymie odłamki klifu w Orłowie (148 opinii)
- 5 Wysypisko śmieci zaprasza na zwiedzanie (83 opinie)
- 6 Jak połączyć Lema z Kartuską? (24 opinie)
Jak połączyć obie obwodnice? Słowackiego nie będzie już "ślepa"
Przedłużenie Trasy Słowackiego poza granice Gdańska będzie dużym impulsem dla rozwoju przedmieść. Choć proces ten jest szkodliwy pod względem urbanistycznym, urzędnicy tłumaczą, że prognozowany wzrost liczby mieszkańców wymaga poprawy dojazdu własnym autem do centrum metropolii. Z tego powodu rozpoczęto analizy przebiegu drogi łączącej dwie obwodnice - Metropolitalną i Trójmiasta - przez Matarnię i rejon portu lotniczego.
Pod tym hasłem kryje się budowa drogi, która będzie łączyć węzeł Miszewo Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta przez rejon Banina i Rębiechowa do istniejącego "ślepego" zakończenia Trasy Słowackiego w Gdańsku przy porcie lotniczym i dalej istniejącym układem drogowym do węzła Lotnisko
Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego wraz z wykonawcą dokumentacji - spółką Databout - zdecydowały się przedstawić mieszkańcom tzw. studium korytarzowe w dwóch miejscach:
- o godz. 14:00 w Szkole Podstawowej nr 82 w gdańskim Klukowie (ul. Radarowa 26
),
- o godz. 18:00 w Szkole Podstawowej w Baninie (ul. Tuchomska 15
)
Spotkanie dla mieszkańców Gdańska w godzinach pracy
Spotkanie z myślą o mieszkańcach okolic Portu Lotniczego w Gdańsku cieszyło się niewielkim zainteresowaniem. Natomiast w Baninie przyszło bardzo wielu mieszkańców.
Urzędnicy zapewniali, że zaproponowana godzina 14 w dzień powszedni wynikała wyłącznie z potrzeby dostosowania jej do pracy urzędników. Mieszkańcy z kolei zwracali uwagę, że takie działanie zmusiło ich do zwalniania się z kilku ostatnich godzin pracy, czego nie musieli robić już mieszkańcy Banina i sąsiednich miejscowości.
Podczas gdańskiego spotkania mieszkańcy dopytywali się m.in.:
- jaka będzie korzyść dla mieszkańców Gdańska z budowy tej drogi,
- jakie inne rozwiązania transportowe były brane pod uwagę,
- czy możliwe jest "wpięcie" nowej drogi w ul. Nowatorów
zamiast Trasę Słowackiego.
Droga bez żadnych korzyści dla mieszkańców Gdańska?
- Rozumiemy, że ta droga usprawni dojazd do Gdańska i lotniska od strony zachodniej, ale jakie Gdańsk będzie miał korzyści? To dodatkowe generowanie ruchu, a dla nas - mieszkańców Gdańska - spore utrudnienie w codziennym życiu. Znajdziemy się w "trójkącie" pomiędzy nową (przedłużoną) drogą, Obwodnicą Metropolitalną, linią kolejową i jeszcze tzw. ul. Nową Spadochroniarzy [planowana droga z lotniska do Osowej - dop. red.] - zwracała uwagę na spotkaniu mieszkanka Matarni.
- Dotychczas strefa przy porcie lotniczym była "ślepa", jeździli tędy wyłącznie mieszkańcy, pracownicy i osoby udające się na lotnisko. Teraz otwieramy ten odcinek ul. Słowackiego jako kolejną nitkę wjazdową do miasta (obok ul. Nowatorów), a to powoduje wzrost natężenia ruchu i utrudnienia dla nas, także z wyjazdem z tej części Gdańska - wtórował inny mieszkaniec dzielnicy.

Przedmieścia muszą mieć dobry dojazd do Gdańska
Na pierwsze pytanie urzędnicy i wykonawca dokumentacji odpowiadali, że droga jest niezbędna dla rozładowania ruchu na węźle Miszewo oraz dla rozwijającego się Banina, którego liczba mieszkańców ma wzrosnąć w najbliższych latach z ok. 9 tys. do 20 tys. mieszkańców.
Na korzyść budowy nowej drogi przemawiać ma także skrócenie trasy dojazdu do lotniska od strony Kaszub i z Obwodnicy Metropolitalnej. Obecnie dojazd od zachodniej strony wymaga niejako "okrążenia" terenu portu lotniczego ulicami Nowatorów i Budowlanych.
W zakresie alternatywnych rozwiązań, np. budowy wyłącznie pasów autobusowych przez podgdańskie miejscowości, nie padła żadna odpowiedź. Wynika to jednak z odgórnie podjętej już wcześniej decyzji o budowie drogi, a nie nowej trasy transportu zbiorowego, jako rozwiązania problemu narastających korków na wjeździe do Gdańska.
Dodatkowe analizy, choć decyzja została już podjęta
Ewentualne włączenie nowej drogi w ul. Nowatorów jest natomiast teoretycznie możliwe. Urzędnicy zapewnili, że taki wariant będą analizować.
Trudno jednak ufać tym słowom, skoro Biuro Rozwoju Gdańska przeprowadza właśnie drugie wyłożenie planu zagospodarowania dla budowy Trasy Słowackiego do granicy administracyjnej Gdańska z myślą o przedłużeniu trasy dalej aż do Obwodnicy Metropolitalnej. Uwagi do projektu planu i prognozy oddziaływania na środowisko można zgłaszać do 1 lutego br.
Ponadto na obecnym etapie tzw. studium korytarzowego, a więc wskazania najlepszej przestrzeni, w której powinna znaleźć się nowa droga (jeszcze bez projektowania szczegółowych rozwiązań infrastrukturalnych), wszystkie warianty kończą się właśnie na Trasie Słowackiego przy porcie lotniczym w granicach administracyjnych Gdańska.

Jaką klasą drogi i jak poprowadzić drogę przez Banino?
W granicach sąsiednich gmin brane są natomiast pod uwagę warianty:
- pokrywający się w znacznej mierze z przebiegiem ulic Lotniczej w Baninie,
- omijające "centrum" Banina od południowej i zachodniej strony w kilku przebiegach.
W zakresie klasy drogi brane są pod uwagę:
- droga klasy głównej, która wymusza m.in. łagodne łuki, oddalenie chodników i dróg rowerowych czy ograniczoną liczbę zjazdów,
- droga klasy zbiorczej o mniejszych restrykcjach, gdzie możliwe jest m.in. sytuowanie chodników bezpośrednio przy jezdni oraz bezpośrednich zjazdów do posesji.
Klasa drogi ma również przełożenie na maksymalne prędkości:
- droga główna: projektowana prędkość w terenie zamiejskim - 100 km/h, w miejskim - 60 km/h,
- droga zbiorcza: projektowana prędkość w terenie zamiejskim - 80 km/h, w miejskim - 50 km/h.
Należy przy tym pamiętać, że ostateczna maksymalna prędkość będzie wynikać z uwarunkowań terenowych i bezpośredniego sąsiedztwa, a to oznacza, że w wielu miejscach może być niższa niż powyższe parametry techniczne.
Dwa pasy ruchu, w przyszłości niewykluczone cztery
Na obecnym etapie nie została podjęta decyzja odnośnie do przekroju samej drogi. Gdańsk, w granicach miasta, zarezerwował przestrzeń pod przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, choć w pierwszym etapie realizacji brany pod uwagę jest przekrój jednej jezdni z dwoma pasami ruchu.
Kolejne spotkania planowane są na przełomie kwietnia i maja. Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego zadeklarowało, że tym razem spotkanie w Gdańsku odbędzie się również późnym popołudniem.
Do 19 stycznia można natomiast zgłaszać dodatkowe uwagi do studium korytarzowego drogą elektroniczną, wysyłając wiadomość na adres sk-miszewo@databout.pl
Opinie wybrane
-
2023-01-16 21:08
Jeden pas do centrum i dwa do obwodnicy (1)
Inaczej ruch z przedmieść zapcha Gdańsk
- 20 17
-
2023-01-17 09:01
To nie jest trasa do centrum,
tylko do lotniska.
- 5 0
-
2023-01-16 19:45
Tylko przekrój 2x2 i tylko na obrzeżach (1)
Droga musi powstać tak samo jak powstaje OMT. Tylko poza miejski wariant przedłużający już istniejąca Słowackiego. Tylko 2x2 z bezkolizyjnej dojazdem do mega ważnego węzła Miszewo, które to będzie najważniejszym węzłem na całej OMT nie licząc Straszyna. Żadnych skrzyżowań, żadnej drogi przez zapchane Banino. Koniec kropka.
- 40 29
-
2023-01-16 22:23
Dokładnie - ta trasa powinna omijać Banino
jak najmniej rozcinania wsi na pół wielką drogą.
(Tak, widzę zapewnienia o "50km/h, ale jakoś mnie to nie przekonuje - z doświadczenia widzę, jak nerwowo potrafią kierowcy wyprzedzać na zabudowanym auto jadące przepisowo.)- 9 4
-
2023-01-16 12:07
W żadnym wypadku nie należy rozbudowywać istniejącej ulicy Słowackiego. (13)
Spowoduje to olbrzymie zatory na dolnym odcinku i zmniejszy przepustowość dojazdu na lotnisko.
Nie rozumiem jaki miałby być sens w propagowaniu suburbanizacji. Nie korzystają na tym mieszkańcy Gdańska, Gdańsk wyłącznie traci środki na utrzymanie przeciążonej infrastruktury.
Gdańsk powinien działać w interesie osób mieszkających/płacących podatki w Gdańsku.- 133 95
-
2023-01-16 12:10
(1)
Krzysiu wiem że to ty
- 9 18
-
2023-01-16 13:31
To nie Krzyś a Michał
- 5 4
-
2023-01-16 12:12
Przede wszystkim należy zadać pytanie kto z tej drogi będzie korzystał (2)
Bo nie mieszkańcy Gdańska. Niech ościenne gminy to sfinansują albo przynajmniej dorzucą do kosztów. Bo co miałby na tym Gdańsk zyskiwać? Wywali dużo kasy w czasie kryzysu i w zamian jedynie co dostanie to zakorkowany dojazd na lotnisko i więcej samochodów
- 47 20
-
2023-01-16 13:32
Bzdura
to mieszkańcy Gdańska płaczą, że nie mają dojazdu do OMT. A to nie ich droga. Jak chcą to niech sobie wybudują, sami.
- 11 27
-
2023-01-16 14:25
Ale gdzie masz napisane, że to finansuje tylko Gdańsk?
- 14 8
-
2023-01-16 12:43
"Nie korzystają na tym mieszkańcy Gdańska" (2)
Proponuję zatem fosę i mosty zwodzone wybudować. Wtedy nikt nie będzie deptał chodników na które co miesiąc płacisz. A ludzie co jadą codziennie rano do Gdańska to jeżdżą tam tylko robić korki i wracają. Nikt z nich nie pracuje w Gdańsku, nikt nie pracuje w sklepach do których chodzisz, nikt nie pracuje w skzołąch gdzie uczą się Twoje dzieci...wszyscy co przyjeżdżają na 7 rano to darmozjady, które tworzą tylko korki prawda?
- 40 20
-
2023-01-17 08:37
hmm, wiesz że do max 2026 Gdańsk musi wprowadzic strefy czystego powietrza? (1)
wiec np zaden diesel ponizej euro 5 nie wjedzie. Jakas 1/3 obecnie jezdzacych aut odpadnie i nie wjedzie do centrum
Zadajcie sobie pytanie, czy po wybudowaniu domku marzen na polu, bedzie stac was jeszcze kupic dwa nowe samochody, w cenie tego domku- 4 7
-
2023-01-17 11:09
a co jest tym centrum?
Czy to droga krajowa przebiegająca z Gdańska do Gdyni przez samo centrum. Myślisz że to da się zamknąć bez nowych inwestycji? Na Ogarną nie muszę samochodem jechać.
- 5 2
-
2023-01-16 16:11
Pamiętający
Nie zapominaj , że przed rozbudową lotniska ta droga była przejezdna. A gadka , że mieszkańcy ( przy ulicy) będą mieli większy ruch----to nie jest żaden argument. Bo to samo mogą powiedzieć Ci co mieszkają niżej na Słowackiego, żeby dla pozostałych zamknąć dojazd---bo mają zwiększony ruch. Jaśniej się nie da wytłumaczyć.
- 26 8
-
2023-01-16 21:13
Alez skorzystają na tym mieszkańcy Gdańska bo budujemy się w tamtych okolicach, a podatki wciąż płacimy i będziemy płacić w Gdańsku.W Gdańsku utrzymuję swoje mieszkańca i jeszcze tu wrócę :)
- 10 7
-
2023-01-17 09:34
Praca w Gdańsku (1)
Ja pracuję w Gdańsku i moje podatki idą do miasta. Mieszkam na wsi i tam płacę podatki od nieruchomości.
- 6 1
-
2023-01-17 11:14
Nie - część podatku PIT zostaje tam, gdzie mieszkasz (tj. gdzie składasz pit - standardowa w miejscu zamieszkania)
- 3 1
-
2023-01-17 20:06
Podatnik
No ja akurat płacę podatki w Gdańsku.
Mieszkam na Kaszubach.
Bardzo chętnie sfinansuje tą drogę z moich podatków .
Codziennie stoję w korku...
Przedłużona Słowackiego zmniejszy korki - za moją kasę:)
Takich jak ja jest więcej;)- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.