• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kubaturowe parkingi rowerowe przy dworcach w Gdańsku

Michał Brancewicz
3 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Niedawno pojawił się pomysł wybudowania dwóch dużych parkingów rowerowych. Jedną z lokalizacji są okolice dworca Gdańsk Główny, drugą - stacja we Wrzeszczu.  Niedawno pojawił się pomysł wybudowania dwóch dużych parkingów rowerowych. Jedną z lokalizacji są okolice dworca Gdańsk Główny, drugą - stacja we Wrzeszczu.

Dwa zamknięte obiekty parkingowe - każdy na ok. 500 rowerów - mają powstać w pobliżu dworców w Gdańsku Głównym i we Wrzeszczu. Pomysł jest na bardzo wczesnym etapie planowania, więc brakuje jeszcze szczegółów dotyczących chociażby dokładnej lokalizacji parkingów i kosztu ich budowy. Z zapowiedzi urzędników wynika, że mają one zostać wybudowane w latach 2018-2020.



Czy duże parkingi rowerowe są potrzebne?

Trójmiasto od kilku lat szczyci się jedną z najbardziej rozwiniętych sieci tras rowerowych w Polsce. Nikogo więc już nie dziwi widok wiat rozsianych w wielu punktach metropolii, szczególnie w miejscach, gdzie spotykają się różne środki transportu, gdzie można zaparkować jednoślad.

W najbliższych latach, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, planowane są w całym województwie kolejne inwestycje dla rowerzystów (setki km nowych tras, rower metropolitalny, infrastruktura). Ich wartość szacowana jest na ok. 350 mln zł, a dotacja z Unii Europejskiej może wynieść nawet 244 mln zł.

Właśnie w ramach tego projektu w Gdańsku mogą powstać dwa duże, kubaturowe parkingi rowerowe.

- Chodzi o dwa zamknięte obiekty, a nie o wiaty - każdy na ok. 500 rowerów. Parkingi powstaną w pobliżu dworca w Gdańsku Głównym oraz we Wrzeszczu - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy. - Przedsięwzięcie jest w bardzo wczesnej fazie, dlatego trudno jest mówić o konkretnych lokalizacjach. Rozmawiamy z PKP w tej sprawie, by w przypadku Gdańska Głównego podpiąć się pod ich projekt przebudowy budynku dworca i zagospodarowania terenów wokół niego.
Urzędnicy zakładają, że parkingi powstaną w latach 2018-20. Ich budowa musi zostać poprzedzona opracowaniem projektów.

Opinie (257) 4 zablokowane

  • (13)

    Zauważyłem pewną metodę działania władz wykorzystującą rowery i rowerzystów. Działa to tak:
    1. Robimy ścieżkę rowerową w jezdni, aby było bezpiecznie. Musimy zlikwidować miejsca parkingowe na jezdni,
    2. Zauważamy, że ruch jest znikomy,
    3. Obejmujemy ulicę strefą płatnego parkowania. Z inicjatywą występuje rada dzielnicy, lub inny marionetkowy twór. Nikt nie protestuje, bo miejsc parkingowych i tak nie ma, bo poszły na ścieżkę rowerową,
    4. Ponieważ ścieżką nikt nie jeździ, likwidujemy ją i robimy miejsca parkingowe, teraz płatne,
    5. Stawiamy znak pozwalający rowerzystom jeździć pod prąd. Bo z płatnym parkingiem jest przecież bezpieczniej niż z darmowym,
    Proste? Tak postąpiono z ul. Szczecińską. Następna zapewne będzie Wita Stwosza.

    Kuźwa, miasto galerii deweloperów i restauratorów.

    • 19 17

    • Na Szczecińskiej był i jest kontraruch rowerowy. Żadnego pasa nie było. (4)

      • 5 0

      • (1)

        Teraz nie ma kontrpasa, są płatne miejsca.

        • 1 2

        • kontraruch dla rowerów jest tam cały czas !!!!!!!!!!

          nie ma to nic wspólnego z miejscami postojowymi

          • 4 0

      • I jest zakaz wjazdu od Śląskiej z tabliczką "nie dotyczy rowerów".

        • 3 0

      • Po kontrpasie została linia.

        • 0 0

    • (4)

      Na Szczecińskiej nigdy nie było osobnej drogi dla rowerów.

      • 8 1

      • (3)

        Jest jeszcze linia na asfalcie, widać ją przy skrzyżowaniu ze śląską.

        • 3 4

        • To jest tylko oznaczenie kontrapasu dla rowerów ( rower może pod prąd tam jechać ) (2)

          ale żadnego wydzielonego pasu dla rowerów nie było.

          • 8 0

          • Teraz rower może jechać pod prąd bez kontrpasa. Ścieżka czy kontrpas - nie ma znaczenia, posłużono się nimi, by zrobić parking za kasę.

            • 0 2

          • Jak zwał, tak zwał. Kontrapasu nie ma, płatne miejsca są. Na tej samej zasadzie na wita Stwosza nie ma ścieżki, tylko pas. Mz będzie parking.

            • 1 4

    • Majaczysz?

      • 0 1

    • (1)

      mozesz podac inne przyklady? pierwsze slysze o drodze dla rowerow na szczecinskiej

      • 10 1

      • Jej nie było słychać, ona była widoczna. Kreska na asfalcie jest nadal.

        • 0 8

  • podstawa to tworzyc pozory ze cos sie w temacie robi (3)

    pytanie. ile km tras rowerowych Gdansk oddal w ubieglym roku? 0?

    • 7 10

    • (1)

      Zbudowali ddry wraz z tramwajem na Morenę i na Jasieniu pasy rowerowe do PKM.

      • 5 0

      • oddanie było w 2015r. To nie jest ubiegły rok.

        Swoją drogą to straszna fuszerka. Architekt płakał jak projektował.

        • 0 2

    • w ubiegłym roku było tyle ile w tym roku. Jedne wielkie NIC

      • 2 4

  • Nie zes..cie się z tymi rowerami. (2)

    Jeszcze po Galeriach Forum zróbcie ścieżki rowerowe.

    • 20 9

    • (1)

      Pewnie jeździsz BMW.

      • 3 2

      • A Ty na pisiaku

        • 1 2

  • Parkingi rowerowe to podstawa...

    Wchodzimy w erę masowych odwiedzin turystów z Chin...

    Odwiedzać będą Gdańsk małymi grupami po pół tysiąca dziennie...

    Bez dużych parkingów rowerowych i pełnej sieci sciezek, Gdańsk zostanie sparaliżowany przez chińskich turystów...

    • 2 8

  • wnuczek

    A parkingi, żeby chociaż 'nadać' albo odebrać pasażera?

    • 3 2

  • (6)

    -czerwona spocona gęba
    -włączona opcja "nieśmiertelność"
    -pretensje do wszystkich że nie ustępują z chodnika kiedy jaśnie pan stara się pobić rekord prędkości
    -kompletna nieznajomość przepisów ruchu drogowego
    -brak ubezpieczenia
    -brak oświetlenia
    -obcisłe, kolorowe kalesony
    -nocnik na głowie
    -słuchawki w uszach
    - jeżdżenie wg zasady "jak mi wygodnie" czyli kiedy pali się czerwone skręca na chodnik lub jedzie ulicą nawet jeżeli obok jest ścieżka rowerowa
    -i jak się okazuje dodatkowo nie potrafi zrozumieć najprostszej informacji o zasadach ruchu nawet kiedy na wymalowane znaki wielkości słonia
    czyli typowy polski, roszczeniowy rowerzysta.

    • 17 16

    • Czerwona spocona gęba....

      hmm - można też w drugą stronę: typowy burak w swoim 20 letnim gracie w tdi lub innym szrocie z gazem, często spoza Gdańska. Nie zachowuje bezpiecznej odległości przy wyprzedzaniu, parkuje prawie na skrzyżowaniu lub trawniku, wyprzedza na podwójnej na zakręcie - do tego papierosek w pysku, peda..a fryzura...

      A tak na poważnie - nie da się bezpiecznie jeździć w centrum rowerem po drodze z innymi uczestnikami ruchu, bo łatwo można stracić zdrowie. Nieważne, czy jeździsz przepisowo....Poza tym zdziwiłbyś się ile są warte dobrej klasy rowery.

      • 8 3

    • Mało tego, to jest rowerzysta - lobbysta a tacy są najgorsi. Taki zatwardziały beton.

      • 5 5

    • (1)

      -czerwona spocona gęba
      -włączona opcja "nieśmiertelność", ''poczymaj mi piwo to ci pokażę...''
      -pretensje do wszystkich że nie ustępują z chodnika kiedy jaśnie pan zatacza się od prawej do lewej
      -kompletna nieznajomość elementarnych zasad kultury osobistej
      -brak uzębienia
      -brak zdolności logicznego myślenia
      -obcisłe, kolorowe kalesony partnerki i piękne trzypaskowespodnierekracyjne
      -szalik na szyi w wiadomych kolorach
      -pet w gębie
      - zachowanie wg zasady "jak mi wygodnie" czyli kiedy pali się czerwone włazi na przejście pod koła, skręca na ścieżkę rowerową i wyprowadza tam psa
      -i jak się okazuje dodatkowo nie potrafi zrozumieć najprostszej informacji o zasadach zdrowego trybu życia, wpływu ruchu za zdrowie,
      czyli typowy polski, roszczeniowy burak który każdemu zazdrości, bo innym się chciało a jemu nie.

      • 5 5

      • A co się innym chciało? Chciało się śmierdzieć rowerowym potem w pracy?

        • 3 8

    • HAHAHAHA dobre!

      • 5 5

    • Niezwykle trafne podsumowanie, brawo! :)

      • 6 6

  • plac przed dworcem powinien być przestrzenią publiczną (4)

    a nie co i rusz zawłaszczaną a to przez samochodziarzy na parking, a to przez taksiarzy na postój, a to przez cyklistów / lobby/

    • 46 49

    • Będziesz rowery parkować?

      • 1 0

    • No i jest publiczną, dla różnych grup ludzi. (1)

      A co, publiczny = pusty?? Ganiać się po nim chcesz czy o co chodzi?

      • 24 2

      • mylisz się

        i wróc po nauki do swej gimbazy zwanej wikipedia

        • 0 4

    • w idealnym mieście pod dworcem i placem byłby parking podziemny, a na placu przestrzeń dla podróżujących - trochę zielni, ławeczki, stojaki na rowery. jednak Gdańsk nie jest idealnym miastem, więc i piesi i podróżni i kierowcy się w tym miejscu męczą. ani nie ma gdzie usiąść i poczekać na pociąg/autobus, ani też gdzie zatrzymać samochód na 5 min żeby kogoś odebrać lub zostawić. chaos i zapełniony mini parking (jego wielkość bardziej przypomina pcim dolny niż główną stację w półmilionowym mieście. a teraz jeszcze ten hotel bez parkingu - to na pewno pomoże tej przestrzeni...

      • 9 1

  • Jakie będą opłaty za godzinę parkowania roweru lub za cały dzień? (1)

    W końcu rowerzyści chcą być pełnoprawnymi uczestnikami ruchu.

    • 11 4

    • No i pełnoprawni uczestnicy ruchu drogowego ponoszą też inne opłaty, np. drogowe.

      • 5 2

  • Wolę smród spalin niż "zapach" rowerzysty.

    • 8 8

  • Budować, ale DOBRZE. Nie tak, że nowo oddane ścieżki i drogi rowerowe trzeba za chwilę poprawiać, na których gromadzi się woda

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane